Lapsen kaveri mukana risteilyllä - ei yhtään rahaa mukana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan totta?! Koska muuten Hillan äitee voi luulla, että siellä mennään kolme päivää syömättä ja vika on siis aloittajan?

Kyllä, tuskin Hillan äiti ajatteli tytärtään kolmea päiväää nälässä pidettävän, mutta ap ei osannut tuoda kutsuessaan tälle äidille selväksi että haluaa perheen itsensä maksavan kulut. Joko äiti ei ymmärtänyt että niitä ruokailuja on muitakin kuin se luvattu aamupala tai sitten hän on niin pihi ettei ollut ymmärtävinään asiaa. Koska tällaisia ihmisiä näkyy olevan, suosittelen tosiaankin seuraavaa kaveria varten laitettavan tulevat kulut täysin lapsen vanhemmille tiedoksi (vaikkapa se olisi tämä sama Hilla) eipä tule yllätyksiä sitten, että ne reissut odotetaan itse maksavan joiltakin osin, vaikka olisi kutsuttuna mukana.

Olisit siinä samalla kun kerroit alkuunsa, että olet maksanut ne ja ne, että tarvitsee sitten niin ja niin paljon ruokiin ja muuhun. Karkkiostoksiin en ainakaan olisi vieraalle mitään rahaa antanut, olisin voinut tarjota omista ostoksistani vähän naposteltavaa.

Lapseni on ollut heidän perheensä mukana uimassa ja keilaamassa. Olen aina tietenkin laittanut omalle lapselleni mukaan pääsymaksu- ja herkuttelurahat, jotka on antanut kaverinsa äidille.
Tunnusmerkit alkavat täyttää hyväksikäytön merkit. Jos äidille on kelvannut teidän tyttären antamat rahat, niin vastavuoroisuuden perusteella saman olisi pitänyt toimia toisinkin päin.

Uinti- ja keilausreissuja on varmasti ollut useasti, joten olet toiminut oikein, kun olet laittanut rahat mukaan. Mutta miksei sama toimi toisinkin päin. Laivareissu sieltä kaukaa - kun jo pelkästään laivalle on pitkä matka - on iso juttu, joten on törkeää, ettei lapsi laitetaan rahattomana mukaan tai ei edes tarjota rahaa mukaan.

Eipä tilanteelle varmaa voi oikein muuta kuin ottaa opiksi vastaisen varalle. Jatkossa on syytä kertoa heti, minkä verran lapsella on tarpeen olla rahaa mukana.

Valitettavasti mullakin on kaveri että jos pyydän johonkin niin olettaa että mä maksan bensakulut. (syötävät maksetaan toki itse). Mutta kun tiedän tämän ei se mua haittaa. Itselläni on ollut rahasta tiukkaa, elän nuukasti ja pienet bensalukut ei kokonaisuudessa haittaa. Säästän jostain muualta sen rahan.

Meilläkin eletään pihisti ja asuntolaina maksettu aikoja sitten,silti meillä ei käytetä ihmisiä hyväksemme vaan itse maksetaan aina oman perheen kulut. Mun mielestä tuollainen käytös on yksinkertaisesti noloa ja törkeää. Ei olisi kyseisellä lapsella toiste asiaa mukaan meidän reissuille,vaikka syy ei lapsen olisikaan.mä olisin sieltä reissusta laittanut viestiä,että paljonko lapsi saa päivässä käyttää rahaa, lähetän kuitit ja tilinumeron sitten tytön mukana.

No jopas on idiootteja ihmisiä, ei muuta voi sanoa! Siis tuon tytön vahemmat... Laskun saisit minunkin mielestä laittaa perään, niin huomaisivatpa ainakin, että kuinka "arvokkaalle" reissulle lapsensa pääsi. Sitten vosit myös ihan vaan näpäyttää seuraavalla uintireissulla ja "unohdat" antaa sitä rahaa lapsesi mukaan ja katsot mitä tapahtuu...

Onko nyt myöhäistä laittaa laskun perään? teet listan ruokailukuluista ja karkkirahoista ja katot miten ne reagoi...jos maksavat niin ok, jos eivät niin tiedät et oli 'hyväksikäyttö', niin eipä sitä lasta(vaikka hän itse on syytön) tarvii enää pyytää mihinkään mukaan..

Ikävä asia, mutta ei tosiaan sen lapsen vika. (Viitaten tuohon "ei olisi uudelleen asiaa mukaan"..)
Meillä on lapsella kaveri, joka on tosi paljon meillä kylässä, myös yökylässä, useamman kerran kuukaudessa. Meidän lapsi käy vastavuoroisesti harvakseltaan heillä, ei yökylässä vaan esim. menee koulun jälkeen illaksi, silti voi olla, että ei ole tullut kutsutuksi ruokapöytään vaan on odotellut ruoka-ajan kaverin huoneessa. Harmittaa lapsen puolesta, mutta ei tulisi mieleenkään estää kaverin meillä oloa, syytönhän kaveri vanhempiensa käytökseen on, mukava poika ja oamni tykkää kovasti viettää aikaa hänen kanssaan. Estämällä kaverin meillä olon tekisin eniten hallaa omalle pojalleni.

