Autokolarissa "uhrina", korvauksista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolarityttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolarityttö

Vieras
Olin 9-v. tyttäreni kanssa vakavassa auto-onnettomuudessa viikko sitten. Tyttö selvisi ruhjeilla, mulla murtui polvilumpio viiteen osaan ja se leikattiin. 8 viikkoa on arvioitu toipumisaika.

Mies lähtee viikon päästä töihin monen sadan kilometrin päähän, nytkin todella vähän ehtii olla kotona. Lapsen harteille ei voi sysätä koko asunnon siivousta eikä myöskään ruokahuoltoa. Toki tyttö myös on järkyttynyt tapauksesta muutenkin eikä oikein oma reipas itsensä. :/

Toki mulla myös viikon päästä vähän helpottuu liikkuminen, kun ortoosia löystetään vähän (30 astetta) ja jalalle saa ruveta varaamaan.

Vastapuolen vakuutus korvaa sairaala- ja kuntoutuskulut, ansionmenetykset, minun autoni (meni lunastukseen, vanhus jo oli) yms. vaan miten mahtaa olla kotiavun laita?
Pakko saada apua ruoanlaittoon, siivoamiseen, kaupassa käymiseen yms. Korvaako vakuutus?
Ei minulla ole moista palvelua varaa itsellä ostaa, mutta apua on pakko saada.
Ilman kolaria tätä ongelmaa ei olisi...

Onko kokemuksia?

Olin 9-v. tyttäreni kanssa vakavassa auto-onnettomuudessa viikko sitten. Tyttö selvisi ruhjeilla, mulla murtui polvilumpio viiteen osaan ja se leikattiin. 8 viikkoa on arvioitu toipumisaika.

Mies lähtee viikon päästä töihin monen sadan kilometrin päähän, nytkin todella vähän ehtii olla kotona. Lapsen harteille ei voi sysätä koko asunnon siivousta eikä myöskään ruokahuoltoa. Toki tyttö myös on järkyttynyt tapauksesta muutenkin eikä oikein oma reipas itsensä. :/

Toki mulla myös viikon päästä vähän helpottuu liikkuminen, kun ortoosia löystetään vähän (30 astetta) ja jalalle saa ruveta varaamaan.

Vastapuolen vakuutus korvaa sairaala- ja kuntoutuskulut, ansionmenetykset, minun autoni (meni lunastukseen, vanhus jo oli) yms. vaan miten mahtaa olla kotiavun laita?
Pakko saada apua ruoanlaittoon, siivoamiseen, kaupassa käymiseen yms. Korvaako vakuutus?
Ei minulla ole moista palvelua varaa itsellä ostaa, mutta apua on pakko saada.
Ilman kolaria tätä ongelmaa ei olisi...

Onko kokemuksia?
eiks miehes pysty yhtään höllään töitä siks aikaa et saat järkättyy hommat kuntoon?

Korvaa siltä ajalta kun puolisosi ei ole kotona mutta soita sinne yhtiöön ja kysy neuvoa hakemuksen tekemiseen. En ole varma maksetaan kuluja etukäteen vai vasta toteutuneiden kulujen kuittien perusteella.

Niin ja mitään suursiivouksia, mattojen tai ikkunoiden pesua ei korvata vaan välttämätön päivittäinen kodinhoito: kaupassa käynti (pari kertaa/vko), ruuanlaitto, viikkosiivous.

Kysyisin suoraan vakuutusyhtiöltä, vaan eivät meinanneet antaa edes sijaisautoa, vaikkapa kuuluu.

Miehellä alkaa uusi työ uudessa paikassa, ei kyllä onnistu lykätä työn aloitusta.
Olin itse matkalla työhaastatteluun kyseiselle paikkakunnalle, kun kolari sattui.

Niin ja mitään suursiivouksia, mattojen tai ikkunoiden pesua ei korvata vaan välttämätön päivittäinen kodinhoito: kaupassa käynti (pari kertaa/vko), ruuanlaitto, viikkosiivous.

