Hermot menee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tuon nuoremman 11 vuotiaan kanssa. Mitään ei kuuntele mitä sanon, kuulokkeet päässä koko ajan. Ei auta yhdessäkään kotityössä, väittää vastaan joka asiaan ja muutenkin tosi itsepäinen ja rasittava! Miten muut yh.t jaksaa tätä? Viikkorahaa ei saa kuin harvoin, ei olisi edes antaa. Nettiä en voi katkaista kun menis muiltakin. Tuntuu että oon ihan voimaton tytön kans

11v ei ole enää mikään ihan pikkulapsi. Mä nuorena kapinoin kaikkea vastaan, mutta yh Äitini kun kertoi rehellisesti ettei enää jaksa tätä, ei enää pärjää mun kanssa, ei tiedä mitä tehdä yms.. tajusin itse muuttaa omaa käyttäytymistä.

Tuon nuoremman 11 vuotiaan kanssa. Mitään ei kuuntele mitä sanon, kuulokkeet päässä koko ajan. Ei auta yhdessäkään kotityössä, väittää vastaan joka asiaan ja muutenkin tosi itsepäinen ja rasittava! Miten muut yh.t jaksaa tätä? Viikkorahaa ei saa kuin harvoin, ei olisi edes antaa. Nettiä en voi katkaista kun menis muiltakin. Tuntuu että oon ihan voimaton tytön kans

Jos asiat ovat tuohon jamaan päässeet, niin ei siinä auta kuin alkaa palautella perusasioita tytön kanssa mieliin. Alkaen siitä, ettei vanhemman totteleminen ole vapaaehtoista vaan pakollista, eikä määräyksistä myöskään lähdetä jankkaamaan.

Ihan varmasti löytyy joku rangaistus tai muu keino, mikä tyttöön "puree" niissä tilanteissa missä pelkkä sana ei tehoa. Netinkin pystyy halutessa saamaan poikki esim. estämällä lapsen koneen/laitteen yhteyttä jakavan laitteen asetuksista tai jos kyseessä on suora mobiiliyhteys niin takavarikoimalla sim-kortin. Yksi tuon ikäisellä toimiva rangaistus on myös palstalla välillä mainittu "seisotusmenetelmä", missä lapsi laitetaan esim. puoleksi tunniksi seinää vasten seisomaan naama seinään päin ja kädet suorina ylhäällä.

Ihan ensiksi kannattaisi varmaan tarkistaa, että reagoit johdonmukaisella tavalla lapsen tekemisiin. Yhtenä esimerkkinä jos lapsi ei tule kylästä kotiin silloin kun on sovittu, niin vähään aikaan ei sitten pääse kylään (koska luottamus lapseen tältä osin meni). Tai jos ei auta kotitöissä edes kohtuullista määrää, niin mahdollisuuksien mukaan ei myöskään sitten anneta nauttia niiden kotitöiden hedelmistä. Jos taas kuulokkeet ovat ongelma, niin sitten kuulokkeet jäähylle.

Meillä saa netin älypuhelimesta. Jos ottaisin pois siltä esim puhelimen saisi yhteyden sisaruksen puhelimesta. Ja todellakaan se ei missään nurkassa pysyisi, kokeiltu on jo pienempänä ollessaan, pysyi ehkä 2 sekuntia. Kiitos vaan vinkeistä mutta aika hyödyttömiä oli.

Meillä saa netin älypuhelimesta. Jos ottaisin pois siltä esim puhelimen saisi yhteyden sisaruksen puhelimesta. Ja todellakaan se ei missään nurkassa pysyisi, kokeiltu on jo pienempänä ollessaan, pysyi ehkä 2 sekuntia. Kiitos vaan vinkeistä mutta aika hyödyttömiä oli.

Mikset pakota lasta? Lapselta kaikki vehkeet kokonaan pois millä voi päästä nettiin. Ja jos sisarus ilman lupaa lainaa hänelle oman vehkeensä, niin sitten sama seuraamus sisarukselle.

Ja varmasti pysyy nurkassa jos ensialkuun pitelee. Sitten kun oppii, että tarvittaessa pidellään, niin pysyy ihan vapaaehtoisestikin.

11v ei ole enää mikään ihan pikkulapsi. Mä nuorena kapinoin kaikkea vastaan, mutta yh Äitini kun kertoi rehellisesti ettei enää jaksa tätä, ei enää pärjää mun kanssa, ei tiedä mitä tehdä yms.. tajusin itse muuttaa omaa käyttäytymistä.
Nykyään karataan kotoa, mitäs sitten tekisit?
Kotihommia on palon, mutta miksi äitiä pitäisi "auttaa"? Täytyy suunnitella aika niin, että kaikki tekee sellaista, minkä osaa ja osa asioista opetellaan yhdessä. Ennakkoon tahtoisit tietää itsekin, mitä täytyisi tehdä, eikö vaan? Ikinä vanhemmat ei saa teettää sellaista, mitä itse eivät haluaisi tehdä.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001760488.html

---liittyy edelliseen postaukseen tämäkin. Työttömyys on siis suurelta osalta vanhempien syytä, kun ei kannusteta atk- alalle, ei kukaan ilman kouluja opi systeemeitä eikä----?

