Muslimeiden uimapuku, kuva.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Millähän perusteella tämä muslimiksi kääntynyt suomalainen on kokenut, että on tarvetta verhoutua?
 
Millähän perusteella tämä muslimiksi kääntynyt suomalainen on kokenut, että on tarvetta verhoutua?

Kuten kaikki tiedämme, verhoutuminen ja hunnuttautuminen on täysin vapaaehtoista. Naiset ovat täysin onnellisia asemassaan islaminuskossa eivätkä he haluaisi elää mitenkään muuten kuin elävät. He eivät ole myöskään alistettuja.
Ennenkaikkea ei ole mitään syytä sivuuttaa sitä tosiasiaa, että nämä naiset tekevät kaiken tämän täysin vapaaehtoisesti ja vain siksi, että he haluavat.

Itse kyllä epäilen tätä, mutta näin mulle on kerrottu kovin monelta taholta...
 
Millähän perusteella tämä muslimiksi kääntynyt suomalainen on kokenut, että on tarvetta verhoutua?

Mistäs sen tietää? Usein toki käännynnäiset ovat aika konservatiivisia, minkä näkee kristinuskossakin (kovalla metelillä "uskoon tulleet" ovat yleensä jotain kiihkokristittyjä pienistä ja vanhoillisista herätysliikkeistä, kun taas maltilliset luterilaiset eivät tee uskostaan numeroa). Ja nimenomaan konservatiivisimmat islamin tulkinnat ovat niitä, joissa naisen täytyy verhoutua mahdollisimman paljon. Esim. joku päähuivi voi olla enemmänkin symboli ja sitä kantava melko maallistunutkin. Käännynnäiset usein vetävät aatteensa/uskontona täysillä ja ylikin.

Mutta ei yksilöllisistä ratkaisuista ja syistä voi tietenkään tarkkaan tietää. Yleistys ei aina kerro totuutta jonkun tietyn ihmisen valintojen takana.
 
Kuten kaikki tiedämme, verhoutuminen ja hunnuttautuminen on täysin vapaaehtoista. Naiset ovat täysin onnellisia asemassaan islaminuskossa eivätkä he haluaisi elää mitenkään muuten kuin elävät. He eivät ole myöskään alistettuja.
Ennenkaikkea ei ole mitään syytä sivuuttaa sitä tosiasiaa, että nämä naiset tekevät kaiken tämän täysin vapaaehtoisesti ja vain siksi, että he haluavat.

Itse kyllä epäilen tätä, mutta näin mulle on kerrottu kovin monelta taholta...

No kai sinäkin sen ymmärrät, että ihan yhtä lailla muslimeissakin on monenlaisia ihmisiä kuten vaikka kristityissä. Ja myös musliminaisten pukeutuminen vaihtelee - jotkut pukeutuvat täysin länsimaisesti, jotkut taas verhoutuvat täysin. Ja tähän väliin jää aika laaja skaala. Ja kai tajuat senkin, että syyt voivat vaihdella valtiollisesta kontrollista (Saudi-Arabia) täysin vapaaehtoiseen (esim. tuo jutussa esiintynyt suomalaisnainen). Ihan samalla tavalla osa lestadiolaisista hankkii 10 lasta vastentahtoisesti ja velvollisuudesta, kun taas joku voi oikeasti halutakin ison perheen.

Se, kuinka vapaaehtoisesti pukeutuu muslimiasuun, riippuu tietysti yksilöstä. Joku vanhoillinen islamisti varmaan haluaakin pukeutua burkhaan, mutta joku saudifeministi voi vastustaa koko systeemiä. Toki on aina kulttuuriset käytännöt ja yhteisön paine, jotka säätelevät pukeutumista, mutta sellaisia normeja on kyllä meilläkin - emme vaan ehkä yleensä huomaa niitä, koska olemme tottuneet ja kasvaneet niihin käsityksiin. Sitten aina joku rikkoo niitä tapoja ja keskustelupalstoilla häntä haukutaan, kuten vaikka ne vanhemmat, jotka antavat poikansa pukeutua mekkoon. Aiemmin Suomessa oli tapana, että naimisissa olevat naiset käyttivät huivia - silloin se oli kyseenalaistamaton normi, vaikka nykyisin se tietysti tuntuu vieraalta ajatukselta. Varmasti myös silloin joitain se tapa ärsytti, koska siitä sittemmin luovuttiin - mutta aika moni varmasti vaan koki, että niin kuuluu tehdä.

