Miks vihreät ei asuta maaseutua?

Tiedän heidän vastauksenkin, eli että koko Suomen sullominen 20 km2 alueelle etelä-Suomeen ratkaisee kaikki saaste-ja energiaongelmat.

Mutta mikseivät ole kiinnostuneet elämään sitä rakasta luontoaan lähellä ja mieluummin kehittämään saasteetonta liikennettä sinne ja sieltä työpaikoille (luotijunia, päästöttömiä autoja jne)?

Eikö heidän/meidän tulisi elää luonnon kanssa sulassa sovussa?
Olen kuullut että he pikemminkin esim.Hesassa ovat pilaamassa merellisen Helsingin tunkemalla rannat kerrostalokolosseja täyteen.

Onko lisäksi niin että olemalla vihreä olet tietynlainen, eli neulot kehitysmaakahvilassa juoden luomuteetä ja pyöräilet Jopolla kotia sinne ankean lähiön tornikerrostaloon?

Onko pyöräily ainut vaihtoehto? Mitä jos räntää tulee taivaalta ja työmatka on 10 km? No julkisilla, vastaisi vihreä. Mut miksei niitä samoja julkisia voisi kehittää niin että ne lähijunat menis maaseudullakin? Luovuttaisiin saastuttavista busseista.

Ma en tiedä. Mut tuntuu että ainut oikea vihreä on joku Pentti Linkola.
 
Viimeksi muokattu:
En ole puhtaasti kepulainen, enemmän sekoitus monia puolueita, mut tuntuu että kepu oikeasti miettii biopolttoaineita ja miten saasteeton elämä onnistuisi maalla.

Vihreät tuntuvat luovuttavan tässä asiassa ja ajattelevat että ainut vaihtoehto on elää sillit suolassa jossain megakaupungissa.
 
Itse kyllä iloisena pyöräilen sen 10 kilsaa suuntaansa myös räntäsateessa, mutta kaikkiaan hyvä kysymys.
Jostain syystä eniten vihreitä löytyy kaupungista, jossa ollaan kauimpana vihreästä.
Olisiko niin, että ongelmien ytimessä parhaiten huomaa, mihin suuntaan ollaan menossa/missä ollaan jo. Toisaalta isoissa kaupungeissa asuu enemmän koulutetumpaa väkeä, joten tietämys on parempaa. Maalla pätee helposti se "näin se isoisäkin kippasi jätteet takapihalle" -meininki.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Täällä korvessa missä asun, on työmatkat pitkiä. Linja-autovuoroja on 2xpv.
Siinä missä saastuttava linja-auto rymyyttää hitaasti lenkkinsä kaupunkiin, voisi luotijuna napsia porukan nopeammin kyytiin, ja niitä junia voisi olla 4-5/pv.
 
Ja joo, yksi suurimpia ongelmia nykyaikana on se, että ihmiset ajetaan asumaan ahtaasti isoihin kaupunkeihin.
Ei mitään järkeä.

Viime viikon hesarissa oli juuri juttua lääkevalvontavirastin siirtämisestä kuopioon. Hirveä vastustus ja itku, kun edes vähän yritetään siirtää työpaikkoja muuallekin kun helsinkiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Itse kyllä iloisena pyöräilen sen 10 kilsaa suuntaansa myös räntäsateessa, mutta kaikkiaan hyvä kysymys.
Jostain syystä eniten vihreitä löytyy kaupungista, jossa ollaan kauimpana vihreästä.
Olisiko niin, että ongelmien ytimessä parhaiten huomaa, mihin suuntaan ollaan menossa/missä ollaan jo. Toisaalta isoissa kaupungeissa asuu enemmän koulutetumpaa väkeä, joten tietämys on parempaa. Maalla pätee helposti se "näin se isoisäkin kippasi jätteet takapihalle" -meininki.
Mä en ymmärrä miten se kaupunkien tietämys ei voisi tulla maaseudulle. Sehän tulisi ihan jo jätehuoltolakien ja valvonnan kautta (no, se kuuluisa paskalaki ei tainnut oikein onnistua).
Otetaan laki mukaan rakennusvalvontaan jne.
 
