Muita joille opiskelu ei ole mahdollista taloudellisista syistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomen sosiaalipolitiikassa on kautta aikojen pidetty työttömyyttä ja kattoon syljeskelyä opiskelua suotavampana asiana. Todisteena tästä nimeenomaan se, mitä tuetaan enemmän rahallisesti. Opintotuen pitäisi aina ja kaikkialla olla työttömyysetuuksia parempi (jos opintosuorituksia ei kerry, takaisinperintä). Koska herra Käteisen valtionvarainministerikaudesta lähtien on maan talous sössitty syvälle, käytännön toteutus vaatisi nyt opintotukien kohtalaista nostamista ja työttömyysetuuksien leikkauksia - lisävelkaan ei enää ole varaa.

Toisaalta, kuluvan vuoden aikana valtio on käyttänyt opintotukiin 933 miljoonaa euroa. Tämä summa olisi voitu kaksinkertaistaa, jos turvapaikkaturistien kuluja ei olisi.

Mä opiskelen ansiosidonnaisella. Päälle tulee kulukorvaus. Olen yh joten menojakin on ihan erilailla. Silti koen että valtio tukee todella hyvin opiskelua. Erityisen hyvin se tukee sellaisia jotka yrittää jotain. Itse en koe koskaan jääneeni yksin jos mielessä on ollut eteenpäin meneminen. Vika on korvien välissä "mutku mutku".

Yleensä on tapana antaa vinkkejä, jos on joku ongelma. Sinun olisi pitänyt sanoa jo heti alussa, että et halua mitään vinkkejä, niin olisin osannut olla vastaamatta.
Joo, siihen asiaan törmää täällä tämän tästä, oli kyseessä mikä asia tahansa:LOL:
Ihmiset ei viitsi opetella lukemaan aikatauluja - siis kaikki ei varmaan edes ymmärrä, miten niitä luetaan. Voi tietenkin syy olla siinä, ettei vaan NÄE lukea niitä, mut silloin olis oltava eri ohjeet. Moni vaivakin paranisis sillä et viitsisi lukea tuoteselosteet, mutta ei siihen ainakaan ala, kun ensin täytyisi olla personal trainer eikä siihen tietenkään olekaan varaa:censored:
http://areena.yle.fi/1-3639107

Minä ymmärrän aloittajaa. Hän on vielä siinä vaiheessa prosessia, jossa pettymys aiempiin valintoihin elämässä ja pettymys työtilanteeseen ja ehkä työtilanteeseen yleisimminkin on motivaationa opiskelujen aloittamiseen. Tässä vaiheessa prosessia ihminen helposti uhriuttaa itsensä, koska se pettymyksen tunne on siinä päälimmäisenä ja värittää kaikkea ajattelua. Hän ei ajattel selkeästi ja on vihamielinen kaikkia neuvoja kohtaan, koska se ensisijainen tarve ei ole tehdä elämässä muutosta, vaan ensisijainen tarve olisi saada niitä omia töitä riittävästi, että ne omat toiveet ja tarpeet taloudellisesta ja ammatillisesta tilanteesta olisivat paremmalla mallilla.

Siitä pääsee yli, kun on kypsä asennemuutokseen. Aloittajallahan ei oikeasti ole mitään ratkaisematonta ongelmaa. Opiskelu ei ole mahdollista JUURI NYT, mutta se on erittän mahdollista tulevaisuudessa. Kaikkea ei voi saada juuri tässä hetkessä, mutta ne voi saavuttaa kohtuullisen ajan sisällä tulevaisuudessa. Se ei ole mikään traaginen tilanne vaan elämää, joka koskettaa kaikkia tavallisia ihmisiä. Otetaan elämäntilanne kerrallaan, eletään se ja tehdään sitten taas uusia päätöksiä. Jälkeenpäin voi ajatella, että kaiki meni kuitenkin ihan riittävän hyvin, kaikelle oli aikansa. Aika harvan voimat riittävät siihen, että kaikki asiat pitää tehdä yhtä aikaa, huolehtia pienistä lapsista, opiskella ja käydä töissä ja saada ajan riittämään vielä muuhunkin tärkeään.