Suomalaisen käännynnäisen kohdalla voidaan puhua jo aika vahvasta vapaaehtoisuudesta. Onhan sekin valinta, jos valitsee itse vanhoillisen uskontulkinnan.
 
Jos shortseissa uiminen on kiellettyä, niin miten ihmeessä samalla logiikalla tuo voi olla sallittu? Vai onko taas niin, että säännöt ovat erilaiset eri ihmisryhmille?
 
No kai sinäkin sen ymmärrät, että ihan yhtä lailla muslimeissakin on monenlaisia ihmisiä kuten vaikka kristityissä. Ja myös musliminaisten pukeutuminen vaihtelee - jotkut pukeutuvat täysin länsimaisesti, jotkut taas verhoutuvat täysin. Ja tähän väliin jää aika laaja skaala. Ja kai tajuat senkin, että syyt voivat vaihdella valtiollisesta kontrollista (Saudi-Arabia) täysin vapaaehtoiseen (esim. tuo jutussa esiintynyt suomalaisnainen). Ihan samalla tavalla osa lestadiolaisista hankkii 10 lasta vastentahtoisesti ja velvollisuudesta, kun taas joku voi oikeasti halutakin ison perheen.

Se, kuinka vapaaehtoisesti pukeutuu muslimiasuun, riippuu tietysti yksilöstä. Joku vanhoillinen islamisti varmaan haluaakin pukeutua burkhaan, mutta joku saudifeministi voi vastustaa koko systeemiä. Toki on aina kulttuuriset käytännöt ja yhteisön paine, jotka säätelevät pukeutumista, mutta sellaisia normeja on kyllä meilläkin - emme vaan ehkä yleensä huomaa niitä, koska olemme tottuneet ja kasvaneet niihin käsityksiin. Sitten aina joku rikkoo niitä tapoja ja keskustelupalstoilla häntä haukutaan, kuten vaikka ne vanhemmat, jotka antavat poikansa pukeutua mekkoon. Aiemmin Suomessa oli tapana, että naimisissa olevat naiset käyttivät huivia - silloin se oli kyseenalaistamaton normi, vaikka nykyisin se tietysti tuntuu vieraalta ajatukselta. Varmasti myös silloin joitain se tapa ärsytti, koska siitä sittemmin luovuttiin - mutta aika moni varmasti vaan koki, että niin kuuluu tehdä.

Suomalaisen käännynnäisen kohdalla voidaan puhua jo aika vahvasta vapaaehtoisuudesta. Onhan sekin valinta, jos valitsee itse vanhoillisen uskontulkinnan.

Jos et hoksannut, niin en nyt varsinaisesti pohtinut sitä, miten monialainen islamin uskossa naisen olemus voi olla, vaan sitä, miten näihin "kaapuihin" pukeudutaan "vapaaehtoisesti". In my ass...

Sun kannataisi katsoa dokkari joka tuli scientologiasta. Siitä ymmärtää aika hyvin mitä on "oma halu" ja mitä on oma halu.
Lapsesta asti aivopesty harras musliminainen ei edes tajua kyseenalaistaa tilannettaan ja luulee haluavansa sitä, mitä hänet on pakotettu haluamaan.

Suomalaisen käännynnäisen kohdalla (joka pukeutuu burkhaan) voidaan puhua säälittävästä naisesta, joka tekee mitä tahansa saadakseen miehen. Se ei ole vapaaehtoinen valinta...
 
