Kastaisitteko lapsen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riinuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"riinuska"

Vieras
sukulaisten painostuksesta?
Meille on syntymässä esikoinen enkä itse kuulu kirkkoon. Mies on kuulunut tavan vuoksi, mutta on puhunut myös kirkosta eroamisesta.
Olemme menneet naimisiin maistraatista, koska myöskään kirkkohäitä emme syystä halunneet.
Tämä oli jo joillekkin sukulaisille liikaa kun ei sitä "jumalan siunausta" nyt saatu...

Noh, me olemme miettineet nimiäisiä lapselle jotta lapsi voisi sitten itse myöhemmin kasvaessaan luoda oman uskonsa ja liittyä vaikka kirkkoon jos niin haluaa.
Mutta TIEDÄN että tästäkin tulee ongelma tietyille ihmisille ja en tiedä jaksanko henkisesti sitä. :( (Nämä tietyt sukulaiset ovat siis hyvinkin uskovaisia)

En todellakaan. Ihan sama kun en aio hankkiutua takaisin kirkon jäseneksi sen takia että äitini saisi sitten joskus edes sen avioliiton siunauksen kun menen naimisiin. Tiedän että hän tulee tuota painostamaan.

Jokainen valitkoon ihan itse miten tekee, mikä kaikista parhaimmalta tuntuu. Varsinkin kun on uskonnonvapaus, tiedä vaikka sitten lapsi myöhemmin tajuaisi että on tavallaan 'väkisinkastettu', niin kuin minä tajusin vähän riparin (jonne oli vanhempien painostuksesta pakko mennä) kun alkoi maailma avartumaan peruskoulun jälkeen muutettuani toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Kerran asiasta sitten äidille ilmaisin, niin veti siittä hirveät pultit. Ja kaiken lisäksi erosin kirkosta samana päivänä kun tuli 18v synttäripäivä, siittähän se riemu repesi vielä enemmän kun äiti sai tietää.

Viimeksi muokattu:
En kastaisi, jos uskaltaisin ottaa sukulaisten "vihat" päälleni (kuten varmasti kaikki normaali itsetuntoiset ihmiset uskaltaisi). Minä kastoin lapseni, vaikken kuulu kirkkoon, koska sukuni on erittäin uskovaista. Minä ateistina vieläkin kuulen kuinka joudun kadotukseen (ja joskus jopa epäröin päätöstäni olla kuulumatta kirkkoon). En toivonut lapseni kasvavan kuullen samaa liirumlaarumia muutoin niin rakkailta sukulaisilta.

[QUOTE="milli";30837466]no mitä haittaa siitä voi lapselle olla jos sen päähän laitetaan vähän vettä ja laulatte ystävä sä lapsien?Säilyisi ainakin sukurauha.[/QUOTE]

Mitä haittaa siitä on lapselle jos jättää sen tekemättä?

Kastamisen suhteen pitää ottaa huomioon sekin, että kyse ei ole vain pään kastelemisesta ja laulujen laulamisesta, vaan siinä liitetään lapsi verotusoikeudellisen uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi. Ystävä sä lapsien laulamisesta seuraa se että tienestejä saadessaan lapsi joutuu myös maksamaan niistä kirkolle veroa, eikä jäsenyydestä pysty eroamaankaan ennen täysi-ikäisyyttä ilman vanhempien suostumusta.

[QUOTE="milli";30837466]no mitä haittaa siitä voi lapselle olla jos sen päähän laitetaan vähän vettä ja laulatte ystävä sä lapsien?Säilyisi ainakin sukurauha.[/QUOTE]

Mun mielestä on väärin liittää lapsi uskontoon, jota hän ei ole itse valinnut. Ja vaikka siitä nyt ei olisikaan mitään "haittaa". En koskaan suostuisi kastamaan lastani, vaikka se tietäisi koko suvun hylkäystä. Jos lapseni haluaa liittyä kirkkoon joskus, siinähän liittyy, mutta minä en sitä päätöstä hänen puolestaan tee.

• Tykkää
Reactions: Tepadj

No sitä haittaa, että siinä sukulaiset saisivat sanella vanhempien ohi asioita ja saisivat vanhemmat tekemään oman tahtonsa vastaisesti sukurauhalla kiristämällä. Sukurauha pitää säilyä, vaikka jokainen perhe tekisikin itseomat ratkaisunsa.

En todellakaan kastaisi lasta sukulaisten takia, en tietenkään!

No en todellakaan kastaisi. Sukulaisille selittäisin, että lapsi saa sitten itse myöhemmällä iällä päättää, haluaako kasteen vai ei. Eipä noita lapsia monissa kristillisissä uskokunnissa edes kasteta heti syntyessä.

Mitä haittaa siitä on lapselle jos jättää sen tekemättä?

Kastamisen suhteen pitää ottaa huomioon sekin, että kyse ei ole vain pään kastelemisesta ja laulujen laulamisesta, vaan siinä liitetään lapsi verotusoikeudellisen uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi. Ystävä sä lapsien laulamisesta seuraa se että tienestejä saadessaan lapsi joutuu myös maksamaan niistä kirkolle veroa, eikä jäsenyydestä pysty eroamaankaan ennen täysi-ikäisyyttä ilman vanhempien suostumusta.

Maksaako alle 18v veroa?

Sori kun tungen samaan ketjuun, mutta entäs jos 2 vanhempaa lasta on kastettu ja uuden miehen kanssa saa yhteisen lapsen, niin pitäisikö tämäkin kastaa, vai onko ihan outoa jos häntä ei kasteta?

Kummatkin olemme eronneet kirkosta, joten pitäisi nähdä vähän vaivaa, jotta lapsi saisi ristiäiset

Painostusta on tullut sekä häiden että lapsen kastamisen kohdalla. Ei mene perille, että kumpikaan meistä aikuisista ei kuulu kirkkoon. Silti olisi pitänyt hommatta pappi siunaamaan meidän liitto ja kastamaan lapsi. Kaikessa rauhassa tehtiin just niinkuin meidän perheessä tehdään, eli ei pappeja missään välissä.

Tehkää, ap, niinkuin teidän perheessä on paras. Sukurauhalla kiristäminen on todella moukkamaista ja typerää, eikä sellaiseen tule alistua.

Tehkää hyvät ihmiset niin kuin itse haluatte :) Omalle lapsellemme pidimme syntymän kunniaksi juhlat, sillä emme halunneet kastetta (en usko kirkon opetuksiin) enkä nimiäisiä, sillä nimi annettiin heti kun lapsi syntyi. Lopulta alun sairastelun vuoksi juhlat voitiin pitää vasta puolen vuoden päästä, mutta sinänsä se ei haitannut kun jaksoi itsekkin jo juhlia.

En todellakaan kastaisi. Meillä myös isovanhemmat ja puolisukua yrittivät painostaa esikoisen kohdalla, eivät onneksi enää toisen. Edes nimiäisiä ei vietetty eikä kummeja ole ja hyvin menee ;)

Yhteistyössä