Täytekakku, paljonko työstä palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paljonkohan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paljonkohan

Vieras
Laskutan aineet, mutta paljonko ottaisin työstä palkkaa?

Kyseessä sokerimassa kuorrutteinen kakku jossa käsin tehtäviä koristeita (ruusuja ja muita kukkia)

Paljonko sinä olisit valmis maksamaan kakusta?

Entä 20 hengen lippiskakusta?

20-30 hengelle

Joe et ole ammattitaitoinen leipuri, etkä maksa alvia, niin älä vertaa hintaasi yritystoimintaan millään tavoin.

Edellä oli kakkuhinta 35 euroa, josta vähennetään noin viitonen arvonlisäveroa. Lisäksi leipurikoulutus, johon leipuri on käyttänyt pari vuotta sekä hankkinut ammattikokemusta.Näin ollen kakussa on osaamislisää ja onnistumisen takuu ainakin puolet hinnasta. Lisäksi leipomotilan vuokrat, henkilökuntakulut yms.

Joten kotileipurille, jolla ei välttämättä ole hygieniapassia, leipomiseen tarkoitetut olosuhteet mitä vain (koira ja kissa pyörii jaloissa ja lapset käyvät yskimässä kakun päälle) ja kuitenkin joku vieras kaivaa leipurin hiuksen kakkupalasta, niin maksaisin raaka-aineet ja lupaisin tehdä vastapalveluksen.

[QUOTE="a p";30847217]Näyttää olevan aika yleinen hintataso tuo 5-6e/hlö, myös muotokakuissa.

Eli ehkä 4,5e/hlö näin kotileipurin tekemänä :)[/QUOTE]

Tuttusi pyytää sinua leipomaan juuri siksi, että haluaa säästää ja ostaa halvalla. Sehän se idea on!

Tässä sulle muutamia esimerkkejä, jos tulis linkit läpi. http://www.hakasenleipomo.fi/kakkuhinnasto/
http://www.pullapuotiwilenius.com/sivut/kakkuhinnasto.htm
http://www.ruiskukka.fi/kakkuhinnasto-pieksamaki-juhlakakku/

Tutuille olen tehnyt harrastemielessä perinteiset ja enemmän koristeluja vaativat kakut raaka-aineiden hinnalla mutta usein monet tyrkkää viel sen 20€ vaivanpalkkaa. Voileipäkakutkin usein ovat parempia itsetehtyinä kuin leipomon miniminitäytteillä ja monet niistäkin muutaman kympin laittaa ylim. Niistähän ei mene sos.vak.maksuja eikä veroja.. Ja on avuksi monesti tiukassa tilsnteessa olevalle tutulle juhlien järkkäämisessä. :)
Nyt ens viikonlopulle tehtävänä 12 voileipäkakkua ja "vain" 5 perinteistä mansikka- ja kinuskikakkua tuttavien ylppäreihin. Lahjani on siinä heille sitten ja itsepä juhlakalut ehdottivat. Menee pari yötä rattoisasti siis ;)

Mä oon päivätyökseni kondiittori, mut teen kavereille ja sukulaisille kakkuja silloin kun tarvitsevat. Oon pyytänyt monimutkaisistakin kakuista korkeintaan 30e tekopalkkaa materiaalikulujen päälle, sillä en maksa veroja noista ehkä kolmesta kakusta per kuukausi. Firman kautta myydyt fantasiakakut sitten maksavat tuon 5-7e/syöjä, mutta ei kotona huvikseen tekevä voi pyytää edes puolia tuosta.

Mä oon päivätyökseni kondiittori, mut teen kavereille ja sukulaisille kakkuja silloin kun tarvitsevat. Oon pyytänyt monimutkaisistakin kakuista korkeintaan 30e tekopalkkaa materiaalikulujen päälle, sillä en maksa veroja noista ehkä kolmesta kakusta per kuukausi. Firman kautta myydyt fantasiakakut sitten maksavat tuon 5-7e/syöjä, mutta ei kotona huvikseen tekevä voi pyytää edes puolia tuosta.

No kolmen kympin tekopalkalla jo voisi kakun tehdäkkin, saisi edes vähän vaivanpalkkaa. Tekeminen on mukavaa, mutta vie aikaani joten pieni korvaus pitäis saada.