Ja joo, yksi suurimpia ongelmia nykyaikana on se, että ihmiset ajetaan asumaan ahtaasti isoihin kaupunkeihin.
Ei mitään järkeä.

Viime viikon hesarissa oli juuri juttua lääkevalvontavirastin siirtämisestä kuopioon. Hirveä vastustus ja itku, kun edes vähän yritetään siirtää työpaikkoja muuallekin kun helsinkiin.
Tämä.
Ensin irvaillaan että ei siellä maaseudulla mitään olisikaan joka pidättelisi muuttamasta Hesaan, mut sit kun jotain perustetaan muualle niin se halutaan estää.

Kummanko annetaan ohjata ensin muuttoliikettä?
-työpaikat korvessa ripoteltuna ympäri Suomea
-työpaikat keskitetään muutamaan isoon kaupunkiin ja kehä3:n sisäpuolelle

Se ei saa mennä niin että annetaan porukan vaan valua suuriin kaupunkeihin kun muualla ei työpaikkoja ole, ja sit irvaillaan että "ei sinne landelle kukaan ole muuttamassakaan."
Vaan muuttoliikettä pitää tietoisesti ohjata ripottelemalla työpaikat maakuntiin JA ohjata/pakottaa vähäpäästöinen elämäntyyli siellä.
 
vierailija
Me asumme nk. haja-asutusseudulla. Tonttien koot n. 5000m2. Metsää ja luontoa piisaa. Samoin ilmaista lähiruokaa marjojen ja sienien muodossa. Vihreät tuttavani eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita tästä elämäntavasta. Ihmettelevät kun olen "juntti". On lumityötä, nikkarointia, puutarhahommaa. Nämä hommat nimenomaan tuntuvat epämieluisilta. Mielummin istuvat fiilistelemässä pihalla, kun toisilla ämpärit täynnä mustikoita. Kaupunkilaisten nykyhippien meininkiä. Onneksi muuttoliikettä on maallekin päin. Ja tulee olemaan sitä mukaa kun perusihminen huomaa olevansa kaupungissa vähemmistönä.
 
Eikä se kaupungissa asuminen automaattisesti ole saasteettomampaa. Tutkimusten mukaan kaupunkilaiset esim. kuluttavat enemmän.

Itse haaveilen että vanha omavaraistalous ja uusi tekniikka kohtaisi.
Palattaisiin omavaraistalouteen esim.kasvimaiden muodossa, tuettaisiin ruokapiirejä ja haettaisiin maito, liha ja kananmunat suoraan tuottajilta. Mua ei haittaisi jos samana päivänä teurastettu liha olisi tilalla kääritty vaan paperiin eikä vakuumiin, kun saisin sen samana päivänä pakastimeen. Ei ruuan yliprosessoimista.

Samalla tekniikka olisi huipussaan, kuljettaisiin nopeasti luotijunilla tms., tehtäisiin tietokoneella etätyötä, käytettäisiin nettiä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Me asumme nk. haja-asutusseudulla. Tonttien koot n. 5000m2. Metsää ja luontoa piisaa. Samoin ilmaista lähiruokaa marjojen ja sienien muodossa. Vihreät tuttavani eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita tästä elämäntavasta. Ihmettelevät kun olen "juntti". On lumityötä, nikkarointia, puutarhahommaa. Nämä hommat nimenomaan tuntuvat epämieluisilta. Mielummin istuvat fiilistelemässä pihalla, kun toisilla ämpärit täynnä mustikoita. Kaupunkilaisten nykyhippien meininkiä. Onneksi muuttoliikettä on maallekin päin. Ja tulee olemaan sitä mukaa kun perusihminen huomaa olevansa kaupungissa vähemmistönä.
Jep. Maaseutu on vihreille kuin kirosana.
 
Eikä se kaupungissa asuminen automaattisesti ole saasteettomampaa. Tutkimusten mukaan kaupunkilaiset esim. kuluttavat enemmän.

Itse haaveilen että vanha omavaraistalous ja uusi tekniikka kohtaisi.
Palattaisiin omavaraistalouteen esim.kasvimaiden muodossa, tuettaisiin ruokapiirejä ja haettaisiin maito, liha ja kananmunat suoraan tuottajilta. Mua ei haittaisi jos samana päivänä teurastettu liha olisi tilalla kääritty vaan paperiin eikä vakuumiin, kun saisin sen samana päivänä pakastimeen. Ei ruuan yliprosessoimista.

