Pesetättekö mattoja pesulassa? Melkein ostaa jo uuden samalla hinnalla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kallista!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kallista!!

Vieras
Katsoin erään merkittävän pesulaketjun hinnastoa. Nukkamaton pesu maksaa 20 €/m2. Eli normikokoinen olkkarin matto 80 €! Uutena tuo matto maksoi 160 €, eli kahden pesun hinnalla ostaisi jo uuden. Tietysti on epäekologista ostaa uutta, mutta kun en ole vielä tuota edes kertaakaan pesettänyt, en tiedä tuleeko matosta enää pesemälläkään "hulmuavaa" ja pöyhkeää, kun alueet, joilla on kävelty paljon, on menneet vähän takkuisiksi.

Täällä ei nuo hinnat ole noin korkeat.
Monet matot saa pystyä isoissa koneissa. Niiden pesetys edullista.

Nuo uudet pitkä lankaiset tulee kalliiksi pestä. Ne kun pistää käsin.
Ne kannattaa pestä vaan hätätapauksessa.

Talvella riittävän usein tuuletus pihalla. Kesäksi säilöön.

Kotipaikkakunnallani en pesetä mattoja koskaan, koska hinnat ovat huikeita. Joskus tulee olohuoneen matto vietyä mökkipaikkakunnan pesulaan ja siellä hinnat on ihan ok. Suurin osa matoista pestään itse kaupungin mattojen pesupaikassa.

Sama verhojen kanssa, kysyin mitä maksaisi olohuoneen verhojen pesu niin hinta olisi enemmän kuin ne verhot maksoi.. Kuitenkin ihan puuvilla/polyesteriverhot ei mitään erikoiskangasta.

Ei ole verho-ohjelmaa. Verhot väriltään tumm. sin.-vaal.sin.-valkoraidalliset niin en oikein tiedä miten ne kannattaisi pestä, ettei värit leviä ja pysyisi kirkkaana..

Olen pessyt tuon tyyppisiäkin mattoja ihan perinteisesti itse käsin matonpesupaikalla ulkona tai sitten itsepalvelupesulan isoissa pesukoneissa ja ihan riittävän hyvin kestäneet pesut.

Ei ole verho-ohjelmaa. Verhot väriltään tumm. sin.-vaal.sin.-valkoraidalliset niin en oikein tiedä miten ne kannattaisi pestä, ettei värit leviä ja pysyisi kirkkaana..

Ei mullakaan ole verho-ohjelmaa, mutta villaohjelma löytyy ja se on toiminut vallan mainiosti verhojenkin kanssa. Ne verhot kun yleensä ei juuri muuta ole, kuin pölyiset, niin sen kummempia tahranpoistoja ei tarvita.

Niin ja aljuperäiseen kysymykseen... Ns. rättimattoja, peittoja ja petareita jotka menee koneeseen, olen pesettänyt, kun se on joku nelisen kymppiä koneellinen. Eli siihen mahtuu esi. ne molemnat peitot, parisängyn petain päälinen, pari pientä paksumpaa rättimattoa jne. Ja jos haet ne märkänä, niin se on halvempi. Eli kesäaikaankin pystyn itse kuivattamaan ne peitotkin kotona. Tasopesun vaativat matot koitan saada pestyä itse, koska se on sitten jo reilusti kalliimpia käsinpesusta puhumattakaan. Asun paritalossa jossa on hyvä piha, jossa pystyy pesemään ne matot itsekin. Mulla on vanha heteka, jonka pällä saa hienosti matot pestyä. Kaupungilla on kyllä matonpesupaikka, mutta sinne tulee jokivesi ja se on aina täynnä... Sinne pitäis mennä keskellä yötä, jos meinaa mahtua.

Yhteistyössä