Toivottoman tuntuinen tilanne 8-kuisen kanssa, joka ei nuku ikinä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uneton.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uneton.

Vieras
Meillä on 8kk:n ikäinen vauva, joka ei nuku "koskaan". Olisiko jollakulla tähän rakaisuideoita? Omia kokemuksia? Jotain?! Ollaan aika epätoivoisia jo..

Vauva on rintaruokinnalla, ei saa mitään lehmäperäisiä maitotuotteita vielä. Syö soseita reippaasti ja hörppii vettä, ei allergioita. Rintamaitoa tulee hyvin. Lääkärissä käytiin juuri tarkistamassa korvat ym. ei tulehduksia. Ei piereskele / puklaile, ei vääntelehdi masuvaivoja. Eli oletusarvona on se, että vauva on terve. Perustyytyväinen hän on, ei kitise/itkeskele.

MUTTA ei myöskään nuku. Ei minkäänlaista rytmiä, ei nuku yöllä (kähjää, tissittelee väh. tunnin välein) eikä myöskän nuku päiväunia, max 50min, yleensä 15-30min. Ei ole KOSKAAN nukkunut esim. 1,5h. Tunti taitaa olla aivan ennätys! Tällä hetkellä nukkuu kolmen noin 15min-50min unet.

En tiedä mitä tehdä?! Ollaan yritetty siirtyä kaksiin päiväuniin, mutta kun vauva ei jaksa noilla miniunilla sinnitellä hereillä :( Ollaan yritetty syöttää täpötäyteen ennen unia, ei auta. Olen kokeillut antanut yöksi särkylääkkeen, ei auta. Päivällä sama juttu, ei auta.

Kohta en enää jaksa... Jotain pitäisi keksiä nyt ja pian ! ideoita?

Meillä on aiemmin tyttö nukkunu tosi hyvin yöt ja hyvät päiväunetkin mutta nyt 7,5kk alkoi yöllä leikkiminen ja huutaminen, päiväunet on yhtä tappelua ja saattaa nukahtaa autossa just jonkun 15min. Meillä johtuu siitä että tuli ensimmäinen hammas. onko teillä vauva oppinut lähiaikoina jotain uusia taitoja? Ryömimään,istumaan,seisomaan? Aina kun vauvat oppii uutta niin voi olla väsymyksestä huolimatta vaikea nukkua kun haluais kokoajan touhuta uuden taidon parissa.

Mä kokeilin ite myös aivan kaikjea mahdollista jotta olisin saanu tytön nukkumaan edes yön hyvin, ja meillä toimi se että illan rauhottelin syliin,silittelin selkää ja lauleskelin, vein polskuttamaan kylpyyn niin pitkäks aikaa kun tyttö jaksoi ja siitä hetkeks lämpimään saunaan kuivattelemaan. Samantien iltapuuro ja maito takas syliin. Sit kun lähes nuokkui jo niin vein sänkyyn ja ihme kyllä nukkui 9h. Eli mä siis väsytin jo valmiiks väsyneen vauvan ihan täysin niin tuli uni kun ei vaan enää mitenkään jaksanu olla hereillä

Mun poika on nyt vuoden, ja ollut aina kuvailemasi kaltainen - ei nuku. On odotettu koliikki, hampaat, liikkumistaidot, jne. Ei nuku, ei millään.

Tilanne on tosi uuvuttava ja toivon että puolisosi auttaa sinua, muuten et jaksa. Vauvasi saattaa vaan olla huonouninen, kuten meidänkin poika on. Maailma kiinnostaisi niin paljon, nukkuminen ei yhtään. Hän on touhukas ja aktiivinen poika. Lohdutukseksi minulle sanottiin että lapsi oppii nukkumaan sitten kun täyttää 4-5 vuotta. Ei se sinua varmasti lohduta, mutta muutakaan en osaa neuvoa.

Raskaalta kuulostaa. Kuitenkin hyvä että vauva on tyytyväinen oloonsa.
Mitään pikaratkaisua nukkumiseen tuskin löytyy, kunnollisen rytmin löytyminen voi viedä vuosia.

Kun vauva yöllä herää niin onko tyytyväinen sängyssään? Vaatiiko seuraa? Tissiä? Pidättekö huoneen pimeänä vaikka vauva ois hereillä?