Samalla tekniikka olisi huipussaan, kuljettaisiin nopeasti luotijunilla tms., tehtäisiin tietokoneella etätyötä, käytettäisiin nettiä jne.
toihan toimii jo. haet rehut toreilta ja liha tilateurastamoilta. aikas suoramyyntiähän tuo on.
täällä pienessä kylässä saa kesällä kaiken torilta. pullat, leivät , rehut ja munat. lihat sit lähikaupasta missä ne ite possut paloittelee..
 
vierailija
Joo, kuulostaa mielettömän luontoystävälliseltä rakennella koko Suomi täyteen jotain luotijunia. Ja rahaakin meillä on sellaiseen. Asutaan isoissa, viemäriverkon varrella olevissa neliöissä, joita lämmitetään ja valaistaan pitkät talvet, rakennetaan teitä jokaisen koskemattoman metsän ja näreen läpi, jotta perhe pääsee ajelemaan niillä vähintään kahdella autolla sinne lähimmälle luotijuna-asemalle (aissaatana :D).
Äkkiä siinä loppuu luonto mitä suojella, kun rakennetaan koko maa täyteen ja ripotellaan ihmiset omakotitaloihinsa, joissa luonnollisesti pitää olla kaikki mukavuudet, että echotkin siellä voivat olla luonnon keskellä paheksumassa pyöräileviä kaupunkilaisia.
 
vierailija
Olen usein ihmetellyt tuota suomalaisten maaseutu kaupunki näkemystä
Suomi on kaksi kiven heittoa pitkä ja puoli kiven heittoa leveä ja siitä huolimatta tuo typerä erottelu.
Onko niin, että kaupunkilaiset eivät koskaan käy kaupungeistaan ulkopuolella ja maalaiset kaupungeissa tutustumassa toistensa elämään?
Viisi miljoonaa ihmistä ja moinen jako?
 
Joo, kuulostaa mielettömän luontoystävälliseltä rakennella koko Suomi täyteen jotain luotijunia. Ja rahaakin meillä on sellaiseen. Asutaan isoissa, viemäriverkon varrella olevissa neliöissä, joita lämmitetään ja valaistaan pitkät talvet, rakennetaan teitä jokaisen koskemattoman metsän ja näreen läpi, jotta perhe pääsee ajelemaan niillä vähintään kahdella autolla sinne lähimmälle luotijuna-asemalle (aissaatana :D).
Äkkiä siinä loppuu luonto mitä suojella, kun rakennetaan koko maa täyteen ja ripotellaan ihmiset omakotitaloihinsa, joissa luonnollisesti pitää olla kaikki mukavuudet, että echotkin siellä voivat olla luonnon keskellä paheksumassa pyöräileviä kaupunkilaisia.
Ei kai niitä luotijunia tarvi tähän maahan tehä. Autot puskee koht pihalle puhtaampaa ilmaa mitä sisään ottavat joten antaa meidän maalaisten autoilla.
Mun puolesta voi noi verovähennykset työmatkoistakin poistaa, kunhan samalla poistuu asuntolainojen korkovähennys.
Maaseutua kaipaa vasta sitten kun sitä ei enään ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Joo, kuulostaa mielettömän luontoystävälliseltä rakennella koko Suomi täyteen jotain luotijunia. Ja rahaakin meillä on sellaiseen. Asutaan isoissa, viemäriverkon varrella olevissa neliöissä, joita lämmitetään ja valaistaan pitkät talvet, rakennetaan teitä jokaisen koskemattoman metsän ja näreen läpi, jotta perhe pääsee ajelemaan niillä vähintään kahdella autolla sinne lähimmälle luotijuna-asemalle (aissaatana :D).
Äkkiä siinä loppuu luonto mitä suojella, kun rakennetaan koko maa täyteen ja ripotellaan ihmiset omakotitaloihinsa, joissa luonnollisesti pitää olla kaikki mukavuudet, että echotkin siellä voivat olla luonnon keskellä paheksumassa pyöräileviä kaupunkilaisia.
Saahan siellä maaseudullakin olla polkupyöriä. Jo nyt jättävät koululaiset polkupyöriään pysäkin tuntumaan hypätäkseen linja-autoon.
Ja autot saisivat luvan käydä muilla kuin bensalla ja dieselillä, semmoisten autojen myynti tullaan kieltämään, en muista nyt vuotta. 2030?

