Koulutusero parisuhteessa - ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja akateeminen vai duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

akateeminen vai duunari

Vieras
Miten koulutuserot vaikuttavat parisuhteeseen/kumppaninvalintaan?

Voiko suhde onnistua jos nainen on korkeasti koulutettu ja mies ammattikoulupohjalta liikkeellä?

Koulutusero vaikuttaa niin paljon, kun sen antaa vaikuttaa.

Lähtökohtaisesti sanoisin, että jos asiaa pitää jo ennakkoon pohtia, niin kannattanee se puoliso katsoa ihan niistä "omista" piireistä...

Oon miettinyt monesti samaa. Kun pohdin kaikkia tuntemiani, eri ikäisiä pareja, niin kyllä mieleen tulee että koulutustausta vaikuttaa. Ihan mutua tää mulla on. Mutta monellako lääkärillä on puolisona siivooja? Tai yritysjohtajalla se putkimies? En tunne ketään lähipiiristä.

Oon miettinyt monesti samaa. Kun pohdin kaikkia tuntemiani, eri ikäisiä pareja, niin kyllä mieleen tulee että koulutustausta vaikuttaa. Ihan mutua tää mulla on. Mutta monellako lääkärillä on puolisona siivooja? Tai yritysjohtajalla se putkimies? En tunne ketään lähipiiristä.
no mäkin mietin samaa ehkä se menee näin korkeasti koulutetut on luonnollisesti käyneet samat koulut joten heillä on samat jutut ja tietoisuus. alemmin koulutetut ehkä funailee näin että laaja alaisuus ontuu näillä koulutetummilla ja keskustellaan enempi niistä asioista johon on koulutettu. muut asiat on sitten järjestelmällisesti vaikeampia keskustella koska mitä koulutetumpi sen vähemmän uskalletaan olla noloja. oikeestikkin kun on puhunut yhden niin suurin osa niistä muistakin vastaa täsmälleen samalla tavalla.
korkeasti koulutetut monasti ajattelee maailmaa rahan kautta ja siksipä pitävät kaupan kassaa tyhmänä. mut jos noita ei funaile kumpikaan niin onnistuu. korkeastikoulutettu nainen joka on avonainen ja laaja alainen keskustelia on harvinainen lisäksi ennakkoluuloton ja uskaltaa myös hölmöillä ja henkisyys kiinnostaa niin kyl mä sellasen mieluusti livenä. noh li tuli mieleen.

Aika usein ihmiset tapaavat kumppaninsa opiskelussa tai töissä. Se voi vaikuttaa asiaan. Enemmän uskoisin, että pariudutaan saman alan tai samankaltaisen alan ihmisten kanssa, koska silloin tuntuu että on jotain yhteistä.

Luulen että vaikuttaa myös parisuhteen osapuolten lapsuudenperheet ja vanhempien koulutustaustat.
Tarkoitan, että en usko että voisin olla parisuhteessa ihmisen kanssa joka on matalasti koulutettu ja sukunsa on täynnä elämäntapatyöttömiä.
Elämisen malli on hänellä niin erilainen kuin itsellä, jos on akateemisesta ja hyvätuloisesta perheestä ja suvusta.
Lapsuudenkoti ja kasvatus, opetetut arvot ja asenteet kun vaikuttavat ihan älyttömän paljon ihmiseen.

Korkeasti koulutetut ajattelevat maailmaa rahan kautta? No huh huh! Ei mulla akateemisella pätkätyöläisellä ainakaan ole suuria tuloja eikä raha mielessä ekana. Teen myös eri alan työtä kuin mihin koulutus. Arvostan suuresti duunarin työtä.

Ja ettei olisi empaattisuutta? Olen suuren osan elämääni uhrannut lähimmäisten eteen ja joku kehtaa väittää ettei ole empaattisuutta? Mistä tollaset luulot sikiää?

Korkeasti koulutetut ajattelevat maailmaa rahan kautta? No huh huh! Ei mulla akateemisella pätkätyöläisellä ainakaan ole suuria tuloja eikä raha mielessä ekana. Teen myös eri alan työtä kuin mihin koulutus. Arvostan suuresti duunarin työtä.

Ja ettei olisi empaattisuutta? Olen suuren osan elämääni uhrannut lähimmäisten eteen ja joku kehtaa väittää ettei ole empaattisuutta? Mistä tollaset luulot sikiää?