Juttelepa neuvolassa, suosittelisin unikoulua tai jonkinlaista tassuhoitoa tilanteen rauhoittamiseksi. Ja mies on useasti parempi "kouluttaja" kuin äiti...maito ei haise. Neuvolassa osaavat neuvoa, mistä saat omalta paikkakunnalta apua, sairaala tai turvakoti tms. Tai kokeilet itseksesi, netistähän löytyy vinkkejä kasapäin. Yömaito pois, ja päämääärätietoisesti eteenpäin sinnikkäästi! Tsemppiä, vaikeaa se on, mut kannattaa yrittää. Kylllähän se lapsi joskus oppii nukkumaan, mut se ei tuossa tilanteessa lohduta, kun on rättiväsynyt jo itsekin. Oppii se kuitenkin :)

Meillä oli kuvailemasi kaltainen tilanne. Vuosien päästä paljastui että lapsi oli kärsinyt todennäköisesti refluksin muodosta jossa ei tule puklauksia ns.silent refluksi. Ei osattu epäillä sitä silloin. Kannattaa selvittää sen mahdollisuus. Tsemppiä!

Osaako nukahtaa itsekseen unille? Eli jos nukutetaan esim tissille, niin ei havahduttuaan osaa nukahtaa uudestaan vaan tarvii siihen sen tissin. Yöimetyksen poisjättämistä lämpimästi suosittelen, ja niin ettei juuri nukkumaanmennwssä imetetä ollenkaan, vaan iltarutiiiniksi joku satu, laulu tai loru

Meillä oli samanlainen vauva. On edelleen koululaisena herkkäuninen, mutta yöt alkoivat rauhoittua yöimetyksen lopettamisen jälkeen. Ei herännyt tuon ikäisenä enää nälkään, vaan piti tissiä tuttinaan ja heräili sitten jatkuvasti siihen ettei tissi ollutkaan suussa. Isä tai joku muu luotettava aikuinen avuksi yövieroitukseen, niin sujuu helpommin kun maito ei ole saatavilla! Esim. Ensi- ja turvakotiyhdistys järjestää unikouluja, jos haluaa ammattilaisen apua. Unikoulu voi tuntua raa'alle (minusta silloin tuntui kun toinen niin pieni), mutta se on teidän kaikkien etu että saatte nukutuksi! Tuo refluksiasiakin kannattaa vielä varmistaa, kun päivisinkin nukkuu noin lyhyitä pätkiä.

Ihan normaalilta kuulostaa. Meidän laspsi ei ikinä alle vuoden iköisenä nukkunut kuin n 40 min päiväunia ja yöllä heräsi tunnin tai vähintään kahden välein. Ihan normaalia se tuon ikäisellä on. Jos ainoa lapsi/et ole töissä, niin kitkuttele vielä vähän aikaa, yleensä siinä vuoden vaiheilla alkavat nukkua hitaammatkin paremmin ainakin yöllä.

Ihan kun meidän esikoinen! Nyt jo koululainen, mutta heräilee vieläkin pari kertaa yössä.
Ekat 9kk nukkui yöllä noin 40 minuutin pätkiä ja päiväunia noin 20 minuutin pätkiä.
9kk iässä lääkäri "määräsi" unikouluun, alkoi nukkumattomuus vaikuttaa jo kehittymiseen, alkoi taantua oppimassaan, oli koko ajan kuitenkin väsynyt mutta ei osannut nukkua.
Sairaalan ohjeilla sitten tehtiin kotona unikoulu (jos se ei olisi auttanut, niin seuraava askel olisi sitten ollut sairaalassa osastolla pidetty unikoulu). Ja kun ihmeen kaupalla meidän lapsi oppi nukkumaan! 4 yön jälkeen meillä poika rupesi nukkumaan 19-06 kertaakaan heräämättä :)
Vuoden sitä autuutta kesti, sitten alkoi korvatulehdus kierre ja siirryttiin pois pinniksestä jne. ja tuli vähän takapakkia, mutta kuitenkin parilla-kolmella yöheräämisellä selvittiin siitä eteenpäin, joten ihan luksusta vauvavuoteen verrattuna. Ja tosiaan vielä nykyäänkin heräilee vähintään kerran, usein miten parikertaa yössä.
Mutta suosittelisin hakeutumaan sellaiselle lääkärille, joka erikoistunut silent refluxiin ja sulkemaan sen vaihtoehdon pois ja sen jälkeen ottamaan yhteyttä neuvolan kautta siihen tahoon, joka se teidän kunnassa sairaalan unikouluja järjestää. Kyllä unta pitää saada, niin lapsen kun vanhempienkin!

