Kotitalousihmeitä paikalla? Kysymys pyykin lajittelusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kun on siis valkopyykki ja värillinen, joista osa lajittelee pyykit vielä mustiin, punaisiin jne.

Mutta miten kuuluu pestä ne vaatteet, jotka ovat esim. harmaa-valkoisia? Tai puna-valkoisia?

Mikäli ne pesee värillisten kanssa, niin aikaa myöden valkoinen osa harmaantuu. Jos ne taas pesee valkopyykissä, niin eikö tuolloin ole vaarana se, että valkopyykille tarkoitettu pyykinpesujauhe vie värit sitten niistä värillisistä osista? Ja etenkin tuon punaisen kohdalla myös se, että valkopyykki onkin esun jälkeen kauttaaltaan värjäytynyt vaaleanpunaiseksi?

Joten kertokaas, te viisaammat. Miten tuon väriset vaatteet kuuluu pestä, jotta pyykki olisi pesujenkin jälkeen vielä sen väristä, mitä sen olla kuuluu? :)

Minä pesen ns vaaleimman värin mukaan,eli jos on punainen paita jossa on valkeita raitoja menee se vaaleassa pyykissä,hyvin on värit pysyneet,tosin en käytä erikseen erilaisia pesuaineita vaan kaikki pyykki menee samalla.

Mun kategoriat pyykissä on suurinpiirtein:tummat (kaikki mustasta harmaaseen),vaaleat ja punaiset tähän menee myös oranssit kirkkaankeltaiset jne)

Minä pesen ns vaaleimman värin mukaan,eli jos on punainen paita jossa on valkeita raitoja menee se vaaleassa pyykissä,hyvin on värit pysyneet,tosin en käytä erikseen erilaisia pesuaineita vaan kaikki pyykki menee samalla.

Mun kategoriat pyykissä on suurinpiirtein:tummat (kaikki mustasta harmaaseen),vaaleat ja punaiset tähän menee myös oranssit kirkkaankeltaiset jne)

Mun kategoriat on olleet 60 astetta ja 40 astetta. Mutta aikaa myöden huomasin, että ne valkoiset muuttuivat harmahtaviksi ja se pisti vähän ärsyttämään.
En pessyt niitä erilleen, koska meillä on 9 kg kone, mutta valkoista pyykkiä ei juuri nimeksikään. Ratkaisin ongelman ostamalla lisää valkoista pyykättävää, mutta nyt olen tosiaan sitten pohtinut, että kummassa nuo kaksiväriset kuuluu pestä :D

Mun kategoriat on olleet 60 astetta ja 40 astetta. Mutta aikaa myöden huomasin, että ne valkoiset muuttuivat harmahtaviksi ja se pisti vähän ärsyttämään.
En pessyt niitä erilleen, koska meillä on 9 kg kone, mutta valkoista pyykkiä ei juuri nimeksikään. Ratkaisin ongelman ostamalla lisää valkoista pyykättävää, mutta nyt olen tosiaan sitten pohtinut, että kummassa nuo kaksiväriset kuuluu pestä :D

Ok,ongelmanratkaisua parhaimmillaan. :LOL:

Tosiaan ei ole minulla kertaakaan tullut värivahinkoja omalla pesutyylilläni,nytkin parasta aikaa pyörii koneellinen vaaleita ja joukossa on pinkki collegepaita jossa on yksi valkoinen raita.

Mä lajittelen vähän tilanteen mukaan, useimmiten ns pastelliväriset(vaalenpunanen, persikka, turkoosi jne) ja raidalliset samaan ja aivan tummat värit mustat/punaset/tummansiniset omanaan.
Mitä vanhempia vaatteita niin sitä vähemmän niistä lähtee joten jos on peruskäyttövaatetta niin laitan aika vapaalla kädellä kaikki samaan.
Valkoset sitten omanaan tai vaalean pyyhe/lakanapyykin kanssa 60 asteeseen kun valkosia ei muuten tahdo tulla täyttä koneellista.

Minä pesen erikseen tumman ja vaalean 40 ja 60 asteen koneelliset. Sen lisäksi pesen punasävyiset erikseen, ne värjäävät helpoiten muuta pyykkiä. Samaten on oma koneellinen turkoosi-harmaa-vaaleansiniselle 40 asteen pyykille (useinmiten pestävä koneellinen meillä), sinne voin laitella sitten noita vaalearaitaisia, katselen, ettei joukossa ole mitään sellaista tuossa peruskoneellisessa, mistä voisi lähteä väriä. Väliin pesen sitten ihan oman koneellisensa noita kirjavia. Periaatteena on aina, että katson, ettei siellä ole mitään mikä voisi värjätä. Pistän koneen pyörimään, kun sen lajin laatikko on täynnä, ettei sinne enempää mene tai sitten tarvitsee saada jokin tietty juttu pestyä heti. Meillä riittää etenkin erilaisia raidallisia paitoja joka lähtöön eli värikirjo on melkoinen.

Yhteistyössä