Tyttölapselle huivi

Nuorimman tyttäreni kaveripiirissä on mielenkiintoinen ongelma.

Yksi pimuista (12v+ vai 11?) kulkee kouluteitään "salaa" huivissa.
Tytöllä on muslimitausta. vanhemmat ja isovanhemmat ovat syntyneet täällä eli mistään ensimmäisen polven maahanmuuttajasta ei ole kyse

Nykyiset vihapuheet ovat kuitenkin tehneet vanhemmista varovaisia ja kun tyttö tuli siihen ikään, että alkoi kiinnostua isoisoisovahempiensa kulttuurista (vihapuhe sekin varmasti osaltaan lietsonut kiinnostusta) niin tahtoi myös tietyn kehitysvaiheen jälkeen alkaa käyttää huivia.

Vaan isä ja äiti eivät anna !
Ihan kuin niin monet vanhemmat asettavat rajoja lapsilleen, tässä asiassa A.n vanhemmat ovat todenneet, että "Kun täytät 18, teet niin kuin parhaaksi näet. Siihen asti määräämme me."

Tyttö ystävineen (vai joku vanhemmista?) onkin nyt keksinyt, että jos kaikki kaveripiirin tytöt käyttäisivät huivia jonkin aikaa, sen hyväksyminen olisi vanhemmillekin sitten helpompaa. Pelko suomalaisia "isänmaallisia jengejä ja humalaisia miehiä" kohtaan helpottaisi...
(Isänmaallisen vastarintaliikkeen porukoita pelkäävät sitten taas kyllä aikuisetkin - ihan etnisestä taustasta riippumatta.)

Eilen oma 9 v puhui asiasta ja illemmalla tuli puhelu, jossa kysyttiin, onko nuorin tyttäremme mukana.
Tuumimme miehen kanssa, että saa olla jos haluaa ja saaa olla osallistumatta, mutta en valinta täysin omansa.

Ja niin tänään mennään kai koulun jälkeen ostamaan sitä passelia hijabia...
:D

Kuva geeggirls. fi

vierailija
Kuulostaa hiukan ulkokultaiselta, jos kulttuuritaustan takia haluaa käyttää huivia se tyttö, eikä vakaumuksen. Mutta itse ylipäätään pidän ulkoisia uskonnollisia "logoja" farisealaisina. Toki jokaisella on kuitenkin oikeus toimia kuten tahtoo ja olla sitä mieltä näistä asioista, mitä tahtoo. Sinänsä mukava asia tuollainen kaveripiirin solidaarisuus kyllä.

Kuulostaa hiukan ulkokultaiselta, jos kulttuuritaustan takia haluaa käyttää huivia se tyttö, eikä vakaumuksen. Mutta itse ylipäätään pidän ulkoisia uskonnollisia "logoja" farisealaisina. Toki jokaisella on kuitenkin oikeus toimia kuten tahtoo ja olla sitä mieltä näistä asioista, mitä tahtoo. Sinänsä mukava asia tuollainen kaveripiirin solidaarisuus kyllä.
Minä itse näen tuon osana lapsen kasvuprosessia.
sen käsittelemistä, millaista on nykyään parin vuosisadan ajan Suomessa asuneen ihmisen olla yhä uskova ja tunnustava muslimi, tms.

Itse en antaisi. oksettaa koko ajatus.
Jos mietit huibåvin käytön tarkoitusta muslimikulttuurissa, niin oikeastiko haluat olla tukemassa sellaista ajattelua?
Haluan että tytö saa itse päättää tuon asian ja haluan tukea ystäväänsä kasvussa.

Huvin käyttö vaihtelee paljon eri muslimeilla; muodin, asuinpaikan, lähiiiriin jne mukaan. Aikoinaan Persiassa se viesti mm. kaupunkilaisuutta, korekaa elintasoa ja naisen korkeaa koulutusta.

Minun isoäitini käytti huivia, niin kuin Suomessa hänen nuoruusaikoinaan oli kaikkialla tapana. Itseasiassa jopa ihan 1900-luvun puoliväliin pidettiin suotavana naisen peittää päänsä julkisilla paikoilla.
En näe asiassa mitään oksettavaa.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
vierailija
Haluan että tytö saa itse päättää tuon asian ja haluan tukea ystäväänsä kasvussa.

