Marrasmai mulla on tehty sekä pitkällä että lyhyellä kaavalla. Mulla ei siis ole mitään muuta vikaa kuin, että puuttuu molemmat munajohtimet (miehen simpatkin priimaa). Mun AMH arvo olo 3,8 joka mun käsityksen mukaan oli suurin vaikuttava tekijä pitkään kaavaan, koska lääkäri silloin totesti, että sen perusteella ei olisi hyperin vaaraa jos tehdään pitkällä. Eli ymmärsin siitä lääkärin olevan sitä mieltä, että pitkällä tulisi paremmin soluja. Tulihan niitä sitten 20 rakkulaa, 19 solua, näistä 13 hedelmöittyi ja tuoresiirron lisäksi loput jatkoi 2 päiväisinä pakasteeseen. Ihan kiva juttu, mutta yhtään raskautta mulla ei näistä alkanut ja naikkarin sulatuksissa 50% kuoli ilman, että pääsi edes siirtoon.
Sitten vaihdettiin yksityiselle tympääntyneinä ja pettyneinä. Siellä ei pitkiä kaavoja edes tehdä ja ekalla käynnillä ultrassa havaittiin alkukierrossa noin 9-10kpl pieniä rakkuloita, ja niitä lähdettiin kasvattelemaan pistoksilla samana päivänä. Ne kaikki lopulta punktioitiin solut sisällä ja niistä tuoresiirron lisäksi 4 päätyi blastoina (5päiväisinä) pakkaseen.
Jälkikäteen olen miettinyt, että koska mulla ei ole endoa eikä muutakaan 'vikaa' niin miksi piti pitkällä kaavalla tuhertaa mun kropan omaa toiminta alas ja keinotekoisesti sitten tuottaa vaan mahdollisimman paljon soluja. Kuitenkin sitten lyhyellä kaavalla ne kaikki rakkulat oli oman kehon tuottamia mitä sitten vaan kasvateltiin, joten ainakin haluaisin uskoa laadun olleen vähän parempi. Jostainhan se on syytä haettava (oman itseni takia), varsinkin kun heti yksityiselle siirryttyä tuli tuoresiirrosta kemiallinen ja eka PAS onkin sitten pysynyt nyt äitiyslomalle asti kyydissä.
Toisaalta yksityisellä myös esim PAS siirron ajoitus hiottiin ihan viimeiseen asti, naikkarilla sillä ei tuntunut olevan ihan niin paljon väliä ja vaihteli kovasti. Varmasti siis onnistuminen oli osien summa.
Ymmärrän kyllä, että ekaa kertaa kun lähtee hoitoihin niin haluaa maksimoida onnistumisen keinolla millä hyvällä ja varsinkin luottaa hoitaviin lääkäreihin: mitä muutakaan voisi tehdä. Helppohan se on näin jälkikäteen itse pähkäillä, että mitkä on voineet olla syitä omiin epäonnistumisiin tai onnistumisiin, jälkiviisaus gogo