Kyllä olivat aika juntti vanhempia. Kun ap kerran on jo kerennyt maksaa aamiaisen niin itse kyllä ohjeistaisin lastani esim.tarjoamaan kaverille jotain pientä kivaa laivan myymälästä tai ostaa jotain sieltä maista.

Kyllä, tuskin Hillan äiti ajatteli tytärtään kolmea päiväää nälässä pidettävän, mutta ap ei osannut tuoda kutsuessaan tälle äidille selväksi että haluaa perheen itsensä maksavan kulut. Joko äiti ei ymmärtänyt että niitä ruokailuja on muitakin kuin se luvattu aamupala tai sitten hän on niin pihi ettei ollut ymmärtävinään asiaa. Koska tällaisia ihmisiä näkyy olevan, suosittelen tosiaankin seuraavaa kaveria varten laitettavan tulevat kulut täysin lapsen vanhemmille tiedoksi (vaikkapa se olisi tämä sama Hilla) eipä tule yllätyksiä sitten, että ne reissut odotetaan itse maksavan joiltakin osin, vaikka olisi kutsuttuna mukana.

Eli Hillan äiti on heikkolahjainen, tätäkö yrität kertoa?

Olisi kiva tietää äidin ajatukset. Ehkä hän ajattelee, että matka on korvaus uinti- ja keilausmatkoista. Asiat voi nähdä niin eri tavalla. Itsekin olen törmännyt hyväksikäyttöön ja luulen, ettei vastapuoli ei tajua tilanteessa olevan mitään väärää.

Jotkut ovat tuollaisia, pihejä väärissä asioissa. Valitettavasti se lähtee jo kasvatuksesta ja tuolla tyylillä lapsen kaveri kasvaa uskoon, että hänelle maksetaan tietysti kaikki. Noin pienenä se ei toki vaikuta tuntuvan missään mutta on tuttavapiirissä näitä tyyppejä, joille pitäisi kaikki maksaa seuran vuoksi. Eikä ole rahasta kiinni heillä. Ei ole minullakaan mutta ei ole tapana lahjoa rahalla seuraa ko.ihmistyypille. Tarjoan mielelläni niille joilla tiedän olevan tiukkaa tai muuten heikko tilanne elämässä :)

Jatkossa ap saat maksella kiltisti tuon lapsen kuluja jos et kehtaa kysellä rahaa menoihin.
Aikuinen kyllä tajuaa risteilyllä kuluvan rahaa muihin ruokailuihin ym ja tajuaa senkin ettei sitä vanhempi kehtaa jättää lapsen kaveria nälkään tai osattomaksi jos omat lapset saavat tuliaisia ostaa tms. Mutta kivahan se on olettaa kutsujan maksavan kaiken. Aika moni ajattelee noin muuten..
On peruskohteliasta tarjoutua kuluihin osallistumaan mutta niistä sitten voi kutsuja halutessaan kohteliaasti kieltäytyä. Tämän käytössäännön kun vaan muistaisi ihmiset.

Joskus tullut huomattua, että yleensä ne ovat juuri näitä erittäin hyvin toimeentulevia jotka "unohtaa" laittaa rahaa lapselle mukaan. Säästöähän siinä nähtään toki. Vähävaraisemmat (joilta en kehtaisi ottaa edes vastaan rahaa) taas ovat tuputtamassa liikaakin rahaa reissuihin. Tämä on vain minun kokemukseni sitten.
Meillä lapset säästää risteilyä varten aina etukäteen edes vähäsen. Sitä rahan arvoa on hyvä opetella pienestä pitäen. Jos jonnekin kutsu tulee niin tietysti kuluihin tarjoudutaan osallistumaan. Vaikka kutsuja toteaisi hoitavan kaiken niin silti on hyvä taskurahaa olla mukana aina kaiken varalta.

Miten voi tuollaista tapahtua?! Ihan automaattisesti olettaisin, että kaverilla on rahaa mukana... ihan heräsun, että pitää varmaan aina jotenkin yrittää varmistaa, että kavereilla on rahaa...

[QUOTE="kml";30831261]Olisi kiva tietää äidin ajatukset. Ehkä hän ajattelee, että matka on korvaus uinti- ja keilausmatkoista. Asiat voi nähdä niin eri tavalla. Itsekin olen törmännyt hyväksikäyttöön ja luulen, ettei vastapuoli ei tajua tilanteessa olevan mitään väärää.[/QUOTE]

Uintireissuja on ollut yksi ja keilauskertoja myös yksi, jos nyt tänne tarttee tarkkoja kertoja tuoda esille :) Mutta siis juu, ensi kerralla käyn sitten tarkasti läpi kaikki mahdolliset kustannukset ja sen, että matkalla syödään muutakin kuin aamiainen.

