Tyttölapselle huivi

vierailija
Tämän takia on kiva, että meillä kaikki vanhemmat jakavat yhteystietonsa heti lukuvuoden alussa. Ei pääse syntymään näin ikäviä juttuja, joista voi pahimmassa tapauksessa tulla todella ikävää kaikille. Äitinä haluaisin kuulla, jos lapseni tekisi jotain toiveideni vastaista. Heti enkä vasta myöhemmin.

Tässä maassa?
Tuo suku on asunut täällä 1800-luvulta alkaen.
No, ei tuo kuule eroa yhtään siitä, että eri perheillä on eri säännöt. Joku antaa pojan kasvattaa hiukset, toinen perhe ei. Joku antaa viikkorahaa, toinen ei. Joillain on kotiintuloajat, toisilla ei. Fiksumpaa olla puuttumatta muiden asioihin, ellei ole kyse lastensuojelun tarpeesta. Joku pukeutumisasia on sellainen, että vaikka toinen olisi siinä ihan väärässä, niin ei siihen oikein puuttua voi. Tyhmäähän se on, ettei lapsi saa itse päättää pukeutumisestaan, mutta sellaista se on muiden vanhempien kanssa. Ihan samalla lailla joku voi kieltää alaikäistä ottamasta tatuointia, ja olisi ääliömäistä, että muut vanhemmat perustaisivat jonkun painostuskampanjan vain siksi, että heidän mielestään tatskat on ihan jees.

Eniten minua tuossa tällä hetkellä tökkiikin se, että kyseinen tyttö on salaa vanhemiltaan koulumatkallaan vaihtanut asua joka päivä pitkän (ainakin viie lukukaudella jo).
Semmoista tilannetta en tahtoisi kenenkän lapsen ja vanhempien välillä.
Minä taas en sotkisi lusikkaani tuohon soppaan. En käräyttäisi lasta vanhemmilleen enkä muutenkaan vaivaisi asiallapäätäni. Kyseessä on kuitenkin vain jokin kangaspalanen, jos tarkkoja ollaan. Yksi huivi. Huonompi juttu olisi, jos ekaluokkalainen kulkisi salaa ilman pipoa, siihen voisin puuttua esim. juttelemalla ensin sen lapsen kanssa.

Asia on muuten "selvitetty" tytön vanhempien kanssa ilman että puutuin siihen mitenkään eli A:n vanhempien ja nuorten sekä aktiivisina olleiden isien ja äitien välilä.
Pitivät ikävänä, etteivät olleet tienneet A.n salapukeutumisesta, jota jatkuut jo niin pitkään, mutta sanoivat ymmärtävänsä tämän motiivit. A saa täsedes pitää luvalla huivia koulunatkalla ja koulussa (mutta ei iltaisin eikä esim bussissa jos matkustaa yksin - "niide" pelosta. Ja sen ymmärtää. Minäkin pelkään ajoittain "niitä".
Kiittelivät myös luokkaa ja kavereita solidaarisuudesta ja äiti kutsui tytöt heille "huivipäivöksi eli ompelevat porukalla mieleisiään

vierailija
Niin kuin ihan oikeasti.
Eikö sinun lapsesi pysty perustelemaan uskomuksiaan esim. oikeasta ja väärästä tai vaikeasti (tai mahdottomasti) yleispäteväksi todistettavaan asiaan?
Ei. Harvempi aikuinenkaan pystyy. Uskomus on nimensä mukaisesti uskomus, eikä sen taustalla ole tieteellistä faktaa.

Tyttärelläsi ei voi olla mitään käsitystä muslimikultuurista, koska hän ei nuoren ikänsä ansiosta (ainakaan toivottavasti) pysty edes käsittämään kyseisen kulttuurin negatiivisia vaikutuksia naisen elämään. Tai sitä, että esim. naisen voi raiskata ja kivittää sen jälkeen kuoliaaksi, koska se on huora tai että nainen on miehen käskyvallan alainen. Kun uskot, että tyttäresi voi muodostaa kuvan oikeasta ja väärästä, sinun on annettava hänelle myös kaikki se tieto, joka häntä auttaa kokonaiskuvan muodostamisessa ja siinä, mitä huivi symbolisoi. Kuulostaa enemmänkin sille, että sinä olet antanut hänelle tiedonmuruja asioista, joita hän ei vielä edes voi ymmärtää ja nyt olet vakuuttunut, että hän vain elää omien periaatteidensa mukaan.

Ei. Harvempi aikuinenkaan pystyy. Uskomus on nimensä mukaisesti uskomus, eikä sen taustalla ole tieteellistä faktaa.

