Miksi se jos perheellä on "nanny" on jotenkin hävettävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eliise-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eliise-

Vieras
Meillä on kaksi lasta (3kk ja 2,5v), joiden kanssa olen kotona. Minulla on apuna lastenhoitaja tai "nanny" kolmena tai neljänä päivänä miehen työpäivän ajan noin klo 9:00 - 16:30. Lähtee kun mies tulee töistä. Pääsääntöisesti siivoan itse, mutta noin 1krt / 6kk meillä käy siivooja tekemässä suursiivon ja pesemässä ikkunat (asumme okt:ssa).

Hoitaja mm. ulkoilee ja leikkii esikoisen kanssa kun hoidan kotia ja vauvaa aamupäivisin, ja pitää vauvaa kun nukutan esikoisen päiväunilleen. Hän syö meillä (minä laitan ruuan) ja on vauvan kanssa kun nukun päiväunet (noin 45min) esikoisen kanssa samaan aikaan.

Miksi musta tuntuu, että tätä apua pitäisi jotenkin "hävetä" taikka nolostella pihalla / kerhossa muiden äitien edessä? Jotenkin selitellä, että miksi minulla on apuja? Pitäisi tyyliin olla aivan mielettömän hyvä syy, muuten asian selville saaneiden ilmeet ovat hämmentyneitä. Kuitenkin moni vie esikoisen hoitoon kun vauva syntyy. Miksei se ole yhtälailla ok, että hoito tuodaan kotiin?

Valottakaa tätä minulle jos osaatte. Tai miksi SUN ilme "venähtää" kun me nähdään ulkona ja meidän kanssa ulkoilee lastenhoitaja?

Koska kuka tahansa täyspäinen pärjää kahden lapsen kanssa. Vain luuserit vie normaalit lapsensa hoitoon jos on itse toisen kanssa kotona.

Niin mutta kun minä en halua vain PÄRJÄTÄ. Haluan, että meillä on lasten kanssa ihania päiviä, rentoa, kiireetöntä.. Ei hermot kireällä selviämistä.

Ps. Täyspäinen olen varmasti juuri tämän takia, että meillä on aivan ihana nanny ja taakat jaetaan :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Tuskin mitenkään pahalla asiaa ajattelevat. Eihän tuo kuulu ainakaan vielä suomalaiseen kultuuriin niin voi aiheuttaa kiinnostavaa hämmästystä. Vähän kuin joku olisi saanut ensimmäisen vaatteidenpesukoneen kaupungissa.

Mitä! Ihanaa! Kuka muka ei palkkaisi itselleen moista apua jos se vaan olisi mahdollista! Mitä sitä häpeämään- jos voi jotenkin elämäänsä helpottaa. Kuka tästä tilanteesta kärsii-? ei kukaan. Tuohan on tilanne jossa kaikki voittavat, perheen lapset, äiti ja isä, sekä tämä nanny, joka saa korvauksen perheessä viettämästään ajasta. Ja mitä siihen siivoukseen tulee, niin voi että olisi luksusta, jos joku kävisi meilläkin hinkkaamassa vaikka kerran puoleen vuoteen kaikki ne ikävät paikat joihin en laiskuuttani jaksa aina jokapäiväisessä/ viikottaisessa siivouksessani kiinnittää huomiota. Kateellisten panettelua taas ikävät kommentit.
On se vaan niin kamalaa, jos jollain on vähän paremmat karkit pussissa kuin itsellä, ja vielä pahempaa on se, jos se joku oikein osaa nauttia niistä karkeista.

• Tykkää
Reactions: nomilla
Mä enemmänkin pidän sitä hienona juttuna. Tosi ihanaa jos on mahdollista saada arki helpommaksi, en kyllä ihmettele jos ihmiset kadehtii sellaista, onhan se oikeasti ihan mahtava juttu kaikille osapuolille. Jotkut ei kestä sitä, että jollain toisella on jotain "ylimääräistä" helpotusta elämään. Tuntuu etenkin palkatut työntekijät kotiin olevan paha paikka joillekin, mutta joskus myös kodinkoneet jotka eivät kuulu "jokaisen kotiin". Nekin aiheuttavat raivoa toisissa. :D

• Tykkää
Niin, olet laiska, ja todennäköisesti pilalle lellitty.

