Lääkäriranking-nettisivusto

Occamin partaveitsi

Tunnettu jäsen
17.11.2015
2 750
172
63
Olisiko joku nettiguru innokas tekemään Lääkäriranking-webbisivua? Ideana olisi mitata lääkäreiden laatua. Käytännössä toimisi siis jotenkin näin:

- Lääkäri tekee diagnoosin/toimenpiteen/jotain muuta
- Potilas katsoo lääkärin rekisterinumeron (tiedot saa myös julkiterhikikistä)
- www.lääkäriranking.fi osoitteessa annetaan kyseiselle lääkärille pisteytyksiä esim.
- hyvät puolet (eri kriteerit, kuten kerralla oikein, oikea lääkitys, jatkoseuranta jne)
- huono puolet (useita kategorioita, tehdyt valitukset jne)
- annetuista tiedoista tehdään koonteja eri kategorioiden mukaisesti, joita sitten voidaan käyttää mm. markkinoinnissa hyödyksi (= tulonlähde toiminnalle).

Tällaiselle toiminnalle ei pitäisi olla laillisia esteitä.

Ei ole ihan noin yksiselitteistä.

Ensinnäkin, kyse olisi siitä, että syöttövaiheessa rankataan sv/rekisterinumerolla tai nimellä ja raportit voivat sitten poistaa vaikkapa etunimen. Kerätyistä tiedoista voisi muodostaa ei-julkista tietoa, jota voisi myydä eteenpäin. Virkasuhteessa olevat eivät taas nauti sellaista suojaa kuin tavikset.

Lopuksi: mikäli meidän lakimme moisen toiminnan estää, mikään ei estä sitä, että ottaa palvelut jostain sellaisesta maasta, jota meidän lakimme eivät koske.

Mielestäni tässä on järkevä businessmahdollisuus, joka myös parantaisi tuotettujen palveluiden laatua.

Mikään tällainen rekisteri ei olisi aukoton, mutta esimerkiksi 1 arvostelu per vrk per lääkäri estää jo suuremmat hölmöilyt ja voisihan sitä olla jokin pieni porukka, joka hieman katselee tiedon oikeellisuuden perään malliin Wikipedia.
Ei onnistu siltikään.

Ihan yksi häirikkö pystyy täyttämään tuon palstan sairaalla tuuballa.
Ja mun ymmärtääkseni on ihan normaalia, et saadakseen lääkityksen kuntoon joutuu kokeilemaan useampaa. Diagnoosi ei myöskään välttämättä mene heti kohdalleen jos potilas salaa lääkäriltä jonkun nolon oireen tai vaikkapa päihteidenkäyttönsä todellisen määrän.

Palvelimen vienti muualle ei myöskään auta jos ylläpitäjä itse asuu suomessa-

Joo, samanlaista listaa vois alkaa pitämään myös palveluammateissa työskentelevistä, kiinteistövälittäjistä, hoitotädeistä jnejne.

Voi idiootteja.

Mikä estää? Kyllähän nytkin sana kiertää suusta suuhun ja Facebookissakin voi antaa negatiivista palautetta jne.

Minun mielestäni on aika lopettaa paska laatu ja vihdoinkin saattaa nämäkin alat kunnon mitattavien prosessien alaisuuteen.

Ei onnistu siltikään.

Ihan yksi häirikkö pystyy täyttämään tuon palstan sairaalla tuuballa.
Ja mun ymmärtääkseni on ihan normaalia, et saadakseen lääkityksen kuntoon joutuu kokeilemaan useampaa. Diagnoosi ei myöskään välttämättä mene heti kohdalleen jos potilas salaa lääkäriltä jonkun nolon oireen tai vaikkapa päihteidenkäyttönsä todellisen määrän.

Palvelimen vienti muualle ei myöskään auta jos ylläpitäjä itse asuu suomessa-

Hmmm .. niin, tässä onkin yksi uusi ulottuvuus, eli lääkeaineiden aiheuttamien haittojen vapaa raportointi ja arviointi ilman lääkärin tai muun viranomaisen suorittamaa filtterointia.

Mikäli diagnoosi ei mene heti kohdalleen, on lääkärin ammattitaidossa tai jossain muussa asiassa vikaa. Koko rankingin idea on nimenomaan se, että rankkaus pakottaa parantamaan menetelmiä, joilla hoidetaan kerralla oikein.

Tekijä voi ihan hyvin asua ulkomailla. Intialaiset eivät paljoa tarvitse rahaa tuollaisen systeemin koodaamisesta ja ylläpidosta.

Nimetön nettikirjoittelu ei ole mikään ”mitattava prosessi”.

On se. Mikäli yritys haluaa menettää maineensa, niin se käy parhaiten nimenomaan netissä. Sama pätee ihmisiin yksilöinä.

Esimerkiksi THL luottaa lähes kaikessa kyselytutkimuksiin. Ne eivät poikkea mitenkään netissä suoritetuista kyselyistä/mittauksista.

Portsareista kans, ovat jotkut sellaisia sikoja että sietäisivätkin saada sosmed nöyryytystä niskaansa

Aina vain paranee! Eli voisi olla yksi rankkaussivusto, josta löytyy useita ammattialoja. Datan arvo vaan kasvaa!

.... ja unohtuipa tässä laki julkisten palveluiden avoimuudesta, eli etenkin julkisissa palveluissa pitää tuottaa läpinäkyviä prosesseja, joita mitataan. Mikäli lääkärit eivät itse tätä osaa tehdä, paine pitää tulla ulkopuolelta.

noh palautteen antajalle annetaisiin myös vastuu. esim solvaavasta ja haukkumalla tai muuten asiattomasti käyttäytymällä vois saada satkun sakot?. palautteen pitäisi olla ns hyvä henkisiä kuten minun mielestäni homma ei toiminut meidän välillä. samalla lääkäri voisi jutella vastaamalla palautteen antajalle?. voisi lääkärikin huomata jotain uutta? samalla luotto lääkäreihin kasvaisi? koska kaikki olemme erehtyväisiä myös lääkärit. ei mitään osotetietoja ja virallinen numero ois työ numero vapaalla ajalla se muuttuisi vain frendeille näkyväksi numeroksi.

sit viellä jos joku tahalleen tekisi väärin joutuisi väärintekijän naama julkisiksi päivän lehteen muiden pilkattavaksi? voisko hillitä turhaa valitusta?ja jättää järkiperäisille huomioille tilaa keskusteluissa?

Yhteistyössä