Millä rahalla ihmiset, etenkin nuoret, rakentavat omakotitaloja?!

  • Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti
"rakentaja"
[QUOTE="Katja";29119362]
Harvassa on ne, jotka olisivat todella nuorena ostaneet asunnon. Moni on valmistunut siinä 24-28v ja sen jälkeen vasta ostanut sen "rivarikolmionsa" ja tuskin sitä on ehtinyt paljoa maksaa, jos omakotitalo laitetaan pystyyn jo 26-33 vuotiaana.[/QUOTE]

En tiedä, miten määrittelet "nuoren". Itse olen 33v ja rakennamme just ok-taloa.
Tontti maksoi noin 160 000e lohkomisineen ja maatyöt tulee maksamaan jotain 50 000e max ja ihan perustalo menee pystyyn jotain 250 000e. Kokonaisbudjetti on noin 450 000e.

Olemme itse ostaneet ekan asunnon 18v, ja nyt siitä on kasassa rahaa 200 000e.
Loput lainalla. Toivomme, että pääsisimme burjetissa noin 400 000e luokkaan.

Tuolla hinnalla ei tältä alueelta saa edes kuin 3h+k kerrostalonasunnon tai sitten tosi vanhan rivitalonrähjän.
 
"vieras"
[QUOTE="rakentaja";29121358]En tiedä, miten määrittelet "nuoren". Itse olen 33v ja rakennamme just ok-taloa.
Tontti maksoi noin 160 000e lohkomisineen ja maatyöt tulee maksamaan jotain 50 000e max ja ihan perustalo menee pystyyn jotain 250 000e. Kokonaisbudjetti on noin 450 000e.

Olemme itse ostaneet ekan asunnon 18v, ja nyt siitä on kasassa rahaa 200 000e.
Loput lainalla. Toivomme, että pääsisimme burjetissa noin 400 000e luokkaan.

Tuolla hinnalla ei tältä alueelta saa edes kuin 3h+k kerrostalonasunnon tai sitten tosi vanhan rivitalonrähjän.[/QUOTE]

Ei pahalla, mutta minusta kyllä 33-vuotias rakentaja on kaukana nuoresta.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
meillä näin
Me muutettiin itse rakentamaamme taloon kun olimme 28 ja 31 vuotiaita. Omasta kerrostaloasunnosta saatiin myyntivoittoa noin 40 000 euroa kun ostettiin huonokuntoinen ja rempattiin + osto ja myyntihetket oli otollisia hinnan suhteen. Tällä rahalla ostettiin tontti.

Opiskeluajan molemmat olimme eläneet ainoastaan tuilla eli lähestulkoon kaikki kesätyötulot oli säästössä ja valmistuessamme 23-24 vuotiaina oli lähtöpalkat molemmilla reilu 2000 euroa. Koko ajan olemma eläneet niin säästäväisesti että puolet palkoista on jäänyt säästöön. Kun palkat on molemmilla nousseet noin 3000 euroon niin tästä jää 2000 euroa säästöön joka kuukausi. ENnen rakentamista eht kertyä säästöjä siis vajaa 100 000 euroa.

Koko talo rakennettiin itse eli kahden vuoden ajan muu elämä täysin tauolla ja jokaikisen työpäivän jälkeen tehtiin 8tunnin työpäivä raksalla perään. Vain yksi kuukauden joululoma pidettiin välissä.

Ärsyttää kun uudet tuttavat jotka ei ole nähneet tota aikaa luulee että talo tuli meille helpolla ja juurikin perintöjen tms turvin.
Meillä on 170neliön harkoista tehty modernitalo jonka pyyntihinta alkaisi vitosella. Rahaa tähän rakennukseen meiltä meni juuri ja juuri 200 000 euroa eli suurimmmillaan meillä oli reilu 100 000 lainaa. Nyt kun on asuttu neljä vuotta niin laina alkaa olla aikalailla maksettu.
 