Mitä on laiskuus? Joillekin se on sitä ettei jaksa laittaa ruokaa vaan ostaa eineksiä kaupasta, saarioisten makaronilaaatikkoa ja vauvalle pilttiä. Minä laitan ihan aina alusta alkaen kaikki ruuat meidän perheelle, myös vauvalle sitten kun sen aika taas koittaa. Valokuvaan paljon ja käsittelen meidän kuvat huolella, siihen menee aikaa ja energiaa. Oikaisen siivouksessa toisinaan ja haluan omistautua aina välillä vain toiselle lapselle, kun hoitaja huolehtii toisesta. Onko se sitten laiskuutta? Ei minun mittapuullani :)

Moderni äiti ei jaksa hoitaa edes lapsiaan, saati sitten kotiaan. Valitusvirret kaikuvat tälläkin palstalla päivittäin kun mammat ovat "uupuneita" ja "aivan lopussa" koska 1-2 terveen lapsen ja normaalin suomalaisen kodin "hoito" vie näiltä uusien sukupolvien edustajilta voimat. Jatkuva märinä on siitä, kuinka työssäkäyvän, elannon tarjoavan miehen pitäisi hoitaa lapset ja koti vapaa-aikanaan koska äiti ei "jaksa" ja äiti tarvitsee omaa aikaa. Maailman pisimpiin kuuluvat äitiysvapaat ja yhteiskunnan maksamat rahalliset korvaukset lasten hankinnasta eivät merkitse näille yhtään mitään, vaan vastuu omista lapsista ja kodista halutaan työntää muille ja nauttia itse hedonistisesti vain elämän makeimmista hedelmistä, poimimatta ja kuorimatta niitä itse.

Voi vain kuvitella millaisia tämän päivän äitien kasvattamista lapsista tulee. Tai yhteiskunnasta sen jälkeen kun heistä tulee poliittisia päättäjiä.

Jos joku hankkii ulkopuolista apua omilla itse ansaituilla rahoillaan ja työllistää jonkun toisen, nostan hattua. Mutta pelkkää halveksuntaa saa se uupumusta märisevä mamma joka vaatii muiden sekä vetävän hänen oman painonsa yhteiskunnan veneessä JA auttavan hänen oman pesänsä ja lapsiensa hoidossa.

Niin harvalla on tollaiseen varaa, että varmasti herättää myös kateutta - kuten kaikki varakkuuden symbolit. Itse henk.koht. paheksun kyllä huomattavasti enemmän sitä, että porukka laittaa sen esikoisen päiväkotiin vauvan syntyessä. Me muut sitten maksetaan se verojen kautta ja pieni lapsi tuupataan sinne muutenkin täysiin ryhmiin viemään jonkun oikeasti sitä tarvitsevan paikka. Eikä se oo edes lapselle hyväksi.

Jos olisi varaa, niin palkkaisin itse ennemmin kodinhoitajan ja touhuilisin vaan lasten kanssa. en tykkää siivoamisesta.

Itsellä vähän vanhemmat lapset 3,5v ja 11kk. Esikoinen käy kerhossa ja on yksi harrastus. Lisäksi puistoillaan, lenkkeillään, kyläillään, käydään perhekerhossa tai avoimessa päiväkodissa. Virikkeitä kyllä saa järjestettyä ihan ilman päiväkotiakin...

Hyvä asiahan tuo on, että arvostaa omaa jaksamistaan sen verran isosti ja tiedostaa omat voimavaransa, että ymmärtää hakea ajoissa sitä arjen tukiverkkoa ja apua ja toimii vielä lisäksi työnantajana :). Kaiken aa ja oo on kuitenkin perheessä se, että siinä on jaksavat ja hyvinvoivat vanhemmat hoitamassa lapsiaan, koska se vanhemman jaksaminen heijastuu niin helposti varsinkin pienen lapsen elämään.

Eli sitä ei todellakaan tarvitse hävetä millään tavalla, päinvastoin :)!

• Tykkää
Tuohan on tosi hienoa!! Ihanaa, että annat lapsillesi noin hienon alun elämään. Ei kiukkuista/väsynyttä äitiä. Mitä enemmän lapsella on huolehtivia aikuisia ympärillä, sen parempi.