Ihan normaalilta kuulostaa. Meidän laspsi ei ikinä alle vuoden iköisenä nukkunut kuin n 40 min päiväunia ja yöllä heräsi tunnin tai vähintään kahden välein. Ihan normaalia se tuon ikäisellä on. Jos ainoa lapsi/et ole töissä, niin kitkuttele vielä vähän aikaa, yleensä siinä vuoden vaiheilla alkavat nukkua hitaammatkin paremmin ainakin yöllä.

Jos nytkin tilanne tuntuu toivottomalta, en ap:nä enää kitkuttelisi vaan hankkisin apua heti. Voi olla että helpottaa itsekseen tai sitten ei. Senpä vuoksi tutkituttaisin tuon refluksiasian pikimmiten ja siitä sitten eteenpäin tuloksista riippuen.

Jos nytkin tilanne tuntuu toivottomalta, en ap:nä enää kitkuttelisi vaan hankkisin apua heti. Voi olla että helpottaa itsekseen tai sitten ei. Senpä vuoksi tutkituttaisin tuon refluksiasian pikimmiten ja siitä sitten eteenpäin tuloksista riippuen.
No kyllähän väsyneenä kaikki kuulostaa toivottomalta. Itseäni ainakin auttoi se, että tiesi asian korjaantuvan lapsen kasvaessa. Itse en ollut töissä/ ei muita lapsia, niin ei haitannut, vaikka oli päivätkin tokkurassa.

No kyllähän väsyneenä kaikki kuulostaa toivottomalta. Itseäni ainakin auttoi se, että tiesi asian korjaantuvan lapsen kasvaessa. Itse en ollut töissä/ ei muita lapsia, niin ei haitannut, vaikka oli päivätkin tokkurassa.
Totta että väsyneenä kaikki kuulostaa toivottomalta. Siltikään en jäisi odottamaan, korjaantuuko asia ajan kanssa. Kaikilla kun ei korjaannu iän myötäkään. Lisäksi jokainen aikuinenkin kestää väsymystä eri tavoin, eikä itseään kannata ajaa ihan piippuun jos vaihtoehtoja on olemassa.

jätä se tissi ensin pois, ehkä sitten ei herää, kun ei tuu tissi ikävä koko ajan

En millään vielä lopettaisi, kun en haluaisi antaa mitään lehmänmaitoperäistä. Se nimittäin lisää allergioiden riskiä myöhemmin. Esikoinenkin meni rintamaidolla 1v saakka, ei saanut mitään lehmänmaitoperäistä ennen sitä ja allergioilta on vältytty. Tämä myös pitkänlinjan rav.terapeutin suositus.

Raskaalta kuulostaa. Kuitenkin hyvä että vauva on tyytyväinen oloonsa.
Mitään pikaratkaisua nukkumiseen tuskin löytyy, kunnollisen rytmin löytyminen voi viedä vuosia.

Kun vauva yöllä herää niin onko tyytyväinen sängyssään? Vaatiiko seuraa? Tissiä? Pidättekö huoneen pimeänä vaikka vauva ois hereillä?

Huone pidetään pimeänä ja nostan vauvan viereeni kun alkaa hermostua sängyssään, ettei herätä esikoista (joka nukkuu käytävän toisella puolen omassa huoneessaan). Siinä vieressä nukahtelee, kähjää, herää taas. Hyssyttelen, välillä "sorrun" antamaan tissiäkin, nukahtaa taas ja sama uudelleen. Nukkuu max 45min-60min...

Meillä vauva oli tuollainen 40-45 min välein heräilevä tapaus, havahtui siis aina unisykliensä välissä eikä nukahtanut itsekseen uudestaan. Ainoastaan iltayöstä ensimmäinen unijakso oli yleensä pidempi, sekin kuitenkin vain pari tuntia. Päiväunia nukkui vain vaunuissa ja liikkuvissa vaunuissa kyllä usein pidempäänkin, mutta se ei omaa jaksamista oikein auttanut, koska ei voinut kuitenkaan itse päiväunia nukkua.

Me ei tehty asialle juuri mitään, lapsi nukkui vieressä perhepedissä ja annoin tissiä kun hän heräili, se kun oli paljon helpompi uudelleennukuttamistapa kuin mikään muu. Olin lapsentahtisuuden kannalla, eikä olisi mihinkään unikouluun oikein voimatkaan riittäneet. Kun lapsi oli reilun vuoden, asiat parani selvästi ja hän heräili enää muutaman kerran aiemman 10-12 herätyksen sijaan. Kahden vuoden iässä alkoi nukkua täysiä öitä ja on sen jälkeen ollut tosi hyvä nukkuja, ei herää öisin juuri koskaan. Imetys loppui vasta myöhemmin ja omaan sänkyyn lapsi siirtyi 3-vuotiaana. Eli kyllä imetetty perhepedissä nukkuva lapsikin voi nukkua yönsä heräämättä, kun on siihen valmis.