Ja kotikokkina materiaalit maksaa minulle paljon enemmän, koska ei ole jemmassa välttämättä tarvittavia massoja, joten joudun ostamaan kaiken. Jäähän niistä sitten yli, mutta voi olla etten tarvitse missään juuri sen väristä. Muutamat muotit joudun myös ostamaan, mutta nehän jää minulle itselleni sitten, joten ei haittaa :)

Eli kun laskutan tuttavalta materiaaleista, niin todellisuudessa minulla on mennyt niihin paljon enemmän rahaa.

Ehkä tuo 30e tarvikkeiden päälle on ihan sopiva :)

En maksaisi mitään, koska inhoan sokerimassalla päällystettyjä kakkuja, etenkin kun päällä on vielä sokerimassasta rähmäisin sormin nysvättyjä koristeita. Hiki vaan valuu kun teet kakkuja, raavit päätäsi ja persettäsi ja ei kun takaisin nysväämään niitä kukkia.

Tää yks se jaksaa julistaa inhoaan massakakkuja kohtaan aina kun voi. Tiedetään jo sun nysväiset ja rähmäiset sormet, kenties muut osaavat käyttää kertakäyttöhanskoja tehdessään vieraille tarjottavaa...

[QUOTE="a p";30847979]No kolmen kympin tekopalkalla jo voisi kakun tehdäkkin, saisi edes vähän vaivanpalkkaa. Tekeminen on mukavaa, mutta vie aikaani joten pieni korvaus pitäis saada.

Ja kotikokkina materiaalit maksaa minulle paljon enemmän, koska ei ole jemmassa välttämättä tarvittavia massoja, joten joudun ostamaan kaiken. Jäähän niistä sitten yli, mutta voi olla etten tarvitse missään juuri sen väristä. Muutamat muotit joudun myös ostamaan, mutta nehän jää minulle itselleni sitten, joten ei haittaa :)

Eli kun laskutan tuttavalta materiaaleista, niin todellisuudessa minulla on mennyt niihin paljon enemmän rahaa.

Ehkä tuo 30e tarvikkeiden päälle on ihan sopiva :)[/QUOTE]

Tai ehkä laskytat materiaaleista sen mukaan mitä sulla on todellisuudessa menny ja annat ne ylijäämämassat vaikka sille kelle kakku tulee jos et itse kertA niitä tarvi..

[QUOTE="Veera";30848197]Tai ehkä laskytat materiaaleista sen mukaan mitä sulla on todellisuudessa menny ja annat ne ylijäämämassat vaikka sille kelle kakku tulee jos et itse kertA niitä tarvi..[/QUOTE]

Ja tää kakun tilaaja sit tarvii vai? Tuskin.

Jos kakkutilauksia olis usein, ei tätäkään ongelmaa olisi, vaan ylimääräiset voisi sitten käyttää (ja laskuttaa) seuraavalta.

[QUOTE="Veera";30848197]Tai ehkä laskytat materiaaleista sen mukaan mitä sulla on todellisuudessa menny ja annat ne ylijäämämassat vaikka sille kelle kakku tulee jos et itse kertA niitä tarvi..[/QUOTE]

Niin siis leipuri vois pyöritellä hikisin röhnäisin käsin loput sokerimassat maukkaaksi palloksi, kelmuttaa ja antaa kaupantekijäisiksi. Sen massan kun vaikka pakastaa niin siitä saa vaikka seuraavan kerran pöytäänpantavaa kun anoppi vierailee.

Tää yks se jaksaa julistaa inhoaan massakakkuja kohtaan aina kun voi. Tiedetään jo sun nysväiset ja rähmäiset sormet, kenties muut osaavat käyttää kertakäyttöhanskoja tehdessään vieraille tarjottavaa...

huom kyllä nuo umpivärjätyt sokeri-hiki-ihosolukko-ihokarvamassat on jo niin poissa muodista samoin kuin sikojen ja nautojen luista ja nahkoista keitetyt liivatteet.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
turhanpäivästä yrittäjä kateutta, kyllä siitä kakusta voi pyytää ihan täyden hinnan. ei se kondiittorin paperi tee siitä kakusta yhtään sen parempaa ku se maistuukin pahalta. ja todennäköstä on että kotileipuri joutuu käyttää siihen enemmän aikaa kun "ammatti" leipuri kun ei oo kaikkia pelejä ja pensseleitä vaan joutuu soveltaan.