Mikä siinä leivässä tappaa teidät?

  • Viestiketjun aloittaja sämpy
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei yhtikäs mikään siinä leivässä tapa. Itsekin haksahdin tuohon maito-ja lihateollisuuden tekemään karppaus-huuhaahan joten karppasin muutamia kuukausia. Enpä ole koskaan ollut niin väsynyt ja voinut pahoin, olo parantui vasta kun lisäsin reilusti taas hiilaria. Välttelin viljoja kuitenkin vielä pidempään kun puhuivat niistä niin paljon pahaa, silti olin läski ja turpea koko ajan. Mietin sitten ettei se leipä ole aina se mikä lihottaa ja aiheuttaa sen pahan olon. Nyt syön leipää ja olo on ihan hyvä. Jää ne rasvat vähemmälle. Pala ruisleipää voin ja juuston kera on tosi hyvä välipala.
 
CAPTCHA
Gluteeni saa tavaran viipymään suolessa pitempään ja siihen vielä se leivän hiiva päälle niin avot. Sit ihmetellään ku on kaikenmaailman kynsisieniä ja suupielet aina auki.

En ennen edes huomannut miten paljon leipä haisee hiivalle. Syön tavallista leipää välillä, mutta itse teen leipäni tattarista, kaurasta ja hirssistä
Ihmisellä on pitkä suolisto. Se on sitä varten, että voisimme syödä myös kasveja, kuten viljaa ja että elimistöllä olisi aikaa ottaa ravintoaineet talteen.
 
vierailija
Vilja tappaa -fanaatikolle: Ihan yhtälailla kasviksissa ja hedelmissä on kaikki se paska mitä maassa ja ilmassa on. Ei viljat ainoa saasteille ja myrkyille altistuva ole.

Nuo sun "Vilja ei halua tulla syödyksi, koska se on ilmapölytteinen. Hedelmät haluavat tulla syödyksi." -jutut nyt oli ihan naurettavia.

Annappas nyt jotain vähän järkevämpiä selityksiä sille miksi vilja olisi niin vaarallista.
 
p@ula
Vihje 1: viljoja ei ole tarkoitettu syötäväksi. Sen tietää siitä, että viljat ovat kehittäneet erilaisia torjuntamuotoja. Hedelmät ovat tarkoitettu syötäväksi, siksi niissä on houkutteleva väri ja maku.

Vihje 2: viljat sisältävät paljon ympäristömyrkkyjä. Kaikki mitä maahan on pantu, löytyy myös viljoista.

Vihje 3: viljat aiheuttavat vakavia suolistovaurioita, skitsofreniaa, vuotavaa suolta, tulehduksia yms. Ei kaikille, mutta merkittävälle osalle ihmisiä.

Vihje 4: leipiin blendataan monenlaisia myrkkyjä. Miksi? Siksi, että ne maistuisivat hyvältä. Sinä olet niin tyhmä, että ajattelet kaiken hyvältä tuoksuvan olevan terveellistä. Näin ei valitettavasti ole.
Linnuilla on kivipiira, joka jauhaa jyvät sille sopivaan muotoon. Ihmisellä sellaista ei ole.

Mut kokemusperäistä tietoa on lääkäreillä:
http://drantti.tv/

Toiset kertoo ja toiset ei. Riippuu iästä ja kokemuksista.
 
vierailija
Ihmisellä on pitkä suolisto. Se on sitä varten, että voisimme syödä myös kasveja, kuten viljaa ja että elimistöllä olisi aikaa ottaa ravintoaineet talteen.
Höpö höpö! Ihminen on omnivori, joka on ollut ennen sitä karnivori. Viljaa on syöty evoluutiossamme vasta muutama tuhat vuotta. Tästä syystä ihmisten amylaasia tuottavien geenien määrä vaihtelee. Sama pätee laktoosiin, eli maitosokeriin: geenivirheelliset voivat nauttia laktoosia (ei välttämättä maitoproteiinia) ja virheettömät eivät. Noin 5000 vuotta on mitätön aika vuosimiljoonien kehitykseen. Samaan aikaan kun olemme käyttäneet viljoja, ovat ne alkaneet tuottamaan monenlaisia keinoja estämään syömistä. Vain tyhmä kieltää nämä tosiasiat.
 
vierailija
Vilja tappaa -fanaatikolle: Ihan yhtälailla kasviksissa ja hedelmissä on kaikki se paska mitä maassa ja ilmassa on. Ei viljat ainoa saasteille ja myrkyille altistuva ole.

