Kuukautiskivut, ei pätevä syy töistä poissaololle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Näin on sanonut pomo mulle kerran ja oli vielä nainen. Mitä te ajattelette?

Mä kyllä tiedän, ettei kuukautiset sairaus ole, mutta mulla on aivan helvetin kovat kivut ja siihen lisäksi vatsa ripulilla kuukautisten aikaan ja pahoinvointia, onko sellainen ihminen työkykyinen!?

Töissä kun ei pääse edes lepäämään ja mulla parhaiten auttaa lepo, kun menen sängylle makaamaan kyljelleni ja nostan jalat koukkuun vatsan päälle, lämmin suihku ja särkylääke.

Onhan se helppo kommentoida tuollasta, jos itse selviää kuukautisten kanssa mahdollisimman helpolla, ei oo kuin pientä nipistelyä kohdussa ja muita oireita ei oo! Ei munkaan tarvitse koko kuukautisten aikaa olla töistä pois, mutta menkkojen 3 ekaa päivää vuotaa runsaiten ja sillon oon todella pahana.

Oli työsi sitten mikä tahansa, niin saikkua hakisin tai pyytäisin esim. e-pillerit joilla harventaisin kuukautiset vaikka kolmen kuun välein tulevaksi, jopa harvemmin.

Onneksi en ole tällä hetkellä itse töissä, koska kärsin todella pahoista krampeista ja vuodoista. En olisi kahtena päivänä kuusta työkykyinen, hyvä et kotona kykenen lapset hoitamaan :unsure:

• Tykkää
Reactions: *¿*
Ja naisena hänen pitäisi sinun kohdalla joustaa säännöistä? Ei. Kyllä ne säännöt on alunperinkin laadittu muistaen että työpaikalla on myös naispuolisia paikalla.

Ja valitettavasti tuollaisesta tarvitset lääkärintodistuksen. Taka-ajatuksena on se, että lääkäri myös pystyisi puuttumaan jos kipujen syynä on jotain poikkeuksellista.

Ja mitä nyt pahoinvointi merkkaa, ei mitään, joudutaanhan me raskaana olevatki oksentaa töissä. Sää sentään voit käyttää imodiumiakin huoletta. Ja jos sattuu liikaa, nii sulla on väärät särkylääkkeet.

Moi ap. Naisen ei tulisi kärsiä niin kovista kuukautiskivuista että ei voi mennä töihin. Oletko kertonut kivuista gynelle? Esim. endometrioosi voi aiheuttaa tosi kovat kivut. Lisää tietoa Endometrioosiyhdistyksen sivuilta.
Pomon mielipide ei niinkään tärkeä mutta terveys on :)

Itse laitoin mirena hormonikierukan ja jäi kuukautiset
seuraavaksi neljäksi vudeksi kertaheitolla pois.

Nyt jo toinen samanlainen menossa eikä edelleenkään tietoa menkoista.

Ennen kärsin erittäin pitkistä, runsaista ja kivuliaista kuukautisista.

Suosittelen.

Minullakin on välillä niin hirveät kuukautiskivut, että oksennan ja sitten kun kipu niin kova niin taju lähtee. Pari kertaa olen töissä mennyt vain vessaan ja maanut siellä likasella lattialla kun sillä hetkellä kun kipu iskee, ei ehdi mihinkään kotia lähtemään vaan raahaudun sinne missä voi olla rauhassa. Sitten olen soittanut työkaverin tuomaan pari 800 buranaa ja oottanut pari tuntia, että olo taas kohenee. Muutaman kerran pomo on käyny kattomassa ja sanonu että pitäisikö sinun lähteä kotiin tai lääkäriin. Silloin tekee vaan mieli lyödä sitä ihmistä, kun oikeasti jos on kipu niin kova niin miten helvetissä sinne kotia menee tai mitä lääkäri voi tehdä sen enempää kuin itsekään?
Onneksi jokaiset kuukautiset eivät ole yhtä pahat ja välillä niitte ajoitus sattuu viikonlopullekin.

Itse laitoin mirena hormonikierukan ja jäi kuukautiset
seuraavaksi neljäksi vudeksi kertaheitolla pois.

Nyt jo toinen samanlainen menossa eikä edelleenkään tietoa menkoista.

Ennen kärsin erittäin pitkistä, runsaista ja kivuliaista kuukautisista.

Suosittelen.

Myös minulle Mirena oli pelastus. Suosittelen.

Silti ihmettelen sitä, ettei kuukautisten tai raskauden aiheuttamien kipujen takia voi olla pois töistä, koska kivut ovat todellisia, eikä silloin ole työkykyinen. Ripulissa, kuumeessa tai kovissa vatsakivuissa ei kenenkään pitäisi joutua tekemään töitä, ihan sama mikä se syy on taustalla.

Jos sun kuukautiskierto on 28 päivää, olet siis keskimäärin melkein 10% päivistä työkyvytön. Tarkoittanee kuukaudessa vähintään 2 päivän poissaoloja. Täytyy kai sinun ymmärtää, että ei ole normaalia olla 10% työpäivistä palkallisella saikulla kuukautisten takia?? Se on todella paljon! Sinun velvollisuutesi on etsiä asiaan ratkaisu (parempi kipulääkitys tai jokin hoiti joka vähentää kipuja, esim. ne e-pillerit). Muuten mielestäni työnantajalla on täysi oikeus irtisanoa sinut tai lopettaa palkanmaksu sairauspäiviltä.

