Voiko koiralle antaa pilaantunutta tai vanhaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alaa opiskelleena ja töitä tehneenä on minut opetettu siihen, että koiran elimistö kestää nimenomaan pilaantunutta ravintoa, koska koira on luotettavimpien tutkimusten mukaan kehittynyt tunkiosudesta, joka on hakenut ravintonsa ihmisten kaatopaikoilta. Sudella ei siis ole mitään tekemistä pilaantuneen lihan kanssa, vaan domestikoituneen koiran kanssa. Käyttäkää hyvät ihmiset maalaisjärkeä, jos itsestä tuntuu siltä että ruoka on liian pilaantunutta, niin älkää syöttäkö.

Me ei pääsääntöisesti syötetä koirille mitään tähteitä. Nappuloita saavat ja raakaravintoa toisinaan. Mutta ei ne ole millänsäkään mahoinensa, jos vaikka kompostilla joskus pääsevät käymään tmv.

........Koirilla on käytössä raakaravintoruokinta jota kutsutaan nimellä Barf ja jonka tarkoituksena on koittaa olla mahdollisimman luonnonmukainen ravinto koiralle,....

Ja tämä ei mene sitten millään jakeluun, että koiran aivan normaalista ruokavaliosta tehdään muotivillitys ja lähinnä omistajaa itseään määrittelevä ja korottava erikoispiirre. Viestii nimen omaan nyt siitä että ollaan erkaannuttu pahan kerran luonnosta ja ollaan niin p*eleen eksoottisia, erikoisia ja valveutuneita ihmisiä kun hupskeikkaa annetaankin nyt sille koiralle raakaa lihaa. Ja muistetaan sitä kovaan ääneen mainostaa. Ja samalla jeesustellaan sitä että hui, nyt se nuolee nurmikkoa ja nyt se nuuskii kakkakikkaretta! Hyi epähygieenistä! Kuolee vielä!

En nyt puhu siis suoraan sulle chef. Yleisesti puhun.

Totta helkutissa nyt koira syö raakaa, jopa pilaantunutta lihaa ennemmin kuin purkkiruokaa, ei siitä mitään ydinfysiikkaa ole tarvis tehdä.

Ja tiesittekö muuten että koiralle ei edes joka päivä tarvitse antaa ruokaa? Ihan vaan sillä että ei ne luonnossakaan saa saalista joka päivä. Koiran vatsan paskoo ehkä tehokkaimmin ruuan aikatauluttaminen ja liian helppo mössö, ja sitten saadaan ripuli ihan mistä tahansa. Monikohan kaupunkilaistunut, juuriltaan erkaantunut, taulukoiden kanssa etenevä mainonnan ja eläinruokatehtaiden propagandan uhri (kun maalaisjärkikulta on päässyt vaimenemaan), eläimiään inhimillistävä ja jopa jumalaksi korottava ihmisriepu virkkeestä mahtanee suuttua?

Että se maalaisjärki..
Ja järki ylipäätään..
Ihmiset...

no oikeasti koira on kautta aikojen syönyt ja koiran esi-isä eli susi, jo vähän pilaantunutta lihaa.
Koiran suolisto on sellainen, että sietää ja sulattaa nuo. Me ihmiset pilataan koirat sillä, että annetaan teollista ruokaa.
Eläinten suolisto menee pilalle, jos emme välitä siitä mihin ovat jo alussa tottuneet.

Tämä kyllä pitää niin paikkansa.

Metsästäjä tarjosi monelle koiranomistajalle peuran luita. Kaikki ennen minua sanoi, että ei kiitos, koiran maha ei kestä ollenkaan. Minä sain ison säkillisen omalleni, koska sen maha kestää. Muut ovat syöttäneet ikänsä kuivamuonaa, minä en.

Kun rupesin syöttää raakaa lihaa koiralleni, ihmettelin, että saako sen muka sulattaa ja sitten uudelleen pakastaa. Siis kun laitoin isot kimpaleet pienemmiksi, sopivankokoisiksi aterioiksi. Myyjä sanoi, että se nyt onkin juuri hyvä, että niin tekee. Siihen lihaan muodostuu koiran mahalle hyviä bakteereita. Eli tavallaan ehtii pilaantua, ihmisen ruokana kun ajattelis. Ihmiselle tarkoitettua safkaa ei saa sulatuksen jälkeen uudelleen pakastaa, tämän varmaan kaikki tietää.

Mutta joo. Ei meillä mitään pilaantunutta ruokaa anneta koiralle. Saa ihmisten ruokaa ruokailumme jälkeen, jos sitä jää jäljelle. Muuten syöpi omia lihojaan, joissa on niitä hyviä bakteereita yms. Pilantuneet ruoat noin muuten heitän roskiin.

