Hei vastaan vielä..olen siis se joka kertoi omasta masennuksesta esikoisen synnyttyä ja lääkkeiden+psykologin tuomasta avusta...
Ensinäkin jos lääkkeet on määrätty, on siihen varmasti katsottu syy. En kehota lääkkeitä aloittamaan, jos itse et halua. Päätös on sinun. Sen verran vain vielä sanon, että nuo lääkkeet eivät saisi olla mikään mörkö. Jos tulee korvatulehdus, on antibootit joilla bakteerit tuhotaan, ja samalla siinä menee sitä muutakin bakteeria kehosta, niitä hyviä bakteereja, jotka mm. puolustavat kehoa taudeilta. Jos särkee päätä, otetaan buranaa, joka taas vaikuttaa myös maksaan ja vatsaan ei suotuisasti. Jos seratoniinitaso on alhainen, määrätään seratoniinin takaisinottajat, jotka nostavat sitä tasoa normaaliksi, joka se siis pitäisikin olla....näissä on aina kaksi puolta kaikessa. Monia ihmisiä pelottaa kaikki lääkitys, mutta muista, että SSRI-lääke se on lääke siinä missä muutkin. Sillä vain on väliä mikä on sairauden diaknoosi, eli mikä lääke auttaa..ei antibiootteja määrätä jos seratoniinitaso on laskenut. Itse pelkäsin aloittaa lääkkeet, mutta niiden käytön jälkeen en ole pelännyt niitä. Niin suuren avun niistä sain. Käytin 6kk ja se oli siinä. Aikaa tästä on 7vuotta, enkä olisi varmaan päässyt alun yli ilman niitä. Rauhoittavia määrättiin myös pahimpiin epätoivon hetkiin, mutta en koskaan edes harkinnut niiden käyttöä tai ostamista, koska ne aiheuttavat riippuvuutta jos käyttö karkaa käsistä.
Toinen juttu on tuo miten kuvaat oloasi. Minäkin sain pakkopullamaisesti rutiinit tehtyä. Kukaan lähipiiristäni ei edes tiennyt mitään, paitsi mieheni. Kaikki tekemiseni oli koneellista, tein koska oli pakko tai koska niin piti tehdä. Kaupassa hymyilin tutuille ja rupattelin mukavia. Kotona itkin ja karjuin miehelle. Tunsin epäonnistuneeni kaikessa, syytin miestä ja lasta elämäni pilaamisesta. Aistin joitain yhtäläisyyksiä tarinaasi.
Tuo Depressiokirja vaikuttaa hyvältä. Juuri noita asioita ja harjoituksia teimme psykologini kanssa. Ensin oli opittava tunnistamaan mistä tunne tulee. Miksi vihaan lastani tietyssä tilanteessa. Mikä siihen johtaa. Miksi vihaan miestäni. Mikä sen aiheuttaa. Missä kohtaa suutun ja alan huutaa. Millä ajatusmallilla niin ei pääse tapahtumaan. Mikä minulle tuo iloa, tuoko mikään. Pieniä päivittäisiä juttuja, joihin aloin kiinnittää huomiota. Kävin psykologilla 9kk ja lääkkeitä söin 6kk. Sen jälkeen olen rakastanut lastani enemmän kuin mitään maailmassa ja sain eväät joilla olen säädellyt omaa masennusalttiuttani. Tunnistan itsessäni ajoittain piirteitä, jotka voisivat hoitamattomina johtaa masennukseen ja elämässä on tullut valtavasti romahduksia joihin en ole pystynyt vaikuttamaan tai valmistautumaan, mutta tuon hoitojakson oppien avulla, olen selvinnyt niistä.
Toivottavasti pääset pian juttelemaan depressiohoitajalle ja lainaa ainakin tuo kirja alkuun. Minä aloittaisin myös ne lääkkeet, ei niitä noin vain kouraan kenelle tahansa kuitenkaan lykätä, luulen ja olotilasi on jatkunut jo hyvinkin pitkään. Sittenhän sinä näet vaikuttaako ne ja jos ei, niin lopetat käytön pikkuhiljaa....