Ei tietenkään! :D
Vaan ihan oikeasti apua pyykinpesuun, kaupassa käyntiin, ruoanlaittoon ja sellaiseen välttämättömään. Tekisin itse, vaan kun en voi. Kivut on ihan liian kovat ja kipulääkkeet tekee sen verran huteran olon, etten juuri jalkeilla uskalla/jaksa olla.

Ei tietenkään! :D
Vaan ihan oikeasti apua pyykinpesuun, kaupassa käyntiin, ruoanlaittoon ja sellaiseen välttämättömään. Tekisin itse, vaan kun en voi. Kivut on ihan liian kovat ja kipulääkkeet tekee sen verran huteran olon, etten juuri jalkeilla uskalla/jaksa olla.
Yllättävää kyllä vahingoittuneet usein hakevat kaikenmaailman suursiivouksisra korvauksia No nopeasti tuo kipulääkevaihe ohi menee, (et tosiaankaan 8 viikkoa makaa) paras lähteä liikkeelle asap kuntoutuksenkin vuoksi, varmasti pystyt ruokaa lämmittelemään, valmisruuilla jne. Siivousapuun ja kaupassakäymoseen saatte varmaan korvausta, pyykit saa heitettyä koneeseen, lapsi auttaa ripustelussa (ellei ole pyykkituvasta kyse) Et sä täysin invalidi ole vaikka kepeillä liikutkin.

Eikös kunta ole nykyään velvollinen tarjoamaan kotihoidon apua lapsiperheille?

Ja suuremmilla paikkakunnilla toimii kaupoilla nykyään myös ruokien kotiinkuljetus.

Mutta minustakaan sinä et oikeesti nyt noin isoja apuja tarvitse?
Se on vain polvi.
Pystyy rullatuolissa istuvatkin itse kokkaamaan. Ja siivoomaan.
Ja yhdeksän vuotiaskin kyllä siivoaa, maksat hälle palkan.

Miksette lähde miehen mukana uudelle paikkakunnalle? Sinä olet sairaslomalla. Siirrät vain kirjasi uudelle paikkakunnalle. Lapsi pääsee kyllä kouluun uudella paikkakunnalla. Mikään ei estä.
Sinnehän olitte jokatapauksessa menossa, kerts työhaastatteluunkin olit sinne menossa?

En pyydä apua mihinkään ylimääräiseen. Teen itse minkä pystyn, tyttö toki auttaa. Tyttö on vaan jotenkin omiin ajatuksiin vajonnut, ei halua puhua tapauksesta, on tosi vaisu ja ehkä surullinenkin.
Tyttö tietää, että toisessa autossa kuoli yksi henkilö, sekin varmasti häneen vaikuttaa. Olen koittanut järjestää hänelle "kriisiapua", mutta se on mahdollista vasta elokuun alusta.
Tytön touhut on nyt täysin valvottavia, toiminnot on kuin 3-vuotiaalla... Hänen varaansa en siis voi laskea.

Ja mitä tulee omaan liikkumiseeni, on se todella työlästä, koska toinenkin polveni on kipeä, siinäkin on tuki kävelyn helpottamiseksi. Pelkään liikkeellä ollessa, että horjahdan leikatun jalan varaan.
Lisäksi kipua on vasemmassa kyljessä ja käsivarressa. Kepeillä liikkuminen on todella työlästä.
Olen ennenkin kepeillä liikkunut, mutta ei se ole ikinä ennen ollut näin hankalaa.
Asunnossamme on lisäksi todella korkeat kynnykset etenkin vessaan ja pesuhuoneeseen.

Elokuun 3. päivä on kontrolliröntgen ja jos kuvat on ok, saan hieman liikevapautta polvelle ja saan myös ruveta varaamaan sille painoa. Se helpottaa jo paljon.

Ja kyllä, olemme toki muutamassa koko perhe, kunhan asunto järjestyy yms. Mies asuu alkuun kaverinsa luona.
Täällä on minun yritettävä parhaani mukaan pakata muuttotavarat, se ei vaan juuri nyt onnistu.

