Avoin kysymys ylläpidolle, kommentoikaa muutkin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ei ollut mun viesti, jota kommentoit, mutta ainakin itse näkisin asian niin, että aiheesta kuin aiheesta keskustelupalstalle kirjoitetaan kohteliaasti. Jos ei ollenkaan huomioi, mitä muut kirjoittavat, ei se ole keskustelua vaan monologia.
Miksi pitää olla kohtelias. Miksei voi vain kirjoittaa siitä, miten asiat näkee ja kokee?
Toisinaan keskustelupalstan merkitys on vain se, että joku haluaa sanoa mitä itse ajattelee olematta sen kiinnostuneempi muiden näkemyksistä. Sekin on nähdäkseni ihan sallittua täällä ja yksi oleellinen osa keskustelupalstaa.

Toisinaan on kovin vaikea olla kohtelias, jos jonkun mielipiteet ovat aivan käsittämättömiä. Sellainen liiallinen kohteliaisuuden tavoittelu saattaa olla myös turmiollista keskustelun kannalta.

Mun mielestä se, mikä tätä palstaa helpottaisi, olisi se, että jengi lakkaisi ottamasta niin hemmetin henkilökohtaisesti sitä, että joku on jostakin asiasta erimieltä.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Joo joo, ymmärsin kyllä hyvin mihin viittasit ja mitä haluat...

Ja edelleen: Täältä löytyy lukemattomia ryhmiteltyjä palstoja. Eli senkun rekisteröit vaikka nimimerkin "laputsilmillä94", eikä sinua kukaan siitä tunnista.

Mitäs nyt -palsta on nimensä mukaisesti sillisalaatti, jossa voi puhua mistä tahansa. Ihan turhaa vaikeuttaa hommaa alkamalla laatia älytön määrä eri kategorioita, joihin keskustelut sijoittaa. Vaikka oikeastihan ongelma ei edes ollut osioiden puuttuminen, vaan vain tietyntyyppisistä aiheista keskustelu...
Ongelma ei ainakaaan mulle ole aiheet vaan tyyli. Edelleenkin olen valmis keskustelemaan asiallisesti aiheesta kuin aiheesta. Kuitenkin juorujen levittäminen, joidenkin kritiikitön suhtautuminen joihinkin lähteisiin sekä uutisten tulkitseminen haluamallaan tavalla, on mun mielestä kaukana asiallisesta keskustelusta. Ja tämän sanon ihan yleisesti maahanmuuttokeskusteluista, en kenellekään henkilökohtaisesti.
 
vierailija
Ongelma ei ainakaaan mulle ole aiheet vaan tyyli. Edelleenkin olen valmis keskustelemaan asiallisesti aiheesta kuin aiheesta. Kuitenkin juorujen levittäminen, joidenkin kritiikitön suhtautuminen joihinkin lähteisiin sekä uutisten tulkitseminen haluamallaan tavalla, on mun mielestä kaukana asiallisesta keskustelusta. Ja tämän sanon ihan yleisesti maahanmuuttokeskusteluista, en kenellekään henkilökohtaisesti.
Näköjään dementia iskee... tämä viesti siis minulta. T:ap
 
Ongelma ei ainakaaan mulle ole aiheet vaan tyyli. Edelleenkin olen valmis keskustelemaan asiallisesti aiheesta kuin aiheesta. Kuitenkin juorujen levittäminen, joidenkin kritiikitön suhtautuminen joihinkin lähteisiin sekä uutisten tulkitseminen haluamallaan tavalla, on mun mielestä kaukana asiallisesta keskustelusta. Ja tämän sanon ihan yleisesti maahanmuuttokeskusteluista, en kenellekään henkilökohtaisesti.
No näinhän se on. Mutta kuten oikeassa elämässä, myös keskutelupalstoilla, ihmiset ovat erilaisia. Ja aina joukossa on niitä, joiden keskustelutyyli on ehkä paikoin vajavaista. Mutta semmoista se on. Elämä yleensäkin.
 
