Kuolen kohta jos vauva 9 kk ei ala nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nosleep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähinnä vertaistukea pystyn antamaan. Meillä kiljuminen ja ihan jatkuvat yöheräilyt alko heti syntymästä ja jatkui kolmeen ikävuoteen asti. Siis että usein herätysten väli oli niin tiheä ettei ite kerinny edes nukahtaa kun huuto alkoi taas. Tuohon meni vielä pari vuotta päälle kun lapsi heräili lähes joka yö keskimäärin pari kertaa yössä. Huudatusta lukuun ottamatta kokeiltiin kaikki mahollinen, myös sairaalan unikoulu. Mikään ei auttanu, siis muu kuin ajan kuluminen. Jatkuva järkyttävä univaje on melkosta kidutusta, eli tiedän erittäin hyvin miten lopussa ihminen voi olla. Yritä pyytää apua kavereilta ja sukulaisilta tai neuvolasta jos millään konstilla lasta ei saa nukkumaan paremmin. Muista ettei vika silti ole sinussa! Kunhan et uuvuksissa erehdy kohtelemaan vauvaa kovakouraisesti...

[QUOTE="Syli";30845411]Noin pieni vauva ei itke kiusallaan tai manipuloidakseen. Ja minusta on kammottava ajatus, että ollaan vastaamatta vauvan itkuun, jotta se oppisi, ettei huutamalla "ei saa mitä haluaa". Itku on vauvan ainoa kommunikointitapa, joten huomiotta jättämisestä vauva oppii lähinnä vain sen, että tämä maailma on kylmä ja kova paikka, jossa en tule kuulluksi ja tarpeeni eivät ole tärkeät. Siitä jää pienelle ihmiselle hylmäämiskokemus syvälle muistoihin. Aikuisena se sitten oireilee hylätyksitulemisen pelkona tai arvottomuuden tunteena. Eli jos vauva itkee, ota vähintään syliin. Itse yöimetän edelleen 1 v 7 kk:n ikäistä kuopustani. Joskus 4-vuotiaana isommat lapseni ovat ruvenneet nukkumaan kokonaisia öitä. Lapsen fysiologia vaan on sellainen, että pieni lapsi heräilee öisin, tietty poikkeuksiakin on. Sori, muuten mulla ei juuri vinkkejä ole. Refluksia tms. minäkin lähtisin epäilemään, jos kovin itkuinen on vauva ja tiheästi heräilee.[/QUOTE]

Pötyä. Juuri teindänlaisten takia joudutaan lapsi laittamaan unikouluun. Unikoulu on hyvä ja tehokas keino parantaa vanhempien pilaama lapsi.

Minusta kuulostaa siltä, että eniten tässä tilanteessa tarvit apua itse. Ota yhteys neuvolaan ja varaa akuuttiaika. Sanot, että olet loppu (käytät sanaa kuolla otsikossa joten loppu olet). Neuvola järjestää apua sinulle.

Toivon toki, että kaikki elimelliset syyt lapsen 1h välein heräilyyn on tarkistettu. Makuuasennossa alkava itku voi viitata vatsakipuun (allergiaa, refluksia tms.).

Tietysti jos sinulla on läheisiä, jotka voisivat auttaa esim yhden yön, että saat itse nukuttua, käytä se hyväksesi. Ehdotat itse. Monet haluavat auttaa, mutta suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu tuputus.

Ja lisään vielä, että meillä kanssa oli se lähete yliopistosairaalaan unikouluun. Mutta en millään olisi raaskinut viedä. Neuvola ei ikinä ottanut korviinsa minkäänlaista allergia epäilyä, koska iho oli siisti.

Itse aloitettiin TÄYSIN maidoton ruokavalio, itse imetin häntä alle vuoden ikäistä joten olin myös itse maidottomalla.
Ja tosissaan toisena yönä heräily puolittui. Viikon lopulla lapsi heräsi yöllä KAKSI kertaa. Ekalka kerralla käänsi kylkeä, ja tokalla kerralla nousi sängynlaidalle juomaan pullosta vettä. Koska emme neuvolasta saaneet maidottomaan ruokavalioon mitään ohjeita joi lapsi kahden viikon ajan pelkkää vettä.

