Vessaton työ ja suolistosairaus. Help!

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulla on suolistosairaus, joka on äitynyt pahaksi. Jos iso hätä iskee, on vessaan ihan oikeasti päästävä HETI tai sonnat valuu lahkesta. Työvuoro kestää aina 6h eikä sen aikana pääse vessaan millään... Lääkäri ei pitäny riittävänä perusteena saikulle, työnantaja ei pysty järjestämään mitään homman vaihtoa tms.
Miten tässä vois fiksusti edetä? Tuntuu jo, että otan loparit, kun ei voi tietää milloin tilanne paranee vai paraneko ikinä...

vierailija
läheiselläni on tämä sama vaiva ja kun hän tulee kylään on monesti kahvipöydästäkin lähtenyt vessaan ja kaupungilla on kauppojen vessat tarpeen.

mutta puhu työnantajasi kanssa, kai jonkun kompromissin saatte järjestymään, että voit käydä vessassa ja kyllä kai monella muullakin tulee 6 tunnin aikana vessahätä ja kai teillä kahvitunnit on, niin voisit sopia, että jos joudut vessaan, niin se lasketaan kahvitauoksi ja et sitten pidä virallista kahvitaukoa, jos työnantaja oikein tiukka on tauoissa.

Outoa, jos lääkäri ei kirjoita saikkua! Mutta aika epäinhimilliseltä tuo työpaikkakin vaikuttaa - miten voi olla, että siellä ei ole vessaa?? Miten kuukautiset siellä hoidetaan? Tai jos jollekin vaan tulee vessahätä, mitä sitten? Luulisi, että wc pitäisi olla tai työnantajan velvollisuus olisi sellainen hommata sinne. Joku bajamaja tms. Pystyykö suolistosairauden kanssa käyttämään bajamajaa vai pitääkö olla pesumahdollisuus?

Ota yhteyttä työsuojeluun, jokaisella työntekijällä täytyy olla mahdollisuus käydä vessassa. Jos tavis lääkäri ei kirjoita saikkua niin oletko asiakkaana erikoispolilla sairautesi takia, sieltä luulisi löytyvän lääkäri jolta paperin saa. Tuota suolistosairauden tuomaa, vessa asiaa, ei oikeasti ymmärrä kuin ne, joilla on omaa kokemusta. Se vaikuttaa ihan kaikkeen, jopa siihen työn valintaan, harrastuksiin, pahimmillaan jopa kodin sijaintiin, sosiaalisista tilanteista puhumattakaan. Tsemppiä sulle!

vierailija
On paljonkin työpaikkoja, joissa vessakäynnit on haasteellisia: jätskikioskit, r-kioskit (ollaan monesti yksin töissä ja esim. asemilla yleiset wc:t voi olla kaukana), mansikanmyyjät, bussikuskit, kirurgi ei voi poistua leikkauksen kaikissa vaiheissa jne.

vierailija
Metsässähän on ihan hyvä sontia johonkin pusikkoon. wc paperi vaan mukaan metsälle. mut mites esim postin ja lehdenjakajat hoitaa vessa-asiat?
Siis lehdenjakaja olen ja piiri on pääosin kerrostalolähiössä, loppupää keskustan aluetta, mutta siinä vaiheessa on jo kuppilatkin kiinni eli niidenkään vessoihin ei ilman sorkkarautaa pääse...

Tää on ihan helvettiä. Työterveyslääkäri pokkana ehdotti VAIPAN pitämistä, kun tyrmäsin ajatuksen puskassa käymisestä (kaupunkialueella!!! A) sakkoa pukkaa ja B) kiva sille, jonka parvekkeen juurelle varpusparveni vapautan...). Kuka aikuinen oikeasti olisi valmis juoksemaan pitkin rappukäytäviä vaipassa? Ja mitä sitten kun tulee tavaraa? Annanko muhia, kunnes pääsen kotiin? En tiedä kävikö se lekuri ihan täysillä vai luuliko, että haen hupisaikkua...

Työtehtäviä ei oikein pysty muuttamaan.. Teoriassa voisi vaihtaa piirin sellaiseen, jonka varrella on YKSI vessa käytettävissä, mutta ei se riitä...mutta jospa ensiviikolle varailen aikaa erikoislääkärille, ehkä sillä on jotain käsitystä, miten paha tulanne voi olla..