Ongelma ei ainakaaan mulle ole aiheet vaan tyyli. Edelleenkin olen valmis keskustelemaan asiallisesti aiheesta kuin aiheesta. Kuitenkin juorujen levittäminen, joidenkin kritiikitön suhtautuminen joihinkin lähteisiin sekä uutisten tulkitseminen haluamallaan tavalla, on mun mielestä kaukana asiallisesta keskustelusta. Ja tämän sanon ihan yleisesti maahanmuuttokeskusteluista, en kenellekään henkilökohtaisesti.
Määrittele asiallinen?
Se on aika abstrakti käsite loppujenlopuksi. Toki kukin tunnistaa totaaliset ylilyönnit, mutta jollekkin toiselle jonkin asian sanominen on asiatonta, vaikkei se monelle muulle sitä olekkaan.

Kukin myös tulkitsee kuulemansa ja lukemansa usein omalla tavallaan ja vetää siitä omat johtopäätökset. Ellei näin olisi, mitään keskustelua tuskin syntyisi, kun kaikki olisivat samaa mieltä.

Jos joku on sinun mielestäsi kykenemätön lähdekritiikkiin, niin sen jonkun muun mielestä sinä saatat olla sitä.
 
vierailija (ap)
Määrittele asiallinen?
Se on aika abstrakti käsite loppujenlopuksi. Toki kukin tunnistaa totaaliset ylilyönnit, mutta jollekkin toiselle jonkin asian sanominen on asiatonta, vaikkei se monelle muulle sitä olekkaan.

Kukin myös tulkitsee kuulemansa ja lukemansa usein omalla tavallaan ja vetää siitä omat johtopäätökset. Ellei näin olisi, mitään keskustelua tuskin syntyisi, kun kaikki olisivat samaa mieltä.

Jos joku on sinun mielestäsi kykenemätön lähdekritiikkiin, niin sen jonkun muun mielestä sinä saatat olla sitä.
Mun mielestä asiallinen keskustelu tarkoittaa keskustelua, jossa otetaan toiset huomioon ja luetaan ajatuksella heidän viestinsä, vastataan asiallisesti kysymyksiin jne. Ihan siis peruskäytöstä, jossa huomioidaan, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja kunnioitetaan toista ihmistä hänen mielipiteistään riippumatta.

Luen mitä muut ovat kirjoittaneet, mietin mitä siitä sanon ja miten sanon sen loukkaamatta muita, voisi tiivistää ajatuksen.
 
vierailija
No näinhän se on. Mutta kuten oikeassa elämässä, myös keskutelupalstoilla, ihmiset ovat erilaisia. Ja aina joukossa on niitä, joiden keskustelutyyli on ehkä paikoin vajavaista. Mutta semmoista se on. Elämä yleensäkin.
Kyllä erilaisuus ja vajavaisuus kuuluu inhimmillisyyteen, mutta liiallinen ja tarkoituksellinen/tahallinen ilkeys/loukkaaminen/nimittely ei mun mielestä kuulu asialliseen keskusteluun.
 
Mun mielestä asiallinen keskustelu tarkoittaa keskustelua, jossa otetaan toiset huomioon ja luetaan ajatuksella heidän viestinsä, vastataan asiallisesti kysymyksiin jne. Ihan siis peruskäytöstä, jossa huomioidaan, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja kunnioitetaan toista ihmistä hänen mielipiteistään riippumatta.

Luen mitä muut ovat kirjoittaneet, mietin mitä siitä sanon ja miten sanon sen loukkaamatta muita, voisi tiivistää ajatuksen.
Joo, ei kovin usein tavattua tällä palstalla, oli aihe mikä tahansa :ROFLMAO:
 
Mun mielestä asiallinen keskustelu tarkoittaa keskustelua, jossa otetaan toiset huomioon ja luetaan ajatuksella heidän viestinsä, vastataan asiallisesti kysymyksiin jne. Ihan siis peruskäytöstä, jossa huomioidaan, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja kunnioitetaan toista ihmistä hänen mielipiteistään riippumatta.

