Meidän suku on iso ja komee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lestadiolaisessa suvussamme tyttäret avioituvat ja synnyttävät ensimmäisen lapsensa siinä 18-20-vuotiaana.

Suku kasvaa muutenkin ihan kivasti, toisin kuin monella työkaverilla joilla on pienet perheet, paljon lapsettomia aikuisia ja suku jääpi pikkaseksi.

En ymmärrä miten kenenkään naisen elämä voisi mennä pilalle uudesta elämästä, lasten saamisesta? Ainakaan sukulaistyttärien elämä ei ole todellakaan pilalla ja aviosuhde pysyy hedelmällisenä yli 40-vuotiaaksi asti. Eipä ole hedelmättömyydestä kärsitty, eikä seksin ja läheisyyden puutteesta. :-)

On vaikea käsittää miksi jotkut (varsinkin siellä Etelä-Suomessa) näkevät suurperheen äitiyden ja lapset niin hirveän negatiivisena asiana. Onko se vain niin, että lapsuus pieneksi jääneessä perheessä tai vanhan äidin lapsena oli sellaista että "jotain puuttui"??

25-vuotiaalla serkullani on seitsemän lasta (yhdet kaksoset) ja nyt odottavat kahdekstta jälkeläistä.

37-vuotias serkkuni on jo mummo ja odottaa paraillaan itse kahdettatoista lastaan. Äiti ja tytär siis pyöräyttelevät samanaikaisesti lapsia maailmaan. Vielä ehtii isoäitikin saada kolme-neljäkin ennen kuin kuukautiset täysin loppuu.

Onhan niitä lestadiolaisperheitä joissa lapsiluku lähentelee kahtakymmentä. Ei ole mitenkään mahdotonta kun avioidutaan nuorena ja jatketaan synnyttämistä niin kauan kuin suinkin on mahdollista raskaaksi tulla.

Omalla mummollani on nyt yli 130 lastenlasta ja lastenlastenlapsia useita satoja ja määrä kasvaa vauhdilla koko ajan.

Tosiasia onkin, että hän ei kovasti kykene yhteyttä pitämään meihin lapsenlapsiinsa. Itse en ole saanut tutustua läheisesti mummoon koska hän ei ole pitänyt luonaan meitä silloinkaan kun oltiin vielä pieniä.

Muta tästä huolimatta...
Olen ylpeä hedelmällisestä suvustamme ja isosta sukulaisten joukosta!

Et ymmärrä miten kenenkään naisen elämä voisi mennä pilalle lapsen saamisesta.

No, sinä et joudu tahdottomaksi synnyttämömeijeriksi ilman mitään oikeutta omaan vartaloon. Sairas riistäjä olet, kuten patriarkaarisen "kirkkonne" muutkin miehet.

Naisraukat.

• Tykkää
Reactions: Boobabe
Olen itse ev.lut tavis jäsen. Minusta on outoa että piispat ei ole ottaneet kantaa lestadiolaisten tilanteeseen lastentekopakon ja ehkäisykiellon suhteen. Lestadiolaiset on kirkon suuri herätysliike ja liikkeen pappeja on pitkä liuta kirkon palveluksessa.

Ainakaan sukulaistyttärien elämä ei ole todellakaan pilalla ja aviosuhde pysyy hedelmällisenä yli 40-vuotiaaksi asti. Eipä ole hedelmättömyydestä kärsitty, eikä seksin ja läheisyyden puutteesta. :)
Miksi siitä seksin ja läheisyyden puutteesta tai hedelmättömyydestä pitäisi kärsiä vaikkei pykäisikiään uusia lapsia joka vuosi?

Ole sinä ylpeä, mutta täytyy sanoa, että minä ainakin säälin niitä lapsuuden kodin naapureita ja koulukavereita, joilta oma äiti kuoli synnytykseen. Lääkäri oli jo paria lasta aikaisemmin ilmoittanut, ettei kohtu tule kestämään synnytyksiä ja viimeistä odottamaan alkaessa sanoivat, ettei tule siitä selviämään. Ei se uusi äiti, joka jatkoi synnytysuraa ollut kuitenkaan se oma äiti.

Samaten säälin sitä, etteivät lapset saa juurikaan aikaa omilta vanhemmilta ja isommat lapset joutuvat niitä pienempiä jatkuvasti hoitamaan. Ei minusta alle kouluikäisen kuulu joutua vahtimaan pari vuotiasta lähipuistoon mennessä ja siellä puistossa, vanhemmista ei mitään jälkeäkään näy. Oli siellä kuulema sosiaaliviranomaisetkin käyneet tarkistamassa paikkoja kotona, kun lapset olivat onnistuneet sytyttämään tulipalon. Äidillä oli kuulema ollut aikaa silittää lasten kaikki vaatteetkin viimeisen päälle, muttei vahtimaan heidän peräänsä.