Mä just otin puhelimen pois illalla. Seurasi hirveä itkuraivarikohtaus. Olen koettanut ottaa sitä ennenkin mutta sillon joutuisin väkisin repiä kädestä, oon kokenut enkä halua samaa taistelua toiste. On nimittäin jo tosi vahva, muakin vahvempi!

QUOTE="vierailija, post: 31470631"]Mikset pakota lasta? Lapselta kaikki vehkeet kokonaan pois millä voi päästä nettiin. Ja jos sisarus ilman lupaa lainaa hänelle oman vehkeensä, niin sitten sama seuraamus sisarukselle.

Ja varmasti pysyy nurkassa jos ensialkuun pitelee. Sitten kun oppii, että tarvittaessa pidellään, niin pysyy ihan vapaaehtoisestikin.[/QUOTE]

Mä just otin puhelimen pois illalla. Seurasi hirveä itkuraivarikohtaus. Olen koettanut ottaa sitä ennenkin mutta sillon joutuisin väkisin repiä kädestä, oon kokenut enkä halua samaa taistelua toiste. On nimittäin jo tosi vahva, muakin vahvempi!

Mitä jos toteat, että muitä kauemmin tyttö raivoaa niin sitä pidempään puhelin pysyy poissa?

Tai vedät raivoamisen ja tottelemattomuuden suhteen nollatoleranssin, jos päivän aikana kerrankin vetää raivokohtauksen tai ei (jossain hiukankaan merkittävämmässä) asiassa tottele, niin puhelin pysyy aina seuraavat pari päivää poissa?

Tämä siis olettaen, että puhelimetta oleminen on asia jota tyttö pelkää ja pitää epämiellyttävänä.

Mitä jos toteat, että muitä kauemmin tyttö raivoaa niin sitä pidempään puhelin pysyy poissa?

Tai vedät raivoamisen ja tottelemattomuuden suhteen nollatoleranssin, jos päivän aikana kerrankin vetää raivokohtauksen tai ei (jossain hiukankaan merkittävämmässä) asiassa tottele, niin puhelin pysyy aina seuraavat pari päivää poissa?

Tämä siis olettaen, että puhelimetta oleminen on asia jota tyttö pelkää ja pitää epämiellyttävänä.

Kiitos tätä voisin ajatella! Tosin edelleen ongelma saada se siltä pois koska kantaa koko ajan sitä mukana...

Kuulostaa muuten aika pahalta/hankalalta tuollainen tilanne, missä lapsi ilmeisesti on yhtä vahva/vahvempi kuin äitinsä ja samalla ei (pienen lapsen tyyliin) arkaile pistää fyysisesti kampoihin.

Varsinkin tuossa tilanteessa olisi kyllä tosi tärkeä saada auktoriteetti kuntoon lapsen suhteen ja komentojärjestys selväksi.

Olisikohan jossain joku pikakurssi jostain hallintaotteista ja vastaavista, millä lapsen ensialkuun saisi pysymään ruodussa vaikka tämä olisikin jopa vähän vahvempi? :rolleyes:

Monen yh-perheen ongelmat alkavat näkyä silloin, kun lapset alkavat tulla murrosikään. Jos äiti ei ole siihen mennessä johdonmukaisesti ole hankkinut auktoriteettiä, on aika myöhäistä sitä enää haikailla. Perheissä, joissa on isä, näitä ongelmia vaan on vähemmän.

Kuulostaa muuten aika pahalta/hankalalta tuollainen tilanne, missä lapsi ilmeisesti on yhtä vahva/vahvempi kuin äitinsä ja samalla ei (pienen lapsen tyyliin) arkaile pistää fyysisesti kampoihin.

Varsinkin tuossa tilanteessa olisi kyllä tosi tärkeä saada auktoriteetti kuntoon lapsen suhteen ja komentojärjestys selväksi.

Olisikohan jossain joku pikakurssi jostain hallintaotteista ja vastaavista, millä lapsen ensialkuun saisi pysymään ruodussa vaikka tämä olisikin jopa vähän vahvempi? :rolleyes:
Eiköhän tuo ole piirtynyt alitajuntaan joilakin?
Katso tositapahtumiin perustuva malli menneisyydestä, käytäntöjä ja auktoriteetteja:

Siitä vaan pyytämään naapurin 150 kg penkistä nostavaa miestä apuun kännykän takavarikko-operaatioon. Myöhemmin sitten aina uhkaus, että "totteletko hyvällä vai kutsunko naapurin miehen?"...

(Vrt. eräiden perheenäitien harrastamat uhkaukset "odota kunnes isäsi tulee kotiin".)

Yhteistyössä