Pysytään EU:ssa -kampanja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
Valtiomme "päämiehet" ovat tänää kilvan vakuutelleet, että Suomen nyt todellakin kannattaa pysyä EU:ssa ja kuinka Suomen pysyminen EU:ssa nostaa taloutemme nousuun.

Sinänsä kiva kampanja heiltä, mutta itse olisin toivonut edes alkeellisimpia perusteluja näille väitteille. Siis miksi. Miksi eu:ssa pysyminen on muka välttämätöntä Suomen taloudelle?
Osaako joku kertoa sen, mitä mm Orpo, Soini ja Sipilä eivät tänään osanneet?

Sipilän perustelut sille, miksi Suomen pitää pysyä eu:ssa:
"Kotimaa kun taakse jäi, mietin hiljaa mielessäin, mitä siitä kertoisin, Sipilä lausahti."

Eli mitä?
Meinaako Sipilä karata Malediiveille ja jättää Suomen talousongelmineen oman onnensa nojaan?

Orpo: "Aivan ensimmäiseksi meidän pitää tehdä kaikille suomalaisille selväksi, että Suomen hyvinvointi perustuu kansainvälisyyteen, ulkomaankauppaan, ulkomaisiin investointeihin ja myös ihmisten vapaaseen liikkuvuuteen yli rajojen. Kaikki muu puhe tekee hallaa Suomen taloudelle ja kansainväliselle asemalle. "

Tämä kuulostaa jo hiukan järkevämmältä, mutta edelleenkään ei löydy minkäänlaisia perusteluja, että miksi.

Vähän tällaista luterilaista retoriikkaa:
Ei saa himoita toisen emäntää, koska se on syntiä
No miksi se on syntiä?
No koska niin on kirjoitettu.
No miksi niin on kirjoitettu?
Koska se nyt vaan on syntiä.

No mä en halua mitään rajoja kiinni ja eristäytymistä kaikista muista maista. Sellanen joka haluaa voi asua itäsuomessa tai lapissa.
Noh noh, kyllähän lapissa käy tuhansia turisteja vuosittain ja itä-Suomessakin törmää useammin venäläisiin kun kantasuomalaisiin.

Ei se eu:sta ero tai siellä pysyminen määrää sitä, kuinka eristyksissä ollaan. Vai luuletko oikeasti, että nyt enkut eristäytyvät kaikista; kauppa ja turismi englantiin loppuu kun seinään? Eiköhän siinä käy päinvastoin.

Noh noh, kyllähän lapissa käy tuhansia turisteja vuosittain ja itä-Suomessakin törmää useammin venäläisiin kun kantasuomalaisiin.

Ei se eu:sta ero tai siellä pysyminen määrää sitä, kuinka eristyksissä ollaan. Vai luuletko oikeasti, että nyt enkut eristäytyvät kaikista; kauppa ja turismi englantiin loppuu kun seinään? Eiköhän siinä käy päinvastoin.
Britit ei haluais erota koska ne tajus että se oli virhe. Suomalaiset haluaa kuulua euhun ja mieluummin vaikka luovutaan siitä että suomi on olemassa. Tää keskustelu on ihan älytön koska on niin selvää että suomi kuuluu euhun. En mä usko että new yorkissa haluttais että se ei kuuluis usaan.

Britit ei haluais erota koska ne tajus että se oli virhe. Suomalaiset haluaa kuulua euhun ja mieluummin vaikka luovutaan siitä että suomi on olemassa. Tää keskustelu on ihan älytön koska on niin selvää että suomi kuuluu euhun. En mä usko että new yorkissa haluttais että se ei kuuluis usaan.
Sä et tiedä mistä puhut ja olet ilmiselvästi propagandan uhri. Lue vähän muutakin kuin Hesaria.

Lontoon pörssi on noussut isosti brexit-äänestyksen jälkeen, joten ainakin yritykset ovat kokeneet brexitin positiivisena asiana.

http://www.londonstockexchange.com/...ndices/summary/summary-indices.html?index=UKX

Miksi Suomi kuuluu mielestäsi niin vahvasti eu:hun? Siis kaipaisin joltakulta perusteluja sille, miksi eu:n hyödyt olisivat suuremmat kuin haitat?
Jotenkin hullua, että maksamme (monellakin tavalla) kovan hinnan eu:un kuulumisesta, mutta kukaan ei näytä osaavan perustella miksi.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Britanniaa yritetään kiristää kauppasopimuksilla tällä hetkellä.
Itse näkisiin, että Eu olisi paras ja toimivin ainoastaan kaupantekoyhteisönä...

Mä en nyt eitä, että sekotatkohan sä euroopan ja EUn toisiinsa?
Ymmärrät varmaan, että New York on kaupunki ja suomi maa.

