Jos sinulle selviäisi, että ystäväsi on ollut törkeän kiusaamisen kohteena vuosia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Työpaikallaan ja lopulta hän olisi yrittänyt sen vuoksi itsemurhaa onnistumatta siinä. Saanut kuitenkin loppuelämäkseen vaikeita psyykkisiä häiriöitä. Ei enää työelämässä mukana psyykkisen oireilun vuoksi. Työpaikkakiusaaminen ulottunut vapaa-ajalle. Työ"kaverit" käyneet vakoilemassa kodin ikkunoista mitä puuhaa kotona vittuillut siitä töissä sanomalla esim. "eikö susta ole noloa kulkea leppäkerttuyöpaidassa"(kotona on illalla tällainen yöpaita). Kiusaaminen ollut hänen ulkonäköönsä liittyvää.
Tiedän osan kiusaajien nimet ja siellä ne porskuttaa töissä. Tiedän myös erään nimen, jota voisi käyttää todistajana. Ystäväni ei pysty käymään tuota läpi ja ei ole apua aikoinaan saanut eikä jaksa enää pyytää vaan haluaa unohtaa. Minä taas haluaisin kiusaajat edesvastuuseen. Kyseinen työpaikka sattuu olemaan melko iso ja siellä on viralliset "lautakunnat" ja "johtokunnat". Minun tekee niin kovasti mieli lähettää sinne johtavimmalle tasolle nämä kiusaajien nimet ja todistajan nimi ja kertoa mitä he ovat ystävälleni aiheuttaneet. Olenko tyhmä kun ajattelen näin? Itkettää ystäväni puolesta. Olen yrittänyt olla tukena ja auttaa ja se mitä hän on kokenut on suorastaan sairasta.

Hienoa, että haluat auttaa ja olla ystäväsi tukena.
Kuitenkaan sinä et voi kuin olla vierellä ja ehkä auttamassa ja kertomassa mitä pitää/pitäisi tehdä. Loppu on ystäväsi kontolla, viekö asiaa eteenpäin vai ei?
Mutta, tässäkin huomaa sen, ettei lastentarhameininki lopu peruskoulun päättymiseen, vaan ne samat kiusaajat jatkavat työpaikoillakin touhuamistaan. Kiusaamisen tavat ovat vain hienompia ja jalostuneempia.
Voisiko ystäväsi kuitenkin kärsiä valehtelusta tai peräti mielenterveyden ongelmista ja harhoista, onko jotain todisteita siitä, että nämä työntekijät vainoavat kiusattua? Koska kuulostaa todella erikoiselta, että "ikkunan takana" käydään kurkkimassa kuin lapset konsanaan.

Ystävä ei kärsi vainoharhoista ja valehtelusta. Olen itse todistanut erästä työpaikan ulkopuolella tapahtuvaa kiusaamista aikoinaan tajuamatta ensin sitä, koska olin vähän kauempana, mutta ihmettelin näiden kahden naisen käkätystä yms. käytöstä kaupassa ystäväni lähellä.
Hän on itse käynyt yrittämässä jättää asiasta rikosilmoituksen, mutta poliisit oli sanoneet, että nämä asiat hoidetaan työpaikan kesken. Tuo oli jo silloin kun hän oli vielä työkuntoinen. Ja tosiaan jo tuon ilmoituksen hän oli yrittänyt jättää 2008.

Ja ei liene vainoharhaa kun omaan puhelimeen laitetaan työpaikan faksit soittamaan häirikkösoittoja(nehän yrittää yhteyttä aina uudestaan ja uudestaan). Noh, vahinkojahan sattuu numeron valitsemisessa... Kumma juttu vaan kun niitä vahinkoja on kymmeniä.

Ystävä ei kärsi vainoharhoista ja valehtelusta. Olen itse todistanut erästä työpaikan ulkopuolella tapahtuvaa kiusaamista aikoinaan tajuamatta ensin sitä, koska olin vähän kauempana, mutta ihmettelin näiden kahden naisen käkätystä yms. käytöstä kaupassa ystäväni lähellä.
Hän on itse käynyt yrittämässä jättää asiasta rikosilmoituksen, mutta poliisit oli sanoneet, että nämä asiat hoidetaan työpaikan kesken. Tuo oli jo silloin kun hän oli vielä työkuntoinen. Ja tosiaan jo tuon ilmoituksen hän oli yrittänyt jättää 2008.

Ja ei liene vainoharhaa kun omaan puhelimeen laitetaan työpaikan faksit soittamaan häirikkösoittoja(nehän yrittää yhteyttä aina uudestaan ja uudestaan). Noh, vahinkojahan sattuu numeron valitsemisessa... Kumma juttu vaan kun niitä vahinkoja on kymmeniä.

Pitää olla selkeät ja vedenpitävät todisteet, joihin vetoaa kun alkaa asioita viedä eteenpäin. Pelkkä oma sanallinen kertomus ei valitettavasti vielä riitä viemään asioita eteenpäin. Rikoslaissa on olemassa pykälät mm. kunnianloukkauksiin, vainoamiseen jne...
ja kiire alkaa olla, koska osa rikoksillakin taipumus vanhentua tietyn ajan kuluessa. Sen jälkeen ei voi tehdä enää mitään muuta kuin yrittää pärjätä.
On todella ikävää, jos isossa työpaikassa joku ihminen joutuu ns. silmätikuksi mutta sitten on olemassa työpaikan työsuojeluasiaihminen, sitten on olemassa ko. työpaikan työterveyshuolto jne, joiden tehtävänä on osaltaan auttaa työntekijää. Sitä en tiedä, miten voi toimi, jos ihminen ei ole enää työpaikassa alkaessaan selvittää kokemiaan kiusauksia

Käytetäänkö jossain vielä faxia?
Amerikassa ainakin käytetään, isoissa firmoissa on yleensä jossain joku faksikin, kun pitää sinne laitella. Nykyään voivat kelpuuttaa skannatun kuvankin. Ei voi kuin ihmetellä, kun pitää tulostaa joku paperi, allekirjoittaa se, skannata ja laittaa kuva takaisin lähettäjälle o_OJoskus aikaisemmin ne piti laittaa faksilla. Mutta nuo ap:n jututhan on tapahtuneet joskus melkein kymmenen vuotta sitten.

Yhteistyössä