Ajan myötä aloittajan mieli orientoituu enemmän ja paremmin siihen opiskeluun, jos hän sitä vielä haluaa, ja hän alkaa nähdä monenlaisia vaihtoehtoja sen saavuttamiseksi. Niin se vaan menee.

Tajuatko sä yhtään miten kallista se auton pitäminen on, besserwissereille ja muillekin, saati että pitää kahta. Koitytakaa nyt oppia käyttään jo julkisia liikennev'älineitä tai ne viimisetkin meiltä viedään. Ei tässä kukaan Helsingissä asu mutta eutoa en osta koska en tarvii, useimmille se on turha, mutta opettavat itsensä siihen että ovat invalideja elleivät aja ovelta ovelle OMALLA HENKILÖAUTOLLA. Sitten valitetaan kun ei rahat riitä ja pitää olla niitä oikein kaksi, ihme ettei jälkikasvullekin oma, 16 v sille kyllä hopulla ostetaan mopoauto ettei vaan tule traumoja jalkalihaksiin..

Tajuatkohan sinä, ettei niitä julkisia oikeasti ihan kaikkialla kulje? Meillä menee aamulla yksi linja-auto lähimpään kaupunkiin ja tulee alkuillasta takaisin. Ja sama toisinpäin samoihin aikoihin. Eli on mahdollista päästä joko kaupunkiin tai omalle kylälle aamulla ja illalla takaisin. Ei noilla julkisilla viedä lapsia hoitoon, saati sitten mihinkään ylimääräiseen (esim. lääkäriin, neuvolaan tms.) Töihin ehkä vielä jotenkuten onnistuisi mennä.

Kaikki eivät asu isoissa kaupungeissa tai niiden lähettyvillä niin, että niitä julkisia oikeasti pystyisi käyttämään!

Itse olen samassa tilanteessa, että lisäopiskelu ei ole mahdollista, koska jos kouluun ilmoittaudun (on selvitetty, että pääsisin suorittamaan opintoja lisää), menee kaikki tulot. Jäljelle jää vain lapsilisät + osa-aikaisesta yrittäjyydestä saadut tulot n. 300€ kuussa. Näillä ei voi perhettä elättää, vaikka mies onkin töissä.

Ja tosiaan, kaikilla ei se omakotitalo maksa omaisuuksia ylläpitää. Äkkiseltään veikkaisin, että esimerkiksi meillä on talon ylläpitokustannukset paljon vähemmän kuin maksaisimme vuokraa kaupungissa.

Mä opiskelen ansiosidonnaisella. Päälle tulee kulukorvaus. Olen yh joten menojakin on ihan erilailla. Silti koen että valtio tukee todella hyvin opiskelua. Erityisen hyvin se tukee sellaisia jotka yrittää jotain. Itse en koe koskaan jääneeni yksin jos mielessä on ollut eteenpäin meneminen. Vika on korvien välissä "mutku mutku".
Ei mikään ihme, että olet tyytyväinen. Yksinhuoltajille tuota ansiosidonnaisella opiskelua nimittäin tuetaan, mutta jos olet avo tai avioliitossa, on ihan turha edes yrittää. Myönteistä päätöstä ei tipu.

Ei mikään ihme, että olet tyytyväinen. Yksinhuoltajille tuota ansiosidonnaisella opiskelua nimittäin tuetaan, mutta jos olet avo tai avioliitossa, on ihan turha edes yrittää. Myönteistä päätöstä ei tipu.