"vieras"
[QUOTE="Henn";29119845]
Meillä on omakotitalon kulut kuukaudessa keskimäärin 320e. Ei mielestäni paha? Siis teille, jotka ihmettelitte, miten on varaa asua omakotitalossa.[/QUOTE]

Ja meillä 100 neliön rivarissa kulut kuukaudessa n. 200 vastike + 150-200 sähkö eli yht. 350-400, joten ei minustakaan omakotiasuminen ole kalliimpaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;29121440:
Koko talo rakennettiin itse eli kahden vuoden ajan muu elämä täysin tauolla ja jokaikisen työpäivän jälkeen tehtiin 8tunnin työpäivä raksalla perään. Vain yksi kuukauden joululoma pidettiin välissä.

Ärsyttää kun uudet tuttavat jotka ei ole nähneet tota aikaa luulee että talo tuli meille helpolla ja juurikin perintöjen tms turvin.
Meillä on 170neliön harkoista tehty modernitalo jonka pyyntihinta alkaisi vitosella. Rahaa tähän rakennukseen meiltä meni juuri ja juuri 200 000 euroa eli suurimmmillaan meillä oli reilu 100 000 lainaa. Nyt kun on asuttu neljä vuotta niin laina alkaa olla aikalailla maksettu.
Kyllä minäkin ihmettelen. 6000 euron brutto?tulot tai vaikka olisi nettotulotkin niin siitä ensin säästöön 2000 euroa. Jää 4000. Siitä maksettu reilun 100000 euroa lainaa 4 vuodessa eli ilman korkomenoja 25000/vuosi. Millä ihmeen rahalla te muka elätte?
 
---*
Jaa-a, samaa olen ihmetellyt ja taidan jatkaakin ihmettelyä. Vaikka ostaisin jonkun vanhan talon hyvin kaukaa keskustasta niin kyllä siihen silti 150 000 - 170 000 menisi. Ja sitten vielä kaikki mahdolliset ja mahdottomat rempat, sähkö ym.
 
Velkarahalla tietty. Nykyään vaan kun tullut trebndi että kaikki on pakko sada nyht ja heti eikä mieitä asioita pidemmälle. Mitäs jos kummatkin irtisanotaan työstä, pystyykö enää maksamaan niitä jättilainoja?
Kituutetaan, kun vois elää ilman kituuttamista ja maksella vuokraa
Jos ajattelee vaikka sillä tavalla, että jos suht vakaa työpaikka kuitenkin lähtisi alta, niin sitten toden totta joutuu muuttamaan kaupungin vuokra-asuntoon. Tai sitten voi vaihtoehtoisesti asua koko ajan kaupungin vuokra-asunnossa. Mielummin ottaa sen riskin, ettei lopputiliä tulekaan ja asuu sen ajan siistimmin.
 
"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;29121440:
Me muutettiin itse rakentamaamme taloon kun olimme 28 ja 31 vuotiaita. Omasta kerrostaloasunnosta saatiin myyntivoittoa noin 40 000 euroa kun ostettiin huonokuntoinen ja rempattiin + osto ja myyntihetket oli otollisia hinnan suhteen. Tällä rahalla ostettiin tontti.

Opiskeluajan molemmat olimme eläneet ainoastaan tuilla eli lähestulkoon kaikki kesätyötulot oli säästössä ja valmistuessamme 23-24 vuotiaina oli lähtöpalkat molemmilla reilu 2000 euroa. Koko ajan olemma eläneet niin säästäväisesti että puolet palkoista on jäänyt säästöön. Kun palkat on molemmilla nousseet noin 3000 euroon niin tästä jää 2000 euroa säästöön joka kuukausi. ENnen rakentamista eht kertyä säästöjä siis vajaa 100 000 euroa.

Koko talo rakennettiin itse eli kahden vuoden ajan muu elämä täysin tauolla ja jokaikisen työpäivän jälkeen tehtiin 8tunnin työpäivä raksalla perään. Vain yksi kuukauden joululoma pidettiin välissä.

