Kannustanko kiusaamaan?

• Viestiketjun aloittaja vierailijatttt
  • Ensimmäinen viesti
vierailijatttt
Meidän taloon muutti syksyllä tyttö (8-10v.) joka on hyvin eriskummallinen. Hän seuraa jatkuvasti ihmisä joita näkee pihalla, esim. jos tulemma kaupasta hän tunkee samaan hissiin ja tulee meidän kotiovelle asti seisomaan. Matkalla utelee, missä oltiin, mitä tehtiin, mitä ostettii. Sattaa alkaa kurkkimaan kasseihimme jne. Aluksi hän hyökkäsi lapsemme 3v. kimppuun ja alkoi väkisin kantelemaan/raahaamaan häntä. Tämän lopetti, kun mies kerran karjaisi oikein kunnolla hänelle.
Jos tuo tyttö ei ole pihalla, hän matkustelee hissillä koko päivän ja on siellä hyvin tunkeileva kaikkineen kysymyksineen ja tulee aina ovelle asti norkoilemaan. Jos viet tavaraa kellariin niin hän seuraa sinne perässä ja kyselee koko ajan asioita jotka hänelle ei kuulu.
Tänään mentiin koko perhe pulkkämäkeen ja näin kuinka hän alkoi seurata meitä, luovutti onneksi kun menimme tarpeeksi kauas.

Olen sanonut lapsille ettei tuon tytön kysymyksiin pidä vastailla eikä hänen kanssa pidä leikkiä. Olenko toiminut väärin?

vierailija
Lapselle ei vain ole opetettu tiettyjä rajoja ja kohteliasta käytöstä kotona. Luulenpa et aika kiireeliset vanhemmat. Varmaan sellaiset jotka itsekkin ovat vain tyytyväisiä kun lapsi on pois jaloista naapureita "kiusaamassa".

Tyttö tuskin itse tajuaa tekevänsä väärin, vaan hakee kontaktia ihan keltä ja millä hyvänsä tavalla, tarkoittamatta pahaa?

Rasittavaa varmasti, mutta mites tollaistakin toisen kakaroille opetat.
Kyllä tää juttu lähtee ihan kotoa. Mä luulen et äiti on vähän sellanen huithapei itsekkin. Hoitaa kyllä ruoat yms. Muttei ole läsnä lapselleen.

Sinuna juttelisin hänen vanhempiensa kanssa.

Tyttö kait vaikuttaa röyhkeältä, kun ei ole muuta tapaa oppinut, miten tilanteessa toimia.
Tekee vain mitä tekee ja uteliaisuudeltaan ei kuule mitä puhutaan kun on tohkeissaan?

vierailija
Olet toiminut väärin. Omille lapsillesi voit sanoa, että kohtelevat tuota kuin ketä tahansa muuta lasta. Silloin kun itse olet lapsen läheisyydessä, voit lempeästi opettaa hänelle käytöstapoja, huomauttaa silloin kun huomauttamista on. Nykyisestä vihamielisestä suhtautumisestasi ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Oma äitini kohteli kaikkia leikkikavereitani aina kuten he olisivat olleet omia, eli komensi heitä sujuvasti meidän kodin sääntöjen mukaan. Tämän ansiosta kaikki naapureidenkin lapset käyttäytyivät meillä hyvin, vaikka muilla aikuisilla olisikin ollut ongelmia heidän kanssaan. Aikuisena kun juttelin joidenkin näiden kanssa, he totesivat, että meidän äiti oli ainoa, joka kohteli heitä reilusti, eikä olettanut heistä aina pahinta, ja siksi he käyttäytyivätkin aina fiksusti meidän kanssamme.

