mummopyörä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kellään ollut ns.mummopyörää? Onko käytössä millainen? olen yrittänyt etsiä käytettynä itselleni käyttöpyörää ihan esim.kauppareissuille ym,ei siis tarvis olla mitään hienouksia kunhan on ehjä ja toimiva. Sellaiset vanhanmalliset esim.tähtipyörät on tosi kivan ja retron näköisiä, kellään kokemusta onko millainen käytössä sellainen vaihteeton mummopyörä?

Kyllä niitä joka pyöräliikkeestä löytyy. Enpä kyllä moista hankkisi, äkkiä tulisi vaihteita ikävä mäkiä ajellessa. Kai se jossain aakeella laakeella menee, missä on tasaista.

Kyllä niitä joka pyöräliikkeestä löytyy. Enpä kyllä moista hankkisi, äkkiä tulisi vaihteita ikävä mäkiä ajellessa. Kai se jossain aakeella laakeella menee, missä on tasaista.

Tätä just mietin tuleeko ikävä vaihteita..kun on ennen vaan vaihdepyörällä liikkunut. tällä hetkellä oon ilman pyörää kun varkaat mokomat veivät edellisen,se oli vaihdepyörä.

Tätä just mietin tuleeko ikävä vaihteita..kun on ennen vaan vaihdepyörällä liikkunut. tällä hetkellä oon ilman pyörää kun varkaat mokomat veivät edellisen,se oli vaihdepyörä.
Jos olet tottunut käsijarrulliseen vaihdepyörään, niin sitten voi tulla ongelmia jarrutuksenkin kanssa. Ensin haroo kädet tyhjää ennenkuin muistaa, että tässä lainapyörässähän on jalkajarru :eek:

toinen mitä mietin on nää 80-luvulta ja 90-luvun alusta peräisin olevat fillarit esim.sen ajan Helkama, Terässiipi, nopsa picnic ym. näitä jonkin verran käytettynä myynnissä. Kellään kokemusta näistä, niissähän on jo vaihteet,ainakin suurimmassa osassa.Yritän ettiä käytettyä pyörää jos edullisesti suht hyvän löytäis. Taloustilanne nyt vähän tiukka, niin käytettynä löytyis halvemmalla. Ite haluun pyörään jalkajarrut,en pelkkiä käsijarruja. Ne on sit ihan hyvä lisä.

toinen mitä mietin on nää 80-luvulta ja 90-luvun alusta peräisin olevat fillarit esim.sen ajan Helkama, Terässiipi, nopsa picnic ym. näitä jonkin verran käytettynä myynnissä. Kellään kokemusta näistä, niissähän on jo vaihteet,ainakin suurimmassa osassa.Yritän ettiä käytettyä pyörää jos edullisesti suht hyvän löytäis. Taloustilanne nyt vähän tiukka, niin käytettynä löytyis halvemmalla. Ite haluun pyörään jalkajarrut,en pelkkiä käsijarruja. Ne on sit ihan hyvä lisä.
Heh, itse ajan edelleen Helkaman Kaunottarella, jonka sain 10v-synttärilahjaksi vuonna 1980. Pyörä on 5-vaihteinen ja toimii edelleen hyvin. Eikä edes varkaita kiinnosta! ;)

Mulla on ollu sellanen 30-vuotta vanha jupiter ja se oli paras pyörä mihin olen ikinä törmännyt. Ostin myös tälläisen uuden version mummopyörästä ja myin sen aika nopeasti pois. Se oli todella raskas polkea ja kaikin puolin paska pyörä.

Mulla on Helkaman Aino (eikös se oo mummopyörä?) ja se on kyllä mun mielestä ihan paras! :) Oon ajellut piiiitkiäkin pyörälenkkejä ja oikein mukavasti sillä pääsee kulkemaan. Olen joskus ajanut vaihdepyörillä, mutta en kyllä yhtään kaipaa vaihteita, vaikkei niitä tuossa Ainossa olekaan. Tietty jos haluat ajaa hurjan nopeaa vauhtia, niin kevyempää se varmaan vaihdepyörällä on? Mutta jos rauhallinen perusvauhti kelpaa, niin ihan hyvin pärjää ilman vaihteitakin. Minä talutan kaikkein jyrkimmät ja pisimmät ylämäet suosiolla, mutta kyllähän ylämäetkin pääsee ajaen jos vaan vähän kuntoa löytyy.

Tuossa mun Ainossa on sekä jalkajarru että yksi käsijarru. Itse käytän pelkkää jalkajarrua, varmaan tottumuksesta. Ei ole koskaan kumi puhjennut, kerran tai pari on ehkä saattanut ketjut lähteä (en muista) ja nehän on helppo laittaa takaisin kun ei vaihteitakaan ole.

Noniin..tänään löytyi nettikirpparilta vaaleansininen Helkama Kaunotar n. 80-luvulta, myyjän mukaan toimiva, sekä punainen tunturi Tuisku, varmaan samaa ikäluokkaa. Hinta oli edullinen. Nyt vaan toivon, että jompikumpi näistä olis vielä myynnissä kun myyjille laittelin viestiä. Kun on tää sesonkiaika, niin nää pyörät menee niin nopeaan.

Heh, itse ajan edelleen Helkaman Kaunottarella, jonka sain 10v-synttärilahjaksi vuonna 1980. Pyörä on 5-vaihteinen ja toimii edelleen hyvin. Eikä edes varkaita kiinnosta! ;)

Niin..tuntuu usein, että ennen tehtiin paljon kestävämpää kamaa, tiedä sit. Esim. asiasta toiseen,äidilläni on edelleen yli 30v. vanha Pesukarhu pesukone, nää tän ajan koneet hyvä jos 3 vuotta kestää..

Jee, nyt on pyöräkaupat sovittu! Helkama Kaunotar 80-luvulta, myyjän mukaan ketjut ja renkaat vaihdettu ja varastossa säilytetty. Ja kohtuuhinnalla. Kyllä tästä varmaan hyvä menopeli tulee,jee!

Yhteistyössä