Oma näkökantani poikkeaa ehkä hivenen muista täällä kommentoineista. Itse ajattelen että jos kutsuisin lapsen kaverini reissuun mukaan siksi että oma lapseni saisi seuraa tai viihtyisi paremmin jne... niin olisin kyllä valmis maksamaan myös kaverin kulut. Siis matkan, yöpymiset ja ruuat. Toki olettaisin että kaverilla on mukana ns. taskurahaa esim herkkuja ja mahdollisisia tuliaisia varten. Jos taas kaveri olisi tulossa mukaan omien vanhempiensa aloitteesta niin silloin olettaisin että kaverin vanhemmat osallistuvat kuluihin. Eli minua häiritsee tuossa ap:n kuvaamassa jutussa ainoastaan se ettei kaverille oltu annettu yhtään taskurahaa mukaan.
Minusta olisi vähän nolo jos esim syömään mennessä sille kaverille sanotaan että maksa vaan itse omat ruokasi, me muut maksetaan nämä meidän perheen ruuat. Tai aletaan sit ruokailun jälkeen tivaamaan siltä kaverilta rahaa kun tuo sinun osuus ruuista oli niin ja niin paljon. Ja eihän se ole mitenkään helppo välttämättä arvioida paljonko sitä rahaa pitää 11 vuotiaalle antaa mukaan että kaikki kulut varmasti tulee katetuksi.

Uintireissuja on ollut yksi ja keilauskertoja myös yksi, jos nyt tänne tarttee tarkkoja kertoja tuoda esille :) Mutta siis juu, ensi kerralla käyn sitten tarkasti läpi kaikki mahdolliset kustannukset ja sen, että matkalla syödään muutakin kuin aamiainen.
No tässä tapauksessa en keksi, miten kaveri voi nähdä toimintansa oikeutettuna. Jos uintireissuja olisi viikottain, niin silloin sen olisi voinut ymmärtää. Mutta pari yksittäistä reissua ei mitenkään. Ja onhan parin tunnin reissu muutenkin täysin eri asia kuin kolmen vuorokauden reissu. Jo on tyyppi.

Mä laittaisin viestin sen ipanan äidille/isälle, että lapsesi syömiset, herkut ym tekivät summan X ja maksun voi suorittaa tilille XXXXX.

Jestas, että jotkut on moukkia :kieh:

noissa tapauksissa mä teen niin, että soitan äidille ja kysyn voiko lapsi lähteä mukaamme ja sanon summan, mikä lapsen pitää ottaa vähintään mukaan. joku kun voi nykysin oikeesti ajatella niin, että kun pyytää jonkun lapsen mukaansa johonkin, niin se automaatisesti tarkoittaa sitä, että kutsuja myös maksaa kustannukset. ja jos joku sitten kysyy mun lasta mukaan. niin selvitän siinä puhelimessa tarkkaan, mitä mun pitää maksaa lapseni reissusta.

[QUOTE="vastarannan kiiski";30831438]Oma näkökantani poikkeaa ehkä hivenen muista täällä kommentoineista. Itse ajattelen että jos kutsuisin lapsen kaverini reissuun mukaan siksi että oma lapseni saisi seuraa tai viihtyisi paremmin jne... niin olisin kyllä valmis maksamaan myös kaverin kulut. Siis matkan, yöpymiset ja ruuat. Toki olettaisin että kaverilla on mukana ns. taskurahaa esim herkkuja ja mahdollisisia tuliaisia varten. Jos taas kaveri olisi tulossa mukaan omien vanhempiensa aloitteesta niin silloin olettaisin että kaverin vanhemmat osallistuvat kuluihin. Eli minua häiritsee tuossa ap:n kuvaamassa jutussa ainoastaan se ettei kaverille oltu annettu yhtään taskurahaa mukaan.
Minusta olisi vähän nolo jos esim syömään mennessä sille kaverille sanotaan että maksa vaan itse omat ruokasi, me muut maksetaan nämä meidän perheen ruuat. Tai aletaan sit ruokailun jälkeen tivaamaan siltä kaverilta rahaa kun tuo sinun osuus ruuista oli niin ja niin paljon. Ja eihän se ole mitenkään helppo välttämättä arvioida paljonko sitä rahaa pitää 11 vuotiaalle antaa mukaan että kaikki kulut varmasti tulee katetuksi.[/QUOTE]

Tämä selitys menisi muuten läpi, mutta ap:n rahat ovat hyvin kelvanneet äidille. Jos äidillä on sääntönä, että kutsuja maksaa kaiken, niin sen pitäisi päteä myös toisin päin.

Ruoka- ja muut erilaisiin maksuihin menevät rahat annetaan aikuiselle, jolloin hän maksaa kaikkien ruuat ja kulut. Silloin ei tule kuvaamaasi ongelmaa. Omaa käyttörahaa varataan lisäksi lapselle itselleen.

entäpä jos yksinhuoltaja aapeella olisi rahat tosiaan olleet niin tiukalla ettei olisi pystynyt kaverin tyttöä moneen kertaan ravintolassasyöttämään? Aapee vaikuttaa tosi kiltiltä, ehkä liiankin.

Yhteistyössä