Meillä on maalämpö talossa, sähkö tietty tulee sähköyhtiöltä.
Mitäs äijää tässä haastateltiin joka tuotti kämppäänsä virran varastoivilla aurinkopaneeleilla, ilmalämpöpuhallin taisi miehellä olla sen apuna.

Enkä mä sitä tarkoita että jokaisella pitäisi olla mahdoton lukaali.
 
vierailija
Ei kai niitä luotijunia tarvi tähän maahan tehä. Autot puskee koht pihalle puhtaampaa ilmaa mitä sisään ottavat joten antaa meidän maalaisten autoilla.
Mun puolesta voi noi verovähennykset työmatkoistakin poistaa, kunhan samalla poistuu asuntolainojen korkovähennys.
Maaseutua kaipaa vasta sitten kun sitä ei enään ole.
No luotijuniahan tuossa alotuksessa rakenellaan. Joo, maalla tarvii autoa, kyse ei nyt ollut siitä.

Maaseutua ja sitä koskematonta luontoa on, kun ihminen ei vyöry joka nurkkaan rakentamaan viemäriverkostojaan, teitään ja valosaastuta jokaista pimeää korpea.
 
Rakennukset voisivat olla nykytekniikalla tuettuja hirsitaloja jotka ovat pitkäikäisiä, ja siten ekologisia.
Ilolla luin Honkarakenteelle tulleesta 30? hirsipäiväkodin tilauksesta. No, en tiedä miten saastuttavaa heidän tehdastoimintansa on, samoin rahti. :whistle:

Ystäväperhe teki hirsitalon oman metsän puista, puusepät vuolivat paikan päällä.
On mahtava sisäilma siinä talossa, kun taas tosi monissa kavereiden tiilitaloissa/pakettitaloissa on alkanut home haista, vaikka ilmastointilaitteet hurisevat minkä kerkiävät.
 
No luotijuniahan tuossa alotuksessa rakenellaan. Joo, maalla tarvii autoa, kyse ei nyt ollut siitä.

Maaseutua ja sitä koskematonta luontoa on, kun ihminen ei vyöry joka nurkkaan rakentamaan viemäriverkostojaan, teitään ja valosaastuta jokaista pimeää korpea.
Aloitustekstissä luki luotijunia JA päästöttömiä autoja.

Sitä paitsi, ennen vanhaanhan ei kaikkien tarvinnu edes kauas lähteä kun työpaikkoja oli maaseudulla. Oli kauppaa, pankkia, kyläkoulua, vanhainkotia jne.

Älyköt voisivat sit kulkea pitempää työmatkaa kaupunkiin jos kylällä käyminen aharistaisi ja tuntuisi liian juntilta. Pysyisi se monen pelkäämä yhteiskunnan tyhmistyminen aisoissa. :D Enkä mä kaupunkeja poistamassa olisi.
 
vierailija
Aloitustekstissä luki luotijunia JA päästöttömiä autoja.

Sitä paitsi, ennen vanhaanhan ei kaikkien tarvinnu edes kauas lähteä kun työpaikkoja oli maaseudulla. Oli kauppaa, pankkia, kyläkoulua, vanhainkotia jne.

Älyköt voisivat sit kulkea pitempää työmatkaa kaupunkiin jos kylällä käyminen aharistaisi ja tuntuisi liian juntilta. Pysyisi se monen pelkäämä yhteiskunnan tyhmistyminen aisoissa. :D Enkä mä kaupunkeja poistamassa olisi.
Ja sinä nauttisit, kun siihen lähipelloille kaavoitettaisiin pari tuhatta uutta omakotitaloa. Voisit aamukahvilla ikkunasta katsomalla tarkistaa, mitä se naapuri tänään syö iltapalaksi ja onko koko perhe kotona.
 

Yhteistyössä