Hei, meillä on ollut aika jännä viikko: maanantaina kävin uudelleen varhaisultrassa (7+6) ja diagnoosi varmistui eli monoamnioottiset (mo-mo) identtiset kaksoset. Tiistaina pääsimme jo perinatalogin puheille, joka on erikoistunut tälläisiin kaksosiin ja muihin riskiraskauksiin, ja kuten jo olinkin lukenut netistä/tieteellisistä artikkeleista, tämä on todellakin riskialtis, ja viimeistään rv 32-33 (elokuun alussa) tehdään suunniteltu sektio, jos siis sinne asti päästään (voi siis tulla hätäsektio jo aiemmin). Mutta koska mulla siis myös kohtu epänormaalin mallinen, voi kaksosilta loppua tila jo aiemmin, eli periaatteessa koska vaan rv24 jälkeen voi tulla sektio ajankohtaiseksi (mo-mo kaksosia ei voi koskaan synnyttää alateitse, se on liian vaarallista koska ovat samassa sikiöpussissa ja napanuorat ovat aina kiertyneet molempien vauvojen ympärille/toisiinsa).
Meille on nyt varattu seuraava ultra tasan rv12, ja suoraan Naistenklinikan riskiraskaus-osastolle, tuon samaisen perinatalogin suorittamana. Ja jos siellä kaikki ok, sitten aluksi on kahden viikon välein käynnit Naikkarin äitiyspolilla (kuunnellaan sydänäänet, ultraa ei välttämättä oteta joka kerta), ja jossain vaiheessa viikon 20 jälkeen joka viikko, ja sitten myöhemmin/jos jotain häikkää vielä useammin. Usein loppuvaiheessa tälläisissä kaksostapauksissa joutuu käymään joka toinen tai joka päivä ja/tai joutuu osastolle tarkkailuun eli sitten on kiinni monitoreissa suurimman osan päivästä. Eli täällä ei tartte olla siitä huolissaan että ei pääsis tarpeeksi lääkäriin tän raskauden aikana! Jokaisesta poliklinikkakäynnistä kylläkin menee maksu (muutenhan ois ilmaista neuvolan kautta), mutta oikeastaan se on ihan sama meneekö maksukatto umpeen noista polimaksuista vai sitten myöhemmin omista/vauvojen sairaalamaksuista (esikoisenkin kanssa meni umpeen ihan mun omista sairaalamaksuista kun olin yli kaksi viikkoa silloin Kättärillä).
Eipä tämä kauhean ihanaa ole, kauhea huoli tietty on että kaikki ei mene hyvin, ja ollaan päätetty että en enää rv20 jälkeen uskalla minnekään matkustaa, että pääsen tuonne äitiyspolille jos vähänkään rupee tulemaan jotain ongelmaa. Onneksi asutaan Helsingissä, ettei tartte pidempää matkustaa Naistenklinikalle (kaikki tälläiset raskaudet etelä-Suomen alueelta hoidetaan siellä).
Pitäkää meille peukkuja!
Ja muista normaaleimmista asioista: pahoinvointia on vaihtelevasti, maha on kasvanut aika paljon (pitää tosiaan katsoa mitä laittaa päällensä) mutta painoa on tullut lisää max. 1 kg, joka on melko vähän kaksosraskaudelle tässä vaiheessa (mutta mun ei kauheasti tarvitse lisätä painoa, oli jo valmiiksi jonkin verran liikaa). Nukun tosi huonosti, tyyliin 4-6 h per yö (herään aamuyöstä enkä saa unta enää), vaikka normaalisti nukun n. 8 tuntia, eli aikasta väsynyt olen. Ja olen syönyt pehmeitä juustoja jos ne on a) pastöroidusta maidosta tehtyjä, ja b) juuri avattuja (eli kotona/jos olen nähnyt että ne on just tullut jääkaapista, ravintolassa en söisi pitkään vitriinissä seisonutta mozzarellaa). Ja uskon että akupunktiosta voi olla apua pahoinvointiin/moneen vaivaan, mutta sikiön perinnöllisyyttä sillä ei voi muuttaa, kyllä ne geenit on määräytyneet siinä vaiheessa kun sikiö on hedelmöittynyt eikä niitä enää myöhemmin voi muuttaa (no, korkeintaan mutaation kautta, mutta siis ei perinnöllisyyttä/taipuvuutta perinnöllisiin tauteihin).