Kyllä ihan naimisissa olevat kun ovat oikeutettuja ansiosidonnaiseen opiskeluun! Katsokaa koulutusrahaston sivut..
Kunhan se 8v on työkokemusta kertynyt (itsellä se kertyi 3 lapsen hoito vapaiden aikana :D)

Kyllä ihan naimisissa olevat kun ovat oikeutettuja ansiosidonnaiseen opiskeluun! Katsokaa koulutusrahaston sivut..
Kunhan se 8v on työkokemusta kertynyt (itsellä se kertyi 3 lapsen hoito vapaiden aikana :D)
Luulin että puhut tuosta työkkärin kautta haettavasta tuesta ansiosidonnaisella opiskeluun. Siinäkin toki avioliitossa olevat ovat teoriassa oikeutettuja tukeen, mutta käytännössä heille ei tukea myönnetä, kun aivan erityistapauksissa. Tuki on harkinnanvarainen, ja yksinhuoltajat ovat etuasemassa ja heitä suositaan valinnoissa, koska todennäköisemmin jäävät yhteiskunnan tukien varaan ansiosidonnaisen loputtua, kun taas avo tai avioliitossa olevalla puoliso joutuu maksumieheksi.

Luulin että puhut tuosta työkkärin kautta haettavasta tuesta ansiosidonnaisella opiskeluun. Siinäkin toki avioliitossa olevat ovat teoriassa oikeutettuja tukeen, mutta käytännössä heille ei tukea myönnetä, kun aivan erityistapauksissa. Tuki on harkinnanvarainen, ja yksinhuoltajat ovat etuasemassa ja heitä suositaan valinnoissa, koska todennäköisemmin jäävät yhteiskunnan tukien varaan ansiosidonnaisen loputtua, kun taas avo tai avioliitossa olevalla puoliso joutuu maksumieheksi.

No mun mies kyllä opiskeli ihan kelan korotetulla tyttömyyskorvauksella (n. 1000€/kk) ja oli ollut työtön vasta 2kk kun aloitti opiskelun. Ei tarvinnut kuin työkkärissä mainita, että haluaa vaihtaa alaa. Itse palkkatöissä (n. 3000€/kk). Eli aika hyvin avioliitossaan saa opiskelua valtion tukemana.

Maailmassa on moni asia mahdollista, kun vain tekee. Mutta sä märiset että me työssäkäyvät veronmaksajat annetaan liian vähän sulle rahaa. Työkkärin asiakkuus on aina oma valinta. Ei siellä tarvitse työttömänä työnhakijana olla. Senkun vain ilmoittaa että pitäkää tunkkinne.

Maailmassa on moni asia mahdollista, kun vain tekee. Mutta sä märiset että me työssäkäyvät veronmaksajat annetaan liian vähän sulle rahaa. Työkkärin asiakkuus on aina oma valinta. Ei siellä tarvitse työttömänä työnhakijana olla. Senkun vain ilmoittaa että pitäkää tunkkinne.

Aina jaksaa naurattaa nämä narsistiset "työssäkäyvät veronmaksajat", jotka kuvittelevat omalla duunillaan suoraan elättävänsä kaikki työttömät ihmiset. :D
Ollaan niin tärkeää että, kun on ihan ihka oikea työpaikkakin.
Se työtön saattaa olla puolen vuoden päästä parempipalkkaisessa duunissa kuin sinä koskaan ja sinä nauttimassa sairauspäivärahoja,työttömyyspäivärahoja,lapsilisiä ym.muita tukiaisia eli elelemässä muiden rahoilla.
Koskaan et voi tietää, vaikka huomenna jäisit auton alle tai sairastuisit vakavasti ja menettäisit työkykysi.

Aina jaksaa naurattaa nämä narsistiset "työssäkäyvät veronmaksajat", jotka kuvittelevat omalla duunillaan suoraan elättävänsä kaikki työttömät ihmiset. :D
Se työtön saattaa olla puolen vuoden päästä parempipalkkaisessa duunissa kuin sinä koskaan ja sinä nauttimassa sairauspäivärahoja,työttömyyspäivärahoja,lapsilisiä ym.muita tukiaisia eli elelemässä muiden rahoilla.
Koskaan et voi tietää, vaikka huomenna jäisit auton alle tai sairastuisit vakavasti ja menettäisit työkykysi.