Kyllä koiran kuppiin voi mainiosti tähteet laittaa, hieman sapuskasta riippuen toki. Koira tykkää. Tuskin kukaan tekee niin paljoa ylimääräistä sapuskaa, että koiran tulisi tähteillä elää.

Mut pilaantunut on pilaantunutta ja semmoinen tulee heittää pois.

Koiran kuppiin ei kuulu mikään, mitä itse ei söisi. Mukaanlukien nuo kuivanappulat ja purkkisapuskat. Niitä voi syödä. Eivät toki maistu hyvältä, mutta noin periaatteessa niitä voi syödä. Itse asiassa eläinrehut ovat huomattavasti tiukemmassa kontrollissa kuin ihmisille myytävä sapuska.

Mitä koira sit tonkii puutarhassa, niin se on hänen asiansa. Suuhun eksyy kaikenlaista kun käsiä ei ole.

meillä asustaa puudeli, joka kyllä syö "kaikkea" raakaa lihaa tai lihaisia luita, nappulaa ja myös ihmisruuan tähteitä, vähän vanhentunutta ruokaa, mutta en nyt suorastaan pilaantunutta/homeessa olevaa anna. Mut esim .kermaviili tai raejuusto jossa on päiväys mennyt, fifi syö hyvällä halulla, eikä mee maha sekaisn !

Meillä harvemmin jää mitään 'tähteitä' koiralle annettavaksi, mutta kyllä mä saatan esim. nakkipaketin jämät koiralle heittää. Siis jos ovat vielä ihan ok:n oloisia, mutta itse en silti enää söisi. Eikä ole ollut vatsa sekaisin hurtalla sen takia. Normisti syö vaan nappuloita, herkkuina/treeneissä maksalaatikkoa, nakkeja, lihapullia.

Kermaviilit ja raejuustot annan päiväyksen jälkeenkin, tai jos joku avattu purkki jääkaapissa pari pvää ollut.

Edellinen koira hautasi luitaan (ihan lihaisiakin) pitkin pihan nurkkia ja kaiveli niitä sitten tovin päästä syötäväksi.. Melkosen kammottavia olivat, mutta koiralla ei kyllä koskaan ollut mitään ongelmaa mahansa kanssa. Varmaan paljolti kiinni siitä mihin koira on tottunut, niinhän se meillä ihmisilläkin on.

No jos ei suoranaisesti matoja vilise niin kyllä voi antaa. Toki jos huomaa, että vatsa menee sekaisin, niin ei varmaan kannata. Jos taas ei ole millään ja hyvin maistuu, niin miksipäs ei.

Meidän koiruudelle haettiin muinoin ilmaiseksi kaupasta lihatiskilta vanhaksi menneet lihat, joita ei voi enää myydä. Hyvin kelpasi. Osan vielä hautasi maahan ja söi myöhemmin, mutta ei näyttänyt olevan mitään ongelmia vatsan kanssa.

Menee nyt vähän ihmisillä ristiin käsitykset pilaantuneesta ruuasta. Holhousyhteiskunnassa ihmisistä on tullu niin uusavuttomia ettei uskalla mitään syödä jos purkissa on päiväys menny. Syön itsekin "pilaantunutta" ruokaa, ja todellakin myös koira sen kestää ja kestää enemmänkin, koska koiran suoliston bakteerikanta on kehittynyt hyödyntämään hieman pilaantunutta ruokaa! Tässä ei ole kyse homeisen ja mädäntyneen ruuan syöttämisestä.

Tietyissä määrin kyllä mutta rajansa kaikella. Meillä ei homeista ruokaa anneta koiralle mutta jos jauhelihassa on viimeinen käyttöpäivä mennyt pari päivää sitten, sitä kyllä annetaan. Ja makkaraa ym. Kaikkea kohtuudella. Välillä napusia, toisinaan raakaa jauhelihaa, joskus purkkiruokaa... Kaikkea kohtuudella ja vaihtelevasti. Koira on 4 -vuotias eikä koskaan sairastellut yhtään mitenkään. Kunhan vanhentunut ruoka ei ole ainoa ruoka jota koiralle annetaan.