  • Tykkää
Reactions: .....
"Naisten omalla uintivuorolla burkinit ovat sallittuja Vantaallakin. Anna ei kuitenkaan päiväsaikaan työnsä vuoksi uimaan pääse."

Todellista röyhkeyttä vaatia maailmaa pyörimään omien työvuorojen ympärillä.
Ongelma ei siis olekaan uimahallissa, vaan jälleen kerran muslimin päässä.
 
Mirja, Leena ja Kyllikki eivät varsinaisesti peseydy ennen uimahallin puolelle menoa. Ainakin tukka jää pesemättä "ettei kampaus mene piloille".


Sitten vingutaan, että muslimit eivät peseydy ja tulevat likaisena hallin puolelle, miehilläkin kalsarit uimahousujen alla.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mikä helvetin hinku niillä on päästä juuri nimenomaan uimahalliin? Miksei kuntosali-ryhmäjumppa-kävely-juoksu-hölkkä-mikä tahansa muu ei käy?

Miksi sen pitää olla juuri uinti, kun se tuottaa kaikista eniten hankaluuksia ihan kaikille?
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Elämän voi näköjään tehdä ihan niin vaikeaksi kuin itse haluaa. Jos ihan vapaaehtoisesti kääntyy takapajuiseen uskontoon ja elää hunnutettuna, niin silloin pitää tyytyä elämään muutenkin takapajuisesti, eikä olla kurkku suorana vaatimassa itselle erityisoikeuksia.

Maassa maan tavalla. Mikäään pakko ei ole mennä uimaan, jos kerran sitä ei jostain syystä enää halua tehdä, kun on ennenkin pystynyt tekemään. Silloin on syytä vaihtaa harraststa.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Mirja, Leena ja Kyllikki eivät varsinaisesti peseydy ennen uimahallin puolelle menoa. Ainakin tukka jää pesemättä "ettei kampaus mene piloille".


Sitten vingutaan, että muslimit eivät peseydy ja tulevat likaisena hallin puolelle, miehilläkin kalsarit uimahousujen alla.

Suomalaiset eivät kuitenkaan vaadi itselleen kallitta yksityisvuoroja, yksityissuihkuja, yksituissaunoja ja yksityispukutiloja julkisiin uimahalleihin milloin milläkin verukkeella.
 
Vai että uimahallit ovat jämähtäneet 70-luvulle. Tuo täti on ennemminkin palannut ajassa muutaman vuosisadan taaksepäin, joten turha uikuttaa muita sopeutumaan hänen takapajuisiin sääntöihinsä.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mikä helvetin hinku niillä on päästä juuri nimenomaan uimahalliin? Miksei kuntosali-ryhmäjumppa-kävely-juoksu-hölkkä-mikä tahansa muu ei käy?

Miksi sen pitää olla juuri uinti, kun se tuottaa kaikista eniten hankaluuksia ihan kaikille?

Samaa olen ihmetellyt.

Muslimeille on tyypillistä pitää kovaa meteliä itsestään ja vaatia erityisoikeuksia. Näin näytetään muille vääräuskoisille, että muuta ovat heidän palvelijoitaan ja vain muslimien vaatimuksia pitää noudattaa. Niin se maailma pikkuhiljaa valloitetaan. Kun pirulle antaa pikkusormen, niin se vie lopulta koko käden.
 
Jos et hoksannut, niin en nyt varsinaisesti pohtinut sitä, miten monialainen islamin uskossa naisen olemus voi olla, vaan sitä, miten näihin "kaapuihin" pukeudutaan "vapaaehtoisesti". In my ass...

Sun kannataisi katsoa dokkari joka tuli scientologiasta. Siitä ymmärtää aika hyvin mitä on "oma halu" ja mitä on oma halu.
Lapsesta asti aivopesty harras musliminainen ei edes tajua kyseenalaistaa tilannettaan ja luulee haluavansa sitä, mitä hänet on pakotettu haluamaan.

