Mikä ala työllistää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Paljon on työttömiä parjattu, niin nuoria kuin vanhempiakin. Mutta mikä ala työllistää? Itselläni on kaksi nuorta, jotka tosissaan pähkäilee kouluttautumisvaihtoehtoja. Työllistyvyyden ohella ei minusta ainakaan saa täysin unohtaa, että kyllä siitä tulevasta työstään nyt jossain määrin pitäisi tykätä. Esim. minä pystyn omalta kohdaltani sanoa, että jokainen lapsi, nuori ja vanhus saavat parempaa ansaitsemaansa hoitoa kun minä en ole kuvioissa. Eli hoiva-alantyöt eivät todellakaan ole minua varten. Ja loppuviimeksi työllistyykö lähihoitajan koulutuksellakaan (edes vanhuspuolelle). Työtä on ko. alalla, mutta kun ei vaan palkata. Monta kulmaa pohdittavana.

Monet alat työllistävät hyvin, esimerkiksi pätevät lastentarhanopettajat revitään käsistä. Toisaalta työllistävillä aloilla on usein se ongelma, että koulutukseen on hyvin vaikea päästä sisään.

Lähihoitaja on yksi harvoista niistä aloista, missä työvoimalle on runsaasti kysyntää ja toisaalta myös koulutukseen pääsy on helppoa. Vanhus- tai vammaissuuntautumisella työllistyy erittäin hyvin, jonkin verran heikommin lastenhoitosuuntautumisella.

Monet alat työllistävät hyvin, esimerkiksi pätevät lastentarhanopettajat revitään käsistä. Toisaalta työllistävillä aloilla on usein se ongelma, että koulutukseen on hyvin vaikea päästä sisään.

Lähihoitaja on yksi harvoista niistä aloista, missä työvoimalle on runsaasti kysyntää ja toisaalta myös koulutukseen pääsy on helppoa. Vanhus- tai vammaissuuntautumisella työllistyy erittäin hyvin, jonkin verran heikommin lastenhoitosuuntautumisella.

Molemmissa vastauksissa "hoitoalasta" kyse. Eikö aloittajakin sanonut, että esim hänestä ei ko. alalle ole. Siinähän se jutun juoni on, kun liikaa on hoitoalalla niitä, joita ala ei kiinnosta. Niin päiväkodeissa kuin vanhuspuolella. Ja se jos mikä näkyy hoidon tasossa ja laadussa!

Lääketieteellinen, hammaslääkärit, ne on varmoja. Kuntapuolella psykologit, kuraattorit, lastentarhan opettajat.
Puheterapeutit.
(hoitoalakaan ei muuten enää ole varma, koska hoitajia on koulutettu määrällisesti liikaa.)

Yhteistyössä