Herpes ja synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt kaipaisin kokemuksia ja mielellään melko tuoreita.

Mulla on taustalla herpes (todettu nykyisessä parisuhteessa noin 8 vuotta sitten, eli tuore tartunta ei sentään kyseessä) ja LA olisi noin kuukauden kuluttua. Googlettamalla melkein kaikkialla suositellaan vahvasti aloittamaan estolääkitys hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa, mutta kun viimeksi aiheesta kysyin neuvolassa, oli vastaus vain se, "ettei näihin ole taidettu tavallisesti mitään lääkkeitä määrätä ennaltaehkäisevästi".
Onko hoitokäytännöt todella muuttuneet näin radikaalisti muutaman vuoden sisällä vai onko mun neuvolaterkka vain pihalla asioista? :o

Raskausaikana herpes ei ole kunnolla aktivoitunut kertaakaan, mutta muutaman kerran (mm. nyt) ennakko-oireita on ollut kyllä, ohittuneet sitten kuitenkin. Syntyvän vauvan terveyttä en halua missään nimessä riskeerata.

Nyt kaipaisin kokemuksia ja mielellään melko tuoreita.

Mulla on taustalla herpes (todettu nykyisessä parisuhteessa noin 8 vuotta sitten, eli tuore tartunta ei sentään kyseessä) ja LA olisi noin kuukauden kuluttua. Googlettamalla melkein kaikkialla suositellaan vahvasti aloittamaan estolääkitys hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa, mutta kun viimeksi aiheesta kysyin neuvolassa, oli vastaus vain se, "ettei näihin ole taidettu tavallisesti mitään lääkkeitä määrätä ennaltaehkäisevästi".
Onko hoitokäytännöt todella muuttuneet näin radikaalisti muutaman vuoden sisällä vai onko mun neuvolaterkka vain pihalla asioista? :eek:

Raskausaikana herpes ei ole kunnolla aktivoitunut kertaakaan, mutta muutaman kerran (mm. nyt) ennakko-oireita on ollut kyllä, ohittuneet sitten kuitenkin. Syntyvän vauvan terveyttä en halua missään nimessä riskeerata.

Helsingissä ainakin käytäntönä se, että jos on uusinut raskausaikana (vai oliko se vuoden sisään), niin kuukautta ennen synnytystä aloitetaan estolääkitys.

Yhteistyössä