10-vuotiaalle tytölle murrosiän jutuista jutteleminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä ei ole juteltu vielä murrosiästä eikä tyttö ole kysellyt mitään, nyt ihan vasta on rinnat hieman alkaneet kasvaa..itsellä menkat alkoi 12v ja oma tyttö vielä niin pieni (26kg) ettei varmaan pitkään hetkeen vielä alakaan. tytöllä on kavereita jotka ovat nopemmin kehittyneet ja niiden kanssa käyvät saunassa ja luulen että puhuvat kyllä asioista keskenään ja on tietoinen asioista. Kotona on kyllä siteitä ja pikkuhousunsuojia näkösällä ja olen tytölle pari liivitoppia ostanut, ei ole kyllä ottanut käyttöön vielä. Vaikealta vaan jotenkin tuntuu puhua asiasta enkä ota selvää kaipaako tyttö sitä edes vai kokisiko sen vaan kiusallisena. En osaa oikein avoimesti tuollaisista asioista puhua!! Mitä mää ny teen?!

Kääk. Kuulostaa oikeesti tosi omituiselta, ettei noita juttuja ole puhuttu jo paljon pienemmälle aina silloin tällöin. Lapset eivät kysy kun vaistoavatm ettei aiheesta saa puhua.

Mulla ei ole tyttöä, vaan poika, ja kyllä murrosiän jutuista on juteltu ihan äidinkin kanssa. Minä olin se, jolle poika 11-vuotiaana ensimmäisenä tuli ilmoittamaan: Äiti, mulle on tullut pippelikarvoja!

Ymmärrän hyvin aloittajaa. Minulle ei äiti lapsuudessa kertonut yhtään mitään, kiusaantui ja hermostui kun huomasi että menkat oli alkaneet. Olin siis salannut asian koska äidin kanssa ei osannut mistään tuollaisesta jutella.

Nyt on vähän hankala opetella avoimeksi ja valistaa omia lapsia. Tehtävähän se on mutta: ei se ihan luonnostaan ja rennosti tule jos oma vanhempi on aikoinaan pitänyt koko asiaa jotenkin häpeällisenä ja piiloteltavana.

Tässä on vähän sama juttu kuin siinä ettei meillä kotona koskettu toiseen ihmiseen, vanhemmat eivät olleet sylittelijöitä ja halailijoita, niin ei sekään tule minulta ihan helposti isompien lasten kanssa. Jos ei ole jotain vanhemmiltaan saanut niin joutuu itse opettelemaan, ei tule luonnostaan välttämättä. Luonteeni kun on muutenkin sellainen lukutoukkatyyppinen enkä esim. välitä lepertelyistä, ulospäinsuuntautuneille tämäkin asia on varmasti helpompaa hoitaa.

kyllä sitä kannattaa vähitellen kertoilla tytölle noista asioista. ettei esim. kuukautiset tule täytenä yllätyksenä tytölle, vaikka aika valistuneita nuo tuntuu olevan. omalleni aloi kertoa tuossa kymmen vuotiaana, ja kyllä se nuo asiat tiesi jo ilman mun kertomaakin

Puhumisen vaikeus johtuu ehkä omista nuoruuden kokemuksista? Mulla oli kans kotona hankalaa puhua noista, mutta olen päättänyt, että oma suhde lasten kanssa on aina avoin ja asioista keskustellaan, totta kai. En aio olla yhtä Kädetön näissä asioissa kuin rakkaat vanhempani aikanaan.

Sulla on varmaan lapset mukana ostoksilla? Meet ostaa itelle liivit ja kysyt samalla tyttäreltäs, haluaisitko valita itelle kans jonku topin? Mitä sinä hälle niitä ostamaan, anna hälle vapaus valita mitkä kivan näköisiä ja millaisia hän on ehkä koulukavereillakin nähnyt. Noloan se on jos mutsi tuputtaa tuon ikäiselle vaatteita. Anna jo valita itse. Sovittaa ja kokeilla.

Mitä kuukautisiin tulee, olen aina puhunu menkoista kotona avoimesti. Vaikka että "Nyt on äidillä hermot ihan riekaleina kun on menkat. Aina hirvee hermokireys tähän aikaan kuusta. Sori tytöt. Tiiättä sitte itsekin kun aika koittaa. Tämä on meidän kaikkien naisten riesa" Ja on puhuttu että silloin tulee verta ja tämä liittyy naisen hedelmällisyyteen, eli siihen että voi saada vauvoja. Ja että kuukautisten aikaan tarvitaan siteitä. Johan ne on pienestä asti ollu mukana kun oon niitä kaupasta ostanu niin, että tietävät että nämä on just niitä. Ihan luonnollinen juttu. Biologiaa.

