Lahden Ahtiala, millaista seutua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahtialaan muuttava?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahtialaan muuttava?

Vieras
Onko paikalla ketään Ahtialassa asuvia? Millainen paikka se on pienten lasten kannalta? Onko hyvät/huonot päiväkodit-koulut? Aluehan on aika iso,onko Ahtialassa n.s huonoja katuja/alueita pientaloalueilla? Muuta?

Jossain vaiheessa ahtialalla oli huono maine,joillain osilla edelleen.
Terveskesus löytyy,samoin kaupat.
Lapsiperheitä taitaa olla aika paljon,herrasmannin alueella ainakin.

Se on kaukana keskustasta. Mutta jos tykkää lähiömeiningistä eikä kaipaa enempää niin siitä vaan! Paljon vuokra-asuntoja, paljon spurguja ja muita huonompiosaisia.

En muuttaisi sinne kun parempiakin alueita löytyy.

En enää suosittele Ahtialaan muuttoa. Ahtialantie on kuin motari, melua ja meteliä riittää.Ahtialassa oli ennen rauhaa ja luontoa nyt on joka tontinkulma rakennettu täyteen ja vieriviereen taloja.Paras näkymä on Alasenjärven rannalta Vanhan Heinolantien suuntaa Sipurantien viereen rantatonteille on rakennettu varsinainen intiaanikylä. Ensimmäinen rakensi talon lähelle rantaa niin toinen rakensi vielä korkeamman sen taakse ja kolmas vielä korkeamman jne.Irvokas ja pilattu maisema.Mutta kun Lahden idioottisuunnittelijoilla ei ole muuta kuin saada mahdollisimman paljon asukkaita sullottua vieriviereen on siinä ikävä lopputulos.Itse kun saan asuntolainani maksettua vedän kytkintä välittömästi muualle. En suosittele Ahtialaa muuta kuin sellaisillejotka haluavat asua sumpussa ja liikennemelussa !

Ahtiala on tosiaan iso alue, joten siellä on sekä vähän huonompia että parempia alueita. Pientaloalueet aika tavalla rauhallista seutua, näitä spurguja ym. löytyy pääsääntöisesti vuokrataloalueilta eli kerros- ja pienkerrostaloista.

Sinne vaan ! Meteliä ja melua riittää. Uuden SIWA:n kulmat täynnä paskaa ja roskaa jota lisää paikallisen Paalupaikan ryyppyporukka.Rikkinäisiä kaljapulloja särjetty pitkin teitä.Siinä se vähin mitä tästä persreiästä voi kertoa...tervetuloa sossupulien ja ählämien maailmaan...

Eikö se nyt ole ihan sama mihin päin Lahtea muuttaa.
Joka paikka täynnä roskaa jne.
Ulkomaalaisia nyt ei taida päästä muutenkaan missään karkuun.

Itse tykkään kyllä ahtialasta.
Tarpeeksi lähellä keskustaa, mutta myös silti tarpeeksi kaukana.
Hyvät liikenneyhteydet.
Kaupat, koulut ja terveydenhuoltokin ihan lähellä.
Vain alko puuttuu :D

Jos kaipaa todella hiljaista ja rauhallista asuinseutua, ei sellaista löydy kuin landelta.
Yksikään suomen lähiö ei taida olla sellainen.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ahtiala on paras asuinalue lahdesta.

Jos vakavissaan muuttoa miettii.
Sipuran ja sepänniemen maitotölkkitaloihin ei kannata muuttaa.
Tai en niistäkään enää nykyään tiedä. Mutta ennen vanhaan oli aika villi meno siellä päin.

Rivitalo- ja omakotitaloalueet rauhallisia kyllä.

Ahtialan alue on nykyään lapsiperheiden aluetta. Maine on jäänyt joidenkin mieleen menneistä ajoista ja vanhana tietona. Mielipidettä kannattaa muuttaa kun asioilla on yleensä tapana muuttua.. ja niin on myös tällekin alueelle käynyt. (Paitsi joudun toteamaan että itse koko ajan täällä asuneena voin todeta etten ennenkään olisi voinut sanoa tästä alueesta mitään huonoa)
Niitä juoppoja löytyy kyllä joka puolelta..sellaista aluetta ei Lahdesta tai muistakaan kaupungeista löydy missä välttyisi näiltä. Enempi keskustassa on juoppoja jotka lojuu puistoissa ja kadun varsilla, rikottuja pulloja, roskaamista yms yms... eikä keskustastakaan puhuta että se on spurgujen ja vähempiosaisten aluetta?!
mut tosin sipuran kerrostalot oisivat saaneet jäädä rakentamatta..ennemmin vaikka niitä rivareita. Vaikka nykyään sekin alue on rauhoittunut ja huono maine on väistynyt. Hieman kyllä suututtaa että yksi alue voi leimata koko alueen mikä on väärin.