Miksi Suomi kuuluu mielestäsi niin vahvasti eu:hun? Siis kaipaisin joltakulta perusteluja sille, miksi eu:n hyödyt olisivat suuremmat kuin haitat?
Jotenkin hullua, että maksamme (monellakin tavalla) kovan hinnan eu:un kuulumisesta, mutta kukaan ei näytä osaavan perustella miksi.

No ainut hyöty EU:sta on kaupankäynti... tosin suomen vienti on aivan suossa, joten ei näytä EUsta olevan tässäkään ihan hirveesti apua.

• Tykkää
Reactions: ruuttis
No ainut hyöty EU:sta on kaupankäynti... tosin suomen vienti on aivan suossa, joten ei näytä EUsta olevan tässäkään ihan hirveesti apua.
Jep, näin on
Ja olisi varmasti helppo esittää jotain summittaisia lukuja siitä, mikä vaikutus viennille eu:sta eroamisella olisi. Olisi mielenkiintoista nähdä, paljonko Suomen viennistä ohjautuu Eurooppaan ja mikä taloudellinen muutos eroamisesta olisi.

Tuonnista tuntuu kaikki tulevan kaukoidästä tai venäjältä, joten sen suhteenhan tilanne paranisi.

Samat tyypit jotka tällä koko ajan jankuttaa mamut sitä mamut tätä on näköjään sitten kanssa vastaan euta. Mä hyödyn siitä kun voin tilata eusta ja voi matkustaa ja olla ilman passia. Sitten hinnat on kaupoissa alemmat ja valikoimat paljon isommat. Mä en kauheesti suomalaisia tuotteita käytä niin kyllä eusta on paljon hyötyä ihan omassakin elämässä. Sitten ne isot asiat on selitetty ja löytyy netistä. Mitä ihmeen takapajulaa te suomeen haluisitte???

Britanniaa yritetään kiristää kauppasopimuksilla tällä hetkellä.
Itse näkisiin, että Eu olisi paras ja toimivin ainoastaan kaupantekoyhteisönä...

Mitä muuta se on?
Pääoman, palvelujen, tavaran ja työvoiman vapaa liikkuvuus.

Brittejä ny ei kummemmin kiristetä itsehän äänestivät erosta. Eroneuvottelut ovat sitä, että mitä Britannia jatkossa maksaa pääsystä EU- markkinoille.

Eron myötä Britannia maksaa pöydässä olemisesta mutta ei pääse suunnittelemaan ruokalistaa.

Markka takaisin niin talous paranee, ei tarvitse EU:sta sentään erota.
Ööh... 90- luvun lama jysähti päälle kun markka päästettiin kellumaan ja se devalvoitui 30%. Joten valuuttalainaa ottaneiden yritysten lainataakka kasvoi silmänräpäyksessä saman verran.

Tällä hetkellä ihmisten ja yritysten lainat ovat euroissa.
Markan tuleminen takaisin ei tarkoita sitä, että sinun asuntolainasi muuttuisi markkamääräiseksi vaan pankki haluaa omansa takaisin euroina.

Vilkaisemalla omia lainojasi voit laskeskella kuinka suurta devalvaatiota sinulla on varaa toivoa.

Samat tyypit jotka tällä koko ajan jankuttaa mamut sitä mamut tätä on näköjään sitten kanssa vastaan euta. Mä hyödyn siitä kun voin tilata eusta ja voi matkustaa ja olla ilman passia. Sitten hinnat on kaupoissa alemmat ja valikoimat paljon isommat. Mä en kauheesti suomalaisia tuotteita käytä niin kyllä eusta on paljon hyötyä ihan omassakin elämässä. Sitten ne isot asiat on selitetty ja löytyy netistä. Mitä ihmeen takapajulaa te suomeen haluisitte???
Aha. No menenpä sinne nettiin etsimään niitä isoja asioita

Vaikka edelleen kyllä toivoisin, että eu:ssa pysymisen puolesta toitottavat poliitikot osaisivat siihen nyt jotain edes sanoa.

Vähän sama, kun kotiin tulisi tonnin lasku, mutta ei mitään perusteita, mistä pitää maksaa. Aika moni näköjään kiltisti vain maksaisi laskun, tietämättä oikeasti, mistä maksaa.

Mitä muuta se on?
Pääoman, palvelujen, tavaran ja työvoiman vapaa liikkuvuus.

Brittejä ny ei kummemmin kiristetä itsehän äänestivät erosta. Eroneuvottelut ovat sitä, että mitä Britannia jatkossa maksaa pääsystä EU- markkinoille.

Eron myötä Britannia maksaa pöydässä olemisesta mutta ei pääse suunnittelemaan ruokalistaa.

Sun mielestä EU:ssa ei yritetä vaikuttaa mihinkään muuhun kuin edellämainitsemiisi asioihin?

Suomi on viennistä riippuvainen maa ja siksi on tärkeää että tavaran liikkuminen on mahdolllisimman helppoa. Tähän EU:n pitäs keskittyä ja lopettaa liittovaltiokehitys.

Yhteistyössä