Meillä ei lopulta ollut maitoAllergiaa, vaan "herkkyyttä" ja (tästä) johtuvaa suolen kehittymättömyyttä, vatsa-oireinen.
Lisäks myöhemmin todettiin yli suuret kita- ja nielurisat, mitkä tukku hengitystiet nukahtaessa vaikka pääty oli aivan koholla

Meillä rinnalla olleet ovat halunneet syödä 5-6 kertaa yössä niiin kauan kuin imetystä on jatkettu. Maitoa on tullut paljon, mutta ilmeisesti se rintamaito sulaa nopeaa. Imetystä on jatkettu niin kauan kuin olen itse jaksanut (1,5 v - 1v 9kk).

Ja lisään vielä, että meillä kanssa oli se lähete yliopistosairaalaan unikouluun. Mutta en millään olisi raaskinut viedä. Neuvola ei ikinä ottanut korviinsa minkäänlaista allergia epäilyä, koska iho oli siisti.

Itse aloitettiin TÄYSIN maidoton ruokavalio, itse imetin häntä alle vuoden ikäistä joten olin myös itse maidottomalla.
Ja tosissaan toisena yönä heräily puolittui. Viikon lopulla lapsi heräsi yöllä KAKSI kertaa. Ekalka kerralla käänsi kylkeä, ja tokalla kerralla nousi sängynlaidalle juomaan pullosta vettä. Koska emme neuvolasta saaneet maidottomaan ruokavalioon mitään ohjeita joi lapsi kahden viikon ajan pelkkää vettä.

Meillä ei lopulta ollut maitoAllergiaa, vaan "herkkyyttä" ja (tästä) johtuvaa suolen kehittymättömyyttä, vatsa-oireinen.
Lisäks myöhemmin todettiin yli suuret kita- ja nielurisat, mitkä tukki hengitystiet nukahtaessa vaikka pääty oli aivan koholla ja siihen lapsi kanssa heräsi itkien

Refluksilta kuulostaa. Meillä oli juuri tuollaista yhden lapsen kanssa. Vasta jälkikäteen on tajuttu mistä oli kyse. vie lapsi lääkäriin äläkä turhaan väsytä itseäsi.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta pari juttua. Jos lapsi herää tunnin välein maidosta riippumatta, ongelma ei ole nälkä, eli ratkaisukaan ei ole mikään illan pakkosyöttö. Ja yliväsynyt lapsi nukkuu juuri noin katkonaisesti, rauhattomasti, vaatii jatkuvasti uudelleen apua nukahtamiseen, eli suosittelisin kunnon päiväunia eikä mitään rajoittamista, sit illalla väsymyksen mukaan nukkumaan.

Ymmärrän että moni ehdottaa refluksia ym. syytä, mutta minä kokeilisin varalta vielä ihan perusasiaa, eli nälkää ja/tai janoa. Tiedän että kuulostaa liian helpolta, mutta meillä se ainakin paljastui huutamisen syyksi.

Meilläkin kiikutettiin vauvaa lääkäriin ja ties minne, kunnes mummoni kerran tokaisi että anna sille ruokaa. Suutuin kun olin syöttänyt ja antanut rintamaitoa mielestäni riittävästi. Vaan mites kävikään. Tuputin sitten ruokaa ja vettä, rintamaitoa joka välissä, ja poikahan söi kuin hevonen. 5 ruokailua päivässä ei riittänyt. Illalla piti antaa kunnon lihapitoista raskasta lämminruokaa. Ja kunnolla vettä, poika huusi janoa. En luovuttanut heti kun ajattelin että sai tarpeeksi, vaan tarjosin uudelleen ja uudelleen.

Koliikki ja myöhemmät huutamiset oli meillä väistämättä nälkää ja janoa. Kylvynkin jälkeen vauva saattoi huutaa, ja jatkoi huutamista vaikka annoin molempia rintoja. Vasta saatuaan kunnolla vettä rauhoittui - hänellä oli kova jano!

