Äitiysraha + Yel 6 kk -> meneekö aina läpi? Yrittäjät hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yrittäjä"

Vieras
Kuulin kauhutarinan että joku yrittäjä oli nostanut Yel-työtuloaan 6 kk ennen laskettua aikaa, mutta se ei mennyt Kelalle läpi, vaan Kela maksoi äitiysrahan verotuksessa vahvistetun työtulon mukaan. Onko tämä yleistäkin??
Itse nostin työtulon 7 kk ennen laskettua aikaa yli sen 20 % ja nyt jännittää meneekö läpi... : / Nostettu työtulo vastaa kuitenkin nyt enemmän todellisuutta kuin ennen nostamista...
Kokemuksia kiitos onko teillä muilla yrittäjillä mennyt läpi! :)

[QUOTE="a p";23198797]Sori, tuli taas monta kertaa tämä aloitus... Miksiköhän tämä aina tekee tämän minulle >: ([/QUOTE]

Klikkasit monta kertaa kun sun ois vaan pitäny odottaa.

Ei mennyt läpi. Nostin yli 20%, mutta sitten Kelalta tuli päätös, jossa sanottiin ettei tulo ollut noussut tarpeeksi. Kun asiaa tutkittiin, selvisi että siellä vertailtiin YELiä SEKÄ jotain verotuksessa ollutta sairauspäivärahan määrää, joiden keskiarvo oli alle 20% pienempi kuin YEL-tulo! No, ei voi mitään. Harmittaa, kun turhaan maksoin YELiä puoli vuotta tosi paljon.

ja itseasiassa en oo nyt kyllä varma tuosta yel tulosta, että nostinko sitä yli 20%. Todelliset tulor kuitenkin todella surkeat verraten tuohon yel tuloon silloin.
Aika jännä, että joillakin jäänyt saamatta. Mulla jotenkin muistikuvissa, että ois ollut sellainen kohta, että mitä tuloja haluaa käytettävän laskennan perusteena ja aina oisin valinnut sen yel-tulon mukaan. Kolme lasta olen saanut yrittäjänä ollessani.

[QUOTE="jaanuska";25700204]ja itseasiassa en oo nyt kyllä varma tuosta yel tulosta, että nostinko sitä yli 20%. Todelliset tulor kuitenkin todella surkeat verraten tuohon yel tuloon silloin.
Aika jännä, että joillakin jäänyt saamatta. Mulla jotenkin muistikuvissa, että ois ollut sellainen kohta, että mitä tuloja haluaa käytettävän laskennan perusteena ja aina oisin valinnut sen yel-tulon mukaan. Kolme lasta olen saanut yrittäjänä ollessani.[/QUOTE]

Äitiysraha lasketaan nykyään AINA YEL:in mukaan. Ja tosiaan jos haluaa, että ä-raha maksetaan 6kk:n tulojen mukaan, se täytyy olla 20% korkeampi kuin edellisen verotusvuoden YEL.

[QUOTE="vieras";25700242]Äitiysraha lasketaan nykyään AINA YEL:in mukaan. Ja tosiaan jos haluaa, että ä-raha maksetaan 6kk:n tulojen mukaan, se täytyy olla 20% korkeampi kuin edellisen verotusvuoden YEL.[/QUOTE]

Eli laskekotaanko sittenkään, jos voit noista valita???
Mulla edellisestä hakemuksesta jo liki 3v aikaa, joten ei enää muista tää vanhus;)
Ja vähän ihmetyttää muutaman kielteiset päätökset. Nuo jutut taitaa tosin muuttua muutaman vuoden välein, joten musta ei taida olla suuremmin apua.
Kuitenkin siitä oon varma, että yel tulon pitää olla ollut vähintään 6kk voimassa ennen äitiysloman ensimmäistä päivää. Joskus laskeskelin, että viim. n. rv10 pitää muutos jo olla tehty.

Hei!
Tuosta 20% ylimenevästä osasta .. kuka tietää?

Eli jos on yel ollut vaikk 7600 euroa/vuosi ... ja nostaa sen 18 000 euroon/vuosi ja ehtisi olla sen 7 kk voimassa ... minkä summan mukaan tuolloin 7600 vai 18 000 vai muun summan maksetaan, minkä?

Kiitos asiallisista vastauksista.

Hei!
Tuosta 20% ylimenevästä osasta .. kuka tietää?

Eli jos on yel ollut vaikk 7600 euroa/vuosi ... ja nostaa sen 18 000 euroon/vuosi ja ehtisi olla sen 7 kk voimassa ... minkä summan mukaan tuolloin 7600 vai 18 000 vai muun summan maksetaan, minkä?

Kiitos asiallisista vastauksista.

YEL-prosentti on 23,7%/vuosi ilmoitetuista tuloista. Kannattaako tuota summaa maksaa vain siksi että saa muutaman kuukauden korotettua äitiysrahaa? Jos maksat YELia tuon 7600 euron mukaan, maksat 7 kk:n aikana YELiä 1050,70 €. Jos nostat sen 18.000 euroon niin maksat tuolta ajalta jo 2488,50 € eli eroa maksuissa on jo 1437,80 euroa. Jos huomioi vielä äitiyspäivä- ja vanhempainrahasta maksettavat ennakonpidätykset, kannattaa laskea onko kannattavampaa pitää pienempää YELiä ja maksaa nuo säästetyt rahat mieluummin palkkana.

YEL-prosentti on 23,7%/vuosi ilmoitetuista tuloista. Kannattaako tuota summaa maksaa vain siksi että saa muutaman kuukauden korotettua äitiysrahaa? Jos maksat YELia tuon 7600 euron mukaan, maksat 7 kk:n aikana YELiä 1050,70 €. Jos nostat sen 18.000 euroon niin maksat tuolta ajalta jo 2488,50 € eli eroa maksuissa on jo 1437,80 euroa. Jos huomioi vielä äitiyspäivä- ja vanhempainrahasta maksettavat ennakonpidätykset, kannattaa laskea onko kannattavampaa pitää pienempää YELiä ja maksaa nuo säästetyt rahat mieluummin palkkana.

Kuumimmat

Yhteistyössä