Mitä syöt töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Syötkö eväitä vai käytkö työpaikkaruokalassa? Miksi?

Ravitsemusasiantuntija tyrmää työpaikkaeväät: ”Kahvihuoneessa mikrottelun jälki on jäätävää”
Julkaistu 30.10.2015 10.58
Lounas on toinen päivän pääaterioista, ja sen olisi tärkeää olla monipuolinen ja riittävän tukeva.

Monelta suomalaiselta työpaikalta löytyy lounasruokala, joka tarjoilee monipuolisesti erilaisia lounasvaihtoehtoja. Moni työntekijä jättää kuitenkin työpaikkaruokalan hyödyntämättä ja kantaa sen sijaan mukanaan omia eväitä. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg sanoo eväskulttuurin aiheuttavan suuria haasteita hyvään syömiseen.

– On päivänselvää, että ne, jotka käyvät työpaikkaruokalassa, syövät paljon paremmin kun ne, jotka tuovat töihin mukanaan omia eväitään. Työpaikkaruokalassa kannattaisi käydä, koska ruokailu on siellä helpompaa, monipuolisempaa ja laadukkaampaa.

Vinkki!
Tasapainoinen lounas sisältää proteiinia ja runsaasti kasviksia. Muista myös täysjyväviljatuotteet. Jos et jaksa tehdä valmista salaattia lisukkeeksi, ota mukaan suuria vihanneslohkoja, joiden pilkkominen on nopeaa. Jälkiruoaksi sopivat hedelmät tai marjat.

Borgin mukaan työpaikkaruokaloissa syövien lounaat ovatkin yleensä hyvin koostettuja. Toisin on monesti omia eväitä kantavien laita.

– Sitten on tätä kahvihuoneessa mikrottelua, on pussikeittoa tai salaattia. Kunnon lounas puuttuu usein kokonaan, ja jälki on yleensä aika kamalaa. Jotkut pärjäävät näinkin, mutta todella harva.

Liian kevyt lounas sekoittaa Borgin mukaan elimistön nälänsäätelyn ja saa aikaan mielitekoja. Iltaisin syöminen voi lähteä käsistä, ja nälkä ja mieliteot saattavat vaivata, vaikka vatsassa olisi juuri syöty kunnon päivällinen.

Borg tietää, että suurin syy työpaikkaruokaloiden välttelemiseen on raha. Moni kokee ruokailun liian kalliiksi.

– Ymmärrän kyllä, mutta silti se on surullista, koska se jälki, mitä kahvihuoneessa mikrottelusta seuraa, on jäätävää. Näen sen jatkuvasti omassa työssäni.

Patrik Borg luennoi ravitsemuksesta Siipikarjaliiton lehdistötilaisuudessa.

http://www.makuja.fi/artikkelit/552...kahvihuoneessa-mikrottelun-jalki-on-jaatavaa/

Syön eväitä, koska mielestäni itse tehty ruoka on laadukkaanpaa kuin työpaikkaruokalan ruoka. Kokonaisuus jää eväitä syömällä paremmaksi, koska työpaikkalounaan hintaan kuuluvat makeat jälkiruuat jäävät syömättä.

ekalla tauolla yleensä omena ja kahvia ja toisella tauolla salaatti jollain proteiinin lähteellä tai jos olen menossa suoraan töistä treenaamaan, syön esim. riisiä ja kanaa/jauhelihaa + kasviksia. Eli eväillä mennään! saatais me syödä edellisen päivän paistotiskin tuotteita, mutta ei niissä oo mulle mitään syötävää :sick:

Syön eväät,ruokaisa salaatti tai nutrilett / naturdiet valmis smoothie ja kasviksia,joskus myös sämpylän jos oon leiponut töissä.

Eväät on mukana aina. Yleensä kahvitauolla maitorahkaa ja hedelmä/riisikakkua (voilla ja leikkeleellä)/porkkana/ruisleipää. Ruokatauolla wokkia tai salaattia jollain lihalla, ja pari palaa ruisleipää, ehkä vielä lisäksi porkkana.

