Mistä tuleva eläkeläinen saa asunnon HKi:ssä, jossa on varaa asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avulias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avulias

Vieras
Äitini on eläköitymässä. Hän asuu tällä hetkellä vuokralla. Sitten kun jää eläkkeelle, niin en usko, että on varmaa maksaa tuota vuokraa 550e/kk.

Mä olen aika ulkona näistä tukiasioista ja eläkkeistä. Mutta mua nyt ihmetyttää:

mistä löytäisin hänelle asunnon, jossa hänellä on varaa asua eläkkeellä? Paljonko se eläkeläisen asumistuki oikein on?

Olen katsonut hänelle kaikkein halvimpia asuntoja HKI, Espoo, Länsi-Vantaa alueelta, mutta ovat tajuttoman kalliita.

Missä teidän muiden eläkeläiset asuvat, jos eivät omista asuntoaan?

Me eläkeläiset maksamme asunnosta Helsingissä 700-1000 euroa. Esim. itselläni eläke on 800€, vuokra 850€ ja asumistuki 450€. Elämiseen jää 400€. Sossu ei hyväksy vuokraksi kuin 675e, joten sieltä ei saa mitään. Kun eläkkeensaahan asumistuki poistetaan ja se muuttuu tavan asumistueksi, elämiseen jää 150€. Halvempaa asuntoa ei löydy. Yhtälö on mahdoton.

Menet etuovi.com-sivustolle, valitset hakuehdoiksi vuokra-asuntoja, hintahaarukaksi 0-675 eruoa, ja paikkakunnaksi valitset vaikkapa Vantaa, niin näet mistä päin Vantaata noita halvempia asuntoja löytyy. Ei tuilla elävällä ole varaa valita tarkkaa kaupunginosaa, vaan sinne pitää muuttaa, mistä saa kämpän itselleen sopivaan hintaan.

Ei äitisi kannata muuttaa minnekään, jos noin edullisesti Helsingissä asuu eikä halua muuttaa ihan muualle. Jos eläke + eläkeläisen asumistuki ei kuitenkaan riitä, sossusta saa apua. Tuo vuokra on selvästi alle sen, mitä sosiaalitoimisto pitää kohtuullisena yksinasuvalle Helsingissä, eli se huomioidaan täysimääräisesti, jos sossussa asiointi tulee ajankohtaiseksi.

Isäni eläke ei riitä asumiseen pk-seudulla ynnä muihin kuluihin. En löytänyt hänelle kohtuuhintaista yksiötä, joten edessä oli muutto. Hän muutti joku aika sitten kauemmas muutaman sadan kilometrin päähän kivaan pikkukaupunkiin. Nyt eläke riittää asumiseen ja elämiseen. Tukia hän ei halua pyytää, se olisi kuulemma häpeällistä. Haluaa tulla omillaan toimeen.

Menet etuovi.com-sivustolle, valitset hakuehdoiksi vuokra-asuntoja, hintahaarukaksi 0-675 eruoa, ja paikkakunnaksi valitset vaikkapa Vantaa, niin näet mistä päin Vantaata noita halvempia asuntoja löytyy. Ei tuilla elävällä ole varaa valita tarkkaa kaupunginosaa, vaan sinne pitää muuttaa, mistä saa kämpän itselleen sopivaan hintaan.

Äitiini tarvitsee pian tukea arjessaan, eikä minulla eikä varmaan äidilläkään ole autoa tulevaisuudessa. Ei voi siis muuttaa minnekään kauas meistä.

Mun mielestä on aika ahdistavaa, että eläkeläinen joutuu muuttamaan pois kotikonnuiltaan.

Me eläkeläiset maksamme asunnosta Helsingissä 700-1000 euroa. Esim. itselläni eläke on 800€, vuokra 850€ ja asumistuki 450€. Elämiseen jää 400€. Sossu ei hyväksy vuokraksi kuin 675e, joten sieltä ei saa mitään. Kun eläkkeensaahan asumistuki poistetaan ja se muuttuu tavan asumistueksi, elämiseen jää 150€. Halvempaa asuntoa ei löydy. Yhtälö on mahdoton.
Kyllä olen ymmärtänyt, että mikäli vuokra on 850 €, ja sossu on ilmoittanut maksavansa 675 € asti, niin he silti maksavat tuosta sen 675 €, joten sinulle itsellesi jäisi maksettavaa 175 €.

Isäni eläke ei riitä asumiseen pk-seudulla ynnä muihin kuluihin. En löytänyt hänelle kohtuuhintaista yksiötä, joten edessä oli muutto. Hän muutti joku aika sitten kauemmas muutaman sadan kilometrin päähän kivaan pikkukaupunkiin. Nyt eläke riittää asumiseen ja elämiseen. Tukia hän ei halua pyytää, se olisi kuulemma häpeällistä. Haluaa tulla omillaan toimeen.

Mun äiti on asunut koko ikänsä Espoossa/HKI:ssä. Mulla ei ole autoa, joten olisi todella killeri hänen muuttaa kauas täältä, jonne mun on vaikea päästä käymään huolehtimaan äidistäni noin 3-4 kertaa viikossa. Hänen ainoat perhesiteet ja tuttavat ovat täällä, eikä hän enää kykyne hankkimaan uusia ihmiskontakteja.

Olisi kamalaa sysätä hänet yksinäisyyteen johonkin pikkukylään, jossa hän ei tunne ketään.

Mun äiti on asunut koko ikänsä Espoossa/HKI:ssä. Mulla ei ole autoa, joten olisi todella killeri hänen muuttaa kauas täältä, jonne mun on vaikea päästä käymään huolehtimaan äidistäni noin 3-4 kertaa viikossa. Hänen ainoat perhesiteet ja tuttavat ovat täällä, eikä hän enää kykyne hankkimaan uusia ihmiskontakteja.

Olisi kamalaa sysätä hänet yksinäisyyteen johonkin pikkukylään, jossa hän ei tunne ketään.
Ota sitten omaan kotiisi asumaan, niin on aina ennenkin tehty. Silloin kun minä olin vauva, asui meilläkin 4 sukupolvea samassa asunnossa.

Jokatapauksessa äitini ei voi tuohon jäädä asumaan, joten muutettava on.
Olen olluts siinä uskossa, että eläkeläisten asumistuki on todella pieni.

Oletko idiootti? Tuota halvemmalla ei Helsingistä asuntoa saa. Jonkun murjun Vantaalta voi saada satasen halvemmalla. Yleinen taso on yksiöistä noin 700-900 euroa ja kaksioista 800-1100 euroa. Perinnön hupenemistako pelkäät?

Toimeentulotuessa vuokraksi hyväksytään noin max. 700 euroa. Jos siis eläke on esim. 800 euroa ja vuokra on 550 euroa, elantoon lasketaan toimeentulotuen perusosana 485 euroa, joten äitisi saisi toimeentulotukea 235€/kk. Lisäksi toimeetulotuesta masetaan esim. lääkkeet, silmälasit jne.

Toki 800 euron eläkettä saava saa myös asumistukea, mutta laskelmaan se ei muuten vaikuta, paitsi että välttämättä ei tarvitse sitten toimeentulotukea ja elämiseen voi jäädä yli toimeentulotuen normin. Esimerkkilaskelma:

Eläke 800€
Asumistuki 400€
Vuokra 550€