Ja ei kannata välittää tuosta yhdestä kateellisesta väsyneestä kotiäidistä. Hän on katkera kun itsellä ei mahdollisuuksia tuolaiseen ja siksi haukkuu sinua laiskaksi äidiksi :D

Useimpia arvostelijoita luultavasti vain ärsyttää tuo mahdollisuus palkata kotiin apua. "miten kehtaa" ;)
Mielestäni se on perheen oma asia hoitaa omalla tavallaan. Ette rasita yhteiskuntaa tyrkkäämällä esikoista päikkyyn ja työllistätte vielä yhden ihmisen. Hienoa mun mielestä! :)
Jotkut ovat valinneet sellaisen miehen, joka ei suostuisi edes anelusta palkkaamaan kotiin apua lastenhoitoon taikka siivoukseen. Kai se sitten kiukuttaa vaan eihän se nyt ole kenenkään muun vika kuin itse ukkonsa valinneen.

Joillakin taas olisi varaa palkata apuja kotiin mutta eivät kehtaa, kun on ne itse itselleen tehdyt paineet miten pitää elää ja olla.. Suomessa (kuten kaikkialla muuallakin loppujen lopuksi) on ihmeellinen tarve arvostella muiden valintoja ja tapoja elää. Kertoo vain ihmisten pahoinvoinnista ja liian suurista asetetuista vaatimuksista. Nokkiminen on joku helkutin harrastus osalle.

Ennen omia lapsiani oli tapana autella muutamaa tuttavaa ja sukulaista. Kävin siivoilemassa, pihaa hoitamassa ja meille sai "tyrkätä" lapset hoitoon jos tarvitsi hiukan vapaata tai puolison kanssa kaksin kuherteluaikaa. Ja enkä pistänyt vastaan jos muutaman kympin heitti joku vaivanpalkkoja (tästäkin tuli pieni sotku verottajan kanssa vaan laillista se on antaa pienimuotoinen lahjoitus yksityishenkilölle, vinkkinä vaan). Se tuntui ärsyttävän joitakin sitten, lähinnä auttamieni tuttujen omia muka kavereita. Oli kuulemma liian helppoa elämää jos sai apuja. Nykyään taas toitotetaan, että apua pitäisi tarjota väsyneille.. Mikään ei tunnu olevan hyvä tapa joillekin sitten. Mutta eipä niistä kannata välittää.

Elämän kuuluisi ollakin niin helppoa kuin sen vaan voi järjestää! Kaiken ei tarvitse olla vimpan päälle kotona jos se tuottaa murhetta.. Apuja voi palkata jos tarvitsee ja pitää kehdata pyytää!

Ihanaa AP kun teillä on tuollainen mahdollisuus saada kotiin apuja :) Älä välitä negatiivista mielipiteistä. Niitä tulet saamaan varmasti jatkossakin mutta opettele näpäyttämään tarvittaessa esim.huomauttamalla ettei esikoista ole heitetty päivähoitoon muiden kustannuksella. Nyt molemmat lapset saavat olla kotona ja nauttia jaksavan äidin kanssa ja samalla oppivat myös sosiaalisemmiksi kun on ulkopuolista hoitoapua. Näen vain hyötyjä tuosta tilanteesta kaikille.

Moderni äiti ei jaksa hoitaa edes lapsiaan, saati sitten kotiaan. Valitusvirret kaikuvat tälläkin palstalla päivittäin kun mammat ovat "uupuneita" ja "aivan lopussa" koska 1-2 terveen lapsen ja normaalin suomalaisen kodin "hoito" vie näiltä uusien sukupolvien edustajilta voimat. Jatkuva märinä on siitä, kuinka työssäkäyvän, elannon tarjoavan miehen pitäisi hoitaa lapset ja koti vapaa-aikanaan koska äiti ei "jaksa" ja äiti tarvitsee omaa aikaa. Maailman pisimpiin kuuluvat äitiysvapaat ja yhteiskunnan maksamat rahalliset korvaukset lasten hankinnasta eivät merkitse näille yhtään mitään, vaan vastuu omista lapsista ja kodista halutaan työntää muille ja nauttia itse hedonistisesti vain elämän makeimmista hedelmistä, poimimatta ja kuorimatta niitä itse.