Tuo skientologidokkari unohtui katsoa kesällä, mutta kiinnostaa kyllä. Jos vielä on Areenassa, niin pitääpä katsoa. Olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että kun kasvaa johonkin ajattelutapaan, sitä ei välttämättä osaa kyseenalaistaa. Sitähän itsekin kirjoitin varsin perusteellisesti. Mutta aina on ihmisiä, jotka eri tasoilla kyseenalaistavat vallitsevia käytäntöjä, ja sitten riippuu ihan valtiollisen kontrollin vahvuudesta, kuinka paljon tilaa sille toisinajattelulle on. Jokaisella meillä kuitenkin on aivot omaa ajattelua varten.

On kuitenkin ollut fiksuja uranaisia, jopa feministejä, jotka ovat kotoisin jostain muslimimaasta ja jotka kuitenkin ovat pitäneet vaikkapa päähuivia, vaikka ovat tiedostaneet varmasti tuon, mitä kirjoitit. Ihan samoin kuin vaikka suomalainen feministui voi tiedostaa kauneusihanteiden kulttuurisidonnaisuuden, mutta kuitenkin olla niiden perinteisten kauneusihanteiden mukainen, meikata, käyttää korkokenkiä, jne. Ei sen huivinkaan kohdalla asia niin mustavalkoinen ole, että on lammas jos käyttää sitä ja vapautunut nainen heti luopuu siitä.

Suomalaisen käännynnäisen kohdalla (joka pukeutuu burkhaan) voidaan puhua säälittävästä naisesta, joka tekee mitä tahansa saadakseen miehen. Se ei ole vapaaehtoinen valinta...

Ei se islamin ja burkhan valinta välttämättä mieheen liity. Joskus kyllä - valitettavasti jotkut naiset ovat miesten suhteen sellaisia, oli mies sitten mistä tahansa kotoisin. Mutta usein uskonnollisuus tulee muista syistä. Jotkut ihmiset hakevat tiukoista uskonnollisista säännöistä ja vanhoillisista tulkinnoista jotakin, mikä tyydyttää heitä jollain tasolla. En osaa avata asiaa tarkemmin, koska itse olen niin päinvastainen ihminen. Mutta ihan samalla tavalla kuin jotkut hurahtavat kristinuskon vanhoillisiin suuntauksiin, voi joku hurahtaa vanhoilliseen islamiin. Ehkä jollain tasolla sääntörakkaat ja auktoriteettiuskoiset ihmiset ovat alttiita tällaiselle.

Sitten on toki maltillisemmat suuntaukset niille, joita kiinnostaa lähinnä uskonnon henkinen puoli, filosofia, mystiikka ja maailmanselitys - eikä niinkään säännöt, kontrollit ja homogeeninen yhteisö.
 
Mirja, Leena ja Kyllikki eivät varsinaisesti peseydy ennen uimahallin puolelle menoa. Ainakin tukka jää pesemättä "ettei kampaus mene piloille".


Sitten vingutaan, että muslimit eivät peseydy ja tulevat likaisena hallin puolelle, miehilläkin kalsarit uimahousujen alla.

Uimahallissa voitaisiin kyllä puuttua tarkemmin niin naamalla olevaan meikkiin, pesemättömiin hiuksiin (nehän voisi laittaa uimalakin alle, jos ei halua kastella tukkaa), sääntöjen vastaisiin vaatteisiin kuten alushousuihin, siihen ettei peseydytä asianmukaisesti, jne. Varmaan huomio on nyt kiinnittynyt noihin alushousuihin, koska uutena ilmiönä ne pistävät silmään, ja ajatus likaisista alushousuissa uima-altaassa on tietysti ajatuksena ällöttävämpi kuin ajatus hiuslakasta uima-altaassa.
 

Yhteistyössä