Minä siis olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, luulen että lapselle kehittyi vahva perusturvallisuus kun hänen tarpeisiinsa pienenä vastattiin, eikä siksi nykyään ole mitään pelkoja tai painajaisia, jotka monessa perheessä tuntuu häiritsevän yöunia vielä isoilla lapsillakin.

Voi ei, kuulostaa tosi hurjan vähäiseltä unimäärältä. Ehdottomasti kannattaa kuitenkin kokeilla sen imetyksen poisjättämistä, koska eihän tuosta ihan oikeasti tule enää mitään, että joudut noin monta kertaa yössäkin heräilemään.

Meidän esikoispoikamme on aina ollut tosi huono nukkumaan. Päiväunet jäivät pois tosi varhain. Itse olen vuosia sinnitellyt tuon asian kanssa, kun aina olin ihan poikki ja kuitenkin meillä poika nukkui kohtuu mukavasti yöllä. Mutta aina aamuisin heräsi tosi varhain ja kun itse olen vahvasti aamu-uninen, niin mulla kesti vuosia tottua varhaisempiin heräämisiin.

Kyllä se nyt vaan kannattaa yrittää etsiä jokin ratkaisu tuohon, jotta sinäkin saisit nukkua paremmin. Et ole äitinä ihan täysillä kierroksilla mukana, kun et ikinä saa nukuttua kunnon yöunia. Haluatko riskeerata terveytesi pahemmin? Ajatko autoa? Onko lapsi kyydissä? esim. se on tosi vaarallista univelkaisena/unihäiriöisenä, kolarin ajamisen riski moninkertaistuu, on melkein sama asia ajaa kännisenä, kuiin huonosti nukkuneena.

Meillä vauva oli tuollainen 40-45 min välein heräilevä tapaus, havahtui siis aina unisykliensä välissä eikä nukahtanut itsekseen uudestaan. Ainoastaan iltayöstä ensimmäinen unijakso oli yleensä pidempi, sekin kuitenkin vain pari tuntia. Päiväunia nukkui vain vaunuissa ja liikkuvissa vaunuissa kyllä usein pidempäänkin, mutta se ei omaa jaksamista oikein auttanut, koska ei voinut kuitenkaan itse päiväunia nukkua.

Me ei tehty asialle juuri mitään, lapsi nukkui vieressä perhepedissä ja annoin tissiä kun hän heräili, se kun oli paljon helpompi uudelleennukuttamistapa kuin mikään muu. Olin lapsentahtisuuden kannalla, eikä olisi mihinkään unikouluun oikein voimatkaan riittäneet. Kun lapsi oli reilun vuoden, asiat parani selvästi ja hän heräili enää muutaman kerran aiemman 10-12 herätyksen sijaan. Kahden vuoden iässä alkoi nukkua täysiä öitä ja on sen jälkeen ollut tosi hyvä nukkuja, ei herää öisin juuri koskaan. Imetys loppui vasta myöhemmin ja omaan sänkyyn lapsi siirtyi 3-vuotiaana. Eli kyllä imetetty perhepedissä nukkuva lapsikin voi nukkua yönsä heräämättä, kun on siihen valmis.

Minä siis olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, luulen että lapselle kehittyi vahva perusturvallisuus kun hänen tarpeisiinsa pienenä vastattiin, eikä siksi nykyään ole mitään pelkoja tai painajaisia, jotka monessa perheessä tuntuu häiritsevän yöunia vielä isoilla lapsillakin.

No voi Jeesus sentään. Kyllä se hyvä perusturvallisuus kuule kehittyy muutenkin kuin vuosia tissiä imemällä ja perhepedissä nukkumalla.

Kenenkään ei pidä uhrata uniaan liialla sinnittelyllä ja marttyyriudella. Voi muuten koko perheen perusturvallisuus järkkyä jos äidin psyyke ei kestä vuosien huonoa nukkumista.

Mutta tässähän olikin vaan tarkoitus kirjoittaa siteeraamani viestin kirjoittajan sädekehää.