Nuo sun "Vilja ei halua tulla syödyksi, koska se on ilmapölytteinen. Hedelmät haluavat tulla syödyksi." -jutut nyt oli ihan naurettavia.

Annappas nyt jotain vähän järkevämpiä selityksiä sille miksi vilja olisi niin vaarallista.
Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa. Ei sinunlaisille voi selittää tieteellisiä perusteita, kun edes perusasioita et tunne.
 
ei leipää perunaa
Leipä ja peruna on pahimmat. Niitä ei käytetä ja voidaan paljon paremmin ja siinä myös laihtuu kun jättää noi. Mut ei ole mitään hyötyä jättää vaan leipä ja syödä silti perunaa vaan molemmat on jätettävä lopullisesti.
 
vierailija
Minun isoäiti leipoo paljon vehnäleipää mutta harvoin syö hedelmiä ja salaatteja. On pysynyt tosi terveenä ja vahvana iästään huolimatta. Veikkaan että karppaajatkin saa mukavasti lisäaineita kaikissa kaupan kasviksissa ja vihanneksissa. Terveyden salaisuus ei ole leivän välttely vaan ruuan oma tuotanto. Kun potut ja kalat tuo kilometrin säteeltä ja leipoo itse leivät niin taatusti on terveempi kuin leivänvälttelijät!
 
Ei mua ainakaan edes tapa. Mutta niinä päivinä kun käyn lounaalla, on se ihan turhaa. Kalorit ja kuidut saa kasaan kasvispitoisesta ruoasta oikein hyvin. Sit taas kun ei ehdi syödä "oikeaa" ruokaa, on sämpylä passeli vaikka sen jälkeen onkin hieman turvonnut olo.

Ruisleipä taas, tai näkkäri tai hapankorput. Sitä pitää joskus saada kunnon voikerroksen kanssa. Noin neljästi vuodessa.
 
ei leipää perunaa
Minun isoäiti leipoo paljon vehnäleipää mutta harvoin syö hedelmiä ja salaatteja. On pysynyt tosi terveenä ja vahvana iästään huolimatta. Veikkaan että karppaajatkin saa mukavasti lisäaineita kaikissa kaupan kasviksissa ja vihanneksissa. Terveyden salaisuus ei ole leivän välttely vaan ruuan oma tuotanto. Kun potut ja kalat tuo kilometrin säteeltä ja leipoo itse leivät niin taatusti on terveempi kuin leivänvälttelijät!
No sun isöäitis valehtelee. Sillä ei ole mitään merkitystä mistä se ruoka tulee ja suurin osa ruuasta joutuu tilaamaan kauempaa kun sitä ei lähellä ole tai sen hinta on niin älytön.
 
vierailija
Gluteeni saa tavaran viipymään suolessa pitempään ja siihen vielä se leivän hiiva päälle niin avot. Sit ihmetellään ku on kaikenmaailman kynsisieniä ja suupielet aina auki.

En ennen edes huomannut miten paljon leipä haisee hiivalle. Syön tavallista leipää välillä, mutta itse teen leipäni tattarista, kaurasta ja hirssistä

Reseptiä kaipailisin
 
vierailija
Multa on nyt kaksi kertaa testattu keliakia. Negatiivinen tulos tulee aina, vaikka gluteenipitoisten ruokien syöminen tekee minun mahalle huonoa.
Viime viikolla kävin lounasravintolassa syömässä, missä oli tarjolla vain paneroituja leikkeitä(miksei keliaakikkoja oltu otettu huomioon???) , yritin kaapia enimmän paneroinnin pois ja silti hetken kuluttua alkoi mahassa vääntämään tosi kipeästi. Kai tää on sitten vaan psykosomaattinen oire?

Niin on mutkin testattu, negatiivinen tulos. Mulla on vilja-allergia, oma keho sen kertoo. VAin luontaisesti gluteenitonta mulle.
 
nirso
Me kuoltais ilman leipää, kun ei ole tuo miehen päivärahapäätös vielä tullut. Kiitos niille kauppiaille ja leipomoille, jotka lahjoittaa vanhaksi menevän ruuan ruokajonoille!

