Synnytyksen jälkeinen masennus, edelleen olo aaltoilee.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Masennus puhkesi kuukausi synnytyksen jälkeen, vauva nyt 10kk. En ole enää niinkään masentunut, mutta ahdistusta pukkaa edelleen. Mulla aaltoilee tää olotila vieläkin! Tuntuu että kai tämän pitäs kohta alkaa asettumaan. Onko muilla ollu aaltoilua ja loppuko se sitten?
Ja mieluiten kuulisin toipumiskokemuksia, en niitä "5v sairastanut, eikä loppua näy". Ne vaan tekee pahemman olon :(

Masennus puhkesi kuukausi synnytyksen jälkeen, vauva nyt 10kk. En ole enää niinkään masentunut, mutta ahdistusta pukkaa edelleen. Mulla aaltoilee tää olotila vieläkin! Tuntuu että kai tämän pitäs kohta alkaa asettumaan. Onko muilla ollu aaltoilua ja loppuko se sitten?
Ja mieluiten kuulisin toipumiskokemuksia, en niitä "5v sairastanut, eikä loppua näy". Ne vaan tekee pahemman olon :(

Heissan. Itsellä on kanssa synnytyksen jälkeinen masennus ja käyn viikottain hoitajalla juttelee ja on mieliala lääke hoitona. Lapsemme on 8kk ja heittelyy on mutta mulla ajottuu viikkoa ennen kuukautisia ja oon sillo tosi ahdistunut/äkäinen. Mut kuulema heittelyä kuuluu mutta joka kerta lievempänä et kyllä "ojasta" nousaa pikku hiljaa ja välillä liukastuu takaisin pohjaa päin mutta ei kokonaa :)

Siinä kestää aikansa, että olo paranee.

Mutta, vauvan äitinä olo on monella lailla intensiivistä ja kuormittavaa hommaa. Hyvässä ja pahassa. Tietty ahdistus, voimakas sisäinen ristiriita ja levottomuus kuuluu asiaan. Ihminen käy silloin läpi tietynlaista kriisiä, ihan vaan koska on ihminen ja hänellä on luontainen tarve ajatella. Se ei ole sairaus ja siitä ei pääse välttämättä koskaan eroon koko loppuelmänsä aikana. Lapsen saaminen on tavallaan rikkonut sellaisen tietyn suojakuoren ihmisen ja maailman välillä, ja sen jälkeen kaiken aistii ja huomioi herkemmin. Se on hyvä asia niin kauan kuin ei mene liiallisuuksiin. Ymmärrys elämän hauraudesta auttaa tuntemaan empatiaa sekä lasta että muita eläviä olentoja kohtaan.

Kiitos vastauksista :) mulla ei ole vielä edes kuukautiskierto käynnistyny kuk imetän, vaikka olenkin jo vähentänyt imetyskertoja päivässä. Mulla myös lääkitys ja käyn psykologilla, tosin viime aikoina kerran kuussa ku olo ehti olla jo lähes normaali parin viikon ajan.
ap

Yhteistyössä