Lääkärintodistuksella ei asiasta tarvitse edes keskustella esimiehen kanssa. Eli mene lääkäriin ja asia on sillä selvä. Eikä työnantajalla ole minkäänlaista oikeutta sinua irtisanoa tai edes valittaa asiasta, jos sinulla on jokaisesta poissaolostasi lääkärintodistus.

Jos sun kuukautiskierto on 28 päivää, olet siis keskimäärin melkein 10% päivistä työkyvytön. Tarkoittanee kuukaudessa vähintään 2 päivän poissaoloja. Täytyy kai sinun ymmärtää, että ei ole normaalia olla 10% työpäivistä palkallisella saikulla kuukautisten takia?? Se on todella paljon! Sinun velvollisuutesi on etsiä asiaan ratkaisu (parempi kipulääkitys tai jokin hoiti joka vähentää kipuja, esim. ne e-pillerit). Muuten mielestäni työnantajalla on täysi oikeus irtisanoa sinut tai lopettaa palkanmaksu sairauspäiviltä.

No itse en ainakaa voi alkaa käyttämään mitään ehkäisyä kun haluamme lapsen. Mitäpä sitä muutakaa voi ku syyä buranaa..

Minullakin on välillä niin hirveät kuukautiskivut, että oksennan ja sitten kun kipu niin kova niin taju lähtee. Pari kertaa olen töissä mennyt vain vessaan ja maanut siellä likasella lattialla kun sillä hetkellä kun kipu iskee, ei ehdi mihinkään kotia lähtemään vaan raahaudun sinne missä voi olla rauhassa. Sitten olen soittanut työkaverin tuomaan pari 800 buranaa ja oottanut pari tuntia, että olo taas kohenee. Muutaman kerran pomo on käyny kattomassa ja sanonu että pitäisikö sinun lähteä kotiin tai lääkäriin. Silloin tekee vaan mieli lyödä sitä ihmistä, kun oikeasti jos on kipu niin kova niin miten helvetissä sinne kotia menee tai mitä lääkäri voi tehdä sen enempää kuin itsekään?
Onneksi jokaiset kuukautiset eivät ole yhtä pahat ja välillä niitte ajoitus sattuu viikonlopullekin.

Ootko ajatellut endometrioosin mahdollisuutta? Noin kovat kivut ei missään nimessä ole normaalia ja niihin löytyy kyllä apua!

• Tykkää
Reactions: *¿*
No itse en ainakaa voi alkaa käyttämään mitään ehkäisyä kun haluamme lapsen. Mitäpä sitä muutakaa voi ku syyä buranaa..

Mennä lääkäriin. Jos sulla esim on se endometrioosi, niin voi olla että ihan turhaa yritätte lasta. Endo voi aiheuttaa munatorvien tukkeumaa jolloin munasolu ei ikinä edes pääse kohtuun. Tai isoja kiinnikkeitä kohtuun mikä aiheuttaa keskenmenon jokatapauksessa.
Mene lääkäriin. Ja jos se olit sinä ku otti 2x800 buranaa kerrallaa, niin otat yliannoksen. Buranaa ei saa ottaa kerralla noin paljoa.
Ja käsikauppalääkkeistä paremman kipuahoitavan vaikutuksen saat kun otat buranan ja panadolin yhtä aikaa.
Ja lääkärillä kyllä olisi sulle muitakin lääkkeitä tarjolla.

Jos yrität lasta, älä syö Buranaa. Tulehduskipulääkkeet vaikeuttavat hedelmöittymistä, ja todettiinpa yhdessäkin tutkimuksessa, että jatkuvasti syötynä tulehduskipulääkkeitä voi käyttää myös ehkäisynä. Mene lääkäriin, kuulostaa siltä, että tarvitset lääkärin ohjeita tilanteen ratkaisemiseksi.

Voisikos joku sanoa, miten se lääkäri auttaa? Ja miten se sanoo , että sinulla on nyt endometrioosi?

Olen käynyt kovien kipujen vuoksi lääkärillä eikä kukaan ole edes tuonut esiin, että ehkä endometrioosi. Lääkäri ei ehdottanut mitään tarkempia tutkimuksia, ultrattu on, mutta olen lukenyt, että endo ei välttämättä ilmene ultrassa.

Ainoa mitä lääkärillä oli tarjota, oli e pillerit ja niitä en halua, koska en halua käyttää hormonaalista ehkäisyä.

Ei ole mitään vaihtoehtoa, kuin hakea aina sairaslomaa. Kuka haluaa katsella töissä lattialla kierivää naista, joka on kuin synnytyspoltoissa.

Juu ei ole minun syy hirveät kivut, jos en oke työkykyinen, miksi en saa sairaslomaa?

Olenko itse aiheuttanut kivut ja sen vuoksi laiton poissaolo?

Turha kehottaa lekurille kun eivät ne löytäneet vikaa ja yksityislääkäri oli.

Haluaisin tietää, pitääkö lääkäriin meneessä itse tehdä diagnoosi että minulla on endo, avatkaa mahani.

Olen lukenut paljon artikkeleita, missä oli hirveät kivut ja lääkäri ei tehnyt elettekään tutkiakseen asiaa ja paljastuivat endoksi.

Miten olette siis saaneet lääkärit tutkimaan asiaa, koska endopesäkkeet eivät näy välttämättä muuten kuin leikaten?

( En ole keskustelun aloittanut)

Yhteistyössä