Ärsyttää kun uudet tuttavat jotka ei ole nähneet tota aikaa luulee että talo tuli meille helpolla ja juurikin perintöjen tms turvin.
Meillä on 170neliön harkoista tehty modernitalo jonka pyyntihinta alkaisi vitosella. Rahaa tähän rakennukseen meiltä meni juuri ja juuri 200 000 euroa eli suurimmmillaan meillä oli reilu 100 000 lainaa. Nyt kun on asuttu neljä vuotta niin laina alkaa olla aikalailla maksettu.
Ööö.... miksi ihmeessä? Miksi "nuorena" pitää olla velaton? Siis joo, onhan sit rahaa millä tehdä kaikkea, mutta olette "uhranneet" monta vuotta kitkuttamiseen ja rakentamiseen, sosiaalinen elämä ym on ollut ihan paitsiossa. Ei hyvää päivää! :D Nimimerkillä 130te velkaa, eikä ahdista yhtään. Mua ei kiinnosta mummona miettiä että onpa mulla miljoona tilillä, haluan toki että sillon on elo turvattua mutta halua elää myös nyt.
 
Pankista sai rahaa. Olin 19v ja tuloton, exälläkään ei tosiaan mitkää huipputulot ollu, sellasta paria tonnia käteen kuussa, n. 10 000€ oli omaa rahaa olemassa. Velkaa tarvittiin kyllä suht vähän, 140 000€ luvattiin, ja ei ees tarvittu ihan kaikkea. Rakennettiin ite.
(Ja eron takia myöhemmin myytiin.)
 
satunnainen surffari
Okt ei kannata ostaa, jos ei ole isoja tuloja, etenkään vanhaa, koska sit tulee kaikenlaisia remppoja, muutenkin okt on paljon töitä. Me ollaan tyytyväisiä 160 000 € rivarikaksioon, ei ikinä okt :D
Ihmisillähän nämä elintavat ja -tarpeet vaihtelee, me taasen tultais hulluiksi rivarikaksiossa, kun tykätään sisustaa ja fixailla kotia. Asuttiin aiemmin rivarissa, ja loppuaika oli raskasta kun ei löytynyt mielekästä tekemistä kotosalla. Pihaakin kiva laittaa ja pitää kesäisin keittiöpuutarhaa, ja harrastukset vie tilaa, miehellä vanhat autot ja itsellä käsityöt ja nikkarointi. Meille siis sopii mainiosti 3 makuuhuoneen omakotitalo autotalleineen ja harrastetiloineen vähän isommalla tontilla. Eikä tarvinnut muuttaa kun tuli perheenlisäystä, vaan tässä on tarkoitus asua loppuelämä.
Meillä ei ole isoja tuloja, mutta kun ei ole hirvittävän suuret menotkaan, niin ei hätiä mitiä, eikä talokaan maksanut kun noin 15 000 enemmän kun sun rivarikaksios.
 
vierailija
Eipä tämä omakotitalon hankkiminen 23vuotiaana ole mitenkää mahdotonta ollut.. Penniäkään perintöä emme avopuolisoni kanssa ole saaneet. Töitä tekemällä ja säästämällä heti ammattikoulusta valmistuttua. Itse olen sähkömies ja puolisoni lähihoitaja. Kuukaudessa tienaamme yhdessä 5500e-6000e bruttona, riippuen puolisoni vvuoroista. Tiukkaa ei ole kertaakaan tehnyt ja rahaa jäänyt hyvin matkusteluun euriborin ollessa näin alhaalla...
 
