mahdollinen raskaus ja armeija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen95..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nainen95..

Vieras
Hei. Itseäni kiinnostaisi tietää, saako mies lykkäystä vai miten armeijassa reagoidaan raskauteen. Mies menee tammikuussa armeijaan. Nyt on käynyt pieni vahinko ja raskaus on todennäköinen. Laskurin mukaan vauva syntyisi huhtikuussa.

Voiko mies saada lykkäystä tai edes päästä puolella vuodella? Ja Pääseehän mies synnytykseen? Miten armeijassa suhtaudutaan tällaiseen, joustavatko he yhtään?

Kun itse olin intissä, yksi varusmiestoveri odotti tietoa vaimonsa synnytyksen alkamisesta. Oli anottu ja sovittu, että pääsee paikalle. Sai pitää kännykkäänsä mukana koko ajan, ja lupa lähteä kun h-hetki koittaa. Ei ollut hyvä tuttu, niin en tiedä miten oli kulkemisensa järjestänyt - ei kuitenkaan ihan lähellä ollut synnytyssairaalakaan. Jonkin sortin isälomaa sai pari viikkoa pitää, ei yhteen menoon, mutta siinä koko palveluksensa aikana.

Eikä sieltä tietenkään lyhennyksiä palvelusaikaan sillä perusteella saa, että on lapsi. Lykkäystä (eli joskus myöhemmin suorittaisi) voi tietysti halutessaan kokeilla anoa.

Sotilasavustusta muuten taitaa tulla Kelasta, kun on puoliso ja yhteinen lapsi. Kannattaa hakea.

Kun itse olin intissä, yksi varusmiestoveri odotti tietoa vaimonsa synnytyksen alkamisesta. Oli anottu ja sovittu, että pääsee paikalle. Sai pitää kännykkäänsä mukana koko ajan, ja lupa lähteä kun h-hetki koittaa. Ei ollut hyvä tuttu, niin en tiedä miten oli kulkemisensa järjestänyt - ei kuitenkaan ihan lähellä ollut synnytyssairaalakaan. Jonkin sortin isälomaa sai pari viikkoa pitää, ei yhteen menoon, mutta siinä koko palveluksensa aikana.

Eikä sieltä tietenkään lyhennyksiä palvelusaikaan sillä perusteella saa, että on lapsi. Lykkäystä (eli joskus myöhemmin suorittaisi) voi tietysti halutessaan kokeilla anoa.

Sotilasavustusta muuten taitaa tulla Kelasta, kun on puoliso ja yhteinen lapsi. Kannattaa hakea.
Kiitos sulle vastauksesta <3! Toivon kyllä että mies ehtisi käydä edes puolet armeijasta, ennen kuin olisin raskaana. Ei tulisi niin huonoon kohtaan

Pakottavien perhesyiden vuoksi voi saada ns. lykkäystä mutta normaali raskaus ei sellainen ole. Jos oisit narkki ja lapsi joutuisi isän poissaollessa laitokseen niin se olisi sellainen pakottava perhesyy.

Meidän esikoinen syntyi, kun iskä oli armeijassa. Etukäteen oli sovittu, että saa lähteä kotiin, kun synnytys alkaa. Lopulta kävi niin, että tuli kotiin sovitusti, kun seuraavalle päivälle oli varattu käynnistys. Isyyslomaa sai muistaakseni kaksi viikkoa, mutta tästä en ole täysin varma, kun tapahtuneesta on kulunut jo niin kauan. Muuten suoritti armeijan normaalisti loppuun ja minä olin vauvan kanssa ensimmäiset kuukaudet yksin. Jotain avustusta tosiaan sai, otahan selvää. Muistaakseni joku tahoi maksoi meidän lastenrattaat.

Tammikuussa inttiin, lapsi syntyy huhtikuussa ja tuleva isä pääsee reserviin jo juhannukseksi: ei pitäis olla mahdoton rasti? Kai sä nyt pari kuukautta pärjäät ilman ukkoas?