Ai niin. Unohdin että raha tulee automaatista ja sähkö pistokkeesta. Kyllähän työtön tosiaan itse rahansa tienaa. Tottakai.

Miten se että työtön voi kuukauden päästä tienata miljoonan kuussa, liittyy yhtään mitenkään siihen että työtön elää aina verovaroin? Miten se liittyy millään tavalla siihen?

• Tykkää
Reactions: m1es ja AivanSama
Jos sinulla kerran on jo yksi yhteiskunnan kalliisti maksama tutkinto ja vakipaikka, niin miksi muiden pitää maksaa sinulle vielä toinen tutkinto?

Mä en mitään toista tutkintoa tarvitse! Nimenomaan suoritin lastenhoidon ohella iltaisin opintoja+ 18kk päivä opintoja aikuiskoulutustuella (ansiosidonnainen). Jatkoin siis amiksen jälkeisiä opintoja. Ja kyllä se ylempi AMK tutkinto vielä houkuttelisi, mutta täytyy ensin säästää että on varaa se ehkä joskus suorittaa...

Narsistiset työssäkäyvät?
Kyllähän sä ihan oikeasti ymmärrät, että ellei näitä narsistisia työssäkäyjiä ole, ei ole myöskään vastikkeetonta tulonsiirtoa. Ihan sama kuka siellä töissä käy, mutta niin se vaan on.
Mielestäni olisi mahtavaa, jos nyt joku työtön saisi työpaikan ja tienaisi kymmenen kertaa enemmän kuin minä, jotta minä saisin ne tuet mikäli niitä tarvitsisin.
Ja kyllä, ne kaikki työssäkäyvät elättävät ne työttömät ihmiset. Ei se mitään kuvittelua ole.

• Tykkää
Reactions: m1es
Ai niin. Unohdin että raha tulee automaatista ja sähkö pistokkeesta. Kyllähän työtön tosiaan itse rahansa tienaa. Tottakai.

Miten se että työtön voi kuukauden päästä tienata miljoonan kuussa, liittyy yhtään mitenkään siihen että työtön elää aina verovaroin? Miten se liittyy millään tavalla siihen?

Se liittyy siten, että sinä et haluaisi omalla työnteollasi tukea millään tavalla niitä joilla menee heikommin mutta mielelläsi otat kuitenkin avun vastaan itsellesi(mahdollisesti niiltä entisiltä työttömiltä).
Miksi on niin kamalan väärin, että työtön (eli ihminen joka ei yrittämisestä huolimatta ole työtä saanut) saa minimimäärin rahallista tukea valtiolta?
Työssäkäyvätkin saavat yleensä rahallista tukea valtiolta jossain vaiheessa elämäänsä.

Se liittyy siten, että sinä et haluaisi omalla työnteollasi tukea millään tavalla niitä joilla menee heikommin mutta mielelläsi otat kuitenkin avun vastaan itsellesi(mahdollisesti niiltä entisiltä työttömiltä).
Miksi on niin kamalan väärin, että työtön (eli ihminen joka ei yrittämisestä huolimatta ole työtä saanut) saa minimimäärin rahallista tukea valtiolta?
Työssäkäyvätkin saavat yleensä rahallista tukea valtiolta jossain vaiheessa elämäänsä.

Kyse ei ollut siitä. Mutta jos on työtön työnhakija, on työtön työnhakija. Jos on opiskelija, on opiskelija. Mutku, mutku, mutku... Pitäisi saada olla toisten rahoilla jotain muuta. Ketään ei pakoteta mihinkään. Kun lopetat mun ja meidän rahan nostamisen, voit hyvällä omallatunnolla sylkeä kattoon ja lukea muinaishepreaa. Mä en vain siitä halua maksaa.