Voi vain kuvitella millaisia tämän päivän äitien kasvattamista lapsista tulee. Tai yhteiskunnasta sen jälkeen kun heistä tulee poliittisia päättäjiä.

Jos joku hankkii ulkopuolista apua omilla itse ansaituilla rahoillaan ja työllistää jonkun toisen, nostan hattua. Mutta pelkkää halveksuntaa saa se uupumusta märisevä mamma joka vaatii muiden sekä vetävän hänen oman painonsa yhteiskunnan veneessä JA auttavan hänen oman pesänsä ja lapsiensa hoidossa.
Niin no varmasti monellakin yleensä ihan energisenä menevällä mammallakin on joskus huono päivä jota sitten uskaltaa purkaa anonyyminä täällä, sinunlaisten takia juuri ei uskalleta kauheasti puhua niistä paskoista päivistä joissa nyt ei ole mitään ihmeellistä. Luuletko tosiaan, ettei "ennenvanhaa" ollut äideillä joskus rankkoja päiviä? Oikeasti?! :D Tai en ole itse ainakaan törmännyt juurikaan niihin aina turhasta valittaviin mammoihin, vaikka joidenkin mukaan heitä pitäisi olla suurin osa äideistä, niistä kamalista NYKYÄIDEISTÄ! (kaikki nykyaikainen on pahasta, koska sen hokeminen nyt vaan on aina muodikasta)

Ystävät ovat purkaneet huonoja päiviä ja niihin on aina löytynyt ihan ymmärrettäviä syitä, suurimmaksi osaksi ovat yhtä hymyä ja energiaa. Kai siihen sallitaan sitä olkapäätäkin joskus, ei tarvitse esittää mitään sankaria joka PÄRJÄÄ.

Se mikä nykyäideillä oikeasti on, on vähemmän apua. Nykyäidit ovat yksinäisempiä ja samalla myös kauhean paineen alla kun pitäisi pärjätä epäluonnollisessa tilassa melko yksin lasten kanssa. Valitus on suomalaiseen tapaan edelleen kiellettyä ja halveksuttua, lapset ovat pohjasakkaa jotka ei saisi näkyä missään ja nimenomaan äitejä syytellään aina ensisijaisesti. Voi miehiä, voi voi joutuvat tekemään kotihommiakin, eivät saa vain röhnöttää sohvalla raskaan työpäivän jälkeen, voih. Paha äiti kaipasi aikuista seuraa ja lähti kahville jättäen miehen yksin kotiin lasten kanssa. Voih.

Ai, minusta tuo on vain hienoa. Itse "jaksoin" vallan mainiosti hoitaa lapseni itse kun olin hoitovapaalla, mutta oishan se ollut mahtavaa jos joku olisi esim. laittanut ruuat, siivonnut, hoitanut osan ulkoiluista tms., että olisin itse päässyt vaikka lenkille. Ihan joka päivä koko päivä-tyyliin en olisi meille ketään ottanut, mutta vaikka pari-kolme aamupäivää ois ollut oikein bueno.

... ja nää niin paljon parjatut "nykyäidit" on niitä ensimmäisiä, joiden oletetaan hoitavan perheen elatuksesta puolet sen lisäksi että hoitavat lapsista ja kodista edelleen 99%. Ilman mummuja, kummeja ja muita apukäsiä lähitienoolla.

• Tykkää
Reactions: blondi misu
Ei se ole hävettävää. Jokainen priorisoi elämänsä miten haluaa ja sinä haluat, että päivät on pikkuisen normaalia helpompia. Niin minäkin haluan vaikka olenkin yh. Meillä käy kotisiivoja aina kun kutsun (tästä lähtien meinaan kutsua useammin kuin tähän asti) ja mulla on pari lapsenvahtia, joita meinaan käyttää syksyllä ihan vaan siihen, että pääsen harrastamaan (tähän asti ovat vahtineet työvuorojen aikana). Näille maksan palkat sivukuluineen.

Palkallisten lisäks en pistä yhtään vastaan, jos mun isä haluaa lapsia ulkoiluttaa tai luokseen käymään enkä häpeile yhtään pyytää tätiäkään miehensä kanssa vahtiin. Nää ihmiset ovat tärkeitä lapsille ja yleensä näitä vahteja käytän asiakaskäyntien aikana. Niin paljon olen lukenut ja kuullut keskustelua väsyneistä äideistä ja yksinhuoltajista, että välttelen tuota tilannetta niin paljon kuin voin. Tuon takia olen ulkoistanut siivoamisen ja ulkoistaisin ruuanlaitonkin, jos kehtaisin ja viettäisin vain aikaa lasten kanssa.

