Odotan, että lapseni alkaa elää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Istun koneella ja 17-vuotias hyväkäytöksinen ja kohtelias poikani tekisi jotakin. Hän ei ole tänäänkään syönyt vielä mitään. Hän ei laita tikkuakaan ristiin. Hän käy ammattikoulua. Mutta kun tämä on tällaista ollut jo pidemmän aikaa. Eilen sanoin hänelle, ettei tuo mun mielestä ole normaalia, ettei hän tee mitään tämän kodin hyväksi. Hän ei laita ruokaa, ei siivoa, ylipäätään ei osallistu ollenkaan. Kun sanon yksinkertaisia asioita, joita toivon tehtävän, esim. miten suihkutila järjestetään suihkun jälkeen, se ei vaan tapahdu. Sanoin hänelle, että kun hän ei kuuntele mitään mitä minä sanon. Sanoin, että hänen pitää itse tajuta tehdä jotakin. Hän vain oli ja odotti ja sanoi, ettei hän ole koskaan ollut aloitekykyinen. - Kommentteja?

Tyypillinen nykynuori.

Äitinä on varmasti vaikea vaatia jyrkästi lasta tekemään kotiasioita, mutta mitä enemmän osaat vaatia (ja toisaalta "turhauttaa"), sitä parempi lapsellesi.

"Siperia" kyllä opettaa, mutta parempi olisi, jos sen voisi tehdä tutussa ympäristössä, kuten kotona, jonkun neuvoessa.

Intin jälkeen olisi hyvä aika katsella omaa kämpää. Tällöin itsenäistymisprosessi lähtee käyntiin ja poikasi saa pikkuhiljaa oman elämän.

Tyypillinen nykynuori.

Äitinä on varmasti vaikea vaatia jyrkästi lasta tekemään kotiasioita, mutta mitä enemmän osaat vaatia (ja toisaalta "turhauttaa"), sitä parempi lapsellesi.

"Siperia" kyllä opettaa, mutta parempi olisi, jos sen voisi tehdä tutussa ympäristössä, kuten kotona, jonkun neuvoessa.

Intin jälkeen olisi hyvä aika katsella omaa kämpää. Tällöin itsenäistymisprosessi lähtee käyntiin ja poikasi saa pikkuhiljaa oman elämän.

Kiitos vastauksestasi!

Ei se minun velvollisuuteni ole vaatia pian aikuiselta ihmiseltä jotakin. Hän hoksaa itse, mitä hänen pitää tehdä, koska näitä arkiaskareita elämään kuuluu. - Tämän tyyppisesti hänelle eilen puhuin asiasta ja kerroin samalla, että en voi konkreettisestikaan vaatia mitään, koska minun ääneni menee hänen toisesta korvastaan sisään ja tulee toisesta ulos saman tien. - Kumma kyllä, hän fiksuna ihmisenä kuunteli minua eilen. Nyt hän siivoaa kylppäriä.

Rankinta on katsoa, miten huonosti hän syö tai siis kun hän ei syö paljonkaan. Oma äitini ei aikanaan opettanut minulle ruuanlaittoa enkä ollut siitä kiinnostunut. Äitiinsä on poika tullut. Toivottavasti aloitteellisuutta ruuanlaitossa ilmenee nyt lomalla.

En usko, että hän käy armeijaa, mutta varma en voi olla. Sitäkään en usko, että itsenäistyminen alkaa oman asunnon myötä. Sen on alettava heti ja henkisesti se varmasti on alkanutkin, hän kehittyy ja itsenäistyy ihan varmasti.

Kiitos, kun ette heti teilanneet mua.

1. Ei se minun velvollisuuteni ole vaatia pian aikuiselta ihmiseltä jotakin. Hän hoksaa itse, mitä hänen pitää tehdä, koska näitä arkiaskareita elämään kuuluu.

2. En usko, että hän käy armeijaa, mutta varma en voi olla. Sitäkään en usko, että itsenäistyminen alkaa oman asunnon myötä. Sen on alettava heti ja henkisesti se varmasti on alkanutkin, hän kehittyy ja itsenäistyy ihan varmasti.

Kiitos, kun ette heti teilanneet mua.

1. Kannattaa huomoida, että aivot kehittyvät 24-25 vuoteen saakka. Eli vaikka aikuisen paperit ovatkin, niin ei välttämättä ole henkisesti vielä täysin aikuinen. Mutta kuten kirjotit, turhauttaminen ja keskustelu on tuottanut tulosta, eli hyvältä vaikuttaa.

2. Kuulostaa hyvältä. Armeija oli vain esimerkki. Usein armeijan aikana side vanhempiin alkaa heiketä ja lapsi alkaa elää omaa elämäänsä. Toivotaan, että hän on saanut riittävät taidot elemässään menestyäkseen.

Esim. meillä lähtee pois kone jos ei tee eikä rahaa muutenkaan saa, ellei tee kotitöitä.