Kokeile vielä ruokaa ja vettä, niin ainakin voit sitten lukea nuo perusasiat pois syylistalta. Osta vaikka niitä kaupan soseita joissa lihaa mukana, sillä joskus kotitekoiset voi olla liian kevyitä. Aina vauvat ei osaa ilmaista selkeästi ja meilläkin nälkäinen vauva saattaa ensin vähän sylkeä lusikkaan kun jännittää mitä makua sieltä tulee. Sitkeästi kun jatkaa niin ruoka alkaa mennä.
Sitten jos ei auta niin unikoulua ja/tai lääkäriin. Huudattamista en missään nimessä suosittele, meillä huutoon on aina ollut ihan oikea syy, yöllä tai päivällä.

Niin ja piti sanoa että epäilin heti tuota ruoka/vesijuttua kun jos vauvalla on refluksi tai maitoallergia niin ei se nuku levollisesti 4 kk:n ikään asti ja aloita huutamista sitten, vaan kyllä se olisi huutanut nekin ekat kuukaudet. Paremmat iltasyötöt ja juotot nyt kehiin.

Olisi vielä mukava jos palaisit tänne kertomaan miten on mennyt.

Hei, kiitos kaikille kommenteista. Ongelma on myös niinä päivinä, jolloin sattuu nukkumaan pidempiä päiväunia, tai useita lyhyitä. Olen yrittänyt tosiaan tankata iltaisin ähkytäyteen, aloitin vinkistä illalla kaupan liharuokien tarjoamisen ison iltapuuron sijaan. Viime yönä muistaakseni kolme kertaa heräsi, yhden 1 tunnin jakson olin hereillä kun ei saanut niin syvästä unesta kiinni että olisi voinut edes laskea alas. Jotenkin tuntuu että hänellä on epämukava olo, ei nälkä/jano/läheisyydenkaipuu, mutta tosiaan kun ei osaa sanoa itse niin on vaikea arvioida.

Saan kyllä muutamalta läheiseltä apua ajoittain, ja tokihan sitä lastenhoitajan voi palkata lyhyiksi ajoiksi, mutta eivät ne poista ongelmaa. 10 kk neuvola on parin viikon päästä, taidan puhua siellä tästä. Mistä sen lähetteen sairaalan unikouluun saa, tk-lääkäriltä? Pitääköhän sitä lääkäriaikaa jonottaa pitkään kuten muita ei-akuutteja aikoja. huoh.

Luin tuosta refluksista, eivätkä mainitut oireet oikein täsmää, ei ole puklailuja/oksuja, ruokien välttelyä tai muita syömis/juomisongelmia...

Kertokaa vielä te, joilla on ollut huonostinukkuvia lapsia, koska he ovat oppineet nukkumaan (suht) hyvin koko öitä? Koska olisi siis valoa tunnelin päässä? :)

Refluksi voi oireilla epätyypillisesti tai vauvalla voi olla vatsanväänteitä ilman refluksia. olethan kokeillut jo kaikki probiootit, jota maa päällään kantaa?

Juu en minäkään väitä etteikö lapsella vaan voisi olla nälkä, ja jano.
Toisin kuitenkin lisäajatuksia noihin.

Refluksihan yleensä helpottaa kun alkaa antaa kiinteitä ruokia, koska kiinteä ei nouse niin helposti sulkijan ohi ruokatorveen. Ja yksi refluksin hoitokeinohan onkin sakeuttaa kaikki nesteetkin paksummaksi, ettei ne nousis sinne pahimmillaa verille ärtyneeseen ruokatorveen.
-Toinen -suolioireiset lapset saattavat nimenomaan nukkua rauhassa ihan pieninä, koska suolta ei ole vielä ärsyttänyt mikään. -Meillä liikaa rasitusta aiheutti rotarokotteet, ensimmäistä vahvennetta siirrettiin, ja viimistä ei edes annettu lapsen vatsaoireiden ja kipujen vuoksi. Samaan aikaan myös alettiin maistelee ekoja kertoja korviketta, eli lehmänmaitoa. Toisille niitä kipuja tekee mikä tahansa ruoka-aine mitä sit alotellaan...esim ne viljat..suo on loputon..