Minua hieman tökkii kommentit "voithan tuota itse maksaa nuo palvelut".
Mutta minusta se on väärin, koska ilman kolaria en olisi moisia apuja vailla. :/
Kyllä minusta vastapuolen vakuutus on se joka korvaa.

Kannattaa toki kysyä vakuutusyhtiöstä niin voisit vakuutusyhtiön rahoilla saada yksityiseltä kotipalvelufirmalta tarvitsemasi.
Mutta kyllähän kunnankin kotipalvelusta saa apuja ainakin ateriat kotiin/kauppakassipalvelua.
Monilla paikkakunnilla voi sitäpaitsi tilata netin kautta ruoat kotiin, ei sun sinne kauppaan tarvi päästä.

SijausAuto vaikka auto meni lunastukseen? Miten pystyt edes ajamaan autoa?

En minä ajakaan, vaan mies. Auto oli miehen, oma on seisonnassa. Meillä ei nyt siis ole käyttökelpoista autoa ja mies tarvitsee töiden takia sekä kaikkien juoksevien asioiden hoitamiseen ehdottomasti auton, täällä ei julkisia kulkupelejä juuri näy.

Asumme nyt pienellä syrjäkylällä. Täällä ei kunta tasan tarjoa mitään palvelua eikä ole myöskään mitään kauppapalvelua.
Olemme kyllä muuttamassa huomattavasti suurempaan kaupunkiin, mutta se ei auta tähän hätään.

Täällä kylällä on yksi yritys, josta voi näitä tarvitsemiani palveluita hankkia. Tai sekin on 30 km:n päässä, mutta yksi työntekijä asuu samalla kylällä ja voisi tuon 5-10 tuntia viikossa pystyä täällä tekemään.

Mies tekee huomenna pakastimen täyteen ruokaa, erilaisia patoja, laatikoita yms. Onneksi on ruoanlaittotaitoinen isäntä talossa. <3
Pärjäämme siis ruokapuolella näin vaikka mies lähteekin muualle. :)

Ongelman tekee enää siivous ja pyykit sekä kaappientäydennyskauppareissut (onhan tuo yhdyssana, onhan? :D ). Jonkin verran pystyy muksu tekemään, mutta ei hän hahmota kokonaisuutta eikä tarvitsekaan.

Aika hyvällä hollilla tämä alkaa olemaan. Ja jalan turvotus sekä kipu on ollut tänään jo vähäisempää, vähän ehkä helpompaa jo liikkua. :)

Miten siellä syrjäkylällä esimmvanhukset pärjää jod ei kerran kunnan kotipalvelua ole? Varmasti on..

Tyhmä kysymys, mutta ei kai tuo kotihoito tällaiseen apua tarjoa? Nehän käytännössä vain käyttää vanhukset vessassa ja pesulla, antaa lääkkeet ja ruokaa. Kotihoito käy kyllä vissiin heille kaupassa.

Siivous ja muut sellaiset hoitaa ihan muut yritykset.

Miten siellä syrjäkylällä esimmvanhukset pärjää jod ei kerran kunnan kotipalvelua ole? Varmasti on..

Kotihoidon hoitajat ovat jo aivan pulassa pelkästään vanhusten hoidon takia, ei ole kykyjä ottaa muita hoidettavia. Jotkut kehitysvammaiset ja mielenterveyskuntoutujat voivat myös saada apua, tarpeen mukaan. Ei taida ap olla niin tarpeellisessa hoidon tarpeessa kotihoidon mielestä, että revittäisiin hänelle jostakin aikaa.

Tyhmä kysymys, mutta ei kai tuo kotihoito tällaiseen apua tarjoa? Nehän käytännössä vain käyttää vanhukset vessassa ja pesulla, antaa lääkkeet ja ruokaa. Kotihoito käy kyllä vissiin heille kaupassa.

Siivous ja muut sellaiset hoitaa ihan muut yritykset.