Eikä siihen, että tulee mummoksi alle nelikymppisenä tarvitse mikään lestadiolainen olla, yhdessä naapurissa oli niin äiti kuin tytärkin yhtä aikaa raskaana :censored:

Nykyajassa naisten menkat kestää aina vain pidempään.
Ei ne lopu 42-47v.
Loppu häämöttää vasta selkeästi yli 50v.

Tämä tarkoittaa aina vain vanhempia synnyttäjiä

Vai tuleeko ehkäisy kehiin 45v jälkeen.

MInä säälin niitä synnytyskoneita. Vaikka kroppa ei kestäisi niin on pakko synnyttää. Yhdellekään lapsista (saatikka lapsenlapsista) ei ole aikaa. Ei pysty huomioimaan lasta yksilönä.

En ihan ymmärrä että miksi ihmisellä pitäisi olla "suuri suku". Mikä ylpeilynb aihe se on taikka mitä etua siitä on yksilölle?

Siinä avaaja on oikeassa että ainakin vanhhoillislestadiolaisuuden piirissä tytöt avioituvat tosi nuorena. Ehkä omasta halustaan, ehkä yhteisön sääntöihin opetettuna?
Muu vaihtoehto ei ehkä tule mieleen, niinkin se voi olla, kun lukee aiheesta blogeista:
Olet juuri täyttänyt 17
https://freepathways.wordpress.com/2013/04/24/olet-juuri-tayttanyt-17/

Itse en ole uskovainen, mutta kyllähän tuo lestojen elämä on periaatteessa terveemmällä pohjalla kuin nykymeno. Ainoo mitä mä ihmettelen en tosiaan se, että onko tosiaan niitä lapsia pakko tehdä niin mielettömästi. Eikä voisi pikkaisen päivittää tuota uskontoa tähän päivään. Mun mielestä 3-4 lasta olis jo ok.

Näin miehenä voin muuten todeta, että lestatytöt ovat tosi kauniita. Nimenomaan luonnonkauniita.

Noita uteluja ja kyselyjä on muuten todella paljon myös ihan tavallisissa piireissä. Minultakin nuorempana kyseltiin koko ajan (vaikka siis olen mies).

Lestoilla myös yhteisö tukee mahtavasti ja sitä kautta on duunipaikat sun muut tarjolla. Paljon hienoja piirteitä on noissa yhteisöissä. Tietty käärme luikertelee nykymaailmassa, joka paikkaan, jopa noihin yhteisöihin. Mutta yksi mätä omena ei pilaa kokonaisuutta.

Sitkun vertaa "kaupunkilaiselämään", niin voi voi. Eipä ihme, että siellä on pahoinvointia niin paljon. Lestoista 95% on todella tervehenkisiä.

Mitkä on muuten mahdollisuudet jollekkin 30v ei-lestalle miehelle löytää vaimo lestapiireistä. Siis saa olla vähän nuorempikin. Itse voisin kyllä ryhtyä lestaksi, mutta miten suhtautuvat käännynnäisiin?

Mitä tuo usko käytännössä tarkoittaa? Ite käytän alkoholia tosia hillitysti. Mielellä joisin yhä saunaoluet, mutta jos se on siitä kiinni, voin olla ilmankin.

Asun e-Suomessa, mutta juuret pohjoisemmassa. Työni liikkuvaa, voisin muuttaa takaisinkin.

Moni lesta harrastaa anaaliseksiä. Se on vähän heidän sääntöjen kieltämistä. Muistan kun tapasin laivalla yhden lestatytön. Kieltäytyi sitten yhdynnästä uskontoonsa vedoten, mutta tarjoutui antamaan pyllyreikää. No mä sitten suostuin tohon. Mietin ehkä 0,1 sekuntia.

Mitkä on muuten mahdollisuudet jollekkin 30v ei-lestalle miehelle löytää vaimo lestapiireistä. Siis saa olla vähän nuorempikin. Itse voisin kyllä ryhtyä lestaksi, mutta miten suhtautuvat käännynnäisiin?

Mitä tuo usko käytännössä tarkoittaa? Ite käytän alkoholia tosia hillitysti. Mielellä joisin yhä saunaoluet, mutta jos se on siitä kiinni, voin olla ilmankin.

Asun e-Suomessa, mutta juuret pohjoisemmassa. Työni liikkuvaa, voisin muuttaa takaisinkin.
Käännynnäisiin?

Yhteistyössä