Kyse ei ollut siitä. Mutta jos on työtön työnhakija, on työtön työnhakija. Jos on opiskelija, on opiskelija. Mutku, mutku, mutku... Pitäisi saada olla toisten rahoilla jotain muuta. Ketään ei pakoteta mihinkään. Kun lopetat mun ja meidän rahan nostamisen, voit hyvällä omallatunnolla sylkeä kattoon ja lukea muinaishepreaa. Mä en vain siitä halua maksaa.

Tuossa nyt ole mitään järkeä.
Mielestäni on erittäin hyvä systeemi että esim.työttömyyspäivärahalla on mahdollista opiskella uuteen ammattiin jos edellinen ammatti ei enää työllistä ja uusi työllistää.
Onhan se nyt paljon parempi sekä yksilölle itselleen että yhteiskunnalle, jos työttömästä työnhakijasta saadaan vielä tuottava yhteiskunnan jäsen kuin se että syrjäytyy loppuelämäkseen.
Yhtälailla on hyvä, että työtön työnhakija voi opiskella jonkiverran avoimessa AMK.ssa tai yliopistossa tai tehdä hieman osa-aikaisia töitä menettämättä työttömyysetuuttaan.
Tekemättömyys passivoi ja tekee hallaa mielenterveydelle aika nopeasti.

Ap:han on työkkärin kirjoilla, mutta töissä ja kertoi saaneensa liitosta rahaa viimeksi vajaa vuosi sitten. Olen itsekin tehnyt noin eli vaikka ei saisi liitosta mitään palkatulojen takia niin olin työkkärin kirjoilla koska jos töitä olisi ollut yhtäkkiä vähemmän niin turvana oli se liiton päiväraha. Työtunnit kun vaihteli suuresti eikä ikinä tiennyt kuin kuudeksi viikoksi suunnitellut tunnit. Tunteja saattoi kuitenkin tulla paljonkin lisää. Esim. joskus oli kolmessa viikossa suunnitellusti 42 tuntia, mutta niitä oli loppujen lopuksi muistaakseni n.109.

1. Omistusasuntoon saa asumistukea.
2. Toimeentulotukea saa mikäli tulot ovat alle toimeentulotukirajan.

Suomeksi siis te saisitte tukea ja pärjäisitte, jos vain suostuisitte elämään toimeentulotuen määrällä, mutta ilmeisesti se ei teille käy? Tai sitten talonne on kaikenkaikkiaan aivan liian rahasyöppö kaikkien mittapuiden mukaan. Ja toimeentulotuella elelee kyllä ihan mukavasti, jos osaa aivojaan käyttää. T. alennetulla toimeentulotuella mainiosti pärjäävä

Tuossa nyt ole mitään järkeä.
Mielestäni on erittäin hyvä systeemi että esim.työttömyyspäivärahalla on mahdollista opiskella uuteen ammattiin jos edellinen ammatti ei enää työllistä ja uusi työllistää.
Onhan se nyt paljon parempi sekä yksilölle itselleen että yhteiskunnalle, jos työttömästä työnhakijasta saadaan vielä tuottava yhteiskunnan jäsen kuin se että syrjäytyy loppuelämäkseen.
Yhtälailla on hyvä, että työtön työnhakija voi opiskella jonkiverran avoimessa AMK.ssa tai yliopistossa tai tehdä hieman osa-aikaisia töitä menettämättä työttömyysetuuttaan.
Tekemättömyys passivoi ja tekee hallaa mielenterveydelle aika nopeasti.

Niin työttömän vakioperustelu on aina selittää asia yhteiskunnan edun kannalta. Tulee parempi mieli. Todellisuudessa opiskelu hyödyttää ensisijaisesti yksilöä ja sitten ehkä vasta yhteiskuntaa.

