Puuttuisitko tähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siskoni tytön eskariryhmässä ovat kaksoset, tyttö ja poika, jotka alunperin menivät vanhempien avioeron jälkeen isänsä kanssa asumaan. Kuitenkin jotenkin lasten noita-akkamainen äiti sai myöhemmin huoltajuuden itselleen.

Kaksoset terrorisoivat toisiaan ja koko esikouluryhmää. Tyttö on mm. potkaissut siskoni tyttöä mahaan ja uhannut puukottaa tätä. Kerran eskarissa poika oli kuristanut siskoaan kurkusta niin kovin, että tytölle oli jäänyt inhottava olo pitkäksi aikaa. Ties mitä kaikkea muuta/muille onkaan vuoden aikana tapahtunut, en edes tiedä.

Kukaan ei puutu. Eskarissa hyssytellään ja hössötellään. Eikö varhais-/esikasvatuksessa työskentelevillä ihmisillä ole jonkinlainen velvollisuus puuttua tämän kaltaisiin asioihin? Eikö ole velvollisuuden laiminlyöntiä katsoa läpi sormien lasten ilmiselviä käytösongelmia?Lasten vika se ei ole, ei missään nimessä. Ongelma kuitenkin on jossain ja helvetin suuri.

Oma poikani käy välillä leikkimässä koulukaverinsa luona, jossa myös kyseiset kaksoset usein kyläilevät/oleskelevat. Poikani kertoi tytön sanoneen, että he kuulemma joutuvat lastenkotiin, koska äiti ei jaksa heitä. Itselläni ei ollut tänä vuonna eskarilaista, enkä tiedä miksi asia niin kovin kaivelee, mutta olen täynnä raivoa ja mietin koko ajan voisinko itse tehdä jotain.

En usko hänen haluavan sitä tehdä. Miksei yhtä hyvin kuka tahansa muu eskarilaisen vanhempi, tai yhtä hyvin minä? Onko sillä merkitystä? Vai onko tässäkin asiassa parempi ettei pistä nokkaansa ns. muitten asioihin? Onko olemassa joku lasua lievempi tapa/ilmaisu? Voiko jotenkin ilmaista huolensa asian tiimoilta?

En usko hänen haluavan sitä tehdä. Miksei yhtä hyvin kuka tahansa muu eskarilaisen vanhempi, tai yhtä hyvin minä? Onko sillä merkitystä? Vai onko tässäkin asiassa parempi ettei pistä nokkaansa ns. muitten asioihin? Onko olemassa joku lasua lievempi tapa/ilmaisu? Voiko jotenkin ilmaista huolensa asian tiimoilta?
Niin en tiedä kyllä yhtään käytännöistä, kuinka helposti lähdetään asiaa sitten tutkimaan jos ilmottaja sanoo vain kuulleensa juttuja. Tosin kai sitä voi nimettömänä esittää nähneensä lähempääkin tätä touhua. Oisko he jo tarkkailussa jos lapset itse puhuvat lastenkodista vai onko äiti vain uhkaillut lapsia

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä (on jopa velvollinen tekemään) jokainen jolla herää huoli lapsen hyvinvoinnista..

Soitat sosiaalitoimistoon ja kerrot nuo asiat joista kirjoitit... Voit lähteä liikkeelle siitä mitä oma lapsesi kuuli ja kertoa sitten muunkin mitä tiedät.

Sen jälkeen sossun on pakko selvittää tilanne.

Niin, sen takia kysyinkin että olisko olemassa jokin lievempi keino. Tuskin siskoni tekee ilmoitusta yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan. Fakta on se, että ongelmaa on ja sen tietää varmasti joka eskarilaisen vanhempi ja eskarin työntekijä. Eniten mua ottaa aivoon juuri nämä työntekijät ja tämä ei ole edes ainut esimerkki, vaan tällä paikkakunnalla kautta vuosien on annettu "ongelmalasten" olla, ei puututa, sitten he menevät kouluun jatkavat siellä terrorisointiaan ja kiusaamista. Mutta antaa olla, mitä mä tässä vaahtoan. Ei kai asia mulle edes kuulu.

Mistä voit tietää, ettei kukaan ole puuttunut. Jos lastensuojeluilmoitus on tehty, niin siitä ei ilmoiteta muiden lasten vanhemmille eikä heidän sukulaisilleen. Päiväkoti tekee varmasti voitavansa asian suhteen. Kaksoset tuskin ovat ensimmäiset huonosti käyttäytyvät lapset päiväkodissa.

Mistä voit tietää, ettei kukaan ole puuttunut. Jos lastensuojeluilmoitus on tehty, niin siitä ei ilmoiteta muiden lasten vanhemmille eikä heidän sukulaisilleen. Päiväkoti tekee varmasti voitavansa asian suhteen. Kaksoset tuskin ovat ensimmäiset huonosti käyttäytyvät lapset päiväkodissa.
No sanotaan vaikka näin, että se on semmoinen kokemukseen perustuva "hiljainen tieto". Eivätkä todella ole ensimmäiset huonosti käyttäytyvät lapset päiväkodissa, siitä on kyllä esimerkkejä vuosien varrelta, kuten jo aiemmin sanoin. Enkä tietenkään voi varmasti tietää onko asiaan puututtu. Jos on puututtu, niin erittäin hyvä niin!!!