vierailija
Eipä tämä omakotitalon hankkiminen 23vuotiaana ole mitenkää mahdotonta ollut.. Penniäkään perintöä emme avopuolisoni kanssa ole saaneet. Töitä tekemällä ja säästämällä heti ammattikoulusta valmistuttua. Itse olen sähkömies ja puolisoni lähihoitaja. Kuukaudessa tienaamme yhdessä 5500e-6000e bruttona, riippuen puolisoni vvuoroista. Tiukkaa ei ole kertaakaan tehnyt ja rahaa jäänyt hyvin matkusteluun euriborin ollessa näin alhaalla...
DINK ?
 
vierailija
Me ollaan ostettu hyvä mutta halpa, remontoitu hiljalleen, tehty muutama tonni voittoa, seuraava talo hieman parempi, remontoitu ja muutenkin paranneltiin pihaa, tehtiin autotalli jne, myytiin, asuttiin hetki vuokralla, muutettiin vanhempien luokse asumaan kevättalvesta, rakennettiin omaa minkä kerettiin ja seuraavana jouluna muutettiin uuteen kotiin. Ja lainaa tarvitsi pankista ottaa 120 000 että sai 120 m2 talon rakennettua itäsuomeen. Ja tuon talon ja tontin kun kiinnitti niin siitä sai hyvän kasan pankille tonneja vastineeksi niin ei tarvinnut edes takaajia kun molemmat ihan perus töissä käyviä nuoria aikuisia.

Ja kun noista kahdesta talosta jäi kymmenen vuoden aikana vähän pesämunaa "käteen" niin ei tarvinnut hirveästi lainaakaan ottaa. Ei tämä nyt mikään keskeinen paikka ole, mutta 10 km päässä on lähin keskusta niin mikäs tässä asustellessa. On omaa rauhaa ja kesällä saa aidosti kävellä pihalla ilkosillaan ilman että on kukaan vahingossakaan näkemässä mistään pellon toiselta reunalta.
 
vierailija
Velaksihan kaikki nykyään hamuavat asioita.
Nuorilta varsinkin on suhteellisuudentaju karannut kokonaan, poikkeuksia lukuunottamatta.
En edes ymmärrä miksi parikymppiset haluavat riesakseen ok-talon, mikä siinä on niin hienoa ylipäätä. Tuossa iässä luulisi kiinnostavan enemmän vapaus ja riippumattomuus minkäänlaisita taakoista. Mutta kotileikit kai ovat cool kun ei vielä olla ihan oikeasti aikuisia.
Vaikea ymmärtää, kun itse en muuttaisi ok-taloon edes näin keski-ikäisenä. En ole koskaan ymmärtänyt mikä niissä kiehtoo.
 
vierailija
Me muutettiin itse rakentamaamme taloon kun olimme 28 ja 31 vuotiaita. Omasta kerrostaloasunnosta saatiin myyntivoittoa noin 40 000 euroa kun ostettiin huonokuntoinen ja rempattiin + osto ja myyntihetket oli otollisia hinnan suhteen. Tällä rahalla ostettiin tontti.

Opiskeluajan molemmat olimme eläneet ainoastaan tuilla eli lähestulkoon kaikki kesätyötulot oli säästössä ja valmistuessamme 23-24 vuotiaina oli lähtöpalkat molemmilla reilu 2000 euroa. Koko ajan olemma eläneet niin säästäväisesti että puolet palkoista on jäänyt säästöön. Kun palkat on molemmilla nousseet noin 3000 euroon niin tästä jää 2000 euroa säästöön joka kuukausi. ENnen rakentamista eht kertyä säästöjä siis vajaa 100 000 euroa.

Koko talo rakennettiin itse eli kahden vuoden ajan muu elämä täysin tauolla ja jokaikisen työpäivän jälkeen tehtiin 8tunnin työpäivä raksalla perään. Vain yksi kuukauden joululoma pidettiin välissä.

