Kuolen kohta jos vauva 9 kk ei ala nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nosleep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nosleep

Vieras
Hei,
Neuvoja ja vertaistukea vailla täällä. Vauva nukkui ihan suht ok yöt velä kun imetin 4 kk asti, sen jälkeen vaan pahentunut tilanne, pahimmillaan herää kerran tunnissa. Isoruokainen poika, todella tempperamenttinen. Ei auta vaikka antaisin maitoa 5 kertaa yössä, silti nukkuu vaan seuraavan tunnin, aina ei maitokaan auta. Ei auta vaikken antaisi maitoa, tai vettä nokkamukista. Ei auta syliinottaminen aina, rauhoittuu yleensä mutta kestää aikansa. Olen myös ollut ottamatta syliin ja antamatta maitoa, olemalla vaan vieressä (tassuttelu?), lapsi alkaa selkä kaarella huutamaan melkein heti... Olen yrittänyt vähentää päiväunetkin minimiin (esim 30 min x 2), ei muutosta. Ei eroa vaikka nukkuisi vieressä (yleensä siis pinnasängyssään nukkuu).

Teen varmaan jotain väärin kun tämä on tämöiseksi mennyt. Mies ulkomailla vielä seuraavat 4 kk joten hänestä ei apua.

Tiedän ettei kikkakolmosia ole mutta mitä muuta voisin vielä yrittää? Huudatusunikoulua en ehkä itse kestä kun nytkin jo voimavarat aivan finaalissa. Millainen mahtaa olla sairraalan unikoulu? Onkohan 9 kk jo liian vanha sinne? Huoh :(

Mahdollisimman iso satsi iltapuuroa ja pullo maitoa ennen nukkumaan menoa. Sitten päätät mihin aikaan vauva saa syödä seuraavan maidon. Mulla se oli niin että viiden jälkeen aamulla.

Nukkuuko vauva vieressä vai omassa sängyssä?

Joo tietysti monta kuukautta on jo ihan ähkytäyteen syötetty puuroa. Voin ehkä lisätä maitoa tähännkin väliin, vaikka litkii sitä jo yön mittaan niin paljon. Ongelma lähinnä siis se yöaika, mitä tekisin ennen vaikka tuota aamu viittä? Huutako koko yön siihen asti..? Pinnasängyssä nukkuu, viime viikolla aloitin ottaa viereen aamuyöstä, jos olisi lähelläolo auttanut nukkumiseen, mutta ei. Päikkärit pinniksessä, ja siihen aina yöllä unet alkaa.

Mä annoin vettä tuttipullosta. Sitten mä oon antanut huutaa :( meillä riitti tällä taktiikalla n. 2-3 yötä ja sitten loppuu huuto. Huomasin vaan tuon ikäisenä, että yli viiden ei voinu pitää ilman maitoa, koska sitten huuti jo nälkää.. Sitä ennen vaan jonkinlaista lohtua.

Kauanko huusi ennekuin rauhoittui? Olitko siis vieressä tassuttelemassa vai yrititkö itse levätä? Mitä tarkoitat "sitä ennen vaan jonkinlaista lohtua" anteeksi, taidan olla jo liian väsynyt luetun ymmärtämiseenkin...

Nukkuu päivällä liian vähän! Kokeilepa ottaa ohjelmaan kunnon päiväunet, niin ehkäpä yötkin rauhoittuu. 9kk ei enää tarvitse yösyöttöjä, joskus se vaatii viikon huudot mutta sitten usein rauhoittuu. Illalla puuroa ja maitoa, seuraava kerta 5-6 maissa. Lapsi nukkumaan punnasänkyyn omaan huoneeseen? Oma rauha vauvalle.