Niin, eikä tietenkään sitä muille kerrota, sukulaisille tai muille vanhemmille. Kyllä mä nyt sen tajuan!

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä (on jopa velvollinen tekemään) jokainen jolla herää huoli lapsen hyvinvoinnista..

Soitat sosiaalitoimistoon ja kerrot nuo asiat joista kirjoitit... Voit lähteä liikkeelle siitä mitä oma lapsesi kuuli ja kertoa sitten muunkin mitä tiedät.

Sen jälkeen sossun on pakko selvittää tilanne.
Tätä juuri tässä mietin. Että eikö minulla ole "sivusta seuraajana" oikeutta, jopa velvollisuutta tehdä asialle mitään. Ja kuten jo sanoin, mikäli asiaan on jo puututtu, niin hyvä niin, silloin huoleni on turha.

Mistä voit tietää ettei isukki itse luopunut huoltajuudesta kun kerran sun lause on tälläinen " Kuitenkin jotenkin lasten noita-akkamainen äiti sai myöhemmin huoltajuuden itselleen."? Vai onko tämäkin kuulohuhuja? Onko sinulla oikeutta arvostella toista naista?
Harmi lasten puolesta, ettei kukaan niitä halua ei isukki eikä äiti. Ja varmasti tästä on ilmoitettu jo eteenpäin. Sen sijaan että yrittää löytää vikoja lapseista ehkä kannattaa mielummin antaa jonkinlaista tukea. Ja jotkut lapset reigoivat vähän rankemmin vanhempien eroon ja siihenkin ettei kukaan halua heitä. Aseta itses niiden tilalle ja yritä ymmärtää ettei niidenkään elämää ole ruusuilla tanssimista.

Mistä voit tietää ettei isukki itse luopunut huoltajuudesta kun kerran sun lause on tälläinen " Kuitenkin jotenkin lasten noita-akkamainen äiti sai myöhemmin huoltajuuden itselleen."? Vai onko tämäkin kuulohuhuja? Onko sinulla oikeutta arvostella toista naista?
Harmi lasten puolesta, ettei kukaan niitä halua ei isukki eikä äiti. Ja varmasti tästä on ilmoitettu jo eteenpäin. Sen sijaan että yrittää löytää vikoja lapseista ehkä kannattaa mielummin antaa jonkinlaista tukea. Ja jotkut lapset reigoivat vähän rankemmin vanhempien eroon ja siihenkin ettei kukaan halua heitä. Aseta itses niiden tilalle ja yritä ymmärtää ettei niidenkään elämää ole ruusuilla tanssimista.
Kuule. Kirjoitin aiemmin nimenomaan, että vika ei ole lapsissa, vaan jossain muualla.

Hei,en nyt oikein ymmärtänyt mistä tekisit ls.ilmoituksen?Huonosti/väkivaltaisesti käyttäytyvistä lapsista?Ikävää,että tällaista tapahtuu,mutta tuollaisia lapsia on oikeasti kyllä jonkin verran enkä ole kuullut,että heistä ls.ilmoitusta olisi tehty tuollaisen käytöksen perusteella.Olen ollut koulussa töissä 1-2 luokkalaisten+eskareiden kanssa n.10vuotta ja tuollaiset käytösongelmat ovat kyllä ihan joka viikkoisia jonkun lapsen kohdalla.

Hei,en nyt oikein ymmärtänyt mistä tekisit ls.ilmoituksen?Huonosti/väkivaltaisesti käyttäytyvistä lapsista?Ikävää,että tällaista tapahtuu,mutta tuollaisia lapsia on oikeasti kyllä jonkin verran enkä ole kuullut,että heistä ls.ilmoitusta olisi tehty tuollaisen käytöksen perusteella.Olen ollut koulussa töissä 1-2 luokkalaisten+eskareiden kanssa n.10vuotta ja tuollaiset käytösongelmat ovat kyllä ihan joka viikkoisia jonkun lapsen kohdalla.
Älä huoli, en oo tekemässä ls-ilmotusta. Eihän tässä selvästikään ole edes mitään aihetta. On siis totrakai ihan ok, että 6-vuotias kuristaa ja puhuu puukottamisesta jne. Ja olen koko ajan pohtinut mikä muu tapa voisi olla lähestyä asiaa kuin ls-ilmo. Eikä tää mua edes kosketa, eikä mun lapsiani. Ainakaan vielä. Ja tosiaan mullahan on vaan lopuksi niitä kuulopuheita, en oo ollu kärpäsenä katossa.

Yhteistyössä