Ärsyttää kun uudet tuttavat jotka ei ole nähneet tota aikaa luulee että talo tuli meille helpolla ja juurikin perintöjen tms turvin.
Meillä on 170neliön harkoista tehty modernitalo jonka pyyntihinta alkaisi vitosella. Rahaa tähän rakennukseen meiltä meni juuri ja juuri 200 000 euroa eli suurimmmillaan meillä oli reilu 100 000 lainaa. Nyt kun on asuttu neljä vuotta niin laina alkaa olla aikalailla maksettu.
Sinänsä tosi jees, mutta oikeasti: kannattaisiko välillä elääkin, eikä vain jemmata pennosia.
 
vierailija
Työssäni käsittelen ihmisten luottamuksellisia tietoja ja täytyy sanoa, että niitä läpikäydessäni on kyllä käynyt selväksi, että millä rahalla jotkut ihmiset ylläpitävät sitä omaa hyvin toimeentulevan statustaan. Ensin rakennetaan kaupankassan tuloilla 300 neliöinen kämppä ja sisustetaan vimpan päälle, on autoa ja merkkivaatetta ja annetaan ymmärtää, että hyvin pyyhkii. Minä tiedän ettei pyyhi, mutta en tietenkään tuo sitä koskaan missään tilanteessa esiin, koska vaitiolovelvollisuus. Muutoinkin olen ollut kovin yllättynyt joistakin vastaantulleista tapauksista, ei sitä aina päälle päin todellakaan näe, että kenellä menee oikeasti hyvin ja kuka vain pitää kulissia yllä.
 
vierailija
Minä ihmettelen jo sitä, milä rahalla ihmiset ostavat ajokortteja (ja autoja). Minullakin on maisterin yms. tutkinnot, mutta eipä ole koskaan ollut 3000e ylimääräistä ajokorttiin.
 
vierailija
Parilla kaveriperheellä on semmoset 250 000-350 000€:n tönöt näin alle 30-vuotiaana. Molemmilla ollut ensin pieni kaksio, mikä myyty voitolla, sitten vanhempi ok-talo jota vähän remppailtu ja taas myyty. Siitä oletan rahat tulleet. On lähihoitajaa, insinööriä ja putkimiestä... Ihan tavis ammatteja harjoittavat.

Mekin rakennamme talon vasta "vanhana". Tässä 30-vuotispäivien jälkeen varmaan alotellaan vasta.. Avaimet käteen talon hintalappu on 150 000€, muihin kuluihin on varattu n. 60-70 000€. Omaa rahaa siitä on n. 30 000€ joka säästetty vuokranmaksun ohella (ei helppoa nykyään). Lainasumma tavoite pitää siinä maks 190 000€. Vuokratontti. On asp-tili mistä saadaan aika hyvät lainaehdot + vähän lisätakausta tarvittiin.

Nettotulot 3500€, lainanlyhennys olisi siis n. 900€/kk 25 vuoden laina-ajalla. Onhan ne isoja summia ja riskiäkin pitää ottaa (mm. korot). Mutta laskekaapa huvikseen mitä vuokra-asumiseen menee... Se vasta kallista lystiä on! Tällä hetkellä oma vuokra 930€/kk ja kaikki kankkulan kaivoon. Eikä edes ole hulppea kämppä...

Niin ja miksi omakotitalo... No oma tupa oma lupa!
 
vierailija
Minä ihmettelen jo sitä, milä rahalla ihmiset ostavat ajokortteja (ja autoja). Minullakin on maisterin yms. tutkinnot, mutta eipä ole koskaan ollut 3000e ylimääräistä ajokorttiin.
No itse olen lähärin palkalla ajokortin ostanut (silloin 2000€). Olin silloin lapseton, ei ollut homma eikä mikään säästää tuota summaa. Sen jälkeen ostettiin miehen kanssa yhteinen auto, kauppasumma oli 7000€ ja äitini tuli takaamaan pankkilainan. Auto maksettiin parissa vuodessa.

Mutta myönnettäköön, nykyisen auton osti appivanhemmat. "Ennakkoperintönä".

Mitä maisteri tienaa ja mihin rahat menee?
 

Yhteistyössä