Nälkä on kyllä kamala yleensä kun kotiin pääsen vaikka annokset on reiluja. Työpaikalla syötävät ruoat on vain kolmasosa koko päivän ruoista. Syön kuitenkin kuusi ateriaa päivässä.

Yleisimmin käyn lounasravintolassa syömässä monipuolisen aterian, johon sisältyy salaatti. Yleensä valitsen mahdollisimman vähähiilihydraattisen vaihtoehdon, jos suinkin vaan on mahdollista. En voi sietää, esim. paneroituja leikkeitä, vaikka ne maistuvatkin hyvälle, mutta se romuttaa diettiä.

No on aika kädetöntä jos ei osaa tehdä kotona ruokaa niin, että sitä voi ottaa evääksi ja lisäksi ottaa salaattia. Ei ole kova homma ja tulee paljon halvemmaksi kuin ruokalassa syöminen. Ei ne omat eväät tarkoita kaikkien kohdalla tarkoita sitä, että syödään huonosti.

Nyt olen töissä paikassa jossa saa syödä hintaan 3,75€. Siis siihen kuuluu kaikki mitä päivän aikana syöt eli esim. aamupuuro, lounas ja päiväkahvi. Ei ole paha hinta, mutta silti otan välillä omat eväät mukaan. Se toki riippuu siitäkin mitä ruokalistalla on. Tuo paikka on siis palvelukoti jossa tehdään itse ruoat ja me hoitajat saamme syödä samoja ruokia. Merkkaamme listaan jos on syönyt ja sitten otetaan palkasta maksut sen mukaan.

Syön töissä valvonta-ateriat ja aivan syömäkelpoista se on. Salaattiakin riittävästi. Olen ollu myös eväsruoalla ja ruokaa söin myös silloin. Esim edellisillan päivällistä. Se vaan kävi mikrossa sen tarharuoan ja lämpölaatikon sijaan.

Minä en syö töissä. Minä ajan autolla kotiin syömään joka työpäivä, 5 km. eestaas, pidän ruokapuolitoistatuntisen ja syön vihityn vaimoni valmistamaa hyvää ja ravitsevaa kotiruokaa. :D

Syön eväitä. Siksi, koska pienipalkkaisella ei ole varaa käyttää yhteen lounaaseen sitä summaa, jonka "ulkona" syöminen maksaa. Toisekseen ei ole työpaikkaruokalaa.

Syön eväitä. Siksi, koska pienipalkkaisella ei ole varaa käyttää yhteen lounaaseen sitä summaa, jonka "ulkona" syöminen maksaa. Toisekseen ei ole työpaikkaruokalaa.

Åh åh åh! Voi kuule kulta pieni, eihän KENELLÄKÄÄN ole ollut missään firmassa TYÖPAIKKARUOKALAA enää 1980 -luvun jälkeen! Entiset työmaaruokalat ovat nyt hienostuneet HENKILÖSTÖRAVINTOLOIKSI; mm`y !

Käyn ruokatauolla panemassa lähiön kotiäitejä, niitä on tullut hankittua kymmenkunta mistä valita. Vien aina levyn Fazerin sinistä tuliaiseksi ja saan piparin lisäksi aina lounaan. Kai näiden 23-42 vuotiaiden naisten ukot syö niissä henkilöstöravintoloissa.

Minun mielitekoihini ei vaikuta työpaikan lounas tai sen syömättä jättäminen. Makeanhimo on aina.

Joskus käyn lounaalla työpaikan ruokalassa, mutta aina en siihen viitsi vähiä rahojani tuhlata, koska itse tekee ruokaa huomattavasti edullisemmin.

Käyn ruokatauolla panemassa lähiön kotiäitejä, niitä on tullut hankittua kymmenkunta mistä valita. Vien aina levyn Fazerin sinistä tuliaiseksi ja saan piparin lisäksi aina lounaan. Kai näiden 23-42 vuotiaiden naisten ukot syö niissä henkilöstöravintoloissa.

Minä käyn myös lounasaikaan panemassa 10 km säteellä asuvia nuoria rakastajiani, mutta en vie mukanani muuta kuin oman piparini.

Yhteistyössä