Ai niin, milläkö kustannan nämä arjen ihanuudet? Omalla työllä, tällä hetkellä kahdella, talvella oli kahden lisäksi vielä keikkailua kolmannessa paikassa. Että sen murinan yhteiskunnan tukien hyväksikäyttäjästä voitte lopettaa tähän.

Meillä on kaksi lasta (3kk ja 2,5v), joiden kanssa olen kotona. Minulla on apuna lastenhoitaja tai "nanny" kolmena tai neljänä päivänä miehen työpäivän ajan noin klo 9:00 - 16:30. Lähtee kun mies tulee töistä. Pääsääntöisesti siivoan itse, mutta noin 1krt / 6kk meillä käy siivooja tekemässä suursiivon ja pesemässä ikkunat (asumme okt:ssa).

Hoitaja mm. ulkoilee ja leikkii esikoisen kanssa kun hoidan kotia ja vauvaa aamupäivisin, ja pitää vauvaa kun nukutan esikoisen päiväunilleen. Hän syö meillä (minä laitan ruuan) ja on vauvan kanssa kun nukun päiväunet (noin 45min) esikoisen kanssa samaan aikaan.

Miksi musta tuntuu, että tätä apua pitäisi jotenkin "hävetä" taikka nolostella pihalla / kerhossa muiden äitien edessä? Jotenkin selitellä, että miksi minulla on apuja? Pitäisi tyyliin olla aivan mielettömän hyvä syy, muuten asian selville saaneiden ilmeet ovat hämmentyneitä. Kuitenkin moni vie esikoisen hoitoon kun vauva syntyy. Miksei se ole yhtälailla ok, että hoito tuodaan kotiin?

Valottakaa tätä minulle jos osaatte. Tai miksi SUN ilme "venähtää" kun me nähdään ulkona ja meidän kanssa ulkoilee lastenhoitaja?

Miten kenenkään ilme nyt siitä venähtäisi, jos ulkoilet nannysi kanssa - suurin osa ajattelee, että siinä on kaksi mammaa kakaroineen tai sitten olettaa teitä vaan kaveruksiksi. Jos nyt edes uhraa teille ajatustakaan.

Ehkä ihmisistä tuntuu oudolta, että käytät tuollaista jenkkiläistä sanaa "nanny". Jos puhuisit vaan lastenhoitajasta tai että joku auttaa, niin tuskin kukaan kiinnittäisi mitään huomiota. Moni toki voi ajatella, että melkein 3-vuotiaalle päiväkoti kavereineen olisi kivempi kuin joku aikuinen täti, mikä on varmaan yksi syy, miksi mieluummin valitaan se päivähoito.

Porvoossa varmaan asutte?

En jaksanu lukee kaikkii kommentteja, mutta eikö se oo ihan selvä, että väsyneet ja kateelliset mammat ne vinkuu seläntakana ja näillä palstoilla, mikäli jollakin on yhtään helpompaa. Pakko yrittää vääntää siitä omasta väsymyksestä jotain suurta palkintoa muiden kustannuksella, kun muuten on vaan väsynyt mamma. Ja eihän se sovi.

• Tykkää
... ja nää niin paljon parjatut "nykyäidit" on niitä ensimmäisiä, joiden oletetaan hoitavan perheen elatuksesta puolet sen lisäksi että hoitavat lapsista ja kodista edelleen 99%. Ilman mummuja, kummeja ja muita apukäsiä lähitienoolla.

Nykyäidit ensimmäisiä? Ihanko oikeasti ajattelet, että esim. nykymummot eivät aikanaan perheen elatukseen osallistuneet? Tai että 60-luvulla kaupunkeihin tai Ruotsiin lähteneillä perheillä olisi ollut sen enempää apukäsiä?

Suomalaiset naiset ovat sukupolvien ajan tehneet töitä kodin ulkopuolella. Jos jokin on tämän sukupolven aikana muuttunut, se on isien rooli. Parempaan suuntaan.

Yhteistyössä