- Ja olen.samaa mieltä noista pribiooteista ja maitohappobakteereista, anna kaikkia mahdollisia heti, ja vähintää vaikka 4kuukauden ajan.

Ja kun kysyit milloin toisten huonosti nukkuvat lapset ovat alkaneet nukkua... Sinänsä olisin vertaamatta omaa lasta toisiin..vaan luottaisit omaan tuntemukseen. Sinusta tuntuu että lapsella on ikävä olla, näin varmasti on, ja toivottavasti se syy löytyy.

Kyllähän sanojia riittää, että no vauvat vain valvottaa ja itkee, että se on ihan normaalia, kyllä se sit kolmi vuotiaana menee ohi. Mistä voit tietää onko heidän lapsillaan ollut jotain sairautta tai allergiaa, mitä he eivät vain ole huomanneet - koska vauvathan nyt itkee....

Käsitinkö että se iltaruoka lämpimänä kuitenkin auttaisi jotenkin, kun aiemmin sanoit että herää tunnin välein yöllä ja nyt heräsi kolmesti? Meidän poju 7,5 kk nyt, herää vieläkin yölllä 3-4 kertaa juomaan maitoa. Herää kitisemään, tosin nyt on alkanut ääni voimistumaan että on ihan kunnon huutoa. Eikä sillä ole muuta hätää kun pitäisi saada äidin tissi suuhun ja vähän turvaa ja huolenpitoa.
Nukkuuko teidän vauva erillään? Meidän poika nukkuu perhepedissä, siis mies on suosiolla muuttanut sohvalle. Minusta tuntuu että poika vaan haluaa nähdä että äiti on vieressä ja on herätessään aina vähän pökkyrässä, niin huutaa. Imaisee vähän äidinmaitoa sisuksiin ja jatkaa nukkumista. Viime yönä olisi herännyt kukkumaan keskellä yötä, tuhahdin vaan että nyt hiljaa ja nukkumaan, kun näki että äiti ei viihdytä niin oli siitä sitten jossain vaiheessa nukahtanut itsekin.

Vaikeaahan tuo heräily on minullekin, ymmärrän siis sinuakin, ja unikoulukin pitäisi pitää mutta kun olen päättänyt luottaa enemmän luontaiseen äidinvaistooni milloin sen aika on... Oletko muuten varma että vauvalla ei ole liian kuuma tai kylmä? Joskus meillä vauva huusi ja oli ihan hikinen, toiste on huutanut kun on peitto lähtenyt päältä ja herännyt kylmään.

Tiedän että nämä mun neuvot kuulostaa tosi lapsellisilta ja yksinkertaisilta, mutta kun se Occamin partaveitsiteoriakin sanoo että yleensä yksinkertaisin selitys on todennäköisin. Tuota refluksia ja maitoallergiaa minullekin kaupattiin kaikilla mammapalstoilla kun poika pienempänä huusi, nälkähän sillä sitten vaan oli ja maidonpuute... Ja sekin selvisi vasta kun neuvolassa punnittiin. Siksi yrittäisin aina löytää ensin yksinkertaisinta syytä.

Hei, viime yön kolme heräämistä luultavammin johtui siitä, että meillä oli koko päivä täynä äksöniä, eikä poikanen nukkunut enää ip päikkärien jälkeen, eli oli hereillä 14.30-20. Ehkä oikealla ruoalla (eikä vain puurolla) oli joku vaikutus...

Vauva nukkuu pinnasängyssä, viime viikon olen tosin alkanut ottaa viereen keskellä yötä jos se äidin lähelläolo auttaisi, mutta ainakaan vielä ei oikein vaikutusta.

