Kivaa kun harmaassa Suomessa saa edes kovat naurut päivittäin :-D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Valvira: Lakupiippuja saa edelleen myydä alle 18-vuotiaille
Torstai 5.1.2017 klo 17.00

Lakupiippuja saa myydä kenelle vain iästä riippumatta, kertoo Valviran lakimies Jonna Aaltonen.

(RAIJA SUOPAJÄRVI)">
Suomen tupakkalaki ei velvoita kysymään henkilöllisyystodistusta lakupiippuja ostaessa. (RAIJA SUOPAJÄRVI)

LISÄÄ AIHEESTA
IL 30.12.2016: S-ryhmä: Lakupiipuista ei saa enää S-bonusta - syynä tupakkalaki

LUE MYÖS
"Ikärajoitettu tuote, tarkista asiakkaan ikä" - Näin kassakone herjasi lakupiipusta

Tupakkajäljitelmiin lasketaan vuoden alussa voimaan astuneen uuden lain mukaan muun muassa Kipparin piippu -makeinen eli tuttavallisemmin lakupiippu.

Tupakkajäljitelmiä ei saa markkinoida eikä niistä saa antaa hintahyvitystä eli esimerkiksi bonusta. Laki ei kuitenkaan kiellä lakupiippujen myymistä alaikäisille.

- Lakupiiput eivät ole kiellettyjä lain mukaan alle 18-vuotiailta, vahvistaa Valviran tupakkalain asiantuntija, lakimies Jonna Aaltonen.

Lakupiipun määritteleminen tupakkajäljitelmäksi on aiheuttanut hämmennystä, sillä kassakoneet saattavat kehottaa myyjää pyytämään henkilöllisyystodistusta lakupiippua ostavalta. Tätä laki ei kuitenkaan velvoita tekemään.

- 18 vuoden ikäraja tupakkalaissa koskee vain tupakkatuotteita, nikotiininesteitä, tupakan vastikkeita, tupakointivälineitä ja sähkösavukkeita, Aaltonen selventää.

TEIJA LASSI
teija.lassi@iltalehti.fi

Minusta on myös täysin käsittämätöntä, että sytkärit ovat tupakointituotteita, eikä niitä myydä alle 18-vuotiaille. Minulla oli nuorena aina sytkäri mukana, jotta voin sytyttää seurakunnan kerhossa kynttilöitä, ja olin tyrmistynyt, kun lain mielestä sytkärillä ei voi sytyttää muuta kuin tupakkaa. Vähän niin kuin kiellettäisiin sormet, koska sormissa voi pitää tupakkaa.

Minusta on myös täysin käsittämätöntä, että sytkärit ovat tupakointituotteita, eikä niitä myydä alle 18-vuotiaille. Minulla oli nuorena aina sytkäri mukana, jotta voin sytyttää seurakunnan kerhossa kynttilöitä, ja olin tyrmistynyt, kun lain mielestä sytkärillä ei voi sytyttää muuta kuin tupakkaa. Vähän niin kuin kiellettäisiin sormet, koska sormissa voi pitää tupakkaa.
ÄLÄ? Sekin vielä ai tsiisus :D

Moni kauppa Suomessa on jo pitkään kieltäytynyt myymään alle 30-vuotiaille tulitikkuja ilman henkilöllisyystodistusta, koska ne ovat "tupakointiväline" (ei tosin lain mukaan, mutta hysteria ajaa laista yli).

Mun piti myyjäksi ryhtyessäni suorittaa ikärajavalvontapassi. Siinä kyllä mainittiin tulentekovälineet, ei pelkät sytkärit. Eli sisältää tulitikut, kivet, sytkärit yms. Ei niissä ole myyntikielto sen takia, että niillä voi sytyttää tupakan, vaan sen takia kun luullaan ettei alaikäiset osaa käsitellä tulta. Paperit kuitenkin tarkastetaan muistaakseni vain alle 23 vuotta näyttäviltä.

Mun piti myyjäksi ryhtyessäni suorittaa ikärajavalvontapassi. Siinä kyllä mainittiin tulentekovälineet, ei pelkät sytkärit. Eli sisältää tulitikut, kivet, sytkärit yms. Ei niissä ole myyntikielto sen takia, että niillä voi sytyttää tupakan, vaan sen takia kun luullaan ettei alaikäiset osaa käsitellä tulta.