Isyyslomaa saa jos lapsi syntyy palveluksen aikana, olikohan 10 tai 12 vuorokautta. Lomat kuitenkin anotaan ihan normaalikäytännöllä, eli niitä ei voi pitää milloin tahansa eikä putkeen. Ja varmasti pyritään järjestämään niin, että pääsee synnytykseen mukaan. Palvelusajan pituus määräytyy muilla perusteilla, siihen ei perhesyyt vaikuta. Toki jokaisella on oikeus esittää toiveita, mutta niitä ei välttämätöntä oteta huomioon.

Hei. Itseäni kiinnostaisi tietää, saako mies lykkäystä vai miten armeijassa reagoidaan raskauteen. Mies menee tammikuussa armeijaan. Nyt on käynyt pieni vahinko ja raskaus on todennäköinen. Laskurin mukaan vauva syntyisi huhtikuussa.

Voiko mies saada lykkäystä tai edes päästä puolella vuodella? Ja Pääseehän mies synnytykseen? Miten armeijassa suhtaudutaan tällaiseen, joustavatko he yhtään?
Onko se sun ukkos paksuna :ROFLMAO: vai miten luulit sen vaikuttavan miehes inttiin menossa ?

Meidän esikoinen syntyi, kun iskä oli armeijassa. Etukäteen oli sovittu, että saa lähteä kotiin, kun synnytys alkaa. Lopulta kävi niin, että tuli kotiin sovitusti, kun seuraavalle päivälle oli varattu käynnistys. Isyyslomaa sai muistaakseni kaksi viikkoa, mutta tästä en ole täysin varma, kun tapahtuneesta on kulunut jo niin kauan. Muuten suoritti armeijan normaalisti loppuun ja minä olin vauvan kanssa ensimmäiset kuukaudet yksin. Jotain avustusta tosiaan sai, otahan selvää. Muistaakseni joku tahoi maksoi meidän lastenrattaat.
Kiitos tiedosta! :)

Kannattaa käydä armeija alta pois. Mikään ei ole niin tympeää kuin se, että tietää sen ajan olevan edessä ja se on sitten vaan vaikeampaa lähteä kun kotona on isompi lapsi. Vauva ei vielä isäänsä ikävöi samanlain. Onko sinulla tukiverkostoa joka voi auttaa vauva-aikana kun mies armeijassa? Jos kesäkuussakin pääsee pois niin ei mahdoton oo olla yksin sen aikaa vauvan kanssa.

Lastentarvikkeisiin saa kelalta tukea ja jotain sotilasavustusta. Ja loma on sen 12 vuorokautta. Synnytykseen saa lähteä mukaan.

Hyvin se menee teillä vaikka mies olisi armeijassa. Onpahan sitten armeija käyty alta pois!

Nykyäänhän kuka tahansa voi selvitä armeijasta puolella vuodella. Aika hassua olisi minusta alkaa sitä nyt tämän tapauksen johdosta lykkäämään. Mitä nopeammin se on alta pois, niin sen parempi. Nykyäänhän armeija on ihan naurettavat 6 kk lusmuilua verrattuna aiempaan, ja lomiakin on paljon aiempaa enemmän, tuo isyyslomakin vielä. Ei kyllä kuulosta minkäänlaiselta ongelmalta minusta.

Minulla oli mies armeijassa, kun esikoinen syntyi. Esikoinen syntyi toukokuussa ja mies pääsi armeijasta heinäkuussa, puolella vuodella selvisi perhesyihin vedoten. Mies oli silloin lomilla kun synnytys käynnistyi ja lähti takasin inttiin sinä päivänä kun pääsimme sairaalasta kotia. Mukavat avustukset saa Kelalta silloin kun mies on armeijassa kun lapsi syntyy. Saatiin melkein 700€ takasin kun ostettiin lastenvaunut :).

Yhteistyössä