Ap

vierailija
Siis lehdenjakaja olen ja piiri on pääosin kerrostalolähiössä, loppupää keskustan aluetta, mutta siinä vaiheessa on jo kuppilatkin kiinni eli niidenkään vessoihin ei ilman sorkkarautaa pääse...

Tää on ihan helvettiä. Työterveyslääkäri pokkana ehdotti VAIPAN pitämistä, kun tyrmäsin ajatuksen puskassa käymisestä (kaupunkialueella!!! A) sakkoa pukkaa ja B) kiva sille, jonka parvekkeen juurelle varpusparveni vapautan...). Kuka aikuinen oikeasti olisi valmis juoksemaan pitkin rappukäytäviä vaipassa? Ja mitä sitten kun tulee tavaraa? Annanko muhia, kunnes pääsen kotiin? En tiedä kävikö se lekuri ihan täysillä vai luuliko, että haen hupisaikkua...

Työtehtäviä ei oikein pysty muuttamaan.. Teoriassa voisi vaihtaa piirin sellaiseen, jonka varrella on YKSI vessa käytettävissä, mutta ei se riitä...mutta jospa ensiviikolle varailen aikaa erikoislääkärille, ehkä sillä on jotain käsitystä, miten paha tulanne voi olla..

Ap

vierailija
Työhän en osaa ottaa kantaa, mutta kuulut ehdottomasti erikoissairaanhoidon piiriin. Mua hoidetaan keskussairaalan gastroenterologian polilla suolistosairauden takia.

Ja pakko varoittaa, että ketjuun ilmstyy pian todennäköisesti ihminen, jolla on hyviä pointteja, mutta ne hukkuu linkkien ja spämmäyksen alle. Terveen ihmisen on niin helppo neuvoa miten sairaan pitäisi elää..

Jos ja kun Paula luet tämäb, niin ole kiitollinen terveydestäsi, kaikki eivät ole olleet yhtä onnekkaita. Syyllistäminen ei auta ketään, aiheutat vai pahaa mieltä. Sairaudessa on tarpeeksi ilman turhaa viisasteluakin.

Aloittajalle tsemppiä!

vierailija

Ap
Hankala tilanne tosiaankin. Mielestäni on kohtuutonta odottaa kenenkään selviävän jatkuvasti 6 tuntia ilman vessaa, puhumattakaan tällasissa tapauksissa kuin sinulla nyt on. Pidän peukkuja sinulle, että erikoislääkäri ymmärtää tilanteesi. Työterveyslääkäri vaikuttaa todella törpöltä ja ammattitaidottomalta. Sairausloman paikkahan tuo ehdottomasti on, pidemmällä tähtäimellä työn vaihto. Voimia sinulle!

Puskiin sitten vaan. Olisit pyytänyt lääkäriltä todistuksen, jota näyttää tarvittaessa poliisisedille.

Itse olen tuota lehdenjakelua tehnyt vähän aikaa. Ratkaisin vessapulman käymällä yhden tietyn kerrostalokiinteistön vessassa.

vierailija
Työhän en osaa ottaa kantaa, mutta kuulut ehdottomasti erikoissairaanhoidon piiriin. Mua hoidetaan keskussairaalan gastroenterologian polilla suolistosairauden takia.

Ja pakko varoittaa, että ketjuun ilmstyy pian todennäköisesti ihminen, jolla on hyviä pointteja, mutta ne hukkuu linkkien ja spämmäyksen alle. Terveen ihmisen on niin helppo neuvoa miten sairaan pitäisi elää..

Jos ja kun Paula luet tämäb, niin ole kiitollinen terveydestäsi, kaikki eivät ole olleet yhtä onnekkaita. Syyllistäminen ei auta ketään, aiheutat vai pahaa mieltä. Sairaudessa on tarpeeksi ilman turhaa viisasteluakin.

Aloittajalle tsemppiä
!
No ei kyllä ole viisastelua ollenkaan. Nyt vasta huomasin ketjun. Sairaslomalle sairaan täytyy päästä, eikä siinä tunneta vaihtoehtoja!
terv.paula

vierailija

Ap
Lääkäristä kannattaa tehdä kantelu Valviraan. Toivottavasti oikeudet poistetaan.

vierailija
Puskiin sitten vaan. Olisit pyytänyt lääkäriltä todistuksen, jota näyttää tarvittaessa poliisisedille.