Huvin käyttö vaihtelee paljon eri muslimeilla; muodin, asuinpaikan, lähiiiriin jne mukaan. Aikoinaan Persiassa se viesti mm. kaupunkilaisuutta, korekaa elintasoa ja naisen korkeaa koulutusta.

Minun isoäitini käytti huivia, niin kuin Suomessa hänen nuoruusaikoinaan oli kaikkialla tapana. Itseasiassa jopa ihan 1900-luvun puoliväliin pidettiin suotavana naisen peittää päänsä julkisilla paikoilla.
Niin aikoinaan ehkä mutta nykyään huivin käytön tarkoituksena on vain ja ainoastaan alistaa nainen miesten valtaan. Tiedätkö mitä tapahtuu näissä maissa naisille jotka eivät käytä huivia. Heidät hakataan joukolla julkisesti:(

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja AivanSama
vierailija
Niin aikoinaan ehkä mutta nykyään huivin käytön tarkoituksena on vain ja ainoastaan alistaa nainen miesten valtaan. Tiedätkö mitä tapahtuu näissä maissa naisille jotka eivät käytä huivia. Heidät hakataan joukolla julkisesti:(
Länsimaissa ei varmaan kivitetä, mutta koko perusajatus siitä, että jonkun kymmenvuotiaan tytön pitäisi peittää itsensä miesten katseilta, on sairas.

Mitä jos tyttäresi ystävä haluaa seuraavaksi alkaa käyttää kasvot peittävää burkhaa?

Minusta on muutenkin älytöntä, että jos tämän tytön vanhemmat eivät halua, että hän käyttää kyseistä huivia, niin keitä te olette siitä nillittämään ja miksi ihmeessä oletatte tästä seuraavan jotain hyvää?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
vierailija
Mitä jos tyttäresi ystävä haluaa seuraavaksi alkaa käyttää kasvot peittävää burkhaa?

Minusta on muutenkin älytöntä, että jos tämän tytön vanhemmat eivät halua, että hän käyttää kyseistä huivia, niin keitä te olette siitä nillittämään ja miksi ihmeessä oletatte tästä seuraavan jotain hyvää?
Hyvä pointti. Vanhemmat päättävät omasta lapsestaan. Aika typerää lähteä lapsia tukemaan toimimaan vanhempien päätöksen vastaisesti. Jos meidän tytön kaverin vanhemmat eivät haluaisi tyttärensä käyttävän napapaitoja koulussa, en lähtisi omalle tyttärelle sellaista ostamaan ihan vain kannatusmielessä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija

Tai vaihtoehtoisesti tyttäresi (siis Mummeliisan) haluasi ruveta kulkemaan kaupungilla narustringeissä napapaidassa, niin kaverit vaan tukemaan lastasi samassa asussa, niin muutut asialle myönteiseksi.

Tai mistä minä tiedän, haittaisiko lapsesi moinen asu sinua yhtään julkisella paikalla kulkiessa :rolleyes:

• Tykkää
vierailija
Voi jestas mikä aivopieru. En todellakaan antaisi tytölleni lupaa kulkea joku rätti päässä, kun nykyään se viestii vain naisen esineellistämisestä. Mielestäni myöskään ei ole oikeutta puuttua toisten vanhempien kasvatusperiaatteisiin ja valintoihin, kun ne on lainmukaisia. Ja lopuksi on vielä sanottava rehdisti että tuollainen rätti on niin saakelin ruma, että en antaisi moiseen kangaspalaan latiakaan.

vierailija
Meillä vanhemmat ohjaavat alaikäisten lasten pukeutumista. Toivoisin todella, että lapsen kavereiden vanhemmat eivät ainakaan yllyttäisi omiaan tällaiseen "kapinointiin". Sinänsä en ota kantaa huivin käyttöön, mutta jokainen perhe päättäköön itse omista säännöistään. Jos naapurin muksulta kiellettäisiin vaikka "suomi suomalaisille" paidan käyttö, en kyllä antaisi omani sellaiseen pukeutua vain solidaarisuudesta.
Lisäksi tällä ko tytön vanhemmilla voi olla syvällä sisimmässään hyviä syitä, miksi eivät halua antaa tyttärensä käyttää huivia. Ehkä se muistuttaa heitä liikaa siitä alisteisesta asemasta joka on monen islamilaisen maailman naisen osa. Me länsimaiset vapaat naiset emme tällaista voi edes käsittää pienissä mielissämme.

