V
vierailija
Vieras
Minun vanhempani ovat duunareita molemmat. Hyviä vanhempia, mutta eivät oikein ole osanneet antaa eväitä opiskeluun ja työelämään. Enkä niitä oikein muualtakaan ole saanut. Koulussa olin aina luokkani parhaimmistoa ja niinpä menin yliopistoon opiskelemaan. Siellä minulle syntyi harhaluulo, että elämäsi olisi ja tulisi aina olemaan melkeinpä ruusuilla tanssimista. No aika tavalla sain pettyä.
Opiskelin loppujen lopuksi itseäni kiinnostavaa alaa, jossa ei kauheesti ollut työnäkymiä. Olisin voinut mennä opiskelemaan jotain "kovaakin" (kauppakorkeaan tai tekniseen korkeakouluun), mutta väenvängällä hain valtiotieteelliseen, johon oli jopa vaikeampi päästä kuin noihin työelämän kannalta varmoihin valintoihin.
Jälkikäteen olen huomannut, että 90 prossaa valtiotieteellisessä opiskelleista omaa taustan ylemmissä sosio-ekonomisissa luokissa. Se näkyy niin, että he "tietävät" että pääsevät oikeisiin alan töihin. He tietävät mihin pitää panostaa opiskeluaikana. Jonkun kenties isä, äiti tai muu järjestää ekoihin duuneihin. Ja vaikka kaikilla ei ole sellaista suoraa tietä ylös, niin ainakin ymmärrystä mistä naruista vedellä.
Minulla on valmistumisesta 3 vuotta ja en ole tehnyt yhtään kunnollista oman alan hommaa. Kaiken huippuna on se, että nyt palaan entiselle kotipaikkakunnalleni työhön, joka on selkeästi koulutukseni alle. Työpaikallani on paljon entisiä lukiokavereitani (niitä jotka menestyivät PALJON huonommin, eivät edes haaveilleet yliopistoista) suhteellisen korkeissa asemissa. Kieltämättä on monessa suhteessa kova paikka mennä sinne, mutta eipä tässä vaihtoehtoa ole... Olis kai pitänyt tyytyä osaansa ja mennä vaan suoraan lukion jälkeen paikalliseen AMK:hon...
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Opiskelin loppujen lopuksi itseäni kiinnostavaa alaa, jossa ei kauheesti ollut työnäkymiä. Olisin voinut mennä opiskelemaan jotain "kovaakin" (kauppakorkeaan tai tekniseen korkeakouluun), mutta väenvängällä hain valtiotieteelliseen, johon oli jopa vaikeampi päästä kuin noihin työelämän kannalta varmoihin valintoihin.
Jälkikäteen olen huomannut, että 90 prossaa valtiotieteellisessä opiskelleista omaa taustan ylemmissä sosio-ekonomisissa luokissa. Se näkyy niin, että he "tietävät" että pääsevät oikeisiin alan töihin. He tietävät mihin pitää panostaa opiskeluaikana. Jonkun kenties isä, äiti tai muu järjestää ekoihin duuneihin. Ja vaikka kaikilla ei ole sellaista suoraa tietä ylös, niin ainakin ymmärrystä mistä naruista vedellä.
Minulla on valmistumisesta 3 vuotta ja en ole tehnyt yhtään kunnollista oman alan hommaa. Kaiken huippuna on se, että nyt palaan entiselle kotipaikkakunnalleni työhön, joka on selkeästi koulutukseni alle. Työpaikallani on paljon entisiä lukiokavereitani (niitä jotka menestyivät PALJON huonommin, eivät edes haaveilleet yliopistoista) suhteellisen korkeissa asemissa. Kieltämättä on monessa suhteessa kova paikka mennä sinne, mutta eipä tässä vaihtoehtoa ole... Olis kai pitänyt tyytyä osaansa ja mennä vaan suoraan lukion jälkeen paikalliseen AMK:hon...
Onko muilla vastaavia kokemuksia?