Muutenkin on tullut leivottua pizzaa, leipää, piirakkaa. Ja margariinia ollaan käytetty kun ei ole varaa voihin. En valita, haluan vaan sanoa, että vilja on ihan älyttömän hyvä ruoka-aines, kun ei ole nälkä.
 
vierailija
Minun isoäiti leipoo paljon vehnäleipää mutta harvoin syö hedelmiä ja salaatteja. On pysynyt tosi terveenä ja vahvana iästään huolimatta. Veikkaan että karppaajatkin saa mukavasti lisäaineita kaikissa kaupan kasviksissa ja vihanneksissa. Terveyden salaisuus ei ole leivän välttely vaan ruuan oma tuotanto. Kun potut ja kalat tuo kilometrin säteeltä ja leipoo itse leivät niin taatusti on terveempi kuin leivänvälttelijät!
Tässä on perää. Ukkini (98v) ei ole ikinä pitänyt salaateista, hedelmistä tai muusta vastaavasta, mutta läskisoossista, perunoista ja mm. kermavaahdosta tosi paljon.
 
vierailija
Me kuoltais ilman leipää, kun ei ole tuo miehen päivärahapäätös vielä tullut. Kiitos niille kauppiaille ja leipomoille, jotka lahjoittaa vanhaksi menevän ruuan ruokajonoille!

Muutenkin on tullut leivottua pizzaa, leipää, piirakkaa. Ja margariinia ollaan käytetty kun ei ole varaa voihin. En valita, haluan vaan sanoa, että vilja on ihan älyttömän hyvä ruoka-aines, kun ei ole nälkä.
Tämän takia diabetes ja lihavuus ovat juuri räjähtäneet käsiin: rikkaat syö pihviä ja muuta luontaista ihmisen ruokaa, köyhät syö mäkkärillä. Näkyy erityisen hyvin jenkeissä afroamerikkalaisten keskuudessa.
 
p@ula
Tämän takia diabetes ja lihavuus ovat juuri räjähtäneet käsiin: rikkaat syö pihviä ja muuta luontaista ihmisen ruokaa, köyhät syö mäkkärillä. Näkyy erityisen hyvin jenkeissä afroamerikkalaisten keskuudessa.
En ole koskaan käynyt mäkkärillä, enkä halua, kun näkyy olevan sitä maissia jossain muodossa missä vaan. Olis sitten kuinka halpaa, en kävisi. Ja tunnen paljon muitakin samaan tapaan ajattelevia:)

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1158713&sid=48f13e46af50484cd17091ba37e62b66#p1158713

Omia luomuperunoita kyllä syödään, Nicola ja Rosamunda. Eipä tule vaivoja, mut onhan ne hiilaria, joten täytyy vaan muistaa, et ei samana päivänä tarvi hedelmiä tai muurinpohjalettuja tai mehuja;-)
 
vierailija
Leipä ja peruna on pahimmat. Niitä ei käytetä ja voidaan paljon paremmin ja siinä myös laihtuu kun jättää noi. Mut ei ole mitään hyötyä jättää vaan leipä ja syödä silti perunaa vaan molemmat on jätettävä lopullisesti.

Hohhoijaa. Ei leipä ja peruna lihota sen enempää kuin mikään muukaan kun syö kohtuudella ja lisäksi paljon tuoreita kasviksia, marjoja, pähkinöitä, oliiveja, kalaa.
Lihaa ei kannata kenenkään syödä, eikä maitoa juoda.

Tuntuu olevan monelta hukassa ihan normaalit ruoka-ajat ja annoskoot ja sitten lähdetään syyttämään jotain yksittäistä asiaa lihomisesta.
 
nirso
Tämän takia diabetes ja lihavuus ovat juuri räjähtäneet käsiin: rikkaat syö pihviä ja muuta luontaista ihmisen ruokaa, köyhät syö mäkkärillä. Näkyy erityisen hyvin jenkeissä afroamerikkalaisten keskuudessa.
Ei todellakaan syödä mäkkärillä, liian kallista, eikä olla lihavia. Ollaan vaan tosi tiukilla rahallisesti. Olipa ilkeä olettamus.
Sanon vaan, ettei terveellinen ruoka maksa yhtä vähän kuin epäterveellinen silloin kun oikeasti ollaan köyhiä. Jos pitää valita syökö makaronia ketsupilla vai marjapiirakkaa pakastemarjoista kun rahat on loppu ja hernekeittokin on jo syöty kaapista. Silloin ei liiku paleot mielessä.

Meilläkin olisi eri tilanne jos ei olisi virastot ruuhkautunu kesälomilla ym.
 

Yhteistyössä