• Tykkää
vierailija
Noi kuvan asut ei eroo mitenkään saamelaisten asusta. Kansallisasu kaiken lisäksi erittäin kaunis , korea ja värikkäät asut muotitietoisia siis. Seksikäs mutta ei liian paljastava eikä liian peittävä ;).

Maisaleena

Nimenomaan. Millä oikeudella Mummeliisa kannustaa lasta toimimaan vastoin vanhempiaan. Tämä on sellainen asia jonka perhe päättää itse eikä siihen tarvitse kaiken maailman Mummeliisojen puuttua. Kyllä mua ainakin pistäisi vihaksi tuollainen puuttuminen vastaavassa tilanteessa.

Mummeliisasta on ihanaa olla erilainen kaikessa, mutta oikeasti voisit joskus miettiä omaa nenääsi(napaasi) pidemmälle. Anna toisten huolehtia omista lapsistaan ja huolehdi sä omistasi.

Muslimien huiveja pidetään ihan yleisesti merkkinä naisten alistamisesta. Sun mielestä se on vain ihanan erilaista. Koitapas nyt miettiä uusiksi tämä juttu.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja AivanSama
vierailija
Ei ole oikein asiallista mun mielestä muiden perheiden puuttua asiaan, toi on ihan sen tytön ja hänen vanhempiensa välinen asia. Mua ainakin ärsyttäisi jos näkisin parhaaksi kieltää lapseltani jonkin asian ja toiset vanhemmat olisi oikein kilvan tätä kieltoa sabotoimassa.

Noi kuvan asut ei eroo mitenkään saamelaisten asusta. Kansallisasu kaiken lisäksi erittäin kaunis , korea ja värikkäät asut muotitietoisia siis. Seksikäs mutta ei liian paljastava eikä liian peittävä ;).
Ai saamelaisten asu seksikäs? Hahahaaaaa! Ja muslimikaapu varmaan myös on tosi seksikäs sun mielestä? Joopajoo.

Sitäpaitsi kyllä eroaa saamelaisten asut paljonkin noista musliminaisten asuista.

Minä itse näen tuon osana lapsen kasvuprosessia.
sen käsittelemistä, millaista on nykyään parin vuosisadan ajan Suomessa asuneen ihmisen olla yhä uskova ja tunnustava muslimi, tms.
Se on vähän huolestuttavaa että myös ei-muslimien pitäisi alkaa käyttää huiveja tälläisen myötätunnon osoitukseksi. Lähinnä kuvastaa sitä, millainen meidän maasta saattaa tulla kun muslimeita tulee yhä enemmän.

Monessa maassa missä nykyään ollaan pukeuduttu muumin möröksi, oltiin vielä 60 luvulla shortseissa, vapaasti, niinkuin länsimaissakin ihmiset ovat.

En tajua miten voit olla mukana tälläisessä minkäänlaisen myönnytyksen kautta.

• Tykkää
Reactions: AivanSama ja Tepadj
vierailija
Ai saamelaisten asu seksikäs? Hahahaaaaa! Ja muslimikaapu varmaan myös on tosi seksikäs sun mielestä? Joopajoo.

Sitäpaitsi kyllä eroaa saamelaisten asut paljonkin noista musliminaisten asuista.
Mun mielestä muslimikaapu on paljon seksikkäämpi kuin saamelaiskaapu. Puhumattakaan jostain suomalaisten pappien kaavuista tai naimaluvan saaneiden pikkutenujen viitoista. Hyi saatana.

Yhteistyössä