Tänään nukahti 20.30, heräsi klo 21 ja 21.45... Nukahti heti kun otin syliin ja heijasin. Nyt itse yritän nukkua ja toivon että tähän tulisi pidempi unijakso. TOivossa on hyvä elää

Huomenta, herätys oli tänään 5.30, ja 7 herätystä siinä välissä... annoin maitoa muistaakseni 5 kertaa (pullosta, n. 120 ml kerrallaan) koska olin niin väsynyt etten jaksanut alkaa pitkää heijausoperaatiota. Poika painaa myös jo yli 11 kg joten yöheijaukset alkavat olla vaikeita myös sen puolesta. Eilen päikkärit olivat 1 x 45 min ja 1 x 2 h. Menen tästä heräilemään...

Joistakin neuvoloista voi saada unikouluohjausta kotiin. Sairaalan unikouluun voit saada lähetteen neuvolasta myös. Rohkeasti siis otat vaan asia puheeksi neuvolassa. Tsemppiä! Valvominen on rankkaa ja apua kannattaa ottaa vastaan, ettei itse ihan uuvu.

Vauvan hoitaminen tarkottaa väsymystä, se on selvä. Mutta jos väsymys alkaa kääntyä totaalisen uupumuksen puolelle, apua kannattaa vaatia ihan tosissaan. Neuvolassakin saatetaan sanoa, että vauvat itkee ja se on ihan normaalia, ei siitä kannata huolestua. Jos itseltä menee totaalisesti muisti, hermot vauvaa hoitaessa, uni ei tule edes sillon kun siihen olis mahollisuus, seinät tuntuu kaatuvan päälle, elämältä alkaa mennä merkitys, itsensä alkaa tuntea kelvottomaksi vanhemmaksi ja alkaa ilmetä esimerkiks masennusoireita tai hallusinaatioita niin ei missään nimessä kannata uskoa jos neuvolassa sanotaan että väsymys on ihan normaalia.

Neuvoja en osaa antaa, mutta vertaistukea juu. Meillä nimittäin samanmoinen poika, jonka kanssa 9kk iässä herätys 45 min. välein. Ja olin melko zombi. Jätimme yöimetyksen tuolloin kokonaan pois, ja pidettiin ns. tassu-unikoulu, jonka aikana minä maidolta haisevine tisseineni nukuin sohvalla ja mies nukkui pojan kanssa ja rauhoitteli reilu viikon ajan. Heräämiset vähenivät, mutta eivät tosiaankaan loppuneet. Viiden maissa noustiin aamupuurolle, silloin lapsella oli jo selvästi nälkä. Aamumaidon sai vasta puuron jälkeen, eli otettiin käyttöön selkeä rytmi ettei kesken yöunien syöty tai juotu.

Ensimmäisen kokonaisen yönsä poika nukkui n. 2,5-vuotiaana. Nyt 4-vuotiaana nukkuu hyvin, mitä nyt puhuu paljon unissaan ja kausittain saa ns. kauhukohtauksia öisin. Mutta en valita, kun on kokenut tuon valtavan väsymyksen ja kaikki se lieveilmiöt..

Ap, sinuna koittaisin ensisijaisesti saada jonkun kaveriksi muutaman yön ajaksi tasuuttelemaan vauvaa untenmaille. Päätä että iltapalan jälkeen seuraavan kerran syödään aamulla, vaikka kello viideltä, ja päivä aloitetaan siitä. Kyllä se pikkuhiljaa helpottaa, ja heräämisten väli pitenee vaikkeivat ihan lopukaan.

Kiitos vertaistuesta ja lisävastauksista. Eihän hän ruokaa/maitoa tosiaan yöllä tarvitsisi mutta se maidon antaminen on helpoin tapa nukauttaa tyyppi uudelleen ja nukkkua itse vähän... Tiedän että se aiheuttaa tämän kierteen... Jos päätän että maitoa saa vasta esim aamuviideltä, mitä ihmettä tekisin siis ennen sitä. Olisiko helpompi tapa yrittää vaihtaa maito veteen? Nyt saa jo laimennettua maitoa. Kuinka kauan mahtaa yhtä soittoa huutaa jos en anna maitoa, pelottaa jo nyt.

Yhteistyössä