Itse olen tuota lehdenjakelua tehnyt vähän aikaa. Ratkaisin vessapulman käymällä yhden tietyn kerrostalokiinteistön vessassa.
Suolistosairaiden vessaongelmat ovat vakavia. Vessaan on päästävä aivan heti. Tosin esim. kroonisen koliitin akuuttivaiheessa pätevä lääkäri kirjoittaa sairauslomaa tarpeen mukaan.

Suolistosairaiden vessaongelmat ovat vakavia. Vessaan on päästävä aivan heti. Tosin esim. kroonisen koliitin akuuttivaiheessa pätevä lääkäri kirjoittaa sairauslomaa tarpeen mukaan.
No sitten on kuljetettava matkailukäyttöön tarkoitettua wc-pönttöä, tai lasten pottaa. Ihan mitä vaan, jotta pääsee helpottamaan.

vierailija
Etkö voi syödä Imodiumia tai jotain muuta ripulilääkettä? Eikö ulkoavaimella pääse myös esim pesutupaan tai saunatiloihin, niissä on yleensä vessa? Kärsin itse samasta vaivasta mutta jotenkin oon aina vessaan tai puskaan ehtinyt

vierailija
Etkö voi syödä Imodiumia tai jotain muuta ripulilääkettä? Eikö ulkoavaimella pääse myös esim pesutupaan tai saunatiloihin, niissä on yleensä vessa? Kärsin itse samasta vaivasta mutta jotenkin oon aina vessaan tai puskaan ehtinyt
Itselläni on koliitin akuuttivaiheessa noin 30 vessakäyntiä vuorokaudessa ja olo on muutenkin heikko ja kivulias. Verta tulee kuin esterin peestä. On selvää, että tuolloin ollaan sairauslomalla tai jos suoli on lähes koko ajan tulehtunut, niin sitten elääkkeellä. Töihin ei pysty.

vierailija
Itselläni on koliitin akuuttivaiheessa noin 30 vessakäyntiä vuorokaudessa ja olo on muutenkin heikko ja kivulias. Verta tulee kuin esterin peestä. On selvää, että tuolloin ollaan sairauslomalla tai jos suoli on lähes koko ajan tulehtunut, niin sitten elääkkeellä. Töihin ei pysty.
Niin just! Ja sairasloma ON sitä varten, että ihminen voi täysipainoisesti keskittyä omaan hotoonsa. Nukkua ei voi varastoon eikä liikaa - paitsi ettei sitä monikaan usko.

vierailija
Imodiumia ja muita loperamideja EI SAA ottaa silloin, kun on tulehdus. Suoli voi mennä kuolioon nopeastikin. Suolihan tosiaan yrittää päästä eroon jostakin, mitä elimistö ei ollenkaan tunnista:-(
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/kouristuksia.htm

vierailija
Mitä hemmettiä! Ei kai lääkäri voi oikeasti ehdottaa vaippaa?!
Että siellä sitten jakaisi lehtiä kurat vaipassa, huh.

Kaikki sympatia ap:lle
Varmaan voi , jos sattuisi itsekin olemaan -- vaikkapa kokonaan suoleton. Mikä estäisi?
Itse en ole ensimmäistäkään Imodiumia ottanut ikinä ja eka tappelu vastaanotolla alkaisi varmasti siitä. Eihän niiden enää tarvi niistä vastuuta kantaa, kun ne on ilman reseptiä myytäviä valmisteita. Tosin ne ovat sitä siksi, kun suolettomia ihmisiä on niin paljon, että vastaanotot täyttyisivät pelkästään entisen reseptin uusijoista. Toisten kokemuksista olen oppinut sentään jotakin.

vierailija
No sitten on kuljetettava matkailukäyttöön tarkoitettua wc-pönttöä, tai lasten pottaa. Ihan mitä vaan, jotta pääsee helpottamaan.
Eihän tuo ole huono idea ollenkaan! Monella matkailuauto ON todellinen pelastus siksi, että voi tehdä itse kaikki ruoat, kun se keittiö vaan ON niin hyvin suunniteltu--- kaasuliesineen ym, jääkaappi ym. MUTTA tavalliseen (tai korotettu katto?) autoon voi laittaa sen pöntön, tummentaa ikkunat ja laittaa kylmälaukun eväitä varten.

Veneilijöiden varusteissa kans voi olla hyviä vaihtoehtoja. Mitään sähkövempaimia ei tietenkään kannata käyttää, ettei autosta/veneestä/pirtistä virta lopu(y)

Yhteistyössä