Koululaisella ongelmaa puhumisessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
En tiedä, onko tämä varsinaisesti änkytystä, mutta 8-vuotiaalla lapsellani tuntuu olevan jonkinlaista ongelmaa puhumisessa. Hän käyttää hirveästi täytesanoja "että ku tuota niin silleen että" ja näyttää, että ei pääse ollenkaan asiaan. Esimerkiksi, jos hän haluaisi kysyä, saako hän käydä kaupassa koulun jälkeen, se voisi mennä jotenkin näin: "Äiti... että kun sitten kun mä pääsen koulusta... niin... äiti... saanko mä tehä silleen että... kun mulla loppuu koulu... niin... että... saanko mä sen jälkeen käydä tuolla tuolla... tuolla kaupassa?" Olen huomannut tämän ongelman jo muutama vuosi sitten, ja siitä oli puhetta päiväkodin keskusteluissa ja neuvolassa, mutta koska ongelma välillä väheni ja sitä oli lähinnä silloin, kun hän oli oikein innostunut, ei asiaan kiinnitetty enempää huomiota. Viime vuonna koulun keskustelussa opettaja otti asian myös puheeksi, mutta todettiin, että ei ole ongelma, kun sitä oli melko harvoin kuitenkin ja lähinnä tietynlaisissa tilanteissa. Mutta nyt tuntuu, että ongelma on taas lisääntynyt. Pitää varmaan ottaa asia puheeksi opettajan tai terveydenhoitajan kanssa.

Onko kenenkään muun lapsella vastaavaa? Onko asialle tehty mitään ja oliko siitä apua? Vai meneekö ongelma itsekseen ohi?

ei erityisopettaja "testaa" tällaisia asioita, eikä tee diagnooseja.
Koulupsykologin tai terveydenhoitajan kautta puheterapeutille.
Ei varsinaisesti testaa tuota, mutta kielellisiä taitoja kuitenkin. Jos hänkin kiinnittää asiaan huomiota, niin tietää varmuudella, että sinne puheterapeutille olisi hyvä päästä. Puheterapeuteille on monin paikoin hankala päästä jonojen takia. Tuota kautta voi hakea varmistusta omille epäilyilleen.

Yhteistyössä