..ja sekin huono maine on jäänyt jo taakse ja muutos on tapahtunut alueella. Mahtavaa olisi jos jokainen voisi muuttaa mielipidettään jos jokin asia on muuttunut eikä kertoa "vanhaa tietoa" eteenpäin.

Tosin turhan tiheeseen tämä asutetaan. Kuitenkaan en ole kokenut että tämä olisi rauhatonta tai meluisaa..
Jos haluaa asua lähellä Lahtea hyvlllä kulkuyhteyksillä ja kuitenkin lähellä luontoa niin alue on mitä mainioin. Lapsiperheitä on tosiaan paljon ja voisin jopa sanoa että suurinosa nykyään. Palvelut on hyviä ja toimivia.

Olen koko ikäni asunut täällä ja nykyään oikein mallikelpoinen asuinalue. Tyytyväisenä saan kasvattaa täällä lapseni ja elän täällä varmasti vanhuuden päivätkin. ;)

Tervetuloa vaan lapsiperheiden alueelle!

Me muutettiin Ahtialaan puoli vuotta sitten kun olin raskaana. Nyt vauva on jo syntynyt ja ollaan tykätty asua täällä. Paljon lapsiperheitä! Täällä, kuten muissakin kaupunginosissa, on "hyvät" ja "huonot" alueet.

Ja te joilla on huonoja kokemuksia Ahtialasta niin mitäs olette muuttaneet motarin viereen ;) tai niihin maitotölkkeihin.. Jos asuu pientaloalueella on alue mitä mainioin eikä mitään häiriötekijöitä ole. Piste!
mut tosiaan toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta..joten eihän sille voi mitään!

Siiisti paikka.Juurihan ledessäkin luki että nykyän lahden toiseksi rikkaimmat asuu täällä. Hiljainen rauhallinen mukava paikka.Muistakaa aina löytyy ihmisiä joka haukkuu . Mutta uskon että niitä ei löydy omakotitaloalueilta-

Ahtialassa on vain muutama nurkkaus johon on pesiytynyt näitä sosiaali tapauksia pääsääntöisesti kaupungin vuokraamiin asuntoihin muuten paikkakunta on rauhallinen itse olen asunnut täällä 59 vuotta eikä valittamista

joo en suosittele tätä paikkaa nykyyän meno menny nii yli täällä ei mitää rajaa joka yö häviää naapurista autoja tai mopoja ja muuta tavaraa.jos nyt kuitenki haluaa tänne muuttaa kannattaa pysytellä kymmenen jälkeen pois ostarin nurkilta tai saattaapi tulla käänetyksi

Hirveä liikenne ! Sotkuinen ja nuorisoporukoitten suttaama paikka. Taloa talonviereen ja luontoa saa kohta hakemalla hakea. lahden kaupungillahan on ilmiesesti tavoitteena hyödyntää jokainen vapaa nurkka viihtyväisyydestä viis ! Heti kun tilanteeni sallii nostan välittömästi kytkintä koko paskapaikasta ! Ennen Alasenjärvi oli kirkas ja puhdas nyt se on paskalammikko jossa ei sinilevän takia viitsi uida. Kiitos Lahden kaupungin joka antoi ökyjen rakentaa talonsa aivan rantojen tuntumaa. No saavathan sitten itse katsella paskalammikkoa ikkunoistaa. Lyhytnäköistä rakentamispolitiikkaa Lahden kapungilta mutta onhan se sossujen periaate ollut iät ja ajat.

Olen asunut Ahtialassa 15 vuotta ja olen viihtynyt. Täällä tosiaan paljon lapsiperheitä, tais olla joskus yksi kärki paikka suomessa, missä eniten lapsia.Uudehko koulu,ala-ja yläaste, pari muuta ala-astetta myös.kirjasto,työväentalo jossa nuokku ja ilmainen punttisali, oma terveyskeskus, kaupat löytyy.Hiihto/pururata vieressä,useampi uimaranta, leirintäaluekin löytyy,vpk,posti,parturi,ärrä,pesula,autopurkaamo,pitzerioita,päiväkoteja useampi,Kauppakeskus Karisma 5km,sieltä löytyy yli 70 liikettä.Lahden keskusta 10km, keskustaan voi ajaa Ahtialasta kolmea eri reittiä.