Kuulostaa ihan meidän esikoiselta. Meillä ei mitkään unikoulut toimineet. Poika alkoi nukkumaan paremmin siinä 3 vuotiaana. Myöhemmin todettu mm. aistiyliherkkyyksiä ja uskon niiden vaikuttaneen asiaan. Olisi vaan pitänyt sopeutua tilanteeseen eikä yrittää väkisin korjata. Toisilla auttaa vaan aika ja toisille toimii unikoulu. Tsemppiä..

No voi Jeesus sentään. Kyllä se hyvä perusturvallisuus kuule kehittyy muutenkin kuin vuosia tissiä imemällä ja perhepedissä nukkumalla.

Kenenkään ei pidä uhrata uniaan liialla sinnittelyllä ja marttyyriudella. Voi muuten koko perheen perusturvallisuus järkkyä jos äidin psyyke ei kestä vuosien huonoa nukkumista.

Mutta tässähän olikin vaan tarkoitus kirjoittaa siteeraamani viestin kirjoittajan sädekehää.

Ja lisäänpä vielä että ne pelot ja painajaiset tietyssä ikävaiheessa kuuluu lapsen normaaliin psyykkiseen kehitykseen.

Voimia sinulle! Tuo on rankkaa aikaa, kahden tosi huonon nukkujan äitinä on todella kokemusta!

Ymmärrän ettet halua imetystä lopettaa, ei minun mielestä tarvitsekaan. Se toisi vain huonolla tuurilla vatsavaivoja ja lisää unettomuutta. Hyvä olisi saada uni nyt ensin johonkin kuntoon!

Mites jos kuitenkin muuttaisit imetystä ruokailutapahtumaksi? Eli jättäisit pois kaiken nukkumiseen liittyvän imetyksen. Liität vain sen juomaksi ruuan yhteyteen eli ennen tai jälkeen soseen/puuron tms. Ja ainakin illalla ennen eli ei lähtisi rinnalta nukkumaan. Yöllä voi tarjota alkuun vettä, ja parempi kun isä hoitaisi nukutustouhut esim 4-5 yötä putkeen. Nukut vaikka eri huoneessa eli vieroitus yösyötöistä tulisi eteen.

Siihen kannattaa tsempata itsensä kunnolla, tiettäen että hyvin suurella todennäköisyydellä siitä tulee apua jaksamiseen koko perheelle, vaikka hetkellisesti se on rankka puristus!

Jaksamisia teille!

Eipä nukkunu meilläkään eikä mikään auttanu. Syntyjään jo onneton nukkumaan. Kaikki kokeiltiin mutta ei. Vasta iän myötä alkanu sujua joskin tolla 7v on edelleen ajoittain vaikeuksia unen kanssa. Kyllä sitä vaan selvisi kun oli pakko. Horteessa eka vuosi säkit silmien alla. Yötissi ja perhepeti jäi 6kk iässä eikä auttanu sekään.

Täällä on hyviä neuvoja jo tullutkin, tuo silent refluksi kannattaa kyllä tutkia.

Mutta tuohon imetyksen lopettamiseen... meillä myös molemmat lapset oli huonoja nukkujia vauvoina, imetys loppui molemmilta 8-9 kk iässä ja siinä vaiheessa se valvominen räjähti ihan käsiin. Heräilivät kuten ennenkin, mutta ei enää saanutkaan pirullakaan nukkumaan ilman tissiä. Joten en siihen ryhtyisi ennenkuin yöt on saatu rauhoittumaan, kuin viimeisenä keinona.

Esikoisen kohdalla lopulta löytyi toimiva konsti reilun vuoden ikäisenä, kun epätoivoisena siirrettiin hänet nukkumaan eri huoneeseen. Oli vaan niin herkkäuninen tapaus että joka rasahdus havahdutti hänet, kun sai hiljaisen huoneen ympärilleen niin alkoi nukkuminen sujua... heti ekana yönä siirron jälkeen heräsi yhteensä ehkä 10 kertaa mikä oli tosi luksusta (sitä ennen määrä oli moninkertainen) ja parin kuukauden sisällä tasoittui 2-3 yöheräämiseen mikä tuntui tosi tosi helpolta jo...

Ihan ko mun esikoinen joka sit todettiin viidentoista vuoden kuluttua aistiyliherkäksi ja aspergerin-oireyhtymästä kärsiväksi.

Pehmeitä vaatteita ilman saumoja ja rauhallinen makkari. Ehkä niin toimii paremmin.

Yhteistyössä