:DD hupaisasti sanottu, koirahan nimenomaan On jätemylly :D
Mä en näe tossa mitään hupaisaa. Koira ei tosiaankaan ole jätemylly.
Tähteiden antaminen ei ole jätemyllytystä, koska siinä on kyseessä ruoka jota itte söit minuutti sitten.
Ketjussa mainitun tunkiosusiteorian voi vetää viemäristä alas. Täysikasvuinen susi ei kesyynny, eikä senkään vatsa siedä mitä tahansa. Syövät ne myrkkysyötinkin. Kotikoira saattaa pistää poskeensa lankakerän, jolloin se on ihan langasta ja määrästä kiinni, et selviääkö siitä suolisolmusta edes leikkauksella.

Tänäkin päivänä löytyy orvoiksi jääneitä sudenpentuja jotka periaatteessa vois kesyyntyä. Yrityksen ja erehdyksen kautta. Siit toi homma on lähtenyt useassa paikassa ympäri maailmaa missä ihmiset ja sudet on asuneet samalla alueella. Ain joku pentu hoksii, että hänen hommansa täs laumassa on varoittaa/vahtia/paimentaa/whatever ja palkka on kelpo pesä ja kelpo syömäruokaa. Eikä sitä ruokkivaa kättä parane purra.

Toi yhteiselo alkoi kauan ennen kuin jääpanssari poistui pohjanmaalta. Jos historiaa miettii, niin vuosituhansia homma on menny silviisiä, et ratsun suu käy ennen ratsastajan suuta

Kyse on pitkälti siitä, mihin koira tottuu. Sama pätee ihmisiinkin, jos säännöllisesti syö vähän pilaantunutta ruokaa, vatsa bakteeristoineen tottuu ja vastustuskyky paranee. Siksi entisajan ihmisille ei tullut niistä lämpimässä säilytetyistä nykyihmisen mittapuussa pilaantuneista ruuista yleensä oireita, mutta jos samoja ruokia alkaisi hygieeniseen, jääkaapissa säilytettyyn ruokaan tottunut ihminen kylmiltään syömään, varmasti menisi vatsa monella sekaisin.

Mutta eihän sopivasti pilaantunutta ruokaa jää mitenkään säännöllisesti, ellei sitten varta vasten sitä koiraa varten pilaannuta. Minä annan koiralla esim. lihat silloin harvoin, kun ne menee pari päivää yli päiväyksen. Yhdellä päivällä päiväyksen ohittaneet syön itsekin. Jääkaapissa säilytettyjä ruuantähteitä voin antaa koiralle siinä vaiheessa, kun pikkaisen jo itseä epäilyttäisi niitä syödä, mutta ei kuitenkaan mitään selviä pilaantumisen merkkejä näy tai hajun perusteella ole. Homeinen ruoka menee roskiin, käsittääkseni kun homeet voi kerätä ruokaan sellaisia myrkkyjä, joihin koiran vahvemmat mahahapotkaan auta. Koiralle annetut "pilaantuneet" ruuat olisi todennäköisesti sellaisia, ettei niistä itsellekään mitään mahavaivaa tulisi, eikä oo tullut koirallekaan. Varmasti koira kestäisi pahemminkin pilaantunutta ruokaa, jos siihen tottuisi, mutta ei tule totutettua, kun en minä jääkaapissa mitään kuolemalta haisevia lihakimpaleita halua säilyttää vaan annan kyllä nuo päiväyslihat koiralle siinä vaiheessa kun ovat vielä suht kunnossa.

mitä itse et söisi, älä anna koirallekaan!
ei se ole mikään jätemylly!
Eli koiralle ei saisi antaa koiran ruokaakaan, koska en itse söisi sitä... Paapalla on ajokoira niin nyt kun olen täällä kesätöissä niin kyllä minä väsään sille ruuan raksuista, ruuantähteistä ja vanhasta ruuasta (ellei se nyt kuitenkaan ihan umpihomeista ruokaa ole) paapan puolesta, ja hyvää näyttää olevan kun hotalehtii surutta! Jälkkäriks sit pedigree dentastix tai korppu. Sen verran fiksu koira että ei nielaise korppua kokonaisena vaan laittaa sen tassujen väliin ja järsii sen niinkuin pedigreenkin ja joku paapan kaveri oli tullut heittämään sinne pari puolikasta maissintähkiä niin ei se ollut syönyt niitä vaan sitten kun menin ne maissit veittellä irrottamaan siitä tähkästä nii se söi ne. Kerran oli lohta jäänyt paappa oli mukana kun olin ruokkimassa sitä niin se sanoi että voit antaa alkupalaks tuon lohen luut (niinku siis selkäranka ja ruodot) mä olin eka että eihän se voi sitä syödä mut kyllä se hienosti järsi sen puolessa minuutissa eikä yhtään edes jäänyt ruotoja kiusaamaan

Uusimmat

Yhteistyössä