21 Vuotta tullut asuttua, ja tosiaan jos haluaa rauhallista seutua, kannattaa ehkä välttää muuttamasta ostarin lähistölle kaupungin vuokrakämppiin (Torkko, Herrasmannin ja Sipuran maitotölkit)
Itseltä joskus pyörä viety pihasta, mutta noin muuten ihan hyvää asuinseutua. Ostarin seutukin rauhoittunut, kun paikallinen (Ravintola Pikari) juottola siirrettiin ostarilta 300 metrin päähän Laitumelle, johon myös avattiin Ahtialan toinen pizzeria Ravintola Vanha Ahtiala. Sipuran siwan vierestä työväentalolta löytyy myös maksuton kuntosali.

21 Vuotta tullut asuttua, ja tosiaan jos haluaa rauhallista seutua, kannattaa ehkä välttää muuttamasta ostarin lähistölle kaupungin vuokrakämppiin (Torkko, Herrasmannin ja Sipuran maitotölkit)
Itseltä joskus pyörä viety pihasta, mutta noin muuten ihan hyvää asuinseutua. Ostarin seutukin rauhoittunut, kun paikallinen (Ravintola Pikari) juottola siirrettiin ostarilta 300 metrin päähän Laitumelle, johon myös avattiin Ahtialan toinen pizzeria Ravintola Vanha Ahtiala. Sipuran siwan vierestä työväentalolta löytyy myös maksuton kuntosali.

sipurakin muutettu nykyään aika pitkälti omistus-asunnoiksi

Itse olen muuttamassa Lahden Ahtialaan puolen vuoden päästä ja näin ensituntumalta vaikuttaa tosi kivalle paikalle. Ahtiala on vähän kuin toinen kaupunki Lahden sisällä. Ahtialasta löytyy omat palvelut läheltä ja kulkuyhteydet näyttää pelaavan hyvin. Itse olen asunut Lahdessa viitisen vuotta eri puolilla lähinnä kerrostaloissa ja pahaa sanottavaa on ainoastaan keskustassa sijaitsevista asunnoista. Hirvee meteli ja siellä ne spurkut vasta viikonloppuisin riehuukin plus muu viinaan menevä porukka viikonloppuisin siihen vielä lisäksi. Kyllä Ahtiala vaikuttaa taivaalta verrattuna keskustan ahtaisiin tunnelmiin.

Asuttiin Ahtialan Torkossa 1939, vanhassa rakennuksessa, aittoja vastapäätä. Muistikuvissa polku
Alasen rantaan, siellä ruuhi. Äiti kävi siellä pyykillä. Isä lainasi kerran venettä lähitalosta. Vene oli
lautavene, pohja punainen, laidat valkeat. Käytiin ongella Alasella. Vesi oli kirkasta, pohja näkyi viiden metriin syvyyteen selvästi, ja kalat. Ongen siimat tehtiin rullalangasta, ensin kierrettiin kaksi lankaa kierteelle, sitten kaksinkertaiseksi.

Siellä oli hyvät sienimetsät. Läheiseltä suolta poimittiin karpaloita. Meidän asuntoon nousi portaat
eteiseen, jonka perällä jokin varasto. Vasemmalla kamari, jossa pystyuuni, oikealla talon päädyn
kokoinen tupa, jossa leivinuuni ja hella. Meidän tupaan tuli Nastolan miehiä, en muista oliko heillä sotilasasut, mieleen on jäänyt lumipuvut, niitä saattoi ommella äitinikin, joka oli ompelija. Miehiä
oli kymmenkunta ja yöpyivät tuvassa. Olivat poistuneet, kun aamulla heräsin, isänikin. Olivat
lähteneet Talvisotaan. Ilmeisesti Keski-Kannakselle, jossa isänikin oli taistellut, pioneeri Alikersanttina.

Pakkastalvi. Äidin veljen perhe asui Torkosta Lahteen päin. Taisi olla joulu, kun käytiin heillä
potkurilla. Katuvaloja ei ollut. Pimeä kuusimetsä molemmin puolin, tähtitaivas yllä. Istuin potkurissa,
sisar seisoi äidin edessä jalaksilla.

Ajankohtaista tietoa Ahtialasta? Uuden Sipuran päiväkodin ympäristöstä? Missä kohtaa nuo paljon parjatut maitotölkit sikaitsee? vai onko siellä meno rauhoittunut? Mitä mieltä kouluista? päiväkodeista?

Kiitollinen vastauksista :)