Luen mitä muut ovat kirjoittaneet, mietin mitä siitä sanon ja miten sanon sen loukkaamatta muita, voisi tiivistää ajatuksen.
Toisinaan tuntuu sille, että ihan sama mitä sanoo ja mistä sanoo niin joku loukkaantuu ja vetää herneet nenään.
 
vierailija (ap)
Kristittynä täytyy sanoa että ylläpito voisi tarttu tähän kristityn mollaamiseen paljon tehokkaammin. Sitä ap varmaan tarkoitti.
Itseasiassa olen kristitty ja mulla on jopa useamman vuoden opinnot teologiassa, mutta ei mua pelkästään se haittaa, jos joku täällä ei osaa kunnioittaa toisen uskoa/uskontoa. Ei se multa pois ole, jos joku paljastaa sivistymättömyytensä uskoon tai uskontoihin liittyvissä kysymyksissä. Mä peräänkuulutan yleistä toisen mielipiteen kunnioittamista asiassa kuin asiassa..

Tietysti tällaisella palstalla, jossa keskustelijat ovat todella erilaisista lähtökohdista, voi olla turha odottaa, mitään todella asiallista keskustelua, koska kuten joku jo aiemmin totesi, täällä ihmiset ymmärtävät asiallisen keskustelun hyvin eritavoin. Näin siitäkin huolimatta, mitä keskusteluohjeissa sanotaan.
 
vierailija
Itseasiassa olen kristitty ja mulla on jopa useamman vuoden opinnot teologiassa, mutta ei mua pelkästään se haittaa, jos joku täällä ei osaa kunnioittaa toisen uskoa/uskontoa. Ei se multa pois ole, jos joku paljastaa sivistymättömyytensä uskoon tai uskontoihin liittyvissä kysymyksissä. Mä peräänkuulutan yleistä toisen mielipiteen kunnioittamista asiassa kuin asiassa..

Tietysti tällaisella palstalla, jossa keskustelijat ovat todella erilaisista lähtökohdista, voi olla turha odottaa, mitään todella asiallista keskustelua, koska kuten joku jo aiemmin totesi, täällä ihmiset ymmärtävät asiallisen keskustelun hyvin eritavoin. Näin siitäkin huolimatta, mitä keskusteluohjeissa sanotaan.
Hyvähän sun on puhua.
Tuommonen korkeasti oppinut theoloki
Ei tämmönen maalainen osaa puhua muuten kuin sen mitä on oppinut mettäsavotoilla ja kyntöruunan perässä kävellessä
 
vierailija
Ai B:n ylioppiaspapereilla? Ei kuule ole meikäläistä juurikaan ylimääräisillä älynlahjoilla siunattu opiskeluja varten..
Älyn lahjoihisi en tietenkään voi sanoa mitään varmaa.
Olipahan tuo sun aloitus kumminkin ihan mielekäs.
Olipahan Sulla kuitenkin tilaisuus kouluttaa itseäsi.
Älä lue rivien välistä , että olisin katkera elämälleni, ei se ole siellä.

Hyviä tapoja täällä palstalla kyllä vois viljellä
En tiedä, ehkä kato korjais nekin.
 
vierailija (ap)
Älyn lahjoihisi en tietenkään voi sanoa mitään varmaa.
Olipahan tuo sun aloitus kumminkin ihan mielekäs.
Olipahan Sulla kuitenkin tilaisuus kouluttaa itseäsi.
Älä lue rivien välistä , että olisin katkera elämälleni, ei se ole siellä.

Hyviä tapoja täällä palstalla kyllä vois viljellä
En tiedä, ehkä kato korjais nekin.
Olen mennyt siitä, mistä aita on matalin...

Kyllä täällä välillä on ihan fiksujakin ketjuja.. enkä nyt tarkoita tätä...
 

Yhteistyössä