vierailija
Olet toiminut väärin. Omille lapsillesi voit sanoa, että kohtelevat tuota kuin ketä tahansa muuta lasta. Silloin kun itse olet lapsen läheisyydessä, voit lempeästi opettaa hänelle käytöstapoja, huomauttaa silloin kun huomauttamista on. Nykyisestä vihamielisestä suhtautumisestasi ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Oma äitini kohteli kaikkia leikkikavereitani aina kuten he olisivat olleet omia, eli komensi heitä sujuvasti meidän kodin sääntöjen mukaan. Tämän ansiosta kaikki naapureidenkin lapset käyttäytyivät meillä hyvin, vaikka muilla aikuisilla olisikin ollut ongelmia heidän kanssaan. Aikuisena kun juttelin joidenkin näiden kanssa, he totesivat, että meidän äiti oli ainoa, joka kohteli heitä reilusti, eikä olettanut heistä aina pahinta, ja siksi he käyttäytyivätkin aina fiksusti meidän kanssamme.

vierailija
Niin siis lainasin tuon ja piti siihen kirjoittaakin. Tämä on varsin toimiva tapa, että naapuritkin ennen lapsia saivat "ojentaa"

Nykyään voi käydä huonosti...

Mutta kannatetaan :D

vierailija
Miksi puutut lapsesi ja tytön välisiin kaverisuhteisiin. Jos lapsesi mielestä on kiva leikkiä tytön kanssa niin älä sinä siihen mene väliin. Veikkaa että tyttö on yksinäinen kyllä kaikki kavereita kaipaa.

viireiliijaaaa
mulle tuli ekana mieleen, että onkohan tytöllä kaikki kunnossa...?? Eli kotiasiat ja sellaiset...ei ehkä saa riittävästi ohjausta, opastusta, huomiota, virikkeitä, kukaties ruokaa(?!)...tai sitten tosiaan on jollain lailla ehkä lievästi kehitysvammainen..

No jokatapauksessa tuon lapsen asiat ei ehkä ole ihan ok, kun noin juoksentelee rappukäytävässä...sinun olisi varmaan syytä selvitellä hieman tytön kotioloja ja tarvittaessa vaikka sitten ilmoittaa lastensuojeluun. se on meidän kaikkien velvollisuus, jos herää huoli , että onko lapsell kaikki ok

vierailija
Kyllä osaa aikuinen ihminen olla ajattelematon! Kyse LAPSESTA ja varmastikin yksinäisestä sellaisesta. Hakee kontaktia muihin ihmisiin hinnalla milllä hyvänsä. Melko suuressa vaarassa on tuollainen pieni. Joutuu vielä ties millasten ihmisten käsiin. Ota hyvä ihminen selvää tuon lapsen taustoista ja jos syytä, niin yhteys vaikkapa sinne lastensuojeluun. Vähän pitäisi lähimmäisistään, edes lapsista, välittää!

vierailijatttt
Miksi puutut lapsesi ja tytön välisiin kaverisuhteisiin. Jos lapsesi mielestä on kiva leikkiä tytön kanssa niin älä sinä siihen mene väliin. Veikkaa että tyttö on yksinäinen kyllä kaikki kavereita kaipaa.
Eivät he ole kavereita.
Ja en tuollaista kaveriksi edes halua. Tytöstä tulee seelaiset fiilikset, että hän voisi aivan hyvin yllyttää muita todella tyhmiin tekoihin ja itse vaan paeta paikalta. Tai sitten käyttää nuorempia hyväksi esim. varastaisi leluja tai rahaa. Tämä tyttö herättää mussa todella inhottavia tunteita ja yleensä ne aavistukset muista ihmisistä pitää aika hyvin paikkansa.

vierailija
Eivät he ole kavereita.
Ja en tuollaista kaveriksi edes halua. Tytöstä tulee seelaiset fiilikset, että hän voisi aivan hyvin yllyttää muita todella tyhmiin tekoihin ja itse vaan paeta paikalta. Tai sitten käyttää nuorempia hyväksi esim. varastaisi leluja tai rahaa. Tämä tyttö herättää mussa todella inhottavia tunteita ja yleensä ne aavistukset muista ihmisistä pitää aika hyvin paikkansa.
No jos tulee toistuvasti ilman kohtuullista motiivia juttelemaan suhtautuisin häirikkönä tai häiriölapsena, ja niitähän on vaikkapa vanhoissa elokuvissa. Ennen niitä oli mm. Rööperissä. :)
Jos mulla ois vaikka seksivälineitä kassissa niin tossa oltais jo rikoksen rajamailla kun pikkutyttö haluaa tehdä tarkastuksen.
Ei siinä auta kun keksiä sopivat sanat ja tehdä selväksi, ettei tietyn rajan yli saa mennä jos ei ole palikat ns. oikeassa järjestyksessä.