Ottiko nyt koville? :D

Älähtikö?

kyse olikin jos kokee noi ongelmina kok ja matala suhteessa. ei mikään että kaikki toimisi niin tai ajattelisi kyse mietinnöistä ja mahdollisista ongelmista joita voi tulla vastaan. elkää ottako itteenne jos pohditaan mahdollisia ongelmia yleisellä tasolla.

kyse olikin jos kokee noi ongelmina kok ja matala suhteessa. ei mikään että kaikki toimisi niin tai ajattelisi kyse mietinnöistä ja mahdollisista ongelmista joita voi tulla vastaan. elkää ottako itteenne jos pohditaan mahdollisia ongelmia yleisellä tasolla.

Ompas perus. Kaikki käy asenne!
Elämme pumpuloidussa maailmassa ja me kaikki vaan rakastetaan ja uuuh.. Herää.

Olisit jostain joskus jotain mieltä. Juuri tuollaisten "kaikki käy" tyyppien takia maailma on päin persettä.

Mene halaamaan puita tai sytytä vaikka kynttilä. Kyllä siitä maailmasta silloin tulee parempi paikka! :DDD

Voi luoja mitä tekopyhyyttä.

No, itseasiassa tuo tapa millä asiasta kerrot kertoo kyllä myös että empaattisuudesta ei ole kyse, vaan uhriutumisesta ja samaan aikaan itsensä jalustalle nostamisesta.
"Minä olen uhrannut, katsokaa kaikki minua kun minä olen hyvä ihminen kun muiden takia marttyyrina olen kärsinyt.." eli loppupeleissä aika narsistinen lähestymistapa jossa on kyse enemmän SINUSTA kuin autettavasta.

No, itseasiassa tuo tapa millä asiasta kerrot kertoo kyllä myös että empaattisuudesta ei ole kyse, vaan uhriutumisesta ja samaan aikaan itsensä jalustalle nostamisesta.
"Minä olen uhrannut, katsokaa kaikki minua kun minä olen hyvä ihminen kun muiden takia marttyyrina olen kärsinyt.." eli loppupeleissä aika narsistinen lähestymistapa jossa on kyse enemmän SINUSTA kuin autettavasta.

(y)(y)

Puhut puulle. Mutta hyvin sanottu.

Olisit jostain joskus jotain mieltä. Juuri tuollaisten "kaikki käy" tyyppien takia maailma on päin persettä.

Mene halaamaan puita tai sytytä vaikka kynttilä. Kyllä siitä maailmasta silloin tulee parempi paikka! :DDD

No, sinä et ainakaan maailmaa paranna vaan välität viestilläsi ympäristöösi negatiivista fiilistä ja ilkeyttä.
Mieluummin minä halailen puita, kuin lisään negatiivisuutta maailmaan(koskaan en kylläkään ole halunnut, voisi kokeilla..)

ei käy 99 pros ihmisistä ei käy. mitähän tekopyhyyttä on käydä mahdollisia ongelmia etukäteen lävitte? tai sitä että keskustelut on niin vaikeita? mut kerro mulle viel mitä tarkotit kaikki käy? mun maailmani on jo hyvä paikka joten mulla ei oo hämminkiä. mä mieluummin juttelen lintujen kanssa ääneti. pumpulissa täysin avarana

ei käy 99 pros ihmisistä ei käy. mitähän tekopyhyyttä on käydä mahdollisia ongelmia etukäteen lävitte? tai sitä että keskustelut on niin vaikeita? mut kerro mulle viel mitä tarkotit kaikki käy? mun maailmani on jo hyvä paikka joten mulla ei oo hämminkiä. mä mieluummin juttelen lintujen kanssa ääneti. pumpulissa täysin avarana

Jalat olisi silti ihan hyvä pitää siellä maassa, vaikka pää oiski taivaissa/pumpulissa.

Mutta joo, ei kaikkien tarvitse kokea elämää kokonasuutena. Voi uppoutua aina turvaan omaan mielikuvitus maailmaan, jossa kukat kukkii ja linnut laulaa.

Tiedoksesi, että niiden lintujen laulutkin joudut todnäk. joskus ihan oikeasti vain kuvittelemaan, kun elelette hipit siellä pilvilinnoissanne, ettekä välitä oikeasti maailmasta hevonvittua.

Rakkaudesta kaukana.

Jalat olisi silti ihan hyvä pitää siellä maassa, vaikka pää oiski taivaissa/pumpulissa.

Mutta joo, ei kaikkien tarvitse kokea elämää kokonasuutena. Voi uppoutua aina turvaan omaan mielikuvitus maailmaan, jossa kukat kukkii ja linnut laulaa.

Tiedoksesi, että niiden lintujen laulutkin joudut todnäk. joskus ihan oikeasti vain kuvittelemaan, kun elelette hipit siellä pilvilinnoissanne, ettekä välitä oikeasti maailmasta hevonvittua.

