Tarvitseeko teidän 4 vuotias vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pottaa yleisissä vessoissa? Esim jos menette lastenhoitohuoneisiin tai tavalliseen vessaan? Olen yrittänyt tätä potasta luopumista jo kohta vuoden. Ei vaan poika halua käydä pöntöllä vaikka on korokkeet ja supistaja. Sitten kun ollaan pois kotoa niin täytyy etsiä sellainen vessa missä potta on. En ymmärrä miksi poika edes pottaa haluaa tehdä kun alkaa potit käydä jo pieneksi noinkin isolle.

Onko teillä samaa ongelmaa ollut?

Ei ollut, vaikka kotona lapsi käytti pottaa vielä 4-vuotiaana, jopa vielä 5-vuotta täytettyään satunnaisesti. Mutta kodin ulkopuolella se ei ollut pakollinen kuin joskus alle 3-vuotiaana kuivaksiopetteluvaiheessa.

Oletteko yrittäneet opettaa poikaa pissaamaan seisaaltaan? Me opetettiin se hyvin pian kun vaipat oli jääneet pois, puskapissaamistakin ajatellen. Tämä helpotti pönttöön pissaamista, kun ei siihen tarvinnut edes istua. Kakalla käyttäminen isolla pytyllä ilman supistajaa oli alkuun vähän hankalampaa, mutta lapsi kyllä tarvittaessa suostui siihenkin, jos pottaa ei vaan ollut.

Meillä oli sama tilanne lapsen ollessa kolme vuotias. Lähdimme viikon reissuun ulkomaille, eikä missään ollut pottaa. kun lapsi tajusi, että muita vaihtoehtoja ei ole, alkoi lopulta käyttää pönttöä. Lapsi vaistoaa tosi herkästi, milloin vanhempi on tosissaan. Eli ei välttämättä onnistu, jos vain piilotat potan ja sanot, ettei pottaaa enää ole, koska itse tiedät, että hätätilassa se löytyy. Eli hankkiudu vain tarpeeksi pitkäksi aikaa johonkin, missä pottaa ei ole.

Ei ollut, vaikka kotona lapsi käytti pottaa vielä 4-vuotiaana, jopa vielä 5-vuotta täytettyään satunnaisesti. Mutta kodin ulkopuolella se ei ollut pakollinen kuin joskus alle 3-vuotiaana kuivaksiopetteluvaiheessa.

Oletteko yrittäneet opettaa poikaa pissaamaan seisaaltaan? Me opetettiin se hyvin pian kun vaipat oli jääneet pois, puskapissaamistakin ajatellen. Tämä helpotti pönttöön pissaamista, kun ei siihen tarvinnut edes istua. Kakalla käyttäminen isolla pytyllä ilman supistajaa oli alkuun vähän hankalampaa, mutta lapsi kyllä tarvittaessa suostui siihenkin, jos pottaa ei vaan ollut.

Olen mutta poika ei halua seisten tehdä.

Osaako lapsi kuitenkin pissiä seisten esim metsässä? pistä isä näyttämään mallia miten seisten pissitään josko innostuisi siitä opettelemaan.

Mä oon sitä mieltä että pissa-asioissa lahjominen on parempi keino kuin pakottaminen, tarpeeks hyvät palkinnot vaan peliin (vaikka uusi lelu kun on potasta päässyt) niin voipi motivaatiota alkaa löytymään.