Itsekin suuntaisin katseeni tytön kotioloihin. Siellä on ihan pakko olla jotain sellaista, mikä tekee tytön käytöksestä tuollaisen. Onko hän yksinäinen? Mitä vanhemmat tekevät?

vierailija
En tiedä ketä hänen perheensä on. Sen tosin tiedän ettei yksikään aikuinen jota hän seuraa ole hänelle sukua.

Kai sinä nyt herranen aika vähän olet seurannut mistä tyttö on jos kerran kerkeät jo hänen luonteensakin arvioimaan.

Taidat olla feikki, tai sitten vaan esität tyhmää etkä jaksa nähdä vaivaa?

Ihmeellistä että tuollainen aiheuttaa sinussa puistatusta eikä huolta? Mikä ihme näitä ihmisiä vaivaa.

Ota perheestä selvää ja tule sitten kertomaaan asian oikea laita?

Vai etkö vain viitsi/jaksa nähdä vaivaa sen verran..
Näet kuitenkin vaivaa tytöstä vaan et ole valmis tekemään asialle mitään.

Turha napista ja pelätä jossei viitsi asialle mitään tehdä tai ottaa selvää. Pitäiskö meijän palstalaisten nyt selvittää tämä vai mitä ajoit takaa kirjoittaessasi ketjun?

Jos kysymys on vaan teetkö väärin niin KYLLÄ teet sinä.
Lapselle ei tarvitse opettaa ettei muiden kanssa leikitä vaan opetetaan että tuollaiset asiat tulee kertoa kotona jos jotain tapahtuu ja selvittää perinpohjaisesti.

vierailijatttt
Kai sinä nyt herranen aika vähän olet seurannut mistä tyttö on jos kerran kerkeät jo hänen luonteensakin arvioimaan.

Taidat olla feikki, tai sitten vaan esität tyhmää etkä jaksa nähdä vaivaa?

Ihmeellistä että tuollainen aiheuttaa sinussa puistatusta eikä huolta? Mikä ihme näitä ihmisiä vaivaa.

Ota perheestä selvää ja tule sitten kertomaaan asian oikea laita?

Vai etkö vain viitsi/jaksa nähdä vaivaa sen verran..
Näet kuitenkin vaivaa tytöstä vaan et ole valmis tekemään asialle mitään.

Turha napista ja pelätä jossei viitsi asialle mitään tehdä tai ottaa selvää. Pitäiskö meijän palstalaisten nyt selvittää tämä vai mitä ajoit takaa kirjoittaessasi ketjun?

Jos kysymys on vaan teetkö väärin niin KYLLÄ teet sinä.
Lapselle ei tarvitse opettaa ettei muiden kanssa leikitä vaan opetetaan että tuollaiset asiat tulee kertoa kotona jos jotain tapahtuu ja selvittää perinpohjaisesti.
Mulla on parempaakin tekemistä kuin alkaa seurailla sitä illat pitkät.

vierailija
Ai kuis? Ei mua alunperinkään kiinnostanut koko lapsi vaan kysyin, että olenko nyt toiminut väärin kun lapsille ilmoitin ettei tuolla tytöllä ole ihan kaikki muumit laaksossa (ja sen he huomasi kyllä ihan itsekkin) ja sanoin ettei hänen kyselyihin tarvitse vastailla.
No jos ei akuinen ihminen tajua et toi tuntuu siitä pikkutytöstä varmaan aika pahalta kohtelulta niin eipä voi mitään.

Typerä on kysymyksesi.

Ja kun siihen koittaa ihmiset avittaa et sen sais tehtyy kauniimminkin niin eipä kelpaa.

Miten vaan.
Neiti täydellisine lapseineen. Onneksi kasvatat koulukiusaajia, ja erilaisuutta karsastavia lapsia.

Yhteistyössä