Aika kummallista, että jonkun ikärajavalvontapassin järjestäjä päättää itsenäisesti, että alle 18-vuotiaat eivät muka osaa käsitellä tulta eikä heille siksi saa myydä tulentekovälineitä. Tavallaan ohittaa eduskunnan lainsäädäntövallan ja keksii omat "lait".

Aika kummallista, että jonkun ikärajavalvontapassin järjestäjä päättää itsenäisesti, että alle 18-vuotiaat eivät muka osaa käsitellä tulta eikä heille siksi saa myydä tulentekovälineitä. Tavallaan ohittaa eduskunnan lainsäädäntövallan ja keksii omat "lait".
Ihan yhtä lailla joissain paikoissa ei myydä energiajuomaa alle 15-vuotiaille. Mikäs tuossa nyt niin kummallista?

Ihan yhtä lailla joissain paikoissa ei myydä energiajuomaa alle 15-vuotiaille. Mikäs tuossa nyt niin kummallista?
No mitä sanoisit vaikka siitä, jos jossain ei myytäisi alkoholia yli 60-vuotiaille, kun kauppiaan mielestä vanhusten ei tule vetää päiväkännejä? Tai että kondomien myynti estettäisiin alle 18-vuotiaille kun ikärajapassin järjestäjä paheksuu teinien seksitouhuja? Tai että kovin seniilin oloisille ei myytäisi tulentekovälineitä kun käyttävät niitä kumminkin väärin?

Mun piti myyjäksi ryhtyessäni suorittaa ikärajavalvontapassi. Siinä kyllä mainittiin tulentekovälineet, ei pelkät sytkärit. Eli sisältää tulitikut, kivet, sytkärit yms. Ei niissä ole myyntikielto sen takia, että niillä voi sytyttää tupakan, vaan sen takia kun luullaan ettei alaikäiset osaa käsitellä tulta. Paperit kuitenkin tarkastetaan muistaakseni vain alle 23 vuotta näyttäviltä.

Todella kummallista. Moni parikymppinen on jo perheellinen ja haluaisi polttaa kynttilöitä, sytyttää saunan ja viedä vaikkapa haudalle kynttilän palamaan. Miten ihmeessä nämäkin asiat voidaan lainsäätäjän toimesta tehdä kielletyiksi.

Todella kummallista. Moni parikymppinen on jo perheellinen ja haluaisi polttaa kynttilöitä, sytyttää saunan ja viedä vaikkapa haudalle kynttilän palamaan. Miten ihmeessä nämäkin asiat voidaan lainsäätäjän toimesta tehdä kielletyiksi.

Siis kyllähän jokainen 18v saa ostettua ne tulentekovälineet, kuhsn on henkkarit.
Ja en tiedä, ite tykkään ettei kakarat ostele tulitikkuja ja leiki niillä. Lasten ei muutenkaan tarvi hankkia tulentekovälineitä, mihin järkevään ne niitä muka tarvisi? Jonkun verranhan näitä on käynyt, että lapset onnistuneet tekemään vahinkoa tulitikuilla, jotka ovat kotoa löytäneet. Itse säilyttäisin tulitikut piilossa, kuten esim. lääkkeetkin säilytetään.

Vaan kuka muistaa suklaatupakat 80-luvulta? Värikäs aski kessutyyliin. Sisällä oli 20kpl valkoisia tupakan kokoisia paperipötköjä, jotka kun kuori oli täynnä suklaata.

Siis kyllähän jokainen 18v saa ostettua ne tulentekovälineet, kuhsn on henkkarit.
Ja en tiedä, ite tykkään ettei kakarat ostele tulitikkuja ja leiki niillä. Lasten ei muutenkaan tarvi hankkia tulentekovälineitä, mihin järkevään ne niitä muka tarvisi? Jonkun verranhan näitä on käynyt, että lapset onnistuneet tekemään vahinkoa tulitikuilla, jotka ovat kotoa löytäneet. Itse säilyttäisin tulitikut piilossa, kuten esim. lääkkeetkin säilytetään.
Meinaat siis, että esim. 17v on lapsi joka harrastaa tulitikkuleikkejä?

Yhteistyössä