Tyttärelläsi ei voi olla mitään käsitystä muslimikultuurista, koska hän ei nuoren ikänsä ansiosta (ainakaan toivottavasti) pysty edes käsittämään kyseisen kulttuurin negatiivisia vaikutuksia naisen elämään. Tai sitä, että esim. naisen voi raiskata ja kivittää sen jälkeen kuoliaaksi, koska se on huora tai että nainen on miehen käskyvallan alainen. Kun uskot, että tyttäresi voi muodostaa kuvan oikeasta ja väärästä, sinun on annettava hänelle myös kaikki se tieto, joka häntä auttaa kokonaiskuvan muodostamisessa ja siinä, mitä huivi symbolisoi. Kuulostaa enemmänkin sille, että sinä olet antanut hänelle tiedonmuruja asioista, joita hän ei vielä edes voi ymmärtää ja nyt olet vakuuttunut, että hän vain elää omien periaatteidensa mukaan.
Olen tietenkin kertonut fundamentalistisista mulismimaista.
Outo ajatus, etten olisi.

Muuten käsitys muslimikulttuurista sitten syntyykin omien kokemusten perusteella niin muslimeista kuin muslimeita dissaavista ihmisistä.

Uskomuksella tai vakaumuksella ei ole suoraan yhteyttä mihinkän faktaan. Se nimenomaan on sitä, mitä sanookin; syvä uskomus eli vakaumus.

Uskomuksella tai vakaumuksella ei ole suoraan yhteyttä mihinkän faktaan. Se nimenomaan on sitä, mitä sanookin; syvä uskomus eli vakaumus.
Uskomus ja vakaumus eivät ole synonyymejä. Vakaumus liittyy elämän- ja maailmankatsomukseen, mikä ei edes edellytä uskoa johonkin yliluonnollisena pidettyyn. Vakaumus on pajon laajempi käsite ja pitää sisällään myös eettis-moraaliset käsitykset. Uskomus voi olla vaikka jokin urbaanilegenda, sekään ei ole uskonnon tai uskon synonyymi.

Uskomus ja vakaumus eivät ole synonyymejä. Vakaumus liittyy elämän- ja maailmankatsomukseen, mikä ei edes edellytä uskoa johonkin yliluonnollisena pidettyyn. Vakaumus on pajon laajempi käsite ja pitää sisällään myös eettis-moraaliset käsitykset. Uskomus voi olla vaikka jokin urbaanilegenda, sekään ei ole uskonnon tai uskon synonyymi.
Juurikin näin.
Itselleni uskomus on yleensä jokin harmiton juttu. Esim. joulupukki, hammaskeiju, saunatonttu tai jotain vastaavaa.

Vakaumus on taas jotain hyvin syvälle menevää. Vakaumus yleensä vaatii sen, että ihminen on pitkälle pohtinut omaa etiikkaansa ja moraaliansa. Henkilökohtaisesti en ole eläessäni tavannut 9- vuotiasta, jolla olisi minkäänlaista vakaumusta. Lähinnä ovat olleet lapsia, jotka ovat ottaneet omakseen vanhempiensa arvomaailman ja käsityksen kyseenalaistamatta niitä koskaan ja pohtimatta asiaa omasta näkökulmastaan. Mun mielestä 9 vuotiaan kuuluukin juosta metsissä ja leikkiä kuurupiiloa, eikä miettiä mitään vakaumuksia.

Autan omaa lastani toteuttamaan harkittua vakaumustaan.
Nyt - ja tulevaisuudessa.
:)
Oletko noin sokea omille toimillesi. Miksi sä kuvittelet, että sulla on oikeus yllyttää tuollaiseen jos sen tytön vanhemmat ovat asian kieltäneet? Miksi sun päätös jyrää tytön vanhempien päätöksen? Miksi sulla on muka oikeus puuttua toisen perheen asioihin tuolla tavalla?

Oletko noin sokea omille toimillesi. Miksi sä kuvittelet, että sulla on oikeus yllyttää tuollaiseen jos sen tytön vanhemmat ovat asian kieltäneet? Miksi sun päätös jyrää tytön vanhempien päätöksen? Miksi sulla on muka oikeus puuttua toisen perheen asioihin tuolla tavalla?
Kuten sanottu, asia on selvitetty.
Minun päätöksestäni oli kyse vain sen suhteen kunnioitanko lastani vai en sekä sen suhteen, että suljenko hänet tietoisesti ilman päteviä perusteita luokka- ja kaveriyhteisön ulkopolelle.
Muiden perheiden päätöksiin en ole sekaantunut.