Samaa logiikkaa: sun oikeasti kannattaisi maksaa puolet palkastasi mulle. Jos niin tekisit, en masennu ja ammu sinua ja perhettäsi. On siis kaikkien kannalta paras maksaa puolet palkastasi minulle. Et sinäkään kuolleena rahojasi kaipaa.

Niin työttömän vakioperustelu on aina selittää asia yhteiskunnan edun kannalta. Tulee parempi mieli. Todellisuudessa opiskelu hyödyttää ensisijaisesti yksilöä ja sitten ehkä vasta yhteiskuntaa.

Samaa logiikkaa: sun oikeasti kannattaisi maksaa puolet palkastasi mulle. Jos niin tekisit, en masennu ja ammu sinua ja perhettäsi. On siis kaikkien kannalta paras maksaa puolet palkastasi minulle. Et sinäkään kuolleena rahojasi kaipaa.

Minä maksan ihan mielelläni osan palkastani veroina pois, jos vaihtoehtona on rikollisuuden ja epätoivon lisääntyminen tässä maassa.
Ei minua kaivele se, että verorahoilla mahdollisesti tuetaan jonkun pitkäaikaistyöttömän työmarkkinoille takaisinpääsyä.

Mikäs se parempi ratkaisu sitten olisi?
Maailman muuttuessa ja joidenkin ammattien hävitessä kokonaan on aika luonnollista, ettei kaikilla aloilla riitä töitä.
Ihan normaalihan tuo alkaa olla, että ihmisen pitää opiskella useampi ammatti elämänsä aikana.

1. Omistusasuntoon saa asumistukea.
2. Toimeentulotukea saa mikäli tulot ovat alle toimeentulotukirajan.

Suomeksi siis te saisitte tukea ja pärjäisitte, jos vain suostuisitte elämään toimeentulotuen määrällä, mutta ilmeisesti se ei teille käy? Tai sitten talonne on kaikenkaikkiaan aivan liian rahasyöppö kaikkien mittapuiden mukaan. Ja toimeentulotuella elelee kyllä ihan mukavasti, jos osaa aivojaan käyttää. T. alennetulla toimeentulotuella mainiosti pärjäävä
Palstalla on kyllä paljon näitä huvittavia jotka kuvittelevat aina tietävänsä kaikkien ihmisten tulot ja menot vaikka mitään niistä ei ole kerrottu. :ROFLMAO: Ei mekään saataisi asumistukea ja toimeentulotukea jos mä alkaisin opiskella opintorahalla. Miehen palkka olisi Kelan silmissä liian iso vaikka kyse onkin ihan duunarin palkasta. Kelassa kun katsotaan bruttotulot ja käteen jää oikeasti paljon vähemmän. Omistusasunnossa myös huomioidaan asumistukeen vain lainan korot jotka ovat ainakin meillä paljon pienemmät kuin olisi vuokra.

Palstalla on kyllä paljon näitä huvittavia jotka kuvittelevat aina tietävänsä kaikkien ihmisten tulot ja menot vaikka mitään niistä ei ole kerrottu. :ROFLMAO: Ei mekään saataisi asumistukea ja toimeentulotukea jos mä alkaisin opiskella opintorahalla. Miehen palkka olisi Kelan silmissä liian iso vaikka kyse onkin ihan duunarin palkasta. Kelassa kun katsotaan bruttotulot ja käteen jää oikeasti paljon vähemmän. Omistusasunnossa myös huomioidaan asumistukeen vain lainan korot jotka ovat ainakin meillä paljon pienemmät kuin olisi vuokra.

No sossu kuitenkin katsoo nettotulot, eli jos muualta ei saa riittävästi niin sieltä sitten. Kysymys on siitä paljonko käteen jäävä on itselle riittävä (ja mun mielestä TT tuella elelee ihan kivasti, jos osaa vähän katsoa mitä ostaa)

Yhteistyössä