Rakkaudesta kaukana.
niin kumpa en välittäisikään mut jatkuva typeryys ja ahneus ja muu kusetus sai mut siitä ihanasta unesta tänne maanpinnalle hetkeks ku se ahneus oli voittamassa hyvyyden vaakakuppia. nooh sittenkun palaan sinne pilviin kertoilenkin vaan pelkkää satua ja olen onnellinen. elkääkä meukatko mulle jos teiltä siellä maassa on puristettu viimeinenkin onnen mehu pois silloin mä en enään välitä.

niin kumpa en välittäisikään mut jatkuva typeryys ja ahneus ja muu kusetus sai mut siitä ihanasta unesta tänne maanpinnalle hetkeks ku se ahneus oli voittamassa hyvyyden vaakakuppia. nooh sittenkun palaan sinne pilviin kertoilenkin vaan pelkkää satua ja olen onnellinen. elkääkä meukatko mulle jos teiltä siellä maassa on puristettu viimeinenkin onnen mehu pois silloin mä en enään välitä.

Sinullakin olisi työ, jos et olisi laiskuri luojan silmissä.

Sinullakin olisi työ, jos et olisi laiskuri luojan silmissä.

Elämään kuuluu kokemukset ja tunteet ja syntejä vastaan kuuluu taitsella. Ei jättää maailmaa heidän käsiinsä jotka sen tuhoaa, vaan tehdä myös itse oma osansa. Mutta sinä haluat päästä matalimman aidan ali itse.

Onnea vaan.

Perun sanani luojasta, sillä en ole puhumaan puolestansa mitä mieltä sinusta. Mutta muuten olen asiassan täysin sanojeni takana.

päinvastoin tutkija keksijä,runoilia ja ideoitsija on mun duuni enkä ota niistä palkkaa niin sanoo sydän ja taivahan taatto olen kuullut hänen puhuvan ja olen iäti onnellinen :)

En ole kyllä nähnyt kädenjälkeäsi missään.

Ole vaikka joulupukki.

Voit pitää itseäsi minä vaan, mutta taito on asia erikseen noissakin hommissa.

Ideoinillasi et ainakaan loista, mitä palstaa lukee.

Mutta en ala jatkamaan enempää, sillä en halua pahoitta mieltäsi vaikken koskaan asioita kaunistelekaan. Sattumoisin sanoilleni saattaa sinulle myöhemmin painoarvoa, kun aika kuluu ;)

En ole kyllä nähnyt kädenjälkeäsi missään.

Ole vaikka joulupukki.

Voit pitää itseäsi minä vaan, mutta taito on asia erikseen noissakin hommissa.

Ideoinillasi et ainakaan loista, mitä palstaa lukee.

Mutta en ala jatkamaan enempää, sillä en halua pahoitta mieltäsi vaikken koskaan asioita kaunistelekaan. Sattumoisin sanoilleni saattaa sinulle myöhemmin painoarvoa, kun aika kuluu ;)
kato suoraa puhetta arvostan oli se positiivista tai negatiivista joten en pahoita mieltäni jos itse saan palautteen jos taas loukataan maassa makaavaa niin sitten kiivastun. sanotaanko tähän loppuun että tällä kertaa en saannut mitään uutta itselleni ns hedelmätön keskustelu. pois lukien se että sait purettua paineesi joko helpotti?

Koulutus kertoo ihmisestä hyvin vähän. Olen törmännyt kahden korkeakoulututkinnon ihmisiin, jotka ovat tyhmiä kuin saappaat, ja korkeakouluttamattomiin ihmisiin, jotka ovat menestyviä ja älykkäitä ihmisiä.
Näin se menee lähipiirissäkin... Isän veli perusti oman yrityksen ilman mitään tutkintoja, ja hänen nimensä löytyy aina vuosittain noista iltapäivälehtien korkeimmin verotettujen listoilta. Isälläni on ylempi korkeakoulututkinto, ja tienaa vähemmän kuin äitini, jolla ei hänelläkään ole korkeakoulututkintoa. Minä tienaan ilman korkeakoulututkintoa enemmän kuin veljeni, jolla on ylempi korkeakoulututkinto. Työpaikallani on tutkintojen suhteen sekalaista porukkaa, mutta ne terävimmät tekijät ovat juuri niitä, jotka hakevat töitä vain taidoillaan ja kokemuksellaan, ja ne todistuksella hakeneet ovatkin sitten melko kyvytöntä jengiä. Mutta kyllä se näkyy palkassakin, palkkaa meillä maksetaan taitojen mukaan, ei todistusten.

Yhteistyössä