Kuten sanottu, asia on selvitetty.
Minun päätöksestäni oli kyse vain sen suhteen kunnioitanko lastani vai en sekä sen suhteen, että suljenko hänet tietoisesti ilman päteviä perusteita luokka- ja kaveriyhteisön ulkopolelle.
Muiden perheiden päätöksiin en ole sekaantunut.
Ihan mielenkiinnosta, jos lapsesi ei olisi tehnyt kuten kaverinsa, niin olisiko hänet suljettu luokka- ja kaveriyhteisön ulkopuolelle? Oletko ihan varma, että nämä ystävät ovat hyvää seuraa tyttärellesi ja tukevat hänen kehitystään itsenäiseksi ja ajattelevaksi ihmiseksi?

Ihan mielenkiinnosta, jos lapsesi ei olisi tehnyt kuten kaverinsa, niin olisiko hänet suljettu luokka- ja kaveriyhteisön ulkopuolelle? Oletko ihan varma, että nämä ystävät ovat hyvää seuraa tyttärellesi ja tukevat hänen kehitystään itsenäiseksi ja ajattelevaksi ihmiseksi?
En ole varma, mutta luultavaa (ja ymmärretävää) se on.
Ei tosin ratkaisevaa sille, että kunnioitan tyttäreni perusteltua ja harkittua toivetta. Kunnioittaisin muutenkin.

Ja olen varma, että nämä tytöt ovat hyvää seuraa tyttärelleni - ainakin vielä nyt. Sitähän en osaa ennustaa mitä heidän elämässään tapahtuu vaikka 10 vuoden päästä. Kenen tahansa kotiolot, ajatusmaailma jne voi muuttua.
Nykyisellään kuitenkin arvostan tuota porukkaa paljon. Upeasti tukevat toisiaan, välttävät kiusaamista ja auttavat omasta aloitteestaan muita ihmisiä.

En ole varma, mutta luultavaa (ja ymmärretävää) se on.
Ei tosin ratkaisevaa sille, että kunnioitan tyttäreni perusteltua ja harkittua toivetta. Kunnioittaisin muutenkin.

Ja olen varma, että nämä tytöt ovat hyvää seuraa tyttärelleni - ainakin vielä nyt. Sitähän en osaa ennustaa mitä heidän elämässään tapahtuu vaikka 10 vuoden päästä. Kenen tahansa kotiolot, ajatusmaailma jne voi muuttua.
Nykyisellään kuitenkin arvostan tuota porukkaa paljon. Upeasti tukevat toisiaan, välttävät kiusaamista ja auttavat omasta aloitteestaan muita ihmisiä.

Ok. Mä en vaan ihan ymmärrä, että mistä tiedät, että sun 9 vuotiaasi sitten tekee tämän "vakaumuksensa" vuoksi, eikä ainoastaan siksi, että pelkää menettävänsä ystävänsä, jos ei tee kuten ne haluaa?

Itse olen yrittänyt "kasvattaa" lapsiani siten, että he tekisivät, kuten itse kokevat oikeaksi, eivät lähde mukaan siihen, että yrittävät sopia porukkaan hinnalla millä hyvänsä. Itse en henk. koht. edes haluaisi, että lapsellani olisi ystäviä, jotka hän menettäisi, ellei toimisi näiden päätösten mukaan.

Ok. Mä en vaan ihan ymmärrä, että mistä tiedät, että sun 9 vuotiaasi sitten tekee tämän "vakaumuksensa" vuoksi, eikä ainoastaan siksi, että pelkää menettävänsä ystävänsä, jos ei tee kuten ne haluaa?

Itse olen yrittänyt "kasvattaa" lapsiani siten, että he tekisivät, kuten itse kokevat oikeaksi, eivät lähde mukaan siihen, että yrittävät sopia porukkaan hinnalla millä hyvänsä. Itse en henk. koht. edes haluaisi, että lapsellani olisi ystäviä, jotka hän menettäisi, ellei toimisi näiden päätösten mukaan.
Tiedän, koska puhuimme paljon asiasta ja pohdimme sitä monelta kannalta. Tuo pelko tullut esiin vain minun mielessäni, ei lapsen puheissa.

Ja mitä tulee kommenttisi loppuun , niin inä kuin luultavatsi suurin osa muitakin vanhempia allekirjoittaa saman.

vierailija
Munkin on nyt kyllä pakko sanoa, että pidän huivitouhotukseen mukaan menemistä pölhönä juttuna.
Vanhempien mielessä voi olla muukin pelko kuin suomalaisten rasistien pelko. Ainakin täällä etelässä muslimitytöiltä vaaditaan erityisen erityistä käytöstä nimenomaan muslimitaustaisten miesten taholta. Jos pukeutuu jihadiin eikä osaa ns. sääntöjä, voipi joutua kokemaan varsin kovia.

Yhteistyössä