En ole ap, mutta voisin kysellä vähän lisää sijaisperheiltä jos heitä paikalla on. Ja mua kiinnostais myös sijaisperheen biologisten lasten oma kokemus perheeseensä sijoitetuista lapsista ja vanhempien huomion jakamisesta. Jos jaksatte jakaa kokemuksia niin tänne vaan, olisin tosi kiinnostunut!
Onko palkkioissa eroa, lähteekö sijaisperheeksi oman kunnan vai esim. Suomen Perhehoitopalveluiden kautta? Me aiotaan todennäköisesti lyhytaikaiseksi/kriisiperheeksi.
Mua huolettaa ehkä eniten omien lasten jaksaminen; voiko alle 5-vuotiaat selvitä siitä että kotona hoidetaan vaikkapa vauvaa useita kuukausia ja sit ne lähtee? Voiko pieni lapsi ymmärtää tätä, voiko olla ns. vaurioitumatta siitä, että just kun johonkin kiintyy ja ottaa perheenjäsenenä, se lähtee? Sama koskee tietysti isompia sijoitettuja. Jos on ensin puolen vuoden ajan ikätoveri kotona, siihen ehkä jossain vaiheessa kiintyy, leikit alkaa sujua, ja sit se lähtee.
Miten mä voin tukea myös omien biologisten lasten jaksamista tässä? Meillä sijaisvanhemmuuden aika olisi nyt. Ei sitten kun omat on muuttaneet pois kotoa, vaan aikalailla nyt, seuraavien vuosien aikana joskus.
Mä tiedän että mun tehtävä on tukea sijoitetun lapsen kasvua ja kehitystä, vaalia kiintymyssuhdetta ja hoivata häntä. Pitää ns. kuin omanani, eli yhtä tärkeänä ja arvokkaana kun muitakin, tasavertaisena jne. Mä tiedän että toiveena on aina saada lapsi omaan kotiin takaisin heti kun se vaan on mahdollista ja olen alusta asti valmistunut siihen että luopumisen aika koittaa, mutta miten sen selität vaikkapa 4-vuotiaalle, joka myös pitää lasta tasavertaisenaan, sisaruksenaan, ystävänään?
Kuten huomaatte, olen pohdinnassani tässä vaiheessa kun mietin kaikkea lapseni silmin. Olen jo käynyt läpi pohdinnan sijoituksesta, rankoistakin asioista, oireiluista, luopumisesta jne, älkää saako tekstistäni sitä käsitystä etteikö muita puolia olisi mietitty, tämä vaan on nyt päällimmäisenä mielessä.
Meidän lapset on turvallisesti kiintyneitä meihin, me ollaan heidän maailmassa varmasti "se pysyvä", mutta onko heille silti liikaa jos muut perheenjäsenet vaihtuu? Tietävähkö he loppujen lopuksi mitä perhe on (mitä se edes on? tiedänköhän minäkään), vai onko se käsite ehkä laajentunut heillä monipuolisemmaksi kuin tavallisessa perheessä, käsittämään kaiken, omat ja sijoitetut, lähteneetkin lapset? Tarkoittaako perhe pysyvyyttä vai jotain muuta?