Perheet ovat erilaisia ja tietääkseni lapsesi ei ole vielä melkein 18, siinä on iso ero. Pikkulapselle on helppo asettaa rajoja. Nyt tämä minun poikani siivoaa edelleen kylpyhuonetta ja mieleeni tuli, että hän taitaa muistuttaa siskoani eli tätiään, joka on minua paljon tarkempi siisteysasioissa. Poika mm. kerran jokunen vuosi sitten otti ja raivasi omasta huoneestaan kaikki lelut pois ja sitten sisusti huoneensa, oikein kiva tuli. Ap.

Kuulostaa siltä, että teini käyttää huumeita tai vanhemmat eivät ole häneltä koskaan vaatineet mitään tai laittaneet rajoja.

Teineiltä voi myös vaatia osallistumista kotitöihin ja muuta normaalia käytöstä. Jos ei onnistu, niin sitten vain puhelin, tietokone yms. teinille tärkeä asia pois. Aika heikossa asemassa on työmarkkinoilla, jos kotona ei ole opetettu alkeellisimpiakaan elämäntaitoja. Se on vanhempien vastuulla. Odottamalla tilanne ei parane, vaan siinä vaaditaan myös vanhemmilta jotain.

Ei se poika opi, jos et opeta. Jos sanot että kylppäri laitetaan suihkun jälkeen kuntoon, niin sitten kanssa katsot että se laitetaan kuntoon - niin kauan kunnes homma hoituu sanomattakin (mikä saattaa viedä aikaa, sellaisia ne lapset on). Jos poika ei tajua että miten se kylppäri laitetaan kuntoon, niin kädestä pitäen näytät hänelle.

Jos pojan täytyy viedä roskat, niin sanot sille että vie ne roskat, niin kauan kunnes ne on viety. Jos tiskikone pitää tyhjentää, niin sanot sille että tyhjentää tiskikoneen, niin kauan kunnes se on tyhjennetty. Ei kukaan teini hoida tuollaisia asioita oma-aloitteisesti, jos ei sitä ole opetettu ja vaadittu ja välillä vähän patistettukin tekemään.

Ja jos ei hommat ala sujua, niin todellakin viikko/kuukausirahat, kone, kännykkä, netti, pelikonsoli tai mikä tahansa muu kiva POIS. Se on sinun koti (oletettavasti) missä se jätkä asuu, niin sinun säännöilläsi siellä mennään! Älä anna sen pojan pompotella itseäsi.

Nyt SINÄ otat itseäsi niskasta kiinni ja koulutat sitä poikaasi (ja toivot ettei ole jo liian myöhäistä). Loppusanat: toivottavasti tämä oli provo.

Kuulostaa siltä, että teini käyttää huumeita tai vanhemmat eivät ole häneltä koskaan vaatineet mitään tai laittaneet rajoja.

Teineiltä voi myös vaatia osallistumista kotitöihin ja muuta normaalia käytöstä. Jos ei onnistu, niin sitten vain puhelin, tietokone yms. teinille tärkeä asia pois. Aika heikossa asemassa on työmarkkinoilla, jos kotona ei ole opetettu alkeellisimpiakaan elämäntaitoja. Se on vanhempien vastuulla. Odottamalla tilanne ei parane, vaan siinä vaaditaan myös vanhemmilta jotain.

Minkä ikäinen esikoinen?

Perheet ovat erilaisia ja tietääkseni lapsesi ei ole vielä melkein 18, siinä on iso ero. Pikkulapselle on helppo asettaa rajoja. Nyt tämä minun poikani siivoaa edelleen kylpyhuonetta ja mieleeni tuli, että hän taitaa muistuttaa siskoani eli tätiään, joka on minua paljon tarkempi siisteysasioissa. Poika mm. kerran jokunen vuosi sitten otti ja raivasi omasta huoneestaan kaikki lelut pois ja sitten sisusti huoneensa, oikein kiva tuli. Ap.
No joo meillä on vasta 16 vuotias. Hassua olis kyllä jos pääsis sit vanhempana vähemmällä.

Mut siis positiivista tuo että kumminkin halutessaan kumminkin pystyy tehdä.

Onhan opetettu pienestä pitäen tekemään kotitöitä? Ettei vasta nyt? Onko masennusta, kiinnostaako mikään muukaan koulun ohella?
Hankala tilanne, ei kait auta kuin vain sitkeästi vaatia.

No joo meillä on vasta 16 vuotias. Hassua olis kyllä jos pääsis sit vanhempana vähemmällä.

Mut siis positiivista tuo että kumminkin halutessaan kumminkin pystyy tehdä.

Pääset itse vähemmällä, mutta leluista tulee huomattavasti kalliimpia :)

Pääset itse vähemmällä, mutta leluista tulee huomattavasti kalliimpia :)
Ton ikäset joutuu itse ostamaan lelunsa. :D kalliita ne tosiaan on ton ikäsen pojan kaikenmaailman soittimet ja mopedit ja muut mitä hän haluaa. Mä olisin pehmeempi ja antaisin vaan kaiken mutta mun mies on välillä vähän turhankin jämäkkä. Kun ei hänkään saanut koskaan lapsena mitään. :D

• Tykkää
Reactions: endis

Yhteistyössä