Spanielin omistajat!! Missä iässä nämä hössöt rauhoittuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijplk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijplk

Vieras
cockeri on nyt 1,5v. Meidän perheessä on toisena koirana beagle, joka on 3v. Beagle rauhoittui yhteen ikävuoteen mennessä ja osaisi käyttäytyä nätisti. Mutta cockerin riehakkuus saa sen kanssa villiintymään esimerkiksi ulkona tai metsässä.
Cockeri vetää hihnassa, eikä tunnu samoilla konsteilla oppivan vetämättömyyttä. Tai nyt tässä ajassa on ehkä puolet lenkistä sentäs sitä, ettei vedä koko ajan. Mutta sinkoilee puolelta toiselle hajujen mukaan. Ja rakastaa kaikkia ja kaikkea ja pyrkii hetkessä toisten ihmisten/koirien luokse riemusta hyppien. Kerran pelästyi, kun vastaantullut iso koira oikein kunnolla räyhähti ja yritti päälle, ja nyt cockeri sit etenkin pimeällä haukkuu varmuuden vuoksi kaikki isot koirat.

Voi Huoh. Koska tämä hösseli rauhoittuu..? Olen miettinyt esim verijäljen käyttöä pelkästään cockerin kanssa lähinnä harrastusmielessä tuossa takametsässä...muuten minulla on cockerille tarjota vain 3-4 hihnalenkkiä päivässä, mutta ne kaikki on tuskaa ja piinaa tuon hössön kanssa.

cockeri on nyt 1,5v. Meidän perheessä on toisena koirana beagle, joka on 3v. Beagle rauhoittui yhteen ikävuoteen mennessä ja osaisi käyttäytyä nätisti. Mutta cockerin riehakkuus saa sen kanssa villiintymään esimerkiksi ulkona tai metsässä.
Cockeri vetää hihnassa, eikä tunnu samoilla konsteilla oppivan vetämättömyyttä. Tai nyt tässä ajassa on ehkä puolet lenkistä sentäs sitä, ettei vedä koko ajan. Mutta sinkoilee puolelta toiselle hajujen mukaan. Ja rakastaa kaikkia ja kaikkea ja pyrkii hetkessä toisten ihmisten/koirien luokse riemusta hyppien. Kerran pelästyi, kun vastaantullut iso koira oikein kunnolla räyhähti ja yritti päälle, ja nyt cockeri sit etenkin pimeällä haukkuu varmuuden vuoksi kaikki isot koirat.

Voi Huoh. Koska tämä hösseli rauhoittuu..? Olen miettinyt esim verijäljen käyttöä pelkästään cockerin kanssa lähinnä harrastusmielessä tuossa takametsässä...muuten minulla on cockerille tarjota vain 3-4 hihnalenkkiä päivässä, mutta ne kaikki on tuskaa ja piinaa tuon hössön kanssa.

Tarvit nyt vaan hirveesti kärsivällisyyttä. Toi on niin rasittavaa, kun haluis tehä sellasen "rennon ja mukavan" lenkin koiran kanssa, mutta enimmäkseen saaakin vain käden kipeeksi nykimisestä.

Mutta tässä vähän

Ennenkuin lähdet ulos, pitää koiran olla valmiiksi rauhallinen.
Eli ei mene juoksien edeltä ovesta vaan sinä menet ensin.

Ota ulkona koira lyhyempään hihnaan jos vetää jatkuvasti. Toinen tapa on päästää hetkeksi pitkällä narulla haistelemaan ja merkkailemaan. Älä itse liiku vaan ole samalla alueella. Koira kyllästyy jossakin vaiheessa ja tarkkailee taas sinua.

Jatka matkaa, ja heti kun riehuminen alkaa, pysähdy taas hetkeksi. Päästä koira löysäööe ja anna haistella.

Monesti tuo on kun mennään ulos sitä alkuinnostusta ja kun pihalla on jo hetken oltu niin se rauhoittuu.

Kun pahimmat on koira päästellyt pusikkoon niin ota koira lyhyelle narulle, ja vie koiraa vierellä, MUISTA PITÄÄ NOPEAA KÄVELYÄ, sillä koira keksittyy silloin paremmin ja tuntee "varmat askeleesi" ei kerkeä niin paljon miettiö omiaan ja menemään hajujen perässä.

Päästä koira pissalle vain kun sano "no mene" tai muuta. Muista että tässä tapauksessa odotat niin kauan että koira ensin katsoo sinuun.

Meidän cockerspanieli on vielä 10 vuotiaanakin leikkisä ja iloinen. Osaa kyllä kävellä rauhassa hihnassakin. Rakastaa uimista. Ja ruokaa :) Tärkeää on päästää koira usein juoksemaan vapaana metsässä tai koirapuistossa. Heittele palloa ja keppejä. Ei kukaan nauti tiukassa hihnassa kävelystä, kun on täynnä iloista energiaa. Palkitse ja kehu koiraa hyvästä käytöksestä :)

Yhteistyössä