Ymmärrän hyvin aloittajaa. Minulle ei äiti lapsuudessa kertonut yhtään mitään, kiusaantui ja hermostui kun huomasi että menkat oli alkaneet. Olin siis salannut asian koska äidin kanssa ei osannut mistään tuollaisesta jutella.

Nyt on vähän hankala opetella avoimeksi ja valistaa omia lapsia. Tehtävähän se on mutta: ei se ihan luonnostaan ja rennosti tule jos oma vanhempi on aikoinaan pitänyt koko asiaa jotenkin häpeällisenä ja piiloteltavana.

Tässä on vähän sama juttu kuin siinä ettei meillä kotona koskettu toiseen ihmiseen, vanhemmat eivät olleet sylittelijöitä ja halailijoita, niin ei sekään tule minulta ihan helposti isompien lasten kanssa. Jos ei ole jotain vanhemmiltaan saanut niin joutuu itse opettelemaan, ei tule luonnostaan välttämättä. Luonteeni kun on muutenkin sellainen lukutoukkatyyppinen enkä esim. välitä lepertelyistä, ulospäinsuuntautuneille tämäkin asia on varmasti helpompaa hoitaa.

Mulle äiti puhui ja rohkaisi että kuukautiset luonnollinen asia, silti en osaisi muille puhua. Halauksia ja rakkauttakin sain paljon, en silti osaisi jakaa hellyyttä. Olen sen verran sulkeutunut. Ettei se aina ole vanhemmista kiinni. Vanhempani myös onnellisessa avioliitossa parikymppisistä kuolemaansa asti, itseäni sitoutuminen kammottaa.

Mitä kuukautisiin tulee, olen aina puhunu menkoista kotona avoimesti. Vaikka että "Nyt on äidillä hermot ihan riekaleina kun on menkat. Aina hirvee hermokireys tähän aikaan kuusta. Sori tytöt. Tiiättä sitte itsekin kun aika koittaa. Tämä on meidän kaikkien naisten riesa" Ja on puhuttu että silloin tulee verta ja tämä liittyy naisen hedelmällisyyteen, eli siihen että voi saada vauvoja. Ja että kuukautisten aikaan tarvitaan siteitä. Johan ne on pienestä asti ollu mukana kun oon niitä kaupasta ostanu niin, että tietävät että nämä on just niitä. Ihan luonnollinen juttu. Biologiaa.

Muuten hyvä mutta nykynaisenhan EI tosiaan ole pakko kuukautisista kärsiä jos ei halua, ne saa onneksi pois, itsellä ei ollut 10 vuoteen. Ei kipujakaan näin ollen. Ja siteiden ohella on tamponeja ja kuukuppeja, niiden käyttökään ei kato ikää.

Minun kotonani ei kuukautisista puhuttu, joten sitten kun ne alkoivat, olin täysin hämmentynyt.Olihan siitä koulussa biologiassa puhuttu, että mitä kuukautiset ovat, mutta käytännön tietöa en ollut saanut ollenkaan.

Lasten kanssa sama tilanne ei enää toistu, koska ensimmäisen kerran murroiästä ja kuukautisista puhuttiin, kun lapset olivat 4-5-vuotiaita (saunassa kyselivät miksei heillä ole isoja rintoja niin kuin äidillä) ja sen jälkeen joka kerta, kun he ovat asiasta keksineet kysymyksiä. Nyt vanhempi tyttö aloittaa koulun, ja sai murrosiästä kertovan kirjan, koska osaa jo lukea. Asiaan toki palataan vielä uudestaankin.

Oma äiti kirjoitti kauppalistaan

maito
leikkele
vessapaperi
niitä

:D :D :D Voitte arvata sainko mitään äidin ja tyttären välistä keskustelutuokiota liittyen murrosikään? En saanu en. Mutta onneksi Libresse, Tampax ja Always lähettivät niitä kokeilupakkauksia ym. materiaalia postissa. Niitä pieniä vihkosia. Kyllä niitä tuli luettua läpi varmasti miljoonaan kertaan. Ja tokihan terveydenhoitaja piti tunnin tai kaksi ja silloin sai myös noita vihkosia.

Suosittelen juttelemaan ihan noista käytännön asioista. Mihin laittaa siteet koulureppuun. Onko koulurepussa mitään pikkulokeroa vai pitääkö hankkia pussukka niille. Kuinka "salakuljettaa" siteet koulussa vessaan? Entä liikuntatunnit? Jos tyttö tykkää saunoa, miten välttää verilöyly? Onko kertakäyttöisiä peflettejä? Mitä eroa on yösiteellä, siivellisellä siteellä, pikkuhousunsuojalla jne. ja koska niitä kannattaa käyttää. Onko tytölle ostettu särkylääkettä ja neuvottu särkylääkkeiden oikeaoppinen käyttö kuukautiskipuihin (aina ENNEN niitä kipuja, eivät auta enää niin tehokkaasti jos ottaa liian myöhään).
jne.

Yhteistyössä