Kyllähän tähän maailmaan huutoa mahtuu. Jos olet vieressä eikä lapsella ole nälkä eikä ole kipeä ja vaippakin on kuiva niin anna huutaa. Pysyt vaan vieressä ja olet itse rauhallinen. Jos huutaa pelkästä huomion tarpeesta niin parempi mitä pienempänä oppii että huutamalla ei saa mitä haluaa. Muuten saat kuunnella huutoa aika monta vuotta vielä :( Tuo tassuttelu on ihan hyvä juttu, niin minäkin omani opetin nukahtamaan.
Meilläkään ei nukuttu kokonaisia öitä kuin vasta 2½ vuoden iässä. Niin kauan piti käydä laittamassa ainakin peitto takaisin päälle. Kun hiffasin laittaa peiton tiukasti patjan alle alkoi nukkua 10h öitä :)

Mutt siis joo. Teidän tilanteessa pitäisi opetella hyvä vuorokausirytmi. Päivällä päikkärit jos unta riittää, ja itse myös peiton alle silloin. Nukkumaanmeno aina samaan aikaan ja vahvat rutiinit ennen sitä. Kun haluat että lapsi rauhoittu ja nukkuu niin katkaiset kontaktin. Varmistat tietysti että lapsella ei ole mitään varsinaista syytä itkuun, ja pysyt lähellä. Voit koskea mutta ei silmäkontaktia eikä puhetta. Ole itsekin nukkuvinasi vaikket huutamisen takia pystykkään. Anna huutaa, älä palkitse huutamista sillä että otat syliin ja juttelet ja rauhoittelet. Lapsella ei ole mitään hätää ja sinä tiedät sen. Lapsenkin pitää vaan oppia koska on tarkoitus nukkua.

Meillä päästiin yösyötöistä eroon kun vauva oli 10kk ikäisenä mun äidillä yötä. Siellä ei yöllä itkenyt, heräsi kyllä mutta aikansa tilannetta kummasteltuaan jatkoikin unia. Kotona sitten heräsi seuraavina öinä kyllä mutta tutilla rauhoittui.

En tiedä auttaako teidän tilanteessa mutta saisitko yhdeksi yöksi vaikka mummolaan?

Annatko maitoa tissistä vai pullosta. Meillä tissiteltiin öisin lähes vuoden ikäiseksi ja meni kyllä ihan mahdottomaksi, olisi halunnut nukkua tissi suussa koko yön. Pidettiin unikoulu periaatteella, että otetaan syliin eikä anneta maitoa ennen klo kahta ja sen jälkeen ennen kuutta. Yöllä sai siis vain pullosta. Lopulta poika jätti klo kahden ruokailun itse pois koska ei oikeasti tarvinnut sitä.
Meillä poika söi huonosti ruokaa, vaikka kasvoi yläkäyrillä. Pelkäsin jättää tissiä pois, koska ajattelin, ettei muuten huonosti syövä poika pärjää ilman.
Unikoulu sujui ok. Välillä poika testaa saisiko sittenkin yöllä tissiä, mutta kun unikoulu on aloitettu, tärkeintä on pysyä tiukkana. Lipsuminen vain pitkittää tuskaa sekä itsellesi että lapselle.
Voisitko saada tukea unikouluun jostakin? Isovanhemmilta, ystäviltä tai neuvolan perhetyöntekijältä?

Hei, kiitos vastauksista. Nukkuu eri päivinä eri aikoja, yleisin combo on 3 x 45 min. Joskus harvoin 2 x 2 h, mutta yöt silti samanlaisia :( Päikkärit, syömiset ja iltarutiinit kellontarkkoja jo nyt. Annan korviketta.

Jotenkin outoa tuo huutaminen on (eipä kyllä ole vertauskohtaakaan), kun jos huutaisi läheisyyttä, niin eikö pitäisi rahoittua sylissä? Kestää aika pitkään ennenkuin rauhoittuu ja päästä taas uneen kiinni. Silmät kiinni riuhtoo ja sätkii, eikä ole väliä onko isä vai äiti lähellä, ainakaan mitään huomattavaa.

ff, tarkoitatko että vauvasi oli ilman sinua isovanhemmilla yötä?

