Eikö chihuahua -koiria voi ulkoiluttaa kovilla pakkasilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijatrf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijatrf

Vieras
Juttelin tuttuni kans jolla on noita chihuahua koiria kolme kappaletta. Hän tuskaili että sai tänään tarpeekseen pakkasista ja vei koirat pitkästä aikaa lenkille (-26 astetta) ja kertoi kuinka koirat nautti. Jäin vaan miettimään että eikö noita oikeesti lenkitetä lainkaan kovilla pakkasilla..? Tuntuu oudolta.

Tottakai pitää joka koira ulkoiluttaa tietyn väliajoin päivässä!!!!!!. Jos tosi kova pakkanen pelkkä nopea pisutus riittää, mutta kävelee edes yhden pienen lenkin päivässä.

Oli mikä tahansa koira, sen on päästävä keskimäärin 2-4 kertaa päivässä tarpeilleen ulos. Tähän tarpeeseen ei vaikuta koiran koko tai rotu, eikä myöskään säätila.

Herkästi palelevan koiran voi pukea ja selkeästi paleleva koira tuleekin pukea.
Lenkit voi olla lyhyitä ja nopeita, jos koira ei kestä hyvin kylmää säätä. Koira, joka kestää hyvin pakkasia, voi lenkkeillä ihan hyvin pidempäänkin ilman asusteita.
Jos koira osoittaa kylmenemisen merkkejä (tassujen nostelu, selän kyyristely ym.), tulee siirtyä sisätiloihin.

Ehkäpä tuttavasi tarkoitti, ettei ole käyttänyt pitkillä lenkeillä koiriaan mutta nyt käytti?

Oma koirani on keskikokoinen seropi, joka kestää kylmää hyvin eli paremmin ja kauemmin kuin minä. Koirassani on mm. huskya, suomenpystykorvaa ja karjalankarhukoiraa, tämä näkyy turkissa.

Meillä koirat pääsevät muutamaksi minuutiksi kerrallaan tuohon pihalle. Toiselle puen tossut jalkaan, kun varaudun siihen, että ollaankin vähän pitempään pihalla. Mulla sentään koirat, joilla kaksinkertainen turkki, mutta en kuitenkaan vie niitä näillä pakkasilla ihan lenkkilenkille. Täällä on ollut -27 astetta eilenkin. Tänään oli "vain" -21, jolloin koirat saivatkin olla hiukan pitempään ulkona.

Ei chihua voi ulkoiluttaa -20 asteen pakkasilla. Pissalle voi viedä nopeasti.

Meillä on chihu ja käytetään 3 krt/ päivässä pikalenkki nyt kovilla pakkasilla. Koira itse ei haluaisi tehdä edes noita pissatuksia, vaan pissisi ja kakkisi mieluummin suihkuhuoneeseen, siellä kun on lattialämmityskin :D .. Pitää pitää ovea kiinni ettei pääse sinne.

Joillain chihun omistajilla on koirilleen sisällä kissan hiekkalaatikot ja koirat käyttää niitä mielellään. Itse ei kuitenkaan olla haluttu siihen lähteä vaan käytetään mieluummin vaikka se vain kahden minsan pissapyrähdys ulkona.

Taitaa olla enemmän omistajasta kuin rodusta kiinni!

Meillä on 2 chihuahuaa ja kolme muuta koiraa, yhteensä kolmea eri rotua. Ihan kaikki lenkkeilevät säällä kuin säällä. Chihuille ja etenkin whippetille laitetaan pakkasilla toppatakit päälle, berninpaimenkoirat menevät ihan omalla turkilla.

Käydään koko komppanian kanssa joka päivä kaksi pikaista (= n. 10min) pissalenkkiä lähikorttelissa ja sitten joko päivällä tai illalla pitkä 1-2t lenkki, jolloin koirat juoksevat vapaana. Kaikki viisi käyvät samat lenkit, tosi harvoin mulla on vaan osa koirista mukana. Harrastukset on sitten kaikilla vähän erit ja niihin osallistutaan 1-2 koiran voimin muiden jäädessä kotiin.

Chihuahua on KOIRA, ei mikään lelu tai kissa. Jos sitä kohdellaan kuin koiraa, niin siitä löytyy erittäin jaksava, aktiivinen ja oppivainen eläin pienessä paketissa.

Meidän pikkukoira ei edes halua lähteä lenkille pakkasilla saati minä:D Tarpeet käy kyllä ulkona nopsasti tekemässä ja sitten lämmitellään kovasti leivinuunin kyljessä.

Tää olis kokoajan ulkona, mitä kylmempi sen parempi. Liikkumaan tietenkin pitää päästä, kuka tahansa palelee jos ei liiku pakkasella

Taitaa olla enemmän omistajasta kuin rodusta kiinni!

Meillä on 2 chihuahuaa ja kolme muuta koiraa, yhteensä kolmea eri rotua. Ihan kaikki lenkkeilevät säällä kuin säällä. Chihuille ja etenkin whippetille laitetaan pakkasilla toppatakit päälle, berninpaimenkoirat menevät ihan omalla turkilla.

Käydään koko komppanian kanssa joka päivä kaksi pikaista (= n. 10min) pissalenkkiä lähikorttelissa ja sitten joko päivällä tai illalla pitkä 1-2t lenkki, jolloin koirat juoksevat vapaana. Kaikki viisi käyvät samat lenkit, tosi harvoin mulla on vaan osa koirista mukana. Harrastukset on sitten kaikilla vähän erit ja niihin osallistutaan 1-2 koiran voimin muiden jäädessä kotiin.

Chihuahua on KOIRA, ei mikään lelu tai kissa. Jos sitä kohdellaan kuin koiraa, niin siitä löytyy erittäin jaksava, aktiivinen ja oppivainen eläin pienessä paketissa.

Täytyy olla aika sairas päästään, jos -20 asteen pakkasilla ulkoiluttaa chihuja ja whippettejä 1-2 TUNTIA. Haloo. Ei riitä toppatakki, vaan koko koira pitäisi paketoida johonkin untuvasäkkiin. Chihulla ei oo minkäänlaista aluskarvaa ja esim sen isot ja ohuet korvanlehdet saa helposti paleltumavammoja.

Se että chihu on aktiivinen eläin eikä mikään lelu, ei liity asiaan mitenkään eikä ole syy palelluttaa koiriaan. Silloin sille chihulle keksitään muuta aktiviteettiä sisätiloissa.

• Tykkää
Reactions: epek

Yhteistyössä