Ainakin meidän kaupungissa tehdään myös perhetyötä ja se on vähän eri meiningillä, kuin vanhusten kotihoito. Meillä tosin tällä hetkellä kaikki asiakkaat on lasun kautta, eli heillä ainakin käynteihin kuuluu myös pienehköt siivoushommat kuten esim. imurointi, yleinen siistiminen, tiskit ja pyykkihuolto, mutta mitään mattoja mekään ei tamppailla tai lattioita luutailla - ikkunoiden pesusta tmv. puhumattakaan. Myös joissain perheissä tehdään ruokaa tai leivotaan yhdessä lasten kanssa jne. Vanhuksille ei (siis sen perushoidon lisäksi) käydä kuin kaupassa, tiskataan ja keitetään puuro, mutta siivoukset yms. joutuu ostamaan yksityiseltä. Eli jos et teidän kunnan kotihoidon tehtävistä tiedä, niin soitat ja kysyst. Voit hyvinkin saada tuossa tilanteessa apua. Tosin maksullista sekin on, mutta halvempaa, kuin yksityisten tarjoama palvelu. Ja tosiaan, kun se laki nyt muuttu, että tavallisetkin lapsiprheet saa apua kotihoidosta ilman lasu-asiakkuutta.

Kotihoidon hoitajat ovat jo aivan pulassa pelkästään vanhusten hoidon takia, ei ole kykyjä ottaa muita hoidettavia. Jotkut kehitysvammaiset ja mielenterveyskuntoutujat voivat myös saada apua, tarpeen mukaan. Ei taida ap olla niin tarpeellisessa hoidon tarpeessa kotihoidon mielestä, että revittäisiin hänelle jostakin aikaa.

No niinhän ne listat pulliustelee, mutta meillä on ainakin hieman vielä pelivaraa ja kummasti on kyllä mahtunut aina joku yksittäinen käynti jonnekin listaan. Ei monen tunnin juttuja, mutta just joku kauppareissu, kylvetys tai joku muu tilapäiskäynti ihmiselle, jolla muuten ei ole kotihoidon "vakiasiakkuutta". Miksi ei siis jonkun loukkaantuneen mamman kauppareissu tai pyykkikoneen lataus / tyhjennys.

Tai ainahan on face ja muut "ringit", josta voi yrittää "huudella" jotain ystävällistä ihmistä auttamaan, jos kotihoito ei ehdi auttaa tai ap ei siitä kykene paljon maksamaan.

Sitä paitsi en tarvitse apua kuin muutaman viikon. Jos paraneminen tapahtuu tätä vauhtia, mille nyt näyttää, saattaa olla että pärjään jopa ilman. :)
Päivä päivältä paranee oma liikkuminen, vaikken jaksa toki muuten juuri liikkeellä olla kuin vessareissut ja välillä muuten liikun tässä sisällä. Ulkona olen käynyt vain kerran, koska nuo raput (huimat 7 kpl) on niin hankalat (liukkaat sekä korkeat askelmat) enkä uskalla niissä yksin mennä.

Lisäksi pari kaveria on luvannut olla apuna, jos vain aikataulut järjestyvät, lähinnä sitä muuttopakkausta.
Olemme niin vähän aikaa asuneet nykyisellä paikkakunnalla, ettei ole oikein kavereita täällä, kaikki asuvat kauempana. Samoin sukulaiset.

Tyttö on tänään tiskannut, pessy ja ripustanut pyykit, nyt on kaupassa käymässä. Miehellä oli niin kiire aamu taas, että laittoi ruokaa, muttei muuta ehtinyt.

Jos itsellä olisi edes tuo toinen jalka kunnossa, pystyisin auttamaan ihan eri tavalla, vaan kun senkään varaan ei kestä laskea painoa muuta kuin askelen ajaksi. En voi siis seistä vasemman jalan varassa ilman että suurin osa painosta on keppien varassa.

Ylipainoa on parikymmentä kiloa, se vaikuttaa osaltaan asiaan.
Josko se painonpudotus olisi aktiivisempaa tästä selvittyä... :P

Yhteistyössä