Joku ehdotti vyöhyketerapiaa, ja toinen sairaalan unikoulua, onkohan niistä kokemusta kellään?

Epätoivon hetkellä se kikka on jättää kaikki lehmänmaito tuotteet pois viikoksi, ja alkaa nauttia rauhallisemmasta yöstä kolmantena yönä. Mutta ihan kaikki lehmänmaito pois, ihan kaikki. Tsemppiä!

Voiko lapsella olla esim. refluksi, jos itkee selkä kaarella? Nälästä ei ole kyse, jos syö koko ajan. Itse epäilisin joko jotain terveydellistä syytä tai uniassosiaatio-ongelmaa.

Ja vielä niistä unikouluista, ohjeissa on ettei saisi antaa selkä kaarella antaa huutaa yksinään puolta tuntia enempää, mutta semmoista se on ollut niillä kerroilla kun olen yrittänyt, siis menee yli puolen tunnin se hillitön huuto, ja sitten kestää melkein tunnin että nyyhkytykseltään saa edes hengityksen tasaantumaan :(

Meidän vauvalla oli silent refluksi, itki yöt n 45 min välein. Nukkui tosin myös päivisin järkyttävän huonosti. Ei viihtynyt minuuttiakaan selällään tai vatsallaan. Lue netistä täsmääkö oireet muuten.

Refluksi tai jokin allergia tuli mullekin mieleen. Kannattaa käydä asiantuntevalla lääkärillä. Jos ei löydy vikaa niin sitten ota asia neuvolassa puheeksi, unikouluun, eihän toi pidemmän päälle voi noin jatkua. Yritä saada joku lastenvahdiksi vaikka päivällä että saat nukuttua pidempää pätkää.

Refluksia minäkin epäilisin. Pyydä joka tapauksessa lähete lastenlääkärille selvityksiin. Jos mitään sairautta ei löydy, suosittelisin sairaalan unikoulua.

tv yksi joka meinasi kuolla kun vauva rupesi vasta reilu 2 kk nukkumaan yönsä :snotty:

Katso googlella tassu-unikouluohjeet. Tarkoitus ei ole antaa huutaa yksinään selkä kaarella vaan jos tassuttelu ei auta niin lapsi otetaan syliin rauhoittumaan. Sitten kun on rauhoittunut niin lasket takaisin sänkyyn ja jos huuto alkaa uudestaan niin tassuttelet ja jos se ei auta niin otat syliin ja toistat tätä kunnes lapsi nukahtaa. Jätä ne yömaidot pois ihan kokonaan, jos lapsella onkin vaikka refluksia niin se maito vaan pahentaa tilannetta. Jos unikoulu ei helpota tilannetta niin voi ruveta miettimään allergioita yms. Tuommonen yöhuutaminen on kuitenkin ihan tavallista lapsella joka on tottunut sen maitonsa saamaan tiheästi. Tärkeintä on ollajohdo mukainen, jos pitkän huudon päätteksi päätätkin antaa maitoa niin lapsi oppii että tarpeeksi kauan huutamalla sitä tulee ja huutaa seuraavana yönä vielä kauemmin.
Vettä voit toki tarjota vaikka siitä pullosta.

Meillä poika nukkui levottomasti, heräsi yöllä itkemään useita kertoja, ikää 7 kk. Jätin iltapuuron pois. Jos minullekin tulee uusi nälkä jo tunnin päästä puurosta niin ei se välttämättä pojankaan nälkää pidä.

Aloin antaa kaupan vauvanruokia enemmän, myös päivällä, huomasin että kotitekoinen ruoka ei ollut riittävän "tujua" pojalle. Iltapalaksi olen antanut mm. makaroni-kanaa eli ihan lämmintä pilttiruokaa. Nukkui paremmin!

Rauhattomuuteen auttaa toisinaan myös Panadol suppo pyllyyn illalla. Huomasin että pojan ikenet kutiaa ja vaivaa, hampaat siellä itkettää jo monta viikkoa.

Ainakin täällä Virossa myydään apteekeissa vauvoille tarkoitettua Somnrix-unilääkettä, joka tuo unen jo muutamassa minuutissa. Sitä saa ilman reseptiä ja sekä mansikanmakuisena nesteenä että suppoina.

Ihan turhaan ajatte itsenne hermoraunioiksi luomunukutuksella kuin helpompiakin keinoja on käytössä.

Ja vielä niistä unikouluista, ohjeissa on ettei saisi antaa selkä kaarella antaa huutaa yksinään puolta tuntia enempää, mutta semmoista se on ollut niillä kerroilla kun olen yrittänyt, siis menee yli puolen tunnin se hillitön huuto, ja sitten kestää melkein tunnin että nyyhkytykseltään saa edes hengityksen tasaantumaan :(

Hyi kauheaa!

Kyllä käy sääliksi jotain lapsia kun joutuvat olemaan ilman vanhempien tukea jo noin pienenä. Please, ota lapsi syliin jos huutaa. Luultavasti on kipeä, ehkä vaan pelkää, mutta syyttä vauvat eivät huuda. Voi reppana olla kipeä, ja sitten joutuu yksin vielä sen läpi käymään :(.

Ja ne unilääkkeet vauvalle..huh, älkää nyt mitään Viron tyyliä lähtekö toteuttamaan. Siellä eletään vielä jossain 1200-luvulla monien asioiden suhteen.

Aika järkyttäviä kommentteja tässäkin ketjussa. Ymmärrän, että olet väsynyt, mutta kaikenlainen huudattaminen muokkaa lapsen aivoja eikä hyvällä tavalla.

Minusta iltapuuro-ohje on tosi huono. Kokeilin sitä joskus appivanhempien painostuksesta ja huonompaan suuntaan meni. Lapsi tosin oli yli vuoden. Meillä isoruokainen vauva tankkasi tissiä koko illan, mutta nukkui yöllä pitkän pätkän. Iltaruoan jälkeen nukkui alkuyön, mutta heräsi keskellä yötä syömään ja sitä kesti sitten aamuun asti. En nukkunut yhtään, mutta eivät onneksi appivanhemmatkaan :) Siihen loppui iltaruoan anto.

Joka tapauksessa puuro on pelkkää hiilaria eli se tekee nälkää, ei poista. Anna mieluummin illalla jotain rasvaista.

Noin pieni vauva ei itke kiusallaan tai manipuloidakseen. Ja minusta on kammottava ajatus, että ollaan vastaamatta vauvan itkuun, jotta se oppisi, ettei huutamalla "ei saa mitä haluaa". Itku on vauvan ainoa kommunikointitapa, joten huomiotta jättämisestä vauva oppii lähinnä vain sen, että tämä maailma on kylmä ja kova paikka, jossa en tule kuulluksi ja tarpeeni eivät ole tärkeät. Siitä jää pienelle ihmiselle hylmäämiskokemus syvälle muistoihin. Aikuisena se sitten oireilee hylätyksitulemisen pelkona tai arvottomuuden tunteena. Eli jos vauva itkee, ota vähintään syliin. Itse yöimetän edelleen 1 v 7 kk:n ikäistä kuopustani. Joskus 4-vuotiaana isommat lapseni ovat ruvenneet nukkumaan kokonaisia öitä. Lapsen fysiologia vaan on sellainen, että pieni lapsi heräilee öisin, tietty poikkeuksiakin on. Sori, muuten mulla ei juuri vinkkejä ole. Refluksia tms. minäkin lähtisin epäilemään